צילום: שי גיל | תכנון ועיצוב: מירון לוי אדריכלים
מירון לוי, אדריכל הפרויקט מתאר: "במסגרת תכנית שיפוצי קיץ של עיריית כפר סבא, היינו אמונים על תכנון, שיקום וחידוש חטיבת הביניים הותיקה שז"ר. הפרוגרמה כללה תוספת שטח למועדון תלמידים, תוספת פיר מעלית, הנגשה של המבנה לנכים ותכנון מחדש של כלל חללי בית הספר. לאורך כל התהליך, הדגש היה על 3 עקרונות: בהירות השימוש במבנה מבחינת פרוגרמה ותנועה; קשר איכותי בין פנים לחוץ; עיצוב חדש ורענן המתאים לערכים הפדגוגים של בית הספר".
צילום: שי גיל | תכנון ועיצוב: מירון לוי אדריכלים
צילום: שי גיל | תכנון ועיצוב: מירון לוי אדריכלים
מערכת התנועה של כל הבניין הפכה נהירה באמצעות צירי תנועה ברורים שנפתחו לאורכו ולרוחבו כאשר במרכזם אלמנט התכנסות ומפגש מרכזי – אטריום שחולש על כל 3 הקומות. לאורך הצירים מוקמו כלל הפונקציות, כאשר בנקודת המפגש תוכננו מרחבי למידה ייחודיים המהווים אלטרנטיבה לכיתות המסורתיות.
צילום: שי גיל | תכנון ועיצוב: מירון לוי אדריכלים
צילום: שי גיל | תכנון ועיצוב: מירון לוי אדריכלים
רפי סער, ראש עיריית כפר סבא: "אחרי 45 שנה חטיבת שז״ר שופצה וחודשה מהיסוד, אני מבטיח שלא תכירו אותה... לכם תלמידי החטיבה החדשה, מחכה הפתעה גדולה כשתיכנסו לבית הספר החדש והמתקדם... תתכוננו ״לקרוע את הניילונים״. משהו חדש ומרענן כי זה מגיע לכם". קצוות צירי התנועה מובילים לשטחים הפתוחים סביב בית הספר: חצרות, רחבות וכניסות. התאורה תוכננה במקביל לצירי התנועה ובנוסף לשיפור כמות ואיכות האור בחלל, היא סייעה בחיזוק מהלכי התנועה והשוטטות בבית הספר.
צילום: שי גיל | תכנון ועיצוב: מירון לוי אדריכלים
השימוש בצבעוניות וחומריות לא מסורתית תרמו גם הם לנהירות מערכת התנועה והשימוש בבניין כולו. לכל קומה המאכלסת שכבת גיל נבחר צבע, השימוש בצבע בחללי הקומה מייצר מעיין מפת דרכים ברורה למתהלך במבנה - הצבע מסייע להבדיל בין כניסות לכיתות לבין כניסות לחללים מנהליים. הוא מסמן בעוצמה גם את החללים הציבוריים, בהם חופו הקירות באריחי קרמיקה גדולים בשילוב לוחות שעם לטובת הודעות ושימוש יומיומי של הסגל ושל התלמידים.
צילום: שי גיל | תכנון ועיצוב: מירון לוי אדריכלים
הקשר בין חוץ לפנים, בין הסביבה והשטח הפתוח לבין המסה הבנויה חוזק אף הוא. התכנון מאפשר מרחב למידה מעשיר יותר עבור תלמידי בית הספר, על ידי שילוב חללים פתוחים במרחב הבנוי וטשטוש הגבולות בין החוץ לפנים. הושם דגש על יצירת מרחבים מוצלים בשטח הפתוח בכדי להמשיך ולאתגר את הפדגוגיה המסורתית ובמקביל לייצר אפשרויות פרקטיות לקיום למידה, מפגשים והתכנסויות גם בחוץ.
צילום: שי גיל | תכנון ועיצוב: מירון לוי אדריכלים
מירון לוי: "באמצעות שיתוף פעולה ועבודת צוות עם סגל בית הספר, יצקנו תוכן לחללים הציבוריים של בית הספר. בכל קומה תוכנן מרחב המזמן סוגים שונים של למידה ומפגש – מועדון תלמידים בעל תכנית גמישה, תאי מפגש בסגנון דיינר, נקודות מפגש שונות בחצר המוצלת, אטריום שחודש והותאם להתכנסות של כלל התלמידים ועוד. התכנון והעיצוב נעשו ביצירתיות והובילו ליצירת חללים ששמים דגש על חינוך חדשני ואלטרנטיבי".
צילום: שי גיל | תכנון ועיצוב: מירון לוי אדריכלים
בכיתות, תוכננו פריטי ריהוט שמאפשרים גמישות מקסימלית – כל מורה מנהלת את אופי הישיבה והלמידה באופן עצמאי. בנוסף, נעשה שימוש בקירות ה"ערומים" של הכיתה ונוספה קומפוזיציה של לוחות מחיקים, לוחות שעם ולוחות גיר בשילוב גרפיקה עם מסרים ערכיים שנבחרו ע"י צוות בית הספר. בכך המעשה האדריכלי מעודד ומעשיר את החוויה החברתית והחינוכית של התלמידים.
צילום: שי גיל | תכנון ועיצוב: מירון לוי אדריכלים
צילום: שי גיל | תכנון ועיצוב: מירון לוי אדריכלים
לפרטים וליצירת קשר:
מירון לוי אדריכלים
אתר: https://www.meronlev.com/
טלפון משרד: 03-5273133