עיצוב משרד בקומה גבוהה עם נוף מרהיב

את מיקומי של חלל משרד המכירות של חברת "קרדן נדל"ן" בקומה גבוהה עם נוף אורבאני הנחשף מבעד לפתחיו הגודלים, תרגמה קארן ראובני למרחב לופטי מהוקצע, ששקיפות היא שם המשחק של עיצובו

מאת: מיה אור | צילום: ניצן הפנר | קארן ראובני I "ראובני אדריכלים" - 01/03/2012
 
תכנון: עיצוב פנים- קארן ראובני, "ראובני אדריכלים", אדריכל אחראי- פביו נוביק, "ראובני אדריכלים"
עיצוב תאורה: אורלי עברון-אלקבס
פרויקט: עיצוב משרד מכירות בבית קרדן, תל אביב. 

 

כשמעצבת הפנים קארן ראובני פגשה לראשונה את החלל אותו נתבקשה לעצב עבור משרד המכירות של חברת "קרדן", היא לא נזקקה להמתין ל"רגע של השראה" על מנת להגות את הרעיון לעיצובו. מיקומו של הבניין בלב סביבה אורבאנית, אופיו של החלל והנוף הנשקף ממרומי הקומה ה-17, עשו את שלהם, ולראובני היה ברור כי עיצוב בסגנון לופט הוא הסגנון המתאים לו. יתרה מכך, משרד המכירות נועד למכור פרויקט מגורים שמותג בשם "מטרופולין", ואף עובדה זו, לדבריה, הוסיפה נדבך של התאמה רעיונית לקונספט הלופטי, כסוג של קריצה מרמזת. ראובני: "למושג מטרופולין יש מטען תוכני עשיר, אקלקטי ורב רבדים, והרעיון היה להחיל אותו על המרחב".  

 

 

 

החלל, שכנגזר מקווי מעטפתו של הבניין אחת מפינותיו קטומה, משתרע על כ-135 מ"ר, והפרוגראמה שהוגדרה לראובני כללה יצירת פינת המתנה, שני חדרי מכירות, חדר ישיבות, מחסן ומטבחון. עם היד החופשית שניתנה לה ובהתאם למהות הלופטית שהובילה את הרעיון התכנוני, רקמה ראובני שפת עיצוב הנשענת על מוטיבים של שקיפות וממד גולמי, כאשר הנוף האורבאני שנשקף מבעד ויטרינות הענק מהווה חלק בלתי נפרד ממנו ונחשף היישר עם הכניסה אליו.

 



חדר ישיבות
 

 

את מסגרתו של החלל המרשים מייצרים ריצוף פרקט "פישבון" בגימור גס מהרגיל, קירות לבני סיליקט חשופות שנצבעו בסיד לבן, ותקרה גלויה החושפת את כלל הקורות ומערכות התשתית המשולבות בה. בחלקה העליון ביותר, מעל התשתיות, הותקנה שכבת קירוי אקוסטית המבטיחה ספיגת רעשים לא רצויים, ויחידת המיזוג המשתלבת בשטחה כחלק ממערך התשתיות נצבעה בגון סגול חציל כהה, כסוג של הדהוד לגוונים המככבים במיתוגו של הפרויקט. תאורת החלל עשירה, ומורכבת מפסי צבירה עם ספוטים המעניקים תאורה כללית, לצד גופים דקורטיביים ששולבו באזורים ייעודיים, דוגמת גופים תלויים בעיצוב תעשייתי משהו המשתלשלים ישירות מקורות התקרה בחדר הישיבות  ובמטבחון, וגופים עומדים בהשראת עולם הבמה ששולבו בפינת ההמתנה כשהם מעצימים את ההקשרים התוכניים של הקונספט העיצובי. 

 



המחיצה המרחפת המפרידה בין חדר הישיבות ואחד מחדרי המכירות
 

 

 



פינה ייעודית לצפייה בנוף, עם שני כיסאות אדומים כאלמנט פיסולי
  

 

חלוקת החלל לאזוריו השונים מתקבלת ממחיצות שקופות המשלבות פרופילי ברזל לא מלוטש וזכוכית: פינת המתנה הממוקמת מול הכניסה, ובהמשך לה חדר ישיבות ושני משרדי מכירות שביניהם ממוקם המטבחון. יוצאת דופן במעגל השקיפות המאפיין את החלל היא המחיצה המפרידה בין חדר הישיבות ומשרד המכירות המצוי בהמשך לה, אשר תוכננה כמחיצה אטומה ומרחפת- בנויה מגבס עם חיפוי פלנקים רחבים של פרקט עץ אלון. 

המחיצה האטומה משרתת ממד פרקטי, כשהיא מקנה פרטיות כלשהי ומספקת "תשתית" נוחה לתליית מסך טלוויזיה שנדרש לעתים בישיבות, ובמקביל, בנוכחותה השונה מנופו השקוף של המרחב יוצקת לתוכו עניין ויזואלי נוסף. אלמנט פרקטי אחר שנרתם לטובת העיצוב הוא מעין אדן פנימי רחב עשוי עץ צבוע שחור שתוכנן למרגלות הויטרינות התוחמות את החלל כפתרון להצנעת חיווט ואלמנטים "לא אטרקטיביים", כאשר בה בעת הוא משמש כמדף להנחת ספרים, פריטי נוי וכד'. "חשוב היה לי להכניס את האנשים לאווירה" אומרת ראובני, אשר את האזורים השונים עיצבה כחללים ביתיים, על כל הקפידה המשתמעת מכך, ובקו אקלקטי מסוגנן. פינת ההמתנה למשל, מזכירה בחזותה סלון לכל דבר, ומשלבת ספת שזלונג עכשווית, שולחן קפה מנירוסטה, שטיח בדיגום המדמה פיקסלים, שתי כורסאות עור בעיצוב קלאסי, ואפילו כריות המשלימות את התחושה הביתית. 



המחיצה המרחפת המפרידה בין חדר הישיבות ואחד מחדרי המכירות
 

 



מבט מתוך החלל אל עבר הכניסה
  

 

אף פריטי הריהוט המשמשים בחדרי המכירות אינם פריטים משרדיים אופייניים, דוגמת שולחנות עבודה המעוצבים כשולחנות אוכל עם משטחי עץ במראה גולמי ורגלי ברזל, ולחדר הישיבות נבחרו שולחן גדל מידות עם משטח זכוכית המעצים את אפקט השקיפות וכיסאות אייקונים מוכרים בעיצובם של ריי וצ'רלס אימס. המטבחון שבחלל עוצב כבר ניו יורקי, כאשר את קיר לבני הסיליקט שמול הדלפק מעטרת סדרת רישומים מעודנים של העיר תל אביב, פרי מכחולו של ערן מנור מ.UrbanOutlines   עבודת אמנות נוספת, של האמנית אתי אלימלך מ- KRAZA28 מושענת על הקיר במרחב הפתוח הנפרש בין "קופסאות הזכוכית", כשהיא תורמת כתם צבע לפלטת הצבעים המאופקת שמאפיינת את החלל, כמו גם, ובעיקר, תוכן אמנותי, אשר לדברי ראובני הינו "חלק בלתי נפרד מהרעיון שעמד בבסיס העיצוב ומהאווירה שביקשתי ליצור"




המטבחון המדמה בעיצובו בר ניו יורקי
 
את פינתו הקטומה של החלל ייעדה ראובני לשמש כ"פינת צפייה בנוף" ולצורך זה הציבה בה שני כיסאות אדומים, אשר בגונם העז והמפתיע מתקבלים כאלמנט פיסולי. "נוף כזה אסור להחמיץ" אומרת ראובני שמיקמה אותם מול הויטרינות הגדולות החושפות אותו מלוא חופניים, ובתוך כך מדגישות את הרעיון שהוליד, למעשה, את סיפורו של העיצוב.

מתוך "שקיפות בעבודה". מגזין 123, מרץ - אפריל 2012

 

יצירת קשר - עיצוב משרד בקומה גבוהה עם נוף מרהיב