חגיגה של צללים

 

גיא וליקסון הוא אדריכל שפיתח לעצמו את שפת התאורה שלו, המעניקה מקום מרכזי למשחקים של אור וצל. מבחינתו אור הוא חומר לכל דבר והוא הרבה מעבר להפרדות היבשות של טכני ודקורטיבי

מאת: אורי סלע | צילום: | - 02/03/2015
צילום: מושי גיטליס
בשעות מסויימות ביום, הופך גרם המדרגות למשחק מרהיב של צללים צילום-אלעד גונן

גיא וליקסון הוא אדריכל שההשראה מדברת הרבה פעמים בשמו. הוא אסוציאטיבי וסופג אליו חוויות כמעט מכל דבר שנקרה בדרכו. על השולחן בעת הראיון, הייתה מונחת אוזניית אייפון לבנה וליקסון נתן את האובייקט המיניאטורי כדוגמא למשהו שיכול להעניק השראה לתכנון של בית שלם.

גופי התאורה על רחבת הכניסה מסמנים הילה נעימה ומאירים את גזעי העצים שעומדים לפניהם צילום-מושי גיטליס

ככלל, מסביר גיא, המגמה שמציבה במרכז את משחקי הצמצום וההרחבה, מאפיינת אג'נדות של מתכננים רבים בשנים האחרונות. הגדלה של אובייקט היא למעשה חלק מההשראה שהוא הצליח להעניק לך. אתה מתבונן על משהו והגלגלים שלך מתחילים לעבוד. פתאום אוזניה יכולה להפוך לחלל. 

גופי תאורה בעלי נוכחות מעניקים לפינת האוכל את עמוד השדרה העיצובי שלה צילום-מושי גיטליס

וליקסון נתן לדוגמא את מוזיאון Stedeligk באמסטרדם, בו ביקר לאחרונה, שעוצב כיחידת אמבט. מישהו לקח את האמבטיה והגדיל אותה למיימדים של מוזיאון. זה לכשעצמו מעורר השראה. 

סיפור של צללים שנחים על קירות מסדרון בית פרטי צילום- מושי גיטליס

וליקסון מדגיש שאת המגמה הזאת ניתן לראות גם על מוצרי הצריכה המתקדמים- האייפון שהוגדל לאייפד ומסך הפלאזמה שהצליח להגיע למיימדים כמעט מפחידים היום, והיא כמובן באה לידי ביטוי גם כשמדובר בתכנון מרחבי מגורים או מרחבים מסחריים. 
 
מרחב מגורים המשלב תעלות תאורה צילום- אלעד גונן

משחקי תאורה מעודנים מסמנים על ידי החרירים שבדלת האם יש מישהו בבית. כל-חוויית הכניסה הופכת חמימה ומזמינה צילום - אלעד גונן

התאורה בפרויקטים של וליקסון היא שפה בפני עצמה. זה מרגש לראות כיצד בלי מילים ניתן להעביר מסרים משמעותיים. גיא מתרחק מההפרדה שנוהגים לערוך בין התאורה הפונקציונאלית לתאורה הדקורטיבית. מבחינתו השילוב ההרמוני בין שניהם, זה שמתאים לחלל מסוים, הוא שמעניין. 

מבט על בית פרטי מבחוץ - שעות היום צילום- אלעד גונן
 
מבט על אותו הבית בשעות הערב - התאורה מקבלת מקום מרכזי ומסייעת בשמירה על אופיו המיוחד של הבית צילום- אלעד גונן

גוף תאורה עומד, שנחשב לגוף דקורטיבי יכול להיות באותה העת ממש, גם פונקציונאלי. הרעיון הוא ליצור שילובי תאורה, בין אם היא טכנית או דקורטיבית, שתהיה פונקציונאלית ומעניינת ותשרה את האווירה המבוקשת, זאת שעושה כיף להישאר בה. 

פינת אוכל בבית בהוד השרון - משחק בין גוף תאורה דקורטיבי לבין ההבטון החשוף שמקבל את האור הטבעי מבחוץ צילום- מושי גיטליס

כשוליקסון מדבר על פונקציונאליות הוא מדבר בין השאר על רמה וורסטילית גבוהה מאוד. מבחינתו הוא רוצה לתכנן את התאורה שתתאים לקריאת ספר, לשעת משחק עם הילדים, לזמן בו מארחים בסלון זוג חברים או לשעה של אירוע משפחתי בו הבית הומה אנשים. מרקם התאורה המתוכנן חייב לקחת את כל התרחישים בחשבון ולאפשר יצירת אווירה מתאימה ונכונה לכל אירוע. 

מטבח בבית בהוד השרון בו ניכרת תשומת הלב לכתמי הצבע, למינונים ולאופן פריסתם בחלל צילום- מושי גיטליס

האור אינו חומר, אך וליקסון תופס אותו כחומר לכל דבר. בין אם הוא טבעי או מלאכותי, לתכנון האור בחלל משמעות רחבה בהרבה מבחירה נכונה של גופי תאורה. 

פינת אוכל בה התאורה דומיננטית מאוד ועם זאת שומרת על קו כמעט מיניליסטי

החלל עצמו מאופיין באובייקטים מסוימים, שהאור עובר דרכם ומשרטט באמצעותם צורות שונות של צללים, בשעות מסוימות של היום, על קירות הבית ועל הרצפה. זה יכול לקרות במקרה, אבל כשזה מתוכנן מראש אפשר להיות בכל יום, חלק מחגיגה מרהיבה של אורות וצללים.
 
מסעדת ריבר ברעננה- משחקי - תאורה משתנים ניבטים דרך אלמנט אדריכלי היוצר חציצה בין חלקי המסעדה השונים צילום- מושי גיטליס


מסעדת ריבר ברעננה ממשיכים במשחקי התאורה צילום- מושי גיטליס

V סטודיו, המשרד של גיא וליקסון ודודי עזוז, הוא משרד בבעלות שני האדריכלים, המקיימים זוגיות מקצועית ופורה, כבר למעלה מעשור. האופן שבו מתייחס וליקסון ליצירת מרקמי התאורה שלו, המשלבים טכני ודקורטיבי יחד, כדי להשיג מטרה משותפת, הוא גם האופן בו פועל משרד האדריכלים שלו ושל עזוז. ב- V סטודיו כולם עושים הכל. אין מזכירה ואין עוד הרבה פונקציות שתפגשו במשרדים אחרים. במשרד שלהם כולם עושים הכל וזה כולל גם את הבעלים. יש באופן ההתנהלות הזה קסם שאי אפשר להתעלם ממנו.

לובי בניין מגורים בגוש הגדול - לפני השיפוץ צילום- מושי גיטליס

לובי בניין מגורים בגוש הגדול - אחרי השיפוץ צילום- מושי גיטליס