עיצוב בירוק


מאת: עידית אסא | צילום: שי אדם | נטע דוידי אדריכלית 13/08/2014
 
האדריכליות נטע דוידי וטל רוזין
האדריכליות נטע דוידי וטל רוזין

יישום עקרונות תכנון ירוקים, מקוריות והקפדה על גמישות המאפשרת שינויים בהתאמה לצרכים משתנים, שיוו לחלל צפוף וישן מופע חדש בתכלית- משרדן של האדריכליות נטע דוידי וטל רוזין בתל אביב מגלם את תפיסתן המקצועית



פתיחות לופטית, ריצוף בבטון מוחלק, ותקרת הקסטות במופעה המקורי כפי שנחשף.
 

כשהאדריכליות נטע דוידי וטל רוזין החליטו "לאחד כוחות" ולפתוח משרד משותף, הן חיפשו מקום הולם שיתאים לצרכיהן. כמי שעקרונות בנייה ירוקה הן חלק בלתי נפרד מסדר יומן המקצועי הן מיקדו את החיפוש בשכונת מונטיפיורי שבדרום העיר- שכונה ותיקה וצפופה עם שירותים עירוניים קיימים, נגישות נוחה מחלקי העיר השונים, והזדמנות לעשות שימוש מחודש במבנים ישנים כממד חשוב באג'נדה מקיימת.

 
יחידות ריהוט מצוידות בגלגלים ניתנות לניוד ולארגון משתנה של החלל בהתאם לצרכים.

המקום שנמצא במסגרת החיפושים אכן שוכן באזור שהוגדר על ידן כמועדף, בקומה הרביעית והעליונה של בניין ישן שבעברו אכלס משרדים ובעלי מלאכה/תעשייה זעירה. כשדוידי ורוזין ראו לראשונה את המבנה שהשנים נתנו בו את אותותיהן חזותו הייתה מוזנחת בעליל, וכך גם החלל שנועד להכיל את משרדן: חלל שבגלגולו הקודם שימש כמשרד לראיית חשבון ושטחו נחלק לחדרים קטנים וצפופים. על מנת להפכו לסביבת העבודה שביקשו לעצמן נדרשה בו עבודת שיפוץ לא מעטה שבהמשך חלחלה גם לבניין כולו, אשר ביוזמתן ותחת ניצוחן נהנה היום מחזות מתחדשת ובעקבות זאת גם מאכלוס מתחדש.

תכנית החלל נכון לעכשיו.

החלל בו התמקמו משתרע על שטח של 80 מ"ר, וקונספט עיצובו נטווה, לדבריהן, בהשראת לופטים ניו- יורקים. "רצינו חלל פתוח שניתן לעיצוב גמיש ויוכל להתאים לצרכים משתנים גם בעתיד. את שפתו האסתטית "תפרנו" תוך יישום עקרונות ירוקים- הן באופן התכנון, והן בשילובי האלמנטים, החומרים והמערכות" הן מספרות על מה שעמד לנגד עיניהן, ואמנם הוגשם כאן במרחב האוורירי והלופטי למראה, שרצועת צמחייה ירוקה המעטרת את פתחיו הגדולים מפתיעה בנוכחותה בנופו האורבאני-צפוף של האזור הוותיק. 

פתרון לפתחים דרומיים גדולים: העתקתם מעט פנימה לתוך החלל כשהקירוי בקו המעטפת מעניק להם הצללה נדרשת, ווילונות מסנני קרינה. השטח החיצוני שנותר אגב כך מנוצל כערוגה עם מערכת השקיה אוטומטית העושה שימוש במי המזגן. מעל הערוגה: פרגולה עשויה כבלים "מזמינה" את ענפיו של עץ ויסטריה להשתרג עליה כאלמנט הצללה נוסף.
 

זויות קרינת השמש בעונות השנה השונות.

בשלב הראשון הוסרו מהחלל כל מחיצות הפנים והתקרות הקלות שהיו בו (תקרת רביץ ותקרה מינראלית), ובכניסה אליו, באזור בו מוקמו השירותים, הוגבה מעט הריצוף על מנת לשלב את תשתיות האינסטלציה החדשות. כשהמרחב נותר במלוא פתיחותו נדרשו דוידי ורוזין  לקבל החלטה באשר לפתחיו שהקשו על השגת נוחות אקלימית- פתחים דרומיים גדולים שאמנם החדירו לשטחו שפע של אור יום טבעי, אך בה בעת חשפו אותו לחום רב בעונת הקיץ ולבוהק מסנוור בעונת החורף.
 
הפתרון התכנוני בו נקטו היה "נגיסת" שטח מהחלל הקיים לטובת העתקת הפתחים מעט פנימה, כך שייסוגו מקו המעטפת ויזכו בקירוי מצל נדרש. השטח החיצוני שנותר אגב כך, נוצל לבניית ערוגה בה נשתלה צמחייה ירוקה, כשעליה מסוככת  מעין פרגולה עשויה כבלים ה"מזמינה" את ענפיו של עץ ויסטריה להשתרג עליהם כאלמנט הצללה נוסף. צמחיית הערוגה מטופלת באמצעות מערכת השקיה ודישון אוטומטית המנצלת את מי המזגן, ובתוך החלל פנימה מעטרים את הפתחים וילונות גלילה מסנני קרינה המפחיתים את הבוהק המסנוור ללא פגיעה בהחדרת תאורה טבעית. 

הגדרה מקורית לפינת הישיבות: מסילת בית חולים המשמשת לתליית וילונות בין מיטות משמשת כאן לתליית שרשראות פלורסנט. השרשראות התוחמות אותה בבירור ובה בעת מותירות קשרי מבט ישירים אליה וממנה, ללא חסימה או הכבדה על המראה האוורירי.

ריצוף המרחב נעשה בבטון מוחלק; הקירות שמתחת לפתחים ומולם חושפים בלוקים בסיסיים שנצבעו בלבן, ושני הקירות האחרים חופו בלבני פירוק אדומות. את תקרת הקסטות שנחשפה וגרמה לחלל "להרוויח" מעט גובה הותירו דוידי ורוזין במופעה המקורי, תוך ניצול גריד הקורות להתקנת פסי צבירה ביניהן ואף דרכן באמצעות חירור המסה.
 
בתכנון מונחה קיימות שחיסכון ויעילות אנרגטית הם מעיקריה, גופי התאורה שהותקנו על פסי הצבירה הותאמו ייעודית לשילוב נורות לד חסכוניות, ואף חיפוי הלבנים מתברר כמהלך ירוק של ניצול פסולת ושאריות: הלבנים בהן נעשה שימוש הן החלק ה"אמצעי" שמתקבל עם חיתוך הלבנים לפרוסות, אשר נחשב לפחות אטרקטיבי ומבוקש ובד"כ מסווג כשאריות זולות. כחומר מילוי בין הלבנים משתלב מלט בסיסי כהה המעצים את תחושת האותנטיות שמקנה החיפוי, וצינורות ספרינקלרים המגיחים מחלקו העליון מתבררים כקריצה יצירתית בנוסח "רדי מייד", שהסבה אותם לשמש כגופי תאורה.
 
עניין נוסף מייצר האופן המקורי בו בחרו דוידי ורוזין להגדיר את פינת הישיבות בחלל. בהיקף תקרתו של האזור שיועד לכך הותקנה מסילת בית חולים מהסוג המשמש לתליית מחיצות הבד המפרידות בין מיטות, כשממנה משתלשלות שרשראות פלורסנט עשויות אלומיניום.

חיפוי קיר בלבנים אדומות שביניהן משתלב מלט כהה המייצר מראה אותנטי. בשם העקרונות הירוקים: החיפוי בוצע תוך שימוש בפרוסה האמצעית והפחות מבוקשת מבין פרוסות הלבנים, שבד"כ אף מסווגת כשאריות.

התיחום הלא שגרתי של פינת הישיבות מגדיר אותה בבירור ללא הפרת זרימתו הפתוחה של החלל, שרעיון תכנונו נועד להכיל שינויים. בתוך כך, היא הופכת, למעשה, לפונקציה הקבועה היחידה במרחב שבמתכונתו הנוכחית נפרש כשתי שדרות מקבילות, אך פתוח לכל פרישה רצויה/מתבקשת אחרת. (ראה שרטוט אופציות). שכן כל יחידות הריהוט המשמשות בחלל  תוכננו ייעודית ע"י דוידי ורוזין כיחידות רב תכליתיות ודו צדדיות היכולות לשרת ביעילות שני משתמשים במקביל,  והן מצוידות בגלגלים המאפשרים לניידן בקלות בהתאם לצרכים משתנים. למעט השולחן הניצב בפינת העבודה שהינו שולחן משומש שחודש, אף שולחנות העבודה הם, בעצם, חלק בלתי נפרד מעיצובן הרב תכליתי של היחידות: משטחים הניתנים להזזה על גבי מסילות ששולבו בהן, תוך הענקת גמישות בקביעת מיקומם ומידתם.
 
היחידות האווריריות למראה בוצעו בעבודת נגרות ונצבעו בצבע בלבן על בסיס מים, כאשר הכיסאות, מאידך, הם בחזקת "פינוק" מסוגנן שנרכש- כיסאות עבודה ארגונומיים וכיסאות אייקוניים של אימס לפינת הישיבות."יישום עקרונות ירוקים אינו צריך לבוא על חשבון אסתטיקה" אומרות דוידי ורוזין, שלא פעם הפשילו שרוולים ונטלו חלק פעיל בתהליך השיפוץ גם כמבצעות. וכך, כששתי המהויות משתלבות בחלל הנעים תרתי משמע- חזותית ואקלימית כאחד, הוא מאשש את דבריהן ומדבר בעד עצמו.

 

 
אולי תאהבו גם:

 



 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי