לוח זכוכית בדוגמת קרוקו - ספריית החומרים בחולון.
פירמידת הזכוכית בכניסה למוזיאון הלובר בצרפת. צילום: Zoran Karapancev / Shutterstock.com
בין הפרויקטים המוכרים בעולם, שבחרו בזכוכית כחומר מרכזי, ניתן לציין את בית הזכוכית של האדריכל פיליפ ג'ונסון, זוכה פרס פריצקר (1979), שהפך לאייקון, את פירמידת הזכוכית המהווה את הכניסה הראשית למוזיאון הלובר בפריז, בתכנונו של משרד האדריכלים I. M. Pei and Partners , את התיאטרון הסיני (The National Grand Theater of China) בבייג'ין שתכנן האדריכל פול אנדראו כשילוב של זכוכית וטיטאניום, או את הגן הבוטני הממוקם בקוריטיבה, ברזיל, שיצר האדריכל אבראו אסד כחממה גיאומטרית בהשראת הקריסטל פאלאס בלונדון.
לוח פסיפס המשלב אבני פסיפס אוגרות אור - ספריית החומרים בחולון.
מפתחי זכוכית רחבים ומעקה זכוכית, יוצרים זרימה בחלל ומעניקים תחושת מרחב. אדריכלית: ויקטוריה גוטמן. מורשה קליל אלום יהלום. צלם: אלי גרוס קרן אור | קליל.
סקיילייט ופרגולות
התקנים המחמירים שמתייחסים לאלמנטים כסקיילייטים ופרגולות נועדו להבטיח שימוש בטוח בגגות הזכוכית, כזה שיעמוד איתן גם אל מול פגעי טבע. פרט לעובדה שאור טבעי מעורר את שחרור האנדרופינים האחראיים על תחושת האושר והחיוניות, מדובר באלמנט מחדיר אור החוסך אנרגיה. נתון משמעותי בגזרת גגות הזכוכית הוא העובי- עוביים שונים מתנהגים באופן שונה ולכן חשוב לשלב ביניהם. קיימים שילובים אופטימאליים בין עוביי זכוכית הפונים כלפי חוץ ואלו הפונים פנימה, כאשר שילוב מתאים יקבע את איכות האקלים בחלל וישפיע על החסכון האנרגטי. דרישות התקן לגגות זכוכית חלות על גגות שהזוית שלהם ביחס לאנך גדולה מ- 15 מעלות. הזכוכית במקרה זה צריכה להיות זכוכית בטיחות רבודה (טריפלקס) או זכוכית מרושתת, מסוג A. מותר לזגג בזכוכית אחרת ( לרבות זכוכית שאינה זכוכית בטיחות ) אם מתחת לגג מותקנים רשת או רכיב אחר המיועדים למנוע נפילה של הזכוכית ושבריה.
אריחי זכוכית צבעוניים ודקורטיביים מתוך סדרת ART של המותג הספרדי APAROCI | רשת אלוני.
תקרת סקיילייט שוטפת את החלל הפנימי באור יום טבעי | קבוצת מגן שמש.
חדרי זכוכית/שמש
השימוש, הכמעט גורף יש לומר, בזכוכית הטריפלקס, מנע באחת כל זכר לאפקט החממה, בשל החסימה שהיא מייצרת לקרני ה-UV. הקפדה על עוביי זכוכית שונים בכל צד ומרווח אופטימאלי של 16 מ"מ אוויר בין שני הלוחות, יפחיתו משמעותית את רמות הדציבלים החודרים מהחוץ לפנים. את רמות הדציבלים ניתן לבדוק באמצעות קונפיגורטור פשוט הניתן להורדה מאפליקציית קונפיגורטון מהאפ- סטור ולשלוף אותה בעת הצורך. התקן הישראלי בעניין מורה על שימוש בזכוכית טריפלקס ומיולי 2016 תחול דרישה לעובי מינימלי עפ"י הפרוט הבא: זכוכית רבודה: 8 מ"מ (העובי הכולל של השכבות). זכוכית מחוסמת: 6 מ"מ לפחות.
שילוב של שקיפות ודיגום דקורטיבי בסגרנון ויטראג׳ | קבוצת מגן שמש.
ציפויים מגינים מפני קרינה מפחיתים חום וסינוור, מונעים דהיית צבע מפרטי ריהוט ושומרים על אקלים נוח בחללים פנימיים | קוטלב חניתה, אל סורג
לבני זכוכית
קשה לעמוד בפני המראה הציורי של לבני הזכוכית ובפני האור שמתרכך תוך כדי מעבר בין השכבות המסננות את עוצמתו. הלבנים נושאות משקל רב ומתפקדות במקרים רבים גם כסקיילייט. כשמדובר באלמנטים אדריכליים חוץ מבניים לבני הזכוכית מהוות אלטרנטיבה לקירוי ואף ליצירת מדרכים. ערכן המוסף, כשמדובר במדרכים הממוקמים מעל קומת מרתף למשל, הוא האור החלבי שמחלחל דרכן לתוך החלל האפלולי, ודוגמאות לכך ניתן לראות בבניין החדש של הבורסה לניירות ערך ברחוב אחוזת בית בתל אביב, ובבניין של סוכנות הרכב MG בפינת הרחובות יגאל אלון- תובל, שחופה כולו בלבני זכוכית. לבני זכוכית תיקניות הן לבנים עמידות בפני אש על פי תקן 931 והן מתאימות כאלמנט לבניית מדרכות, קירוי, מרפסות שמש, חדרי זכוכית ומחיצות פנים.
דלת פלדה עם פתחים אמורפים שבתוכם משתלבת זכוכית אטומה | רשפים.
ציפויים מגינים מפני קרינה מפחיתים חום וסינוור, מונעים דהיית צבע מפרטי ריהוט ושומרים על אקלים נוח בחללים פנימיים | קוטלב חניתה, אל סורג
קירות מסך
בתחום המשרדים נהוג מאוד לעשות שימוש בקירות מסך. קירות אלו נוצרים משימוש בלוחות זכוכית גדולים ובשילוב פתרונות שונים המאפשרים גם אוורור דרך הפתחים. בשל העובדה שלרוב מדובר במפתחים גדולים, יש צורך בפתרונות זיגוג איכותיים שיבטיחו בידוד תרמי ואנרגטי. ביולי 2016 תכנס לתוקפה הרוויזיה בתקן הישראלי לקירות מסך (עד גובה 1050 מ"מ מהרצפה), המחייבת שהזיגוג במקרה זה יעשה עם זכוכית בטיחות רבודה מסוג A, ולחלופין עם זכוכית בידודית ששכבותיה עשויות מלוחות זכוכית מחוסמת סוג A.
פירמידת הזכוכית בכניסה למוזיאון הלובר בצרפת. צילום: Zoran Karapancev / Shutterstock.com
ציפוי מגן בטחון שהגן על אזרחים בנפילת קסאם | קבוצת מגן שמש.
רצפת זכוכית
ריצפות זכוכית אינן דבר חדש, אך בהחלט אלמנט שמושך אליו כיום יותר תשומת לב. מבנים בהם ניתן ליצור קשר עין, בין קומות באמצעות זכוכית שקופה הם משהו בין גימיק לפרקטיקה יומיומית. מה שבטוח הוא שאם אתם נמנים על אלו שסובלים מפחד גבהים, עדיף שתאמצו לעצמכם גימיק אחר. מבחינת התקינה רצפת זכוכית חייבת להיבנות מ-3-4 שכבות של זכוכית טריפלקס מחוסמת, כשעובי כל שכבה הוא 8-10 מ"מ. בנוסף, בין אם מדובר ברצפה חיצונית או פנימית, היא חייבת לעבור עיבוד נגד החלקה. גשר המיתרים המפורסם בירושלים, שתכנן האדריכל הספרדי סנטיאגו קלטרווה הוא גשר שנבנה מ-4 שכבות שעובי כל אחת מהן הוא 10 מ"מ. ברחוב שטרייכמן בתל- אביב, ברחבה של בניין מגורים ברחוב שטרייכמן בתל אביב, ישנה רצפת לבני זכוכית שמהווה מדרך לדיירי הבניין ובמקביל מתפקדת גם כרחבה עליה יכול להתמקם בעת הצורך רכב כיבוי אש. במקרה הזה, סוג הזכוכית ועובייה, אינם מספיקים ויש לשלב יציקות בטון במרווחים מסוימים במספר מקומות, כדי לאשר את הרצפה מבחינה קונסטרוקטיבית.
מפתחי זכוכית רחבים ומעקה זכוכית, יוצרים זרימה בחלל ומעניקים תחושת מרחב. אדריכלית: ויקטוריה גוטמן. מורשה קליל אלום יהלום. צלם: אלי גרוס קרן אור | קליל.
קיר מסך CW-55-SSG ("חצי סטרקטוראלי"). קבלן אלומיניום: אלום קוסטיקה. יזם: שטרן גרופ | אלובין.
בטיחות ומיגון
זכוכית ממוגנת היא זכוכית יקרה יותר. בבתי ספר קיימת חובה להשתמש בזכוכית טריפלקס, הן לחלונות והן לקירוי, במידה וקיים, וכך גם במבני ציבור ובתי חולים. כשמדובר על זכוכית נגד פריצה וזגוגית ממוגנת ירי, ייעשה שימוש בזכוכית טריפלקס בתוספת שכבת פוליקרבונט האמורה לעכב את פעולת הפריצה. במקרה של מיגון נגד ירי, על שכבת הפוליקרבונט להיות בעובי 23 מ"מ ועליה להיות מותקנת בחלק הפנימי במטרה לבלום את ההדף ולהגן מפגיעת רסיסים.
סיבי זכוכית רכים משמשים, בין השאר, כמילוי בין זכוכיות ליצירת אור חלבי - ספריית החומרים בחולון.
לוח זכוכית בדוגמת קרוקו - ספריית החומרים בחולון.
זכוכית דקורטיבית
הזכוכית הדקורטיבית מגיעה בשלל צורות- מרבדי פסיפס עשויים זכוכית, סדרות אריחי זכוכית בעלי טקסטורות ומשחקי שקיפויות, לבני זכוכית שיכולות ליצור מחיצות מרהיבות או לחסום פתח ועדיין ליהנות מהאור שיחדור מבחוץ.
תקרת סקיילייט שוטפת את החלל הפנימי באור יום טבעי | קבוצת מגן שמש.
לוח פסיפס המשלב אבני פסיפס אוגרות אור - ספריית החומרים בחולון.
בספריית החומרים בחולון קיים שפע של מוצרי זכוכית חדשניים המהווים מקור להשראה בכל הקשור לשימוש בחומר. בין השאר מוצגים במקום: מרבד פסיפס עשוי שורות שורות של פסיפס זכוכית צבעוני, כאשר אחת למספר שורות משתלבת שורה הנראית כאריח פסיפס, אך למעשה עשויה חומר טבעי שאוגר אור במהלך כל היום ובלילה מפיץ אור ניאוני שמאיר את פסיפס הזכוכית באופן שקשה לעמוד מולו;
ציפויים מגינים מפני קרינה מפחיתים חום וסינוור, מונעים דהיית צבע מפרטי ריהוט ושומרים על אקלים נוח בחללים פנימיים | קוטלב חניתה, אל סורג
סיבי זכוכית רכים משמשים, בין השאר, כמילוי בין זכוכיות ליצירת אור חלבי - ספריית החומרים בחולון.
אריחי זכוכית שפותחו בנאס"א במטרה לווסת קרינה קוסמית והתגלו כאריחים דקורטיביים מרהיבים בפני עצמם; שכבת סיבי זכוכית ששולבה בין שני לוחות זכוכית ומייצרת גוף תאורה טבעי בעל אור חלבי רך ששוטף את החלל ובנוסף מהווה ווסת של כניסה ויציאה של חום; אריחי זכוכית עם דוגמת עור קרוקו עליהם ועוד.
ציפויים מגינים מפני קרינה מפחיתים חום וסינוור, מונעים דהיית צבע מפרטי ריהוט ושומרים על אקלים נוח בחללים פנימיים | קוטלב חניתה, אל סורג
אריחי זכוכית צבעוניים ודקורטיביים מתוך סדרת ART של המותג הספרדי APAROCI | רשת אלוני.
ומה צופן העתיד?
מדפסות לייזר להדפסת מוצרי זכוכית
היום כשתחום מדפסות הלייזר רוחש, אין ספק שנשמע בעתיד הקרוב על הדפסת פרטי זכוכית. בישראל קיימות היום מספר יוזמות מעניינות בתחום זה, שנמצאות אמנם בראשית דרכן אך שווה להיות עם היד על הדופק.
ציפוי מגן בטחון שהגן על אזרחים בנפילת קסאם | קבוצת מגן שמש.
שילוב של שקיפות ודיגום דקורטיבי בסגרנון ויטראג׳ | קבוצת מגן שמש.
קיר מסך CW-55-SSG ("חצי סטרקטוראלי"). קבלן אלומיניום: אלום קוסטיקה. יזם: שטרן גרופ | אלובין.
דלת פלדה עם פתחים אמורפים שבתוכם משתלבת זכוכית אטומה | רשפים.
תודה מיוחדת למר עידו מגן שסייע בתחקיר לכתבה.