עיצוב סביבת למידה חינוכית "בגובה העיניים"

תהליך התחדשות המודל החינוכי מסיר את האבק מעל קונספט ההוראה הישן, וחושף את הפוטנציאל האדיר הקיים ממש מתחת לרגלי התלמידים

מאת: טל פאר | עיצוב ותכנון: מלכי לוין | צילום: | 14/01/2022
הוראה ולמידה בעידן החדש
"הסביבה החינוכית, לרבות הפיזית, משמשת כמקום בוסרי לצמיחה, מקום שבו ניתן ליצור שינוי אמיתי" מספרת מלכי לוין, אדריכלית ומעצבת רב תחומית. ואכן שנת הקורונה הוכיחה כי הלמידה הפרונטלית, בה מפריד שולחן בין המורה לתלמיד, איננה רלוונטית עוד .
הלמידה כיום הפכה לדיאלוג בין המורה לתלמיד שמתרחש "בגובה העיניים" באמצעות דרכים חוויתיות.  הקונספט של הלמידה בעידן החדש, מתאפשר בזכות מספר מודלים המופעלים על ידי משרד החינוך ומטרתם העיקרית - ליצור צורת לימוד חדשה.  למידה זו מיועדת להכיל את הילדים והנוער הגדלים בעולם עתיר גירויים, ואת סגנונות הלמידה המגוונים שפיתחו.
חומרים מגוונים מעשירים את החוויה הלימודית. Adi3d הדמיות
חומרים מגוונים מעשירים את החוויה הלימודית. Adi3d הדמיות
 
 
התפקיד האדריכלי בזירה החינוכית
האדריכל המעצב מרחבי למידה חדשניים (הנקראים גם "מרחבי M21") נותן מענה עיצובי ופדגוגי לצרכי התלמידים. קיימות דרכים שונות למציאת האיזון שבין גירוי הילד לבין הרגעתו, באופן שיאפשר למידה מיטבית, למשל: שימוש בחומרים מגוונים, בחירה מחושבת בצבעוניות, תכנון רהיטים בעלי תצורה פיזית מיוחדת ועוד. כל אותם שיקולים נועדו כדי לפתח את החושים של הילד, לעודד אותו לחקור את המרחב ולנצלו באופן המתאים לו אישית.  
ספרייה שמאפשרת אינטרקציה לימודית מכל הסוגים. בית ספר עמל בחדרה. Adi3d הדמיות
ספרייה שמאפשרת אינטרקציה לימודית מכל הסוגים. בית ספר עמל בחדרה. Adi3d הדמיות
 
 
לייעל את הלמידה
ואכן, גני הילדים ובתי הספר השתנו רבות. כיתת הלימוד המסורתית הסגורה נפתחה לכדי חלל  "WE WORK" ובו מקום לאינטרקציה לימודית מכל הסוגים והצורות. התאמת מרחב הלמידה לצרכים היחודיים לכל ילד הופכת את הלמידה לחוויתית ויעילה,  מבלי לגרוע מהקשב.  כך למשל,  יכול הלומד לשבת על ערסל מתנדנד, או לבחור בישיבה מזרחית על דרגש-  ולהישאר בקשב מוחלט למורה.
לא רק בכיתות. עיצוב חדר המורים כמרחב פדגוגי לכל דבר. Adi3d הדמיות
לא רק בכיתות. עיצוב חדר המורים כמרחב פדגוגי לכל דבר. Adi3d הדמיות
 
 
גם בעיצוב ספריות חל שינוי נרחב. על חורבות עולם הספרים שהולך ונעלם, הפכה הספרייה ממודל ישן למרחב המעודד למידה פעילה. בבית הספר עמל בחדרה ובית הספר גורדון שבפתח תקווה, שולבו טכנולוגיות מוכרות- מקרנים, מסכים, מחשבים ניידים/נייחים, לצד מרחבי לימוד מגוונים- אזורים פתוחים לקבוצות למידה, אזורים סגורים לשיעורים פרטניים, ואזורי ישיבה בלתי פורמליים כדוגמת שולחנות בר וספות. שיקולים נוספים כמו שילוב אור טבעי ואור מלאכותי ומיקום אלמנטים אקוסטיים לוויסות הרעש,  הפכו את הספרייה למרחב למידה מגוונת ולחלל שמארח את כולם.
הספרייה בבית ספר גורדון: מרחב שמעודד למידה פעילה. Adi3d הדמיות
הספרייה בבית ספר גורדון: מרחב שמעודד למידה פעילה. Adi3d הדמיות
 
 
" 'זרימת אנרגיות' או 'תכנון נכון'- המטרה העיקרית בעיניי היא בראש ובראשונה הנוחות וההרגשה הטובה" מסכמת מלכי. משרדה של מלכי לוין מתעסק בתכנון, עיצוב ובניית פרוייקטים מכל הסוגים, פרטי ומסחרי- ומתמחה בתכנון ועיצוב סביבות חינוכיות מגוונות. 

לפרטים ופרויקטים נוספים - מלכי לוין:
מייל: [email protected] 
נייד: 052-2256812

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי