תפיסות העיצוב והאדריכלות המודרניות מניחות את הסביבה העסקית במרכז
תשומת הלב. בדיוק באותו האופן בו שינתה את פניה הדירה רחבת ידיים במגדל יוקרה
כשהפכה אלטרנטיבה ראויה לווילה צמודת הקרקע, כך הפך גם המשרד האפרורי למתחם שגורם
לרצות להישאר בו.
הקומה המסחרית ומרכז בילוי בכיכר גבעון - הדמייה
משה צור, הנמנה על חוד החנית של האדריכלות המקומית, מנהל משרד בעל שני
סניפים, בתל- אביב ובחיפה, בו פועלים קרוב ל-100 אדריכלים והנדסאי אדריכלות.את
הקריירה שלו התחיל אי שם בשנות ה-70 של המאה הקודמת והתבלט בכשרונו בגיל צעיר
מאוד. צור קיבל את פרס רכטר לאדריכלות כבר שהיה בן 40, אך הכוכבות וההכרה לא
סינוורו את עיניו. האדריכל הוותיק חי אז וגם היום, בספק תמידי. צור טוען שלביטחון
המופרז תכונות הרסניות והוא מעדיף להיות בצד החוקר, השואל והמעמיק. רק כך ניתן
לשאוף למצוינות, על פי משנתו.
מגדלי הארבעה-חלונות זכוכית רצפה תקרה מאפשרים מקסימום נוף אורבני-הדמיה
משה צור הוא האחראי על תכנון מגדלי הארבעה, זוג
מגדלי משרדים ביזמות של קבוצת חג'ג', הנבנים ממש בימים אלו ומעניקים את הפרשנות המקומית,
אולי המתקדמת ביותר לתפיסת המשרד המודרני.
מגדלי הארבעה-מבט מהחזית-הדמייה
היכן ניכרת תפיסת המתחם העסקי, המודרנית, במגדלי הארבעה?
"הפונקציות של העובד השתנו וזה חייב שינוי בתפיסת המרחב. איש
העסקים או עובד במשרד, מוצאים את עצמם
שעות ארוכות מאוד לאור הניאונים. כדי לשמור על אנרגיה ועל רצון להישאר במקום זמן
כה רב מבלי לפגום במוטיבציות הפנימיות, חייב להכנס האלמנט החווייתי. יש אנשים
שנמצאים במשרד יותר משנמצאים בבית הפרטי שלהם וחייבים להתייחס לכך בשיא הרצינות. זה
חלק משמעותי מהתפיסה שהנחתה את תכנון המגדלים."
מגדלי הארבעה מבט מלמטה-הדמייה
מה למעשה שונה בין מגדלי המשרדים שתכננת בארבעה לבין משרד רחב ידיים
בכל בניין משרדים מודרני אחר?
"השוני הוא בעיקר בהתייחסות למרחב ובקשר שלו למשתמש. התכנון שלי
נבע מתפיסת מרחב שמציבה את המשתמש במרכז ומעניקה לו חוויה שהיא מעבר לארבע קירות
ופינת מחשב. במגדלי הארבעה יש משרדים שהם למעשה כמו פנטהאוז, רוב הקירות הם קירות זכוכית
שמאפשרים חיבור עם נוף אורבני מרגש. למשרדים במגדלי הארבעה צמודות מרפסות עם צמחיה
עשירה. המרפסת מאפשרת לשבת עם אורח בחוץ, באוויר ולווא דווקא בתוך כתליו של משרד.
ההתייחסות משלבת למעשה את הפונקציונאליות שדורש משרד, לצד החוויה שמביא עמו הבית
הפרטי."
מגדלי הארבעה-מבט על שטחי החוץ-הדמיה
מדובר בסטנדרט בניה מאוד גבוה
"הבניינים מפוארים מאוד. קיים גראנד לובי משותף המחבר בין שני המגדלים.
הלובי תוכנן בסטנדרטים הגבוהים ביותר. בין אם אתה אורח ובין אם אתה בעל משרד
במקום, עוטפת אותך תחושה של איכות וחדשנות ברמות הגבוהות ביותר. סטנדרט הבניה הוא
אכן גבוה מאוד, כששוב, ההתייחסות היא לחוויה הוליסטית של המשתמשים במקום. התפיסה
היא תפיסה רחבה שבעיקר מקשיבה לצרכיו של המשתמש ומתכננת בהתאם."
מגדלי הארבעה-מבט צידי בשעות בערב במוקדמות-הדמייה
מהי אדריכלות טובה בעיניך?
"אדריכלות טובה היא אדריכלות שנותנת מענה מושלם וזה כולל מבחינתי
פתרון אורבני מצוין, עיצוב מעולה, פונקציונאליות מלאה, יישום טכנלוגיות מתקדמות,
עמידה בצרכי שיווק באופן מושלם, עמידה בתקציב ומעל לכל רעיון חזק שיאחוז את כל
הפרמטרים וישלב אותם בהרמוניה. אנחנו עובדים במשרד בסיעור מוחות תמידי. העבודה המשותפת
מפרה, מאפשרת ביקורת וחשיפה לרעיונות חדשים."
מגדלי הארבעה-משרדי פנטהאוז עם צמחיית גן ומרפסות רחבות ידיים
מגדלי הארבעה הם מגדלים משני תפיסה. ניכר שקבוצת חג'ג' לא חסכה במאום
כדי להעניק להם את הכבוד הראוי. הלובי המשותף, הוא למעשה גראנד לובי שרק בעיצוב
הפנים שלו הושקעו כ-30 מיליון שקל. פרטי הריהוט וכל שאר מפרט עיצוב הפנים הם מבית
ארמני קאזה. את הסטנדרטים הגבוהים שמכתיבה קבוצת חג'ג' ניתן לפגוש בלא מעט
מהפרויקטים היוקרתיים מבית היוצר שלה, אבל, מספיק להציץ ברשימת האדריכלים עמם
משתפת פעולה, כדי להבין שהיזמים הללו מכוונים הכי גבוה שאפשר. בין האדריכלים
המתכננים עבור חג'ג' ניתן לפגוש שמות המזוהים עם האליתא האדריכלית בישראל, בינהם,
פרט למשה צור, גם אילן פיבקו, עודד לביא, גיורא רוטמן ונוספים.
מגדלי הארבעה-נוף לכיוון מערב-הדמיה