תכנון ועיצוב בנק ביפן

סניפו החדש של בנק סוגאמו שינקין טוקיוואדי, בטוקיו, ממחיש כיצד הצורך ללכת לבנק אינו חייב להיות נטל, אלא ביקור חוויתי במבנה הניצב במרחב עירוני כמו יצירת אמנות אדריכלית מלאת חיים וצבע

מאת: מיכל פלג | צילום: Nacasa & Partners Inc | Emmanuelle Moureaux Architecture + Design 03/04/2013

 

בנק סוגאמו שינקין הוא בנק ותיק ומשגשג ביפן, המספק מגוון שירותים פיננסיים ללקוחות מוסדיים ופרטיים החל משנת 1951, והיום מונה 292 סניפים ברחבי המדינה. בשנים האחרונות עובר הבנק שינויים פנים-ארגוניים כגון מעבר לטכנולוגיות מחשוב מתקדמות, שינוי אסטרטגיה שיווקית, ובתוך כך גם תהליך מיתוג. המיתוג כולל תכנון ועיצוב מחודש של כל הסניפים, ובכלל זה שדרוג השירותים הניתנים על ידי הבנק, הטמעת ערכים חדשים ופניה לקהלים חדשים.

 

  

תכנון הסניף החדש הנקרא Tokiwadai הופקד בידי האדריכלית עמנואל מורו, בעליו של המשרד Emmanuelle Moureaux Architecture + Design.  בגיל 39 מורו היא סוג של כוכב עולה בתחום האדריכלות ביפן- ילידת צרפת ובוגרת אוניברסיטת בורדו ,שעם תום לימודי האדריכלות העתיקה את מקום מגוריה לטוקיו, ולאחר שנתיים בלבד כבר הקימה משרד עצמאי משלה. תוך זמן קצר מונתה מורו למשרת פרופסור חבר באוניברסיטת טוקיו לאומנות ועיצוב כשהיא זוכה בפרסים וקוטפת שבחים והישגים על עבודותיה. לצד בניינים שהיא מתכננת, מורו יוצרת גם מיצבים, פסלים ופריטי ריהוט, ומשתפת פעולה עם אמנים ומעצבי אופנה מובילים, דוגמת אושיית האופנה איסי מיאקי, עבורו עיצבה מיצבים לחלונות הראווה של כל חנויות המותג.

 

תכנון ועיצוב של סניפי בנקים ברחבי העולם מאופיין לרוב בחזות פורמאלית וממסדית המבוססת על עיצוב מוקפד, קלאסי ושימוש בחומרים יוקרתיים. ואולם, במקרה של הסניף החדש של סוגאמו שינקין,  ובהתאם לרוחו המתחדשת של הבנק תחת הסיסמה: "אנו נהנים לשרת לקוחות שמחים" מורו החליטה להעניק לו חוויה אסתטית שונה מהמצופה מבנק מכובד.

סניף הבנק משתרע על שטח של 660 מ"ר, וממוקם בפינתו של רחוב באזור עירוני תעשייתי וצפוף אך יחסית מוזנח ומנומנם. "רציתי ליצור נקודת ציון בלתי שגרתית בעיר המבטאת התחדשות. דמיינתי  מקום שאנשים יאהבו להגיע אליו, המשקף נאמנה את תדמיתו של הבנק כמוסד דינאמי המספק שירות יעיל ונטול בירוקרטיה." אומרת מורו, אשר כדי לבטא את אותה התחדשות יצרה מבנה בו הקונספט העיצובי הוא שילוב אלמנטים מן הטבע, הן הטבע האמיתי -  עצים וצמחייה, והן ואלמנטים גרפיים צבעוניים המגלמים אותו בתצורת עצים ועלים.  
 

 

הכניסה לבניין ממוקמת במפלס הרחוב והיא נטמעת במעטפת המבנה העשויה מלוחות אלומיניום.

 

חלל הקפיטריה. בחלל ניצבים כיסאות מרופדים בבדים במגוון צבעים המעניקים לו צבעוניות עשירה
 

הכניסה לבניין ממוקמת במפלס הרחוב, ונטמעת במעטפתו העשויה מאלומיניום. עיצוב חזיתו של המבנה היא רק דוגמה אחת מסדרה של פרויקטים הכוללים את סימן ההיכר המרכזי בעבודותיה של מורו – יכולות השימוש שלה בצבעים, אשר הפכו אותה לאדריכלית כה מצליחה ביפן. מורו חוקרת את מינוני הצבע השונים ואת שילובם ביצירותיה, כשהאתגר הניצב בפניה הוא כיצד ליצור לעשות שימוש בסקאלת צבעים רחבה ומגוונת, ועם זאת ליצור אחידות ושלמות ויזואלית.

החזית כולה היא קומפוזיציה צבעונית המורכבת מסדרת חלונות במפתחים משתנים, כאשר בין לוחות האלומיניום למבנה תוכנן מרווח של כמטר אחד על מנת להעניק לחלונות עומק משמעותי ומראה תלת ממדי מבחוץ. דפנות מפתחי החלונות עוצבו בשיפועים משתנים ונצבעו בצבעים עזים,  תוך יצירת חזות מפתיעה המשקפת את תדמיתו הרעננה ופורצת הדרך של הבנק. 

הקומה הראשונה מיועדת לקבלת קהל, ובה ממוקמים עמדות פקידי השרות, עמדות מכשירי הכספומט, חלל קפיטריה והמתנה ועמדות לקבלת קהל. הטבע חודר למבנה על כלל קומותיו באמצעות שילוב חללי פטיו פנימיים בהם נטועה צמחיה טבעית ירוקה במגוון טקסטורות וגוונים, כשהיא ניזונה ממערכות השקיה אוטומאטיות נסתרות. חללי הפטיו הם המקור העיקרי לתנועת האור הטבעי שלה זוכה כלל החלל וההשתקפויות השזורות בו בכל שעות היום.  "העיצוב נועד לשדר מסרים של סביבה עבודה יצרנית, יצירתית ומצליחה" אומרת  מורו, ומדגישה שחללי הפטיו אינם רק שארית של תכנון הפנים, אלא אלמנט המקיים דיאלוג משתנה המעצים את ממדי החלל ומעניק לשוהים בו תחושת מרחב. 
 

קומת המשרדים. שולחנות לבנים ארוכים המיועדים לעמדות פקידי השירות הטלפוני ניצבים במרכז החלל. החלל כולו מואר באמצעות חללי הפטיו הפנימיים.

האתגר התכנוני היה כיצד ליצור באגפים השונים סביבת עבודה שנראית הרמונית ובו זמנית מייצרת הקשרים שונים עם החוץ ועם הצמחייה הטבעית השזורה בו. כדי להעצים את מעורבות השטחים הירוקים במבנה, כמו גם בסביבתו החיצונית, בחזיתו ובחצרו האחורית מוקמו שטחים תחומים בהם נטועה צמחיה ירוקה ומגוונת, והם אכן מעניקים לבאים תחושת רעננות ומעצימים את הקשר בין הירוק לבנוי.

מורו לא הסתפקה רק בצמחיה ובעצים אמיתיים, ובחרה ליצור מדבקות ויניל צבעוניות בדוגמת גזע עץ לבן ודיגומי עלים בעשרים וארבעה צבעים שונים. המדבקות הודבקו בכלל קומות הבנק כשהן מעטרות את מחיצות הזכוכית, חללי הפטיו והקירות בפיזור חופשי, מהוות רקע והשלמה לעצים האמיתיים ולצמחיה הירוקה המגוונת שבתוכם, והשילוב בין הטבעי למלאכותי מעניק לשוהים בחלל  תחושת הימצאות בתוך יער קסום. 

עיצוב חלל הקפיטריה ואזור ההמתנה שבקומת הכניסה ממחישים גם הם את יכולות השימוש בצבע של מורו. בחלל שקירותיו לבנים ניצבים כיסאות מרופדים בבדים במגוון צבעים המעניקים לו צבעוניות עשירה המבטלת את התפיסה הרווחת שהמתנה בבנקים היא מעמסה כפי שאנו מכירים זאת מחיי היום יום. "שימוש בצבעים שונים גורם לתחושות שונות אצל כל אחד ואחד מאתנו. הצבע נושא עימו שפע משמעויות פסיכולוגיות ומעורר אסוציאציות ותחושות חיוביות, ולכן בעיני הוא חומר בידי היוצר כמו כל חומר בניה אחר." אומרת  מורו.
 

 

קומת ההנהלה. לובנם של הקירות מהווים רקע נטרלי לתוספות הצבע של מדבקות העלים הצבעוניות.

למרות שורשיה ומוצאה האירופאים, מקורות ההשראה של מורו הינם לרוב מקומיים, ואחד מהם הוא המסורת היפנית בשימוש במחיצות. ניתן לראות זאת בקומה השנייה והשלישית השמורות להנהלה ולצוות הבנק, בהן הפונקציות השונות כגון חדרי הישיבות ועמדות העובדים אינן מופרדות אחת מהשנייה בקירות, אלא באמצעות מחיצות זכוכית שקופות המתנשאות מרצפה ועד תקרה. אגפי העובדים וחדרי הישיבות תוכננו סביב חללי הפטיו המשתלבים זה בזה בהרמוניה, וכך נוצר רצף של משחק ניגודים בין משטחים שקופים למלאים. אלה יוצרים מראה מינימליסטי, קליל ואחיד המשתלב עם גונו הלבן של החלל כרקע נטרלי לתוספות הצבע של מדבקות העלים הצבעוניות, כפי שמגדירה זאת מורו " גונו הלבן של החלל לא נועד לסמל חומר אלא נפח וצורה. המישורים והפתחים ברורים במידה מספקת. הצבעוניות נוצרת על ידי תנועתם של האנשים ותוספות הצבע שבאות לידי ביטוי במדבקות העלים ופריטי הריהוט."


מתוך מגזין בית ונוי 117: "חוויה פיננסית"

 

 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי