המפקדה שמגדירה את תרבות העבודה

סטודיו בננה האירופאי תכנן עבור חברת הפרסום מקאן סביבת עבודה מעודדת יצירתיות בצורת בקתות הפזורות בתוך כפר קהילתי. 

מאת: שירה רייז משולם | צילום: Rubén P. Bescos for Studio Banana י | 09/01/2021

משרדי חברת הפרסום מקאן. תכנון: סטודיו BANANA. צילום: Rubén P. Bescos
   

מנהיגי הפרסום מגיבים לשינוי בעולם העבודה

כאשר חברת הפרסום מקאן החליטה לעזוב את ה'בית' שלה בשלושים וחמש השנים האחרונות, מנהלי החברה ידעו שהם חייבים לכוון את עצמם לעתיד. בתחום הפרסום התחרותי, שבו חדשנות היא החמצן של הלקוחות, העובדים זקוקים למרחב עבודה שמעודד חשיבה פורצת דרך ומזריק יצירתיות לעורק המחשבתי.

משרדי חברת הפרסום מקאן. תכנון: סטודיו BANANA. צילום: Rubén P. Bescos
   

כמנהיגה בתחום הפרסום, בחרה מקאן ללכת עם השינויים הגלובאליים בתפיסת העבודה ולהעדיף שיטות עבודה אינטגרטיביות על פני עבודה אינדיבידואלית. בשאיפה לעבר החזון שלהם, הרגישו מנהלי החברה שהם חייבים לעזוב את הבסיס הישן במדריד – בניין משנת 1970 שבו המשרדים מתפרסים על פני כמה קומות, וכל קומה היא מחלקה נפרדת המחולקת ל"קוביות" עבודה סגורות, סידור שמעודד הפרדה והיררכיה בארגון.

עם התובנות האלו הגיעו מנהלי החברה לסטודיו בננה וביקשו מהם למצוא פתרון עיצובי אשר יחולל שינוי גם בתרבות הארגונית של החברה ויצית חשיבה מהפכנית.

משרדי חברת הפרסום מקאן. תכנון: סטודיו BANANA. צילום: Rubén P. Bescos
   

פירוק מערכת אקולוגית מורכבת

גם בפרויקט הנוכחי, נקודת הפתיחה לתכנון הייתה ההנחה הבסיסית של מעצבי סטודיו בננה: תכנון טוב של חלל דורש הבנה מעמיקה של האנשים שמשתמשים בו. במשך כמה שבועות, צפה צוות הסטודיו בפעילות עובדי חברת מקאן. בנוסף לתצפיות, נערכו שיחות אישיות שמטרתן לגלות את האתגרים הייחודיים שעמם מתמודדים עובדי החברה. 

בסופו של תהליך הבדיקה, סיכם הצוות את הקשיים שנוצרו בשל תרבות העבודה הקודמת. 

שני האתגרים המרכזיים שעלו מתהליך הבדיקה היו:

1.הפיכת סביבת העבודה לפחות פורמלית וחונקת וליותר חופשייה ומעודדת יצירתיות.

2.שינוי התחושה של העובדים שאין 'קהילתיות' בתוך החברה, שנבעה בעיקר מההפרדה בין המחלקות.

משרדי חברת הפרסום מקאן. תכנון: סטודיו BANANA. צילום: Rubén P. Bescos
   

היפוכו של המשרד המסורתי

תכנון סביבת העבודה החדשה נעשה בצמוד לשינויים שהתחוללו בהנהלה ביחס לתרבות העבודה שהייתה נהוגה עד אז. כדי להפחית את ההשפעה הרעה של המעבר למקום עבודה חדש (על הרווחיות של העסק, על הלקוחות ועל העובדים עצמם), וכדי ליצור שיתופי פעולה חדשים בין העובדים – ליווה סטודיו בננה את משרד הפרסום בכל שלב בתהליך. עיצוב המשרדים החדשים נעשה בשיתוף פעולה הדוק עם קובעי המדיניות בחברת מקאן ועם מומחים לסביבות עבודה ומומחים בתחום התקשורת. 

התוצאה: חללי העבודה החדשים הם ההפך הגמור של המשרדים הקודמים.

משרדי חברת הפרסום מקאן. תכנון: סטודיו BANANA. צילום: Rubén P. Bescos
   

משרדי חברת הפרסום מקאן. תכנון: סטודיו BANANA. צילום: Rubén P. Bescos
   

הבקתות שיוצרות כפר קהילתי

הפרויקט החדש הפשיט את הבניין המארח (מפעל טקסטיל משנות החמישים) עד ליסודות החשופים, והתחושה התעשייתית שנשמרה משמשת תפאורה. רק הקירות והתקרות המקוריים נותרו במקומם. החלונות הישנים הוחלפו בחלונות בעלי יעילות אנרגטית גבוהה. 

החללים הפתוחים, בשילוב התפאורה התעשייתית, מציעים שני יתרונות: יצירת אווירה לא פורמלית שמעודדת שיתופי פעולה וחילופי ידע, ויצירת תחושה של אקראיות שמאפשרת גילויים חדשים. 

משרדי חברת הפרסום מקאן. תכנון: סטודיו BANANA. צילום: Rubén P. Bescos
   

העבודה של סטודיו בננה התחילה בשבירת קירות – פיזית ומילולית – כדי לייצר "זרימה" חדשה בעבודה, שמטרתה לשנות את מערכות היחסים בין עובדי המחלקות השונות במקאן ובין העובדים ללקוחותיהם. כדי לעודד שיתופי פעולה ויצירתיות ההכרחיים לחברת פרסום גלובאלית שאחראית על מגוון רחב מאוד של מותגים – מחק הסטודיו את "קוביות העבודה" המבודדות, ולא הותיר להן שום זכר. בשלוש הקומות של המפעל, יושמה אסטרטגיה של "בקתות" קטנות שמפוזרות בתוך "כפר קהילתי" הטובל באור טבעי. 

משרדי חברת הפרסום מקאן. תכנון: סטודיו BANANA. צילום: Rubén P. Bescos
   

כל אחד מהשטחים שסובבים את הבקתה מכיל משרדים פרטיים, חדרי ישיבות, חדרי פרויקטים, חדרים לשיחות ועידה טלפוניות וכדומה. הבקתות, שבהן מתארח צוות הפרויקט, משתלבות בסביבת העבודה הפתוחה ומייצרות את התרבות השיתופית שמקאן ביקשו להשיג. 

משרדי חברת הפרסום מקאן. תכנון: סטודיו BANANA. צילום: Rubén P. Bescos
   

הדיכוטומיה בין הבקתות הסגורות לבין החללים הפתוחים יוצרת אזור שהוא בין לבין. מטרת אזור הדמדומים הזה היא לחזק סוגים חדשים של אינטראקציות וליצור רגעים בלתי צפויים. חלק מקירות הבקתות נועדו לעבודה יצירתית, כגון קיר שאפשר לצייר עליו, ספרייה של מותגים לעידוד הסקרנות וכדומה. 

משרדי חברת הפרסום מקאן. תכנון: סטודיו BANANA. צילום: Rubén P. Bescos
   

אווירה של שכונה תוססת 

תשומת לב מיוחדת הוקדשה לשולחנות העבודה. העיצוב המותאם אישית והשימוש בעץ (שמקורו ביערות ברי קיימא) שעבר למינציה – עונים על הצרכים הספציפיים של עובדי מקאן. מסגרות המתכת שמקיפות את שולחנות העבודה מאפשרות לכל עובד ליצור לעצמו פינת עבודה אישית באמצעות תליית צמחים, חיבור אוזניות וכדומה. לוחות הבד בקרבת שולחנות העבודה סופגים רעשים ומעניקים פרטיות. 

משרדי חברת הפרסום מקאן. תכנון: סטודיו BANANA. צילום: Rubén P. Bescos
  

כאשר הוכח שמרחבי עבודה מונוטוניים מפחיתים את הפרודוקטיביות, יצר סטודיו בננה חללים צבעוניים בעלי פריסות מגוונות. התוספת של אלמנטים תרבותיים כמו חרס מסורתי וסלים ארוגים, יוצרת מרקם חם שמחבר את העובדים למורשת התרבותית שלהם. 

הזיג-זג בין הסגור לפתוח ובין המסורת לחדשנות, מעניק הרגשה של שיטוט בשכונה תוססת.

משרדי חברת הפרסום מקאן. תכנון: סטודיו BANANA. צילום: Rubén P. Bescos
   

באמצעות שלטים שמהדהדים את הזהות החזותית של מקאן, יצר סטודיו בננה מעין מפת התמצאות פיזית ורוחנית שכוללת שני סוגים עיקריים של שלטים: שלטי התמצאות ושלטי השראה. שלטי ההתמצאות, שהוצמדו לדפנות של הבקתות, משמשים לציון אזורים ספציפיים כגון אזור רגיעה, חדרי מצגות וחללי ישיבות. לעומתם, שלטי ההשראה ממוקמים במקומות בלתי צפויים ואנשי הצוות נתקלים בברכות, טיפים או ציטוטי מוטיבציה בהפתעה. התוספת העיצובית הקטנה הזו יוצרת אווירה שתומכת בעובדי מקאן ומפרגנת להם.

משרדי חברת הפרסום מקאן. תכנון: סטודיו BANANA. צילום: Rubén P. Bescos
   

התוצאה של התכנון המדוקדק היא סביבת עבודה הוליסטית שמטמיעה את התפיסה החדשה ברבדים עיצוביים שונים. חללי העבודה החדשים תומכים בדינמיקת העבודה החדשנית המותאמת לאתוס של חברת מקאן. 

הבקתות הפזורות בקהילת מקאן מעודדות את היצירתיות של 550 עובדי החברה, ומייצרות אווירה חופשית שדוחפת לשיתופי פעולה חדשים. העיצוב המותאם מאפשר לעובדים לרכוש הרגלי עבודה חדשים בלי לוותר על הצרכים האישיים שלהם ועל הצרכים הנובעים מהתפקיד. 

כעבור כמה חודשי עבודה בסביבה החדשה, רווחת העובדים והיצירתיות שלהם עלו דרמטית, והדבר השפיע במידה ניכרת על העסקים שנעשו באותה תקופה. 

משרדי חברת הפרסום מקאן. תכנון: סטודיו BANANA. צילום: Rubén P. Bescos
   

לסטודיו בננה משרדים בלונדון, שוויץ וספרד. הסטודיו מתגאה ביצירת פתרונות בהתאמה אישית למגוון רחב של ארגונים שרוצים - באמצעות העיצוב - לשנות את תרבות העבודה שלהם. הגישה ההוליסטית של הסטודיו כוללת ארבעה תחומים: סביבת העבודה של העתיד, ציד כישרונות, רווחת העובדים ויצירת מעורבות. מתוך תפיסת עולם שכל תהליך יצירתי הוא אינדיבידואלי, צוות סטודיו בננה יוצא למסע משותף עם הלקוח הכולל הבנה קונספטואלית מעמיקה ובניית יחסי אמון ושותפות. 

משרדי חברת הפרסום מקאן. תכנון: סטודיו BANANA. צילום: Rubén P. Bescos
   

הכתבה מתוך גיליון 161 בנושא המשרד ומרחב העבודה <<להורדת המגזין לחץ כאן>>

 



רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי