מכולה שהוסבה לבית פרטי

רעיון לא שגרתי שהגו האדריכלים גלית וירון גולני כפתרון מגורים שנדרש להיות מהיר מאד ובתקציב נמוך ומהודק, הניב חוויית מגורים מיוחדת במינה: בית עץ שממרפסותיו עולים וצומחים עצים, והוא אינו מסגיר את העובדה שמדובר, למעשה, במכולה. אין תוכו כברו

מאת: גילי כהן-לב | צילום: ירון גולני | "גולני אדריכלים" - ירון גולני וגלית גולני 03/04/2013

 


"ארכיטקטורה מתחילה מתוך הבנת המציאות האנושית בשטח" גורסים האדריכלים גלית וירון גולני, ואמירה זו, המשקפת את תפיסת עולמם ההומניסטית ומלווה את דרכם המקצועית, מוצאת את ביטויה בבית  העץ הציורי, שעצי אורן מגיחים מתוך מרפסותיו כחלק בלתי נפרד ממנו. חשיבה רעננה ומציאת פתרונות תכנון מיוחדים הן חלק מסדר יומם הקבוע של האדריכלים גולני, שבמסגרת עבודתם מטפלים בפרויקטים מגוונים של תכנון ערים, תכנון מבנים גדולים ומורכבים ומגורי יוקרה בתקציבים נדיבים, אך האתגר שזימן עבורם תכנון הבית, השוכן במושב במורדות ירושלים, היה ללא ספק מיוחד מאד, שונה וייחודי. "בעלי הבית נדרשו למצוא פתרון מגורים מהיר מאד והתקציב שעמד לרשותם היה נמוך מאד. המטרה שהצבנו לעצמנו הייתה להוציא את המיטב מתקציב זה על מנת להפוך את התכנון למשהו ייחודי וכך נולד רעיון השימוש במכולה" אומרים גלית וירון, וחושפים אגב כך את סודו של הבית, שאינו אלא מכולה שהותאמה לצרכי מגורים וחופתה בעץ.

 

 

 

 השטח שנועד להקמת הבית הוא חלק מנחלה משפחתית, ומיקומו עליו נקבע תוך שמירת מידה של פרטיות ראויה מהבית הקיים שכבר ניצב במרחבה, כמו גם תוך הקפדה על מראה הנוף הנשקף ממיקום זה על מנת שדייריו יוכלו ליהנות מיופיו. בתוך כך, עצי אורן ירושלמי שניצבו בשטח כחלק אינטגרלי מאופיו המיוער נלקחו בחשבון שיקולי התכנון, כשותפים לכל דבר בחוויית המגורים יוצאת הדופן "ההתמודדות עם שמירת כבודם של העצים, הייתה עבורנו אתגר בפני עצמו" מוסיפים גלית וירון "שלא כבמקרים רבים בהם הבנייה מתחילה עם שינוי תוואי הקרקע ועקירת עצים ותיקים לטובת התהליך, בבית זה תוואי הקרקע לא שונה, והעצים שנשמרו הפכו להיות חלק ממנו".

 

תהליך הבנייה החל, למעשה, עם הזמנת המכולה במפעל, על פי התכנון שגיבשו גלית וירון: מכולה ארוכה שנחצתה במרכזה לשני חצאים, אשר הובאו לאתר בנפרד ורותכו זה לזה בשטח בתצורת ר'. צלע אחת של ה-ר' יועדה לחללים ציבוריים-סלון, פינת אוכל ומטבח, והיא מקושר למרפסת הראשית המרחפת מול הנוף וממרכזה צומח העץ הגדול. הצלע השנייה יועדה לשמש כאזור הפרטי של הבית- חדר שינה, אמבטיה ופינת עבודה, המקושר למרפסת אחורית אינטימית, שאף ממרכזה מגיח עץ. גמר החלל הפנימי בוצע במפעל, והותאם לצרכי מגורים ע"י שילוב מחיצות גבס פנימיות עם בידוד הולם וגימורים נדרשים. המכולה שהובאה לשטח הונחה על עמודי בטון נמוכים שננעצו בסלעים המקומיים, כשהיא חובקת רחבה מרוצפת אבן הצופה לעבר נוף שפלת החוף. כתוספת תמיכה נבנה סביבה קיר אבן נמוך, שנבנה כולו מאבנים שהתגוללו בשטח, ובמיקומים שנותרו חשופים, ללא קיר האבן, נוצל המרווח שנפער בין תחתית המבנה לבין הקרקע, לצרכי אחסון.

 

שתי צלעות ה-ר' הונחו על עמודי בטון נמוכים שננעצו בסלעים, ותוספת תמיכה מתקבלת מקיר אבן נמוך שמקיף את מרבית המתאר.
 

מראה הבית מהצד: צופה אל השטח ומשתלב בנוף הקרוב והרחוק.
 

 מעבר למענה המגורים שסיפק השימוש הלא שגרתי במכולה, אומרים גלית וירון "מדובר בפתרון שהוא גם "ירוק" במהותו. הן בשל היבט המחזור של המכולה, הן בשל מניעת היווצרות פסולת בנייה, והן בשל ההשתלבות בתוך הסביבה הקיימת, ללא פגיעה בה. הבית כמעט ואינו נוגע בקרקע, ובכך מאפשר לשורשי העצים לנשום ולהתפתח, והעצים מצידם תורמים צל טבעי החוסך באנרגיה שנדרשת למיזוג, ומאריך את חיי חיפוי העץ שהשמש החזקה שלנו היא בעייתו העיקרית" גג הרעפים, חיפוי העץ, ושתי המרפסות ששולבו בשני קצות המבנה, תוכננו מראש, אך בוצעו ללא חיפזון לאחר שהמכולה כבר ניצבה בשטח ודייריה נכנסו לגור בה.

 

גלית וירון: "הבחירה בעץ כחומר חיפוי שכיחה באזורים רבים בעולם בהם תנאי האקלים דומים לאלה של ישראל, מה גם שבמקרה דנן העובדה שבני משפחתם של הדיירים הינם בעלי מיומנות בתחום זה, אף הקלה על הביצוע". לחיפוי שמשו לוחות אורן פיני מהסוג המשמש לבנייה, אשר עברו תהליך אימפרגנציה, אך לא הוקצעו. "עץ לא מהוקצע" מסביר ירון "הוא גמיש יותר ונקבוביותיו פתוחות וקולטות את השמן לעומק, ללא צורך בשימוש במלחי הכנה. הוא שומר על מראה טרי וחסר סדקים לאורך זמן". "הצביעה" ממשיך ירון "נעשתה בשיטה מתקדמת הכוללת שני שלבים: שכבה ראשונה המורידה את רמת החומציות בעץ ומשחררת את הלחות מתוכו, ושכבה שנייה המכילה חוסם UV המקטין את נזקי השמש."

 

לצד הערך האסתטי שיוצר מראהו החמים של גימור העץ, ויתרונות הבידוד וההצללה שהוא מעניק, האורח בו הותקן חיפוי העץ תוך הותרת מרווחים בין הלוחות, ובינם לבין דופן מכולת הפלדה, מסייע לשמור על לחות קבועה סביב הלוחות שמונעת מהם להתעקם, ואף מבטיח סירקולציה של אוויר בין הלוחות, כמו גם בינם לבין דופן המכולה, ליצירת קירור טבעי לבניין. בנוסף, המכולה הובאה מן המפעל עם גג פח, דבר שאפשר כניסה מיידית למגורים בבית, עוד לפני ותוך כדי ביצוע עבודת העץ מסביב. בבניית גג הרעפים, הושאר הקצה בין שתי הגגות פתוח לסירקולציה של אוויר, שמבטיחה קירור טבעי גם לחלל הגג.

 

הדובדבן של הבית המיוחד הזה בא לידי ביטוי במרפסות, שמשטחן בוקעים "עצים כמו עצים". היות  והמרפסות היו תוספת שבוצעה, לאחר שהמכולה כבר ניצבה על עמדה, בנייתן נעשתה תוך שילוב העצים שניצבו במקום ונקיטת כל הצעדים הנדרשים שצמיחתם לא תופרע: הבית והמרפסות מרחפות מעל שרשי העצים, היסודות נחפרו באופן רדוד לתוך הסלע כדי לא להתערב בצמיחת השרשים, והקוטר שנפער בריצוף העץ ניתן להרחבה בהתאם לקצב גדילתם. כשותפים מלאים למבנה, עצי המרפסת, כמו גם כל העצים המקיפים את הבית, זוכים לטיפול מסור של גיזום הענפים היבשים המעודד את התפתחות נופם, והמראה הייחודי שהם מייצרים מפתיע ומלבב. כן, אין ספק שמה שהחל כניסיון למצוא פתרון מגורים מהיר וחסכוני, הניב חוויה לא שגרתית של מגורים בחיק הטבע ועמו, במלוא הסמנטיקה: בית שחזותו הציורית לוקחת את המתבונן אל חלומות ילדות רחוקים על בית עץ עם כל תחושת החופש העולה ממנו, כאשר הנוף המרהיב המשתרע מולו משלים אותה כראוי.

 

מתוך מגזין בית ונוי 117: "והבית שלי הוא אחר..."

 

 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי