פרנקפורט - גרמניה
Ernst May – 1886-1970 – New Cities in Three Continents
28 ביולי עד ה- 6 בנובמבר 2011
DAM – Deutsches Architekturmuseum
בתערוכה זו מוצג בפעם הראשונה גוף העבודות של האדריכל והמתכנן האורבאני ארנסט מאי, לציון יום הולדתו ה- 125.
בסביבות שנת 1912 החל מאי לפעול כאדריכל בפרנקפורט ובשנת 1925 הוא השיק את התוכנית 'The New Frankfurt' – תכנית ניסיונית שזכתה לתהודה בינלאומית והייתה גם למחוללת 'מטבח פרנקפורט' – הדגם שהוליד את המטבח המודרני. מאי היגר לברית המועצות ב- 1930, שם עסק בתכנון אורבאני רחב היקף, בעיקר למרכזים תעשייתיים. לאחר מכן שהה תקופה ארוכה במזרח אפריקה וחזר לגרמניה בשנות החמישים והמשיך בפעילותו האדריכלית והתכנונית בתחום האורבאני והגינון העירוני. האדריכלות שמאי הציג היא אדריכלות חברתית ופוליטית במובנה הרחב, המבקשת פתרונות הומאניים ופונקציונאליים לכל מעמד. בתערוכה מוצגים צילומים, דגמים, מודלים ושרטוטים של עבודותיו.
ניו יורק – ארה"ב
Flora and Fauna, MAD about Nature
עד ה- 6 בנובמבר 2011
MAD – Museum of Arts and Design
Beth Katleman Folly 2010
Photo: Alan Wiener, Porcelain, wire, Dimensions variable, Courtesy of John Alexander מחרקים וציפורים ועד פרחים ועצים, ביבשה וגם בים- התערוכה המוצגת במוזיאון MAD מבקשת לחשוף את הדרך בה מתייחסים אמנים ומעצבים לעולם הטבע הסובב אותנו. בתערוכה מוצגים פריטים מתחומי עיצוב מגוונים: קרמיקה, זכוכית, בד, מתכת ועץ, שנוצרו על ידי אמנים ומעצבים מרחבי העולם, כאשר המשותף לכולם הוא הטבע, ההשראה שהוא מעורר והדרך בה הוא מצית את דמיון היוצר.
בתערוכה מוצגות 126 עבודות המחולקות לשני חלקים: Flora (עולם הצומח) ו- Fauna (עולם החי). אחת העבודות המרשימות היא זו של המעצבת Beth Katleman המכונה 'Folly' – עבודה המורכבת מ- 50 עבודות פורצלן כפריות התלויות כנגד קיר טורקיז, דבר היוצר כעין טפט תלת מימד בסגנון ה- 'toile de jouy' מהמאה ה- 18 (סגנון של טפט או בד עליו הודפסו סצנות מורכבות, בדרך כלל מחיי הכפר).
לונדון – אנגליה
Postmodernism: Style and Subversion – 1970-1990
24 בספטמבר, 2011 עד ה- 15 בינואר 2012
V&A – Victoria & Albert Museum
Grace Jones maternity dress1979, 607 KB, © Jean-Paul Goude מהו פוסט מודרניזם ומהיכן צמח – אלה שתי השאלות המרכזיות עליהן מנסה תערוכה זו לענות. רעיונות הפוסט מודרניזם נבטו בתחום האדריכלות, כאשר החלו להישאל שאלות בנוגע לרלוונטיות של המינימליזם המודרניסטי. מתחום זה עבר הפוסט מודרניזם לתחומי העיצוב, הריהוט והתקשורת החזותית וכן לתחומים פופולאריים כמו מוסיקה וגרפיטי. הרעיונות הרדיקליים אתגרו את החשיבה המודרניסטית המסורתית, כאשר מושגים כמו פשטות וטוהר נדחו לטובת צבעוניות שופעת, דיגומים נועזים, משטחים בעלי מראה מלאכותי/פלסטי, שנינות ופרודיה, אשר הביעו את הרעיון המרכזי של חירות העיצוב.
בתערוכה מוצגים 250 פריטים מתחומי האמנות והעיצוב המדגימים את האמירה שהפוסט מודרניזם ביקש להביע באמצעות עיצוביו.
ציריך – שוויץ
High Rise – Idea and Reality
עד ה- 2 בינואר 2012
Museum Fur Gestaltung Zurich
Industrial Furniture – Prototypes of the Modern Era
MAK Study Collection Furniture, Exhibition View, © MAK/Georg Mayer Work table from the Kromus factory, Vienna, 1930s © MAK/Georg Mayer כמעט מחצית מגורדי השחקים הקיימים כיום בעולם נבנו בעשר השנים האחרונות, ועובדה זו הופכת את גורד השחקים לאלמנט משפיע ביותר בעולם האורבאני החדש. לגורד השחקים גם משמעות סמלית החורגת מנוכחותו הפיסית בחלל, ותפיסה זו נכונה גם לגבי גורדי שחקים המיועדים למגורים בלבד, שדוגמאות חדשניות שלהם ממחישות צורות ומבניות יוצאי דופן. עבור רבים גורדי השחקים הם התגלמות האורבאניות החדשה, בעוד כל שאר האלמנטים האדריכליים נדחקים והופכים למשניים. באמצעות תמונות, סרטים, מודלים ותוכניות, התערוכה מציגה פרויקטים ממקומות שונים בעולם, הכוללים גורדי שחקים בהקשרם התרבותי האורבאני.
וינה – אוסטריה
Industrial Furniture – Prototypes of the Modern Era
עד ה- 30 באוקטובר 2011
MAK – Applied Arts | Contemporary Arts
Filip Dujardin, Untitled (from the series “Fictions”), 2008, © Filip עד היום, חלק מהרהיטים בהם משתמשים במפעלים ובמקומות תעשייתיים שונים, יוצרו ומיוצרים על ידי העובדים עצמם למטרות ספציפיות בתהליך הייצור. מאחר ומדובר בפריטים המיוצרים באוריינטציה פונקציונאלית טהורה, הם מדגימים 'עיצוב' מסוג מעניין ושונה: עיצוב תעשייתי, במלוא מובן המילה. הפריטים בדרך כלל מחוברים, מודבקים, מרותכים ומוברגים משאריות שונות בסגנון ה'ready made' – לוחות מתכת, צינורות, חלקי עץ וכד', כאשר התוצאה מאופיינת בד"כ בחזות מחוספסת ופרטנית, השונה מאוד מריהוט מעוצב בתהליך ייצור/עיצוב ממוסד. מאז סוף שנות ה- 70 לערך, לפריטים מסוג זה יש ערך אספני וביקוש כקלאסיקה או כקריצה בשילוב בחללי מגורים, והתערוכה נותנת לראשונה במה למה שבעבר נחשב נחות ולא ראוי מבחינה עיצובית והפך לסגנון ייחודי.
גנט - בלגיה
Esprit Porcelaine – Contemporary Porcelain from Limoges
עד ה- 16 באוקטובר 2011
Design Museum Gent
Decorative object “Arbre à feuilles”
Jean-Louis Puivif, 2006, Porcelain, metal, Atelier Jean Louis Puivif, Photo: Matthieu Busserau, © Esprit Porcelaine Cup “Déshabillez-moi”
Emilie Flöge, 2010, Enameled porcelain, ribbon, Porcelaines de la Fabrique, Saint-Brice-sur-Vienne, Photo: Matthieu Busserau, © Esprit Porcelaine בשנת 1768 התגלה באזור העיר לימוז' שבצרפת מאגר מפתיע של חומר באיכות גבוהה מאוד, כזה המתאים לייצור פורצלן איכותי. כתוצאה מכך התפתחה באזור זה תעשייה ענפה ועשירה בתחום כלי הקרמיקה והפורצלן, והשם 'לימוז'' התקבע כמילה נרדפת לאיכות בתחום זה.
בשנת 1984 הוקמה קבוצת 'Esprit Porcelaine' – קבוצה הכוללת קרמיקאים, מעצבים, פסלים אמנים ואומנים – אשר שמה לה למטרה לקדם את תחום הקרמיקה והפורצלן. הקבוצה עוסקת בלימוד החומר, בפיתוח טכניקות מגוונות ובשמירה על קשר ויצירת שיתופי פעולה עם התעשייה באזור. כל זאת על מנת ליצור מוצרים חדשניים ולהחיות את מה שמכונה: Les Arts de la table - אמנויות השולחן. בתערוכה זו מוצגים פריטים אשר יוצרו על חברי קבוצה זו.
מתוך כתבה "עיצוב סובב עולם". גליון 120, ספטמבר - אוקטובר 2011