עיצוב תאורה - חוויה של אור וחלל

שיתוף תאורה פורה בין האדריכל מיקי קורנהויזר ויועץ התאורה רן טרוים מוכיח את עצמו באולם התצוגה של חברת GLOW: חלוקת החלל מדמה סביבות חיים "אמיתיות" ותרחישי התאורה ממחישים מגוון אפשרויות להאירן נכונה

מאת: עידית אסא | צילום: עידו איז'ק | אדריכל מיקי קורנהויזר, WORK, מיקי קורנהויזר אדריכלים 03/04/2013

 
ייעוץ תאורה: רן טרוים,RLTD Lighting Design 
ניהול פרויקט: נפתלי יבלון- ניב פרויקטים 

תאורה היא אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר בכל פרויקט של תכנון ועיצוב חלל, וכשמדובר בחלל שמהותו היא, למעשה, הצגתה, מקבלים הדברים משנה תוקף. שכן אם בפרויקטים "רגילים" תפקידה נועד להאיר הדגשים ארכיטקטוניים, במקרה דנן היא "חובשת שני כובעים", ובתוך כך מציבה בפני המתכנן אתגר מורכב למדי, כשהיא משמשת הן ככלי תכנוני והן כמוצג עצמו, שאת נוכחותו יש להבליט ולהדגיש.

 

 

 

אתגר מסוג זה ניצב בפני האדריכל מיקי קורנהויזר בפרויקט תכנונה של גלריית GLOW מקבוצת רשתות תאורה בבעלותם של איציק ונרי חיימוב, שנחנכה בימים אלה בקריית שדה התעופה. קורנהויזר: "הגלריה, המשתרעת על שטח נרחב של 1000 מ"ר, מציעה כ-20 מותגי יוקרה בתחום התאורה, כך שהתכנון נדרש להתמודד עם הרצון הטבעי להציג את מרבית המוצרים תוך הדגמת יכולותיהם ותכונותיהם מחד, ומאידך עם שמירה על איכויותיו האדריכליות של החלל, והימנעות מגלישה לגודש שעלול לפגום בו ובחוויה שהוא אמור לייצר".

 

חלל סלוני, כחלק מקונספט תכנוני שנועד ליצור סביבות חיים אמיתיות לצורך המחשה והדגמה של אפשרויות הארה שונות
 

למעט מותג היוקרה המוביל  I GUZZINI, לו הוקצה שטח תצוגה נפרד שעל עיצובו היה אמון מעצב התאורה של החברה דיאן סקירה, הקונספט שגובש נשען על המחשה והדגמה –חלוקת המרחב תוך יצירת סביבה המדמה חללים מסוגים שונים, ביתיים ו/או ייעודיים, דוגמת חנויות משרדים וכיו"ב, ובדרך זו מאפשרת ללקוחות להתרשם באורח האמיתי והנכון ביותר מאופציות הארה שונות. בנקודה זו שיתף קורנהויזר פעולה עם מעצב התאורה רן טרוים, כאשר כל מרכיב או אלמנט ששולב בחלל "גויס" גם להדגמת תאורה, כמו, למשל, קוביית זכוכית שתוכננה לאכלוס עמדות העבודה של אנשי המכירות, או חדר הישיבות שקיבל ערך "מדגים".

 קורנהויזר: "המטרה הייתה ליצור חלל "קריא", המגדיר זרימה ברורה שמקלה על מעבר מאזור לאזור, ובה בעת מאפשרת להתרשם בצורה הטובה ביותר מהמוצרים עצמם". במסגרת זו, אף החומריות שנבחרה על ידו נועדה לשרת את ממד ה"קריאות" של החלל- חומריות ראשונית/בסיסית המעניקה רקע ראוי לסצנות האור ואינה מתחרה בהן: ריצוף עץ בצביעה אפוקסית בגון אפור כהה וקירות גבס בהירים.

 

מבט לכלל החלל
 

ה"קופרודוקציה" בין החלל שתכנן קורנהויזר ועיצוב התאורה של טרוים מוכיחה את עצמה בחלל המרשים, אשר הכניסה אליו מהווה סוג של הפתעה דרמטית העוברת דווקא דרך אזור חשוך, שקירותיו הכהים מעוטרים בטפט עם דיגום מוטיבים גראפיים רלוונטיים, ובו ממוקם דלפק הקבלה.

 המעבר מחשכת הכניסה לתאורת האולם חושף ציר תנועה מרכזי, כעין מסלול הליכה המודגש אף באופן תכנונה של התקרה המלווה אותו ממעל כפס כהה שבתוכו נחרצו פסים אלכסוניים עם תאורת לד בצבעוניות מתחלפת. משני עבריו של הציר ממוקמים האזורים השונים שמספקים סצנות תאורה ותרחישי אור מגוונים מותאמים למהותם, ובכלל זה בריכה המהווה אלמנט דקורטיבי דומיננטי שנוכחותו מעשירה את החלל, ובמקביל משמשת כ"שטח תצוגה" לגופים שנועדו להשתלב במים.

 

גופי תאורה
 

עקרון זה של שילוב גופי התאורה במיקום הממחיש את אופני ההארה שלהם בצורה מיטבית, בא לידי ביטוי אף בריכוז הגופים הטכניים בהיקף החלל, דוגמת קבועי קיר המדגימים שטיפות אור של הקירות עליהם הם מותקנים, בעוד גופים דקורטיביים, שהינם בבחינת אלמנטים פיסוליים, שולבו במיקומים רלוונטיים באזורים הביתיים השונים.

נוכח ריבוי גופי התאורה והצורך לשלוט בהם, הותקנה בגלריה תוכנה ממוחשבת ייחודית ומתקדמת ביותר, המאפשרת שליטה נקודתית על כל אחד מהגופים הרבים המשובצים בחלל- הדלקה, עמעום, המחשת אפקטים שונים, שינוי גון אור, תכנות סצנות מבוימות מראש וכד'.  חצרה המטופחת של הגלריה מהווה מרחב תצוגה נוסף, המדגים וממחיש כיצד ניתן להפוך גם את סביבת החוץ לסצנת אור קסומה, עם רהיטי גן מוארים ועיצוב תאורה השוטפת עצים וסלעים הממוקמים בשטחה. וכך, אם תצוגת תאורה היא אתגר, אין ספק ששילוב הידיים המושכל בין קורהויזר וטרוים עמד בו, כשמיזג את חווית החלל עם חווית האור לכדי שלמות אחת, המשמרת את איכויותיו הארכיטקטוניות של המרחב ובה בעת מבטיחה רקע הולם להדגשת מהותו כחלל תצוגה.

מתוך כתבה "חוויה של אור וחלל". מגזין 122, ינואר-פברואר 2012 
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי