מרחב למידה חדשני במתחם חקר "ניצני הנגב" בקיבוץ בית קמה

כשהאדריכל יונתן מצרי קיבל לידיו את המשימה והאתגר להפוך חלל בבית הספר "ניצני הנגב" בקיבוץ בית קמה, שלא היה בשימוש, למרחב למידה אלטרנטיבי וחדשני ברוח המאה ה- 21 , היה עליו להתאים את התכנון והעיצוב לתפיסה הפדגוגית של בית הספר, הדוגלת בלמידה גמישה וחקרנית. אך לא רק, אלא להתחשב במגבלות המבנה הקיים, לעצב ברוח צעירה ורעננה ובצבעוניות המשקפת את מטרות המרחב ומתאימה לבי"ס יסודי; מרחב למידה חדשני ו"אחר" ויחד עם זאת מייצר תחושה של חמימות וביתיות.

מאת: רוית ליפשיץ ציון | צילום: יונתן מצרי, אוסי מוריץ (מנהלת ביה"ס) | 05/02/2020

מרחב למידה אלטרנטיבי וחדשני ברוח המאה ה -21 
דמיינו לעצמכם שטח קיים שלא היה בשימוש ההופך למרחב למידה אלטרנטיבי, חדשני ו"אחר" ברוח המאה ה-21 ויחד עם זאת חמים, נעים וביתי!  החזון היה לחדש בבית הספר היסודי מרחב שיאפשר למידה באופן גמיש, במגוון תצורות, הרכבים ותנוחות, ישרת כלי למידה וחקר, כל זאת, במסגרת פרויקט M-21 של משרד החינוך להקמת מרחבי למידה חדשניים, המותאם לצרכים ייחודיים ולתקנות של משרד החינוך.
האדריכל יונתן מצרי תכנן ועיצב את מרחב הלמידה ברוח צעירה ורעננה המשקפת את מטרותיו, מתאימה לבי"ס יסודי ובאה לידי ביטוי בצבעוניות וחמימות של חומרי הגמר, כל זאת תוך שמירה על מינימליזם וניקיון עיצובי ליצירת מרחב בעל אופי שליו ורגוע.
"מרחב החקר בניצני הנגב משקף פילוסופיה של עיצוב מרחבי חינוך בה אני מאמין; עיצוב שהוא מחד מאוד מאפשר וגמיש ומאידך, בקו העיצובי, רגוע עדין ומינימליסטי." יונתן מצרי, אדריכל
החזון היה ליצור מרחב למידה שיתאים לתפיסה הפדגוגית של בית הספר הדוגלת בלמידה גמישה וחקרנית. לשם כך היה צורך בחללי למידה מגוונים במגוון תצורות של למידה, חקר והקנייה, במנעד שבין למידה יחידנית דרך עבודה קבוצתית ועד ללמידה פרונטלית כיתתית/דו-כיתתית ובמגוון תנוחות הלמידה האפשריות החל מעמידה, דרך ישיבה על כיסא ועד הסבה או שכיבה על הרצפה.
 

אדריכלות וצילום: יונתן מצרי
אדריכלות וצילום: יונתן מצרי

אדריכלות וצילום: יונתן מצרי
אדריכלות וצילום: יונתן מצרי



מרחב ללמידה גמישה וחקרנית- מכיתות מדעים למרחב חקר לימודי גמיש
המרחב נדרש להכיל חלל מרכזי להתכנסות של עד 2 כיתות (כ-70 תלמידים) שישמש גם לסדנאות מיינדפולנס לתלמידים (המתקיימות בישיבה או שכיבה על הרצפה), מרחב לקבוצת רובוטיקה הפועלת בביה"ס, כיתה ללמידה פרטנית לקבוצות קטנות, מתחם תקשוב (מחשבים) ועלה גם רצון לייצר במתחם שירותים נגישים לבעלי מוגבלויות (על אף שהדבר היה מעבר לנדרש מבחינת התקן). 
במקביל, מאחר והמרחב תפקד לפני כן כשתי כיתות מעבדה היה צורך לשמור את הפונקציות הבסיסיות שיאפשרו המשך תפקודו גם כמעבדת חקר, קרי שמירה על חדר הכנה, מספר כיורי שטיפה, חומרי גמר מתאימים מבחינה בטיחותית וכו'.
"מגיל צעיר הייתה בי תשוקה לאדריכלות תכנון ועיצוב, יש בי אמונה גדולה בכוח של תכנון ועיצוב חדשני וחכם לשפר את סביבת חיינו ולקדם קיימות וחיים טובים, בריאים ושמחים יותר." יונתן מצרי, אדריכל
 
אדריכלות וצילום: יונתן מצרי
אדריכלות וצילום: יונתן מצרי
 
אדריכלות וצילום: יונתן מצרי
אדריכלות וצילום: יונתן מצרי


התהליך, התלבטויות והתגברות על מגבלות המבנה הקיים 
בשלב ראשון על מנת לממש את התוכניות שהוגדרו, נדרש היה לשבור את מבנה הכיתה הסטנדרטי לפיו היה בנוי המתחם (שהיה כאמור מחולק לשתי כיתות) ולחלק את המרחב מחדש, למרחב צדי קטן יחסית (שישמש לעבודת קבוצה קטנה של תלמידים וכיתת רובוטיקה) ומרחב גדול ופתוח שבו תהיינה מרבית הפונקציות במתחם לרבות חלל להתכנסות קבוצה גדולה.

קיר מעוגל סגר מרחב פינתי לכיתת הרובוטיקה והפך בעצמו לאלמנט עיצובי במרחב. הקיר נצבע בגוון ירקרק ומוקמו בו חלונות צרים בגבהים שונים ולא שגרתיים המקנים לו מראה מעניין ומשחקי התורם לתחושה של אווריריות וקלילות המרחב. 
בשלב הבא הוגדרו הפינות השונות במרחב הגדול שישמשו לפונקציות שנדרש היה להכיל: דלפק ללמידה מתוקשבת (מחשבים), אזור לעבודה בקבוצות, דלפק לעבודה בעמידה, חדר ללמידה בקבוצה קטנה ובמרכז החלל מרחב גמיש פתוח שיאפשר גם התכנסות תלמידים להרצאה או הקרנת מצגת/סרט וגם סדנאות מיינדפולנס.
נדרש היה לחשוב כיצד להתמודד עם שני העמודים הקונסטרוקטיביים שנותרו במרכז החלל וחלקים שנותרו מהקיר שהפריד בין הכיתות ונהרס. הוחלט להשתמש באלמנטים אלה כמגדירים של חלוקת המרחב לאזורים כך שבחלק הצר יותר מוקמו שולחנות לעבודה בקבוצות והחלק הרחב יותר הוגדר כמרחב הגמיש.
בתחילת תהליך התכנון הייתה התלבטות לאור המגבלה התקציבית אם להשקיע גם בהרחבת ושיפוץ השירותים במתחם על מנת לייצר שירותים נגישים ונעימים, עניין שלא היה מחויב מבחינה תקנית אך בית הספר ביקש בכל זאת לבצעו כדי שהמתחם יהיה מזמין ונגיש לכל סוגי האוכלוסיות. לבסוף נמצאה הדרך לשלב את הדבר בפרויקט, הן תכנונית והן תקציבית וגם השירותים במתחם זכו לשדרוג משמעותי עם מלוא תשומת הלב העיצובית.
 
אדריכלות וצילום: יונתן מצרי
אדריכלות וצילום: יונתן מצרי
 
 
אדריכלות וצילום: יונתן מצרי
אדריכלות וצילום: יונתן מצרי


עיצוב, חומרים ופלטת הצבעים-
משממה למקום מזמין חם רגוע ויצירתי

בעיצוב המרחב בקש מצרי לשדר תחושה של מרחב חדשני ו"אחר" בבית הספר ויחד עם זאת לייצר תחושה של חמימות וביתיות, חשיבה שהובילה אותו בבחירת החומרים והגוונים במרחב.
פלטת גוונים אותה בחר מורכבת מעץ כמרכיב הבולט המשדר חמימות וביתיות, בשילוב עם אפור וירוק פסטל דומיננטיים וסגול וצהוב במינון עדין יותר.
הגוון האפור בא לביטוי בחלק מן הקירות ובעמודים המגדירים את חלוקת המתחם וכן בריצוף גרניט פורצלן, כאשר אופן החלוקה בין הפרקט לריצוף האפור סייע גם בהגדרת האזורים השונים במרחב ללא צורך בקירות.
הגוון הירוק מככב בקיר המעוגל, במשטחי השולחנות המודולריים ובכיתוב בכניסה למתחם. 
הנגיעה הצבעונית הושלמה בהדומים הצהובים ובכיסאות הסגולים וכן במזרני הישיבה בגווני סגול, צהוב וירקרק המהווים אלמנטים עיצוביים בפני עצמם כאשר הם מאוחסנים בכוורת העץ.
גם השירותים זכו לנגיעה עיצובית נאמנה לפלטת הצבעים שנבחרה- שוקת בטון אפורה של סטודיו בטון "נאות סמדר" שהובאה במיוחד מתצוגה במרכז וחיפוי לבן עם נגיעות של ירוק שמח.
 
אדריכלות וצילום: יונתן מצרי
אדריכלות וצילום: יונתן מצרי

 
העץ הנדיב
השימוש בעץ, המעניק אווירה חמה, התבטא בעיקר במרכיבי הנגרות הרבים במרחב, העשויים עץ סנדוויץ' (בירץ') איכותי, לעיתים כגלוי ולעיתים מחופה פורמייקה בגווני ירוק פסטל ואפור ובריצוף פרקט פולימרי דמוי עץ. הנגרות במתחם כוללת ארון גדול בכניסה למתחם, המשלב כוורת לנעליים ואחסנה בחלקו העליון (פעילות ללא נעליים מעניקה אווירה ביתית וייחודית במתחם), ארון המשלב אחסנה לציוד ומזרני ישיבה ומדפי תצוגה לתוצרי תלמידים אשר שולב בנישה קיימת, במה קטנה ניידת, שולחנות מודולריים לעבודה בקבוצות ודלפקי עבודה שונים לישיבה ועמידה, ביניהם דלפק מחשבים העוקב אחר צורת הקיר המעוגל. 
 
מחלל נטוש למרחב הלימוד המבוקש ביותר בבית הספר

"היה מרגש מאוד עבורי לראות את התלמידים עושים שימוש במרחב וממש מקיימים הלכה למעשה את האפשרויות המגוונות שביקשנו לאפשר להם במרחב זה, בכך זכינו לראות את התממשות התחושות והציפיות שלנו מעיצוב המרחב." יונתן מצרי, אדריכל
 
המנהלת אוסי מוריץ הביעה את התרגשותה הרבה מתפקוד המרחב שכיום הפך מחלל נטוש למרחב הלימוד המבוקש ביותר בבית הספר. ההצלחה כה גדולה עד כדי כך שבימים אלו ממשיך משרד האדריכלים  "יונתן מצרי- אדריכלות ועיצוב בר קיימא" בשיתוף פעולה עם בית הספר על מנת ליישם את עקרונות העיצוב של מרחב החקר במסגרת שדרוג מבואות מבני כיתות ביה"ס. 
 

 
 

על האדריכל

יונתן מצרי,  בוגר בצלאל (2008), זכה במהלך הלימודים בפרס מצטיין בעיצוב והוא בעל תעודת מלווה בנייה ירוקה. הוא אדריכל עצמאי משנת 2017, העוסק בעיקר בעיצוב מרחבי חינוך, מבני ציבור ובתים פרטיים, מומחה בבנייה ירוקה ביו-אקלימית, מומחה בעבודה ב-BIM ויועץ במנהל התכנון לליווי תב"עות. 
ניסיונו העשיר כולל כשנתיים במשרד "אורבך הלוי" בו היה אחראי על תחום תכנון המגורים במשרד, הטמעת מתודולוגית BIM באמצעות תוכנת REVIT ויעוץ לבנייה ירוקה. כמו-כן היה שותף בניהול משרד אדריכלים "אקוטקטורה" (באר שבע), המתמחה באדריכלות ירוקה ובניה אקולוגית בבעלותו של אדריכל מתי קונס, שירת בצה"ל שירות מקצועי כקצין פרויקטים במנהלת פרויקט המגורים והיה אחראי על ניהול ותכנון שכונות מגורים למשרתי קבע באזור הדרום, הן בצמודי קרקע והן בבנייה רוויה.
 

משרד האדריכלים: יונתן מצרי- אדריכלות ועיצוב בר קיימא

055-8836885

קיבוץ כרמים

מייל: ymatsree@gmail.com 

אתר הבית-  יונתן מצרי אדריכלות ועיצוב בר קיימא


צלמים: יונתן מצרי, אוסי מוריץ (מנהלת ביה"ס)

טלפון נייד: 055-8836885, אוסי מוריץ 052-5013109

קיבוץ בית קמה

מייל: osi1474@gmail.com






החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי
אריחים Ecommerce Website Development