ויהי אור

 

מהנרות והלפידים, דרך תומס אדיסון ונורת הליבון ועד למהפכת ה-LED, אשר לא בכדי זיכתה את מפתחי הטכנולוגיה בפרס נובל

מאת: מאת: אביטל מאור | צילום: | - 27/01/2015

את אחת העדויות לחשיבות הגדולה ולחידושים המתרחשים בתחום התאורה אפשר לייחס לתערוכה המוצגת החל מחודש נובמבר 2014, במוזיאון העיצוב החשוב בעיר גנט בבלגיה. התערוכה, שנוצרה על ידי מוזיאון ויטרה, נקראת ‘Lightopia’ ו”שמה דגש על עיצוב באמצעות אור ומבססת את הקשר שבין אור לנושאים עכשוויים”, כפי שמסביר האוצר


המיצב: Installation Chromosaturation Carlos Cruz-Diez בתערוכת ‘Lightopia’, המתקיימת במוזיאון העיצוב GENT -תערוכה של מוזיאון Vitra.


ג’ולנטה קוגלר. אין ספק שעולם האדריכלות ועיצוב הפנים, משנה גישה ומתמודד כיום באופן שונה עם שילוב תאורה בחלל. יועצי ומעצבי תאורה הופכים להיות חלק אינטגראלי מצוות התכנון של המבנה, שכן לא רק שהאור כבר מזמן אינו רק ממד פונקציונאלי בתכנון, אלא שהטכנולוגיות החדשות מאפשרות שימוש בו כאילו היה גם חומר וגם תפיסת עולם.


גוף תאורה עומד, מדגם ‘La La Lamp’, עשוי משני חרוטים מצופים בד בצבע אדום או לבן עוצב ע”י Helen Kontouris - גלריית תאורה גלואו.


את הממד הפונקציונאלי של התאורה ואת השפעתה הדרמטית על אורחות החיים המודרניים, כבר קיבלנו עת החשמל הפך להיות זמין ונורות הליבון והפלורסנט הפכו להיות אמצעי ההארה הנפוצים ביותר. נורת הליבון זכתה להצלחה גדולה בגלל איכות האור שלה (אור חם ונעים), קלות השימוש ומחירה הנמוך, כאשר שתי המגרעות העיקריות שלה - הפיכת רק כ- 10% מהאנרגיה שמושקעת במאור ואורך חייה הקצר נתפסו כ’אין ברירה’.


גוף תאורה תלוי, קולקציית ‘Aim’, בעיצוב האחים בורלק - ‘קרני תכלת’.


נורת הפלורסנט המסורתית, זכתה להצלחה עקב אורך חייה הארוך, כ- 8000 שעות עבודה, ובשל העובדה ש- 80% לערך מהאנרגיה שלה הופכים למאור, למרות האור הקר שהיא מפיצה. כך היא הפכה לדרך ההארה הרווחת במקומות עבודה, מקומות ציבוריים ובחללי ‘Heave Duty’, כמו מטבח, בחלל הביתי.


גופי תאורה תלויים המדמים צנצנות, עשויים זכוכית עם עיטורים וכיתובים - רשת ‘ביתילי’.


בעשור האחרון היא אף עברה מהפך טכנולוגי, כאשר דור חדש, דוגמת נורות PL, T-5, EL, PLL, הציגו שיפורים משמעותיים: אורך חיים ארוך במיוחד, טמפרטורת צבע משופרת, משנקים המצמצמים את תופעת הריצוד וכמובן, חסכוניות בצריכת אנרגיה. חלק מנורות אלה מצוידות במתקן הברגה של בית מנורה רגיל וגם בעלות אפשרות ליצירת עמעום, ולצד המודעות הגוברת לחסכון באנרגיה, הן זוכות לעדנת שימוש לא רק בחללי עבודה ומסחר כמו בעבר, אלא גם במרחב הביתי.


מימין: גוף תאורה תלוי מעוצב בזכוכית - עיצוב של האמן שימעל’ה פלג, Design Center.| גוף תאורה ‘WireFlow’, הנראה כמו שרטוט עדין. עוצב ע”י אריק לוי, למותג הספרדי ‘Vibia’ - ‘קמחי תאורה’.


ועדיין, גם עם שיפורים אלה, ומבלי לציין את נורות ההלוגן זוללות האנרגיה, נשאר עולם התאורה בקונספט ובתפיסת עולם דומים לאורך שנים. השינוי המשמעותי החל להתחולל עם הפיכתה של נורת ה- LED לשחקן ראשי בעולם התאורה.


גוף תאורה עומד, עשוי לבד, של המותג ‘BuzziSpace’, בעל יכולת ספיגת רעשים - פיטרו.


נורת ה-(LED (Light Emitting Diode הומצאה כבר בשנות ה- 60 של המאה ה- 20 אבל במשך עשורים רבים לא הייתה מוכרת לקהל הרחב ושימשה בעיקר כנוריות סימון (דוגמת נקודת האור האדומה בטלוויזיה). יתרונה הגדול היה בצריכת החשמל האפסית שלה, אבל לא נמצא לה שימוש כתאורה כללית בחלל. עשרים השנים האחרונות, לערך, שנות התגבשות המודעות לצורך בחסכון באנרגיה ובמציאת אנרגיות חלופיות, הובילו לפיתוח מתמיד בתחום זה.


עיצוב תאורה כולל ביאכטה של לקוחות פרטיים. התכנון מורכב, מדויק וברמת גימור גבוהה ביותר, על מנת לתת מענה למגוון צרכים פרטניים: שטח פנים מצומצם, שילוב תאורה פנימית/נסתרת, כמו, למשל מתחת למיטות ובתוך מגירות, גופים ברמת עמידות גבוהה בגלל הלחות והמליחות, חשיבות לחסכון באנרגיה ולכן נעשה שימוש רק בתאורת LED, המצריכה תחזוקה מינימאלית. היאכטה זכתה בתואר אחת מעשר היאכטות היפות בעולם לשנת 2014 | צח כהן – מעצב תאורה.

 


בשנות ה- 90 המאוחרות פותחה נורית ה-LED הכחולה (שהצטרפה לאדומה ולירוקה) ואחר כך פותח גם ה-LED הלבן (WLED). אלה הפכו במהרה את סרטי הנוריות (סרטי SMD) או הנוריות הבודדות לאלמנטים המשולבים כפסי הארה, בעיקר דקורטיביים, הן בחלל והן מעל משטחי עבודה, בתוך חדרי ארונות וכד’.


גופי תאורה שקועים מסוג ‘Plug and Light’, מותקנים בתוך פרופילי גבס מתועשים ליצרת תאורה נסתרת המוטמעת בקיר/תקרה - ‘Lightalk’.


שנות האלפיים הביאו עימם פיתוח מואץ בתחום זה, וכיום קיימות גם נורות מבוססות טכנולוגיית LEDהמאפשרות תאורה ממוקדת (במקום תאורת ההלוגן, למשל) וגם הארת חלל. יתרונן הגדול טמון בחסכון באנרגיה שלהן, אך גם באורך החיים הכמעט דמיוני שלהן – עשרות אלפי שעות עבודה.


תאורה סמויה ושקועה במרכז המזון בנצרת עילית, צלם: אלעד גונן - תכנון ואדריכלות: אדר’ מיקלה סימיאונה.


"בקרוב”, מסביר יועץ התאורה צח כהן, "כול התאורה תהיה מבוססת על טכנולוגיית LED. נורות הליבון, ההלוגן ואפילו ה- PL, ייעלמו כליל. זאת מאחר והטכנולוגיה החדשה מאפשרת ליישם את ה- LED לשלל הצרכים בתחום התאורה, לרבות תאורה בעוצמות גבוהות, כמו במחסנים ובחניונים”.


תאורת לד נסתרת מאירה ומדגישה את משטח המדף - ‘מטבחי הדקל’.


המעבר ההדרגתי לתאורה מבוססת LED משפיע לא רק על רמת היישום הטכני ולא רק על ההיבט האנרגטי הברור שטכנולוגיה זו מספקת, אלא נושא עמו השלכות נוספות.

 

כדים עשויים מפולימרים מוארים בתאורת LED. דגם ‘בובא’ של חברת ‘Plust’ האיטלקית. לשימוש בעיצוב פנים וחוץ - ‘כד דקור’.


ראשית, במקביל להתבססות ה- LED בזירת התאורה הולכת ומתפתחת, בקרב בעלי המקצוע ובקרב הלקוחות, ההבנה שתאורה לא מתחילה ומסתיימת בחיבור מספר גופי תאורה דקורטיביים עם גמר השיפוץ או הבניה. התאורה מקבלת נפח גדול מאי פעם כבר בשלבי הפרוגרמטי, כאשר התובנה שתאורה דורשת מקצועיות ברמה גבוהה והיא חלק בלתי נפרד מהתכנון המקדים של הבנייה הולכת ונטמעת.

 

תאורת לד משתלבת בתוך מדפי הארון - ‘רגבה’ (צילום: שי אפשטיין).


בתוך כך, יועצי ומעצבי תאורה הופכים להיות חלק מההליך התכנוני, הדגש הניתן לתחום הולך וגובר, והאור, הן במשמעותו הפונקציונאלית והן במשמעותו העיצובית, מקבל משמעות גדולה מתמיד: במשמעות הפונקציונאלית מדובר על התאמה מדויקת ופרטנית לצרכים, מבחינת עוצמה, סוג אור, גוון, מיקוד, שיטת הארה, מיקום וכד’, ומבחינת עיצובית על יכולתו להוות כלי משמעותי באווירה הנוצרת בחלל.


רויאל פיליפס, מציגה את Philips Hue Beyond - נורה בעלת שני מקורות אור מחוברים שעובדים בו זמנית וניתנים לשליטה נפרדת - ‘פיליפס’.


"אני מעצב את החושך. אני לוקח חלל חשוך ומאיר אותו” מדגיש מעצב התאורה צח כהן. ואמירה זו משתלבת היטב ובעצם מסכמת את השינוי שחל בהתייחסות העכשווית לתאורה.


מימין: גוף תאורה תקרתי פיסולי - ‘Light Lee’ במתחם ה- Design Center| גוף תאורה בהשראת כלוב ציפורים, העשוי מוטות מתכת מכופפים וצבועים בשחור. עיצוב: הילי לזרוב ורועי קדרנל - סטודיו other wise.


אם התאורה הופכת להיות חלק אינטגרלי מהתהליך התכנוני המקדים ובעצם הופכת ל’תאורה אדריכלית’ מבוססת על טכנולוגיית LED, הרי שככלל היא הופכת להיות פרט אדריכלי לכל דבר ועניין. לכך מתקשרת המציאות בה התאורה הולכת ומתרחקת מהגוף המפיץ אותה, מצניעה אותו לא פעם ומבקשת ולהשתמש רק באור כחומר ביד היוצר.


מימין: גוף תאורה תקרתי פיסולי - ‘Light Lee’ במתחם ה- Design Center | גוף תאורה תלוי, המורכב ממספר יחידות ומבוסס LED - רשת ‘מחסני תאורה’.


מקור האור הופך מגלוי לנסתר והתוצר מקבל ביטוי ראשון במעלה – בצורה ממוקדת, מנוקדת, זורמת או שוטפת. גופי התאורה עצמם, נסתרים או שקועים, מצמצמים את נוכחותם בחלל ונותנים לאור עצמו לדבר ולהשפיע. בנוסף, טכנולוגיית ה- LED המאפשרת לשלב תאורה באופנים ובמקומות שבעבר לא ניתן היה לשלב בהם, כך שלצד הארת חללים ניתן להאיר גם פריטים ממוקדים – מדפים, ארונות, פריטי ריהוט ועוד – דבר המשפיע גם הוא באופן ברור על האופן שבו אנו בוחרים לשלב תאורה.


גוף תאורה עומד ‘Meltdown’, של Cappellini, בעיצוב Johan Lindstein - רשת ‘טולמנ’ס’ | כדור זכוכית רוקד על משטח - גוף תאורה עומד מקולקציית IC Lights, לחברת ‘FLOS’, בעיצוב Michae Anastassiades. מגיע במגוון תצורות - ‘קרני תכלת’ | גוף תאורה עומד בהזמנה אישית, מורכב מלוחות זכוכית עשויים בעבודת יד, בטכניקת ‘פיוזינג’ - ‘סטודיו זגוגיתא’


ומה עם הדקורציה?

האם מציאות זו מבטלת את קיומם של גופי תאורה דקורטיביים? לחלוטין לא. גם אם מספר גופי התאורה הדקורטיביים בחלל מצטמצם, הרי שאלה שבכל זאת נבחרים הופכים להיות משמעותיים מאוד מבחינה חזותית. ככל שקיימת תאורה נסתרת רבה יותר ושטפי אור דומיננטיים יותר, מקבל כל גוף דקורטיבי נוכחות גדולה ודרמטית יותר. המעצבים בתחום התאורה שמודעים להלך הרוחות בעולם האדריכלות ועיצוב הפנים, זורמים עם התפתחות זו ויוצרים דווקא גופי תאורה מרשימים.


גוף תאורה תלוי, מקולקציית ‘Nafir’, בעיצוב קארים ראשיד, בעל צורה אמורפית, עשוי פוליקרבונט ומוצע בצבע לבן, כרום ומוזהב - גלריית תאורה גלואו.


בגזרה זו ניתן להבחין במספר מגמות, שהראשונה בהן היא, כאמור, זו ששמה דגש על נוכחות ו-’Super Size’, בגופים עומדים ותלויים כאחד. הגישה הירוקה כצו שעה מוצאת את ביטויה בגופים דקורטיביים שמגיעים עם תאורת LED חסכונית מובנית, ובכלל זה גופים "איקוניים” שעברו התאמה לצורך זה, והיבט נוסף שלה ניתן לראות אף בשימוש החומרי, דוגמת שימוש בחומרים טבעיים / ממוחזרים, ו/או ברי מחזור, כגון עצי סחף, במבוק, לבד, זכוכית ממוחזרת וכד’. אחת המגמות המעניינות היא גופי תאורה שאינם מנסים להסתיר את החיווט, אלא דווקא מדגישים אותו כחלק בלתי נפרד מהעיצוב תוך יצירת ממד חזותי שונה מהמוכר.


מימין: גוף תאורה ‘Haggas’, בסגנון רטרו, אך משולב בנורות LED חסכוניות - רשת ‘איקאה’ | גוף תאורה המורכב ממקבץ של גופי תאורה נפרדים, עשויים זכוכית בניפוח - ‘הביטאט’


מגמה נוספת שניתן לציין בתחום הגופים התלויים היא זו המאופיינת כמקבץ גופים המתלכדים לכדי יחידה אחת, תוך יצירת אפקט דרמטי ובעל נוכחות. במסגרת זו ניתן לצפות גם בגישה מודולארית, כאשר את גוף התאורה ניתן להרכיב ממספר נבחר של חלקים והתקנתם באופנים שונים.

 

גוף תאורה תלוי משלב טכנולוגיית לד בעיצוב רענן, חופשי מכללי מקורות אור קלאסיים. עיצוב: אריהירו מיאקי - אקסקלוסיב.


במישור הצורני אפשר למצוא בהיצע העכשווי חיבור בין שפות ותקופות – שימוש בשפה חזותית המתכתבת עם העבר, דוגמת גוף תאורה מסוג ‘שנדלייר’, אך בהתאמה מודרנית ועכשווית- הן מבחינת השימוש בתאורה חסכונית מתקדמת והן מבחינת השימוש בקווים נקיים, וכן שימוש בנפחים בעלי צורות גיאומטרית – חרוטים, מעוינים וכד’.


גוף תאורה תלוי, עשוי לבד, של המותג ‘BuzziSpace’, בעל יכולת ספיגת רעשים - פיטרו.


כמו כן, האפשרות לשלב תאורת LED בכל פריט, הפכה לסוג של "חלון הזדמנויות”, המאפשר להפוך פריטי ריהוט ואחרים, דוגמת כדים, לגופים מאירים כגופי תאורה בפני עצמם.


גוף תאורה ‘Lampyris’, של המותג ‘Panzeri’, מיועד לחוץ: מבוסס LED ה’מתחבא’ מתחת למשטח הדשא ליצירת גבעות קטנות מהן בוקע האור - ‘קמחי תאורה’.


ומה צופן העתיד?

קשה לנבא אבל כמעט וודאי להניח שהמגמות העכשוויות רק ילכו ויתחזקו. הטכנולוגיה לא עוצרת ומן הסתם מקורות אנרגיה נוספים יהפכו להיות זמינים יותר – אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח, למשל, אשר טרם מיצו את הפוטנציאל הגלום בהן לשימוש טכנולוגי בתחום התאורה.

 


 

 

 


יצירת קשר - ויהי אור