תכנון במזל דגים

לקוח חובב דגים ואקווריומים ואדריכלים שגייסו את חיבתו זו לטובת התכנון והלכו איתה עד הסוף - זוהי תמצית סיפורו של הבית שתכננו האדריכלים גיא וליקסון ודודי עזוז בהוד השרון

מאת: מיה אור | צילום: מושי גיטליס | - 03/04/2013
קשר טוב בין אדריכלים ולקוחות, כזה שזורם בפתיחות ותוך אמון הדדי, הוא ערובה לכך שהרצונות, ההעדפות והחלומות של הדיירים אכן יתורגמו כהלכה בתהליך תכנון פורה ויוגשמו בבית הנבנה. עם זאת, לא כל יום מזמן דיאלוג כזה "אס" מוצלח במיוחד כמו זה שזימן לאדריכלים גיא וליקסון ודודי עזוז תהליך תכנונו של הבית בהוד השרון. "בעל הבית הוא חובב מושבע של דגים ושל עולם המים ככלל, ואהבתו זו היוותה עבורנו נקודת מוצא לקונספט תכנוני שהפך אותה לציר המרכזי של הבית - שילוב אקווריום ענק במרכז החלל, כך שההתנהלות הביתית מתרחשת, למעשה, סביבו" הם אומרים.

 

 

 

הבית, הממוקם על מגרש ששטחו 500 מ"ר, הינו חציו של דו משפחתי ומפגשו עם הבית השני תוכנן בממד הצר שלו, כך שהתחושה היא של בית בודד ללא כל זכר לקיומו של "החצי" הנוסף, ומבט לעבר חזיתו הקדמית מעורר סקרנות מידית כשרמיזות למתרחש בחלל הפנים נחשפות דרך חלון סרט (פתח אופקי) שנפער בה בגובה של כמטר מהקרקע. חזית זו היא רק בבחינת פרולוג לבית שמתארו מלבני-אורכי ומעטפתו מתגלה כקומפוזיציה מבנית בה משתלבים משחקי מישורים, מסות ושקיפויות תוך יצירת עניין צורני משתנה המודגש גם באמצעות חיפוי החוץ: המישורים ה"בולטים" מחופים בטיח אפור בהיר והשקועים בגון כהה. לעושר הצורני ולגוני האפור חובר גונן האדום של מסגרות עשויות ברזל של פרגולות תלויות המחוברות למבנה באמצעות כבלי מתיחה ומקרות את אזורי החניה, מבואת הכניסה החיצונית ורחבת ישיבה בחזית האחורית, ורק הגג השטוח ממתן משהו את המופע העשיר.


בתוך הבית פנימה הופכים דירוגי המעטפת לאזורים עצמאיים, והחלל הפתוח והגבוה חושף מיד עם הכניסה אליו את מוקד הסיפור העומד בבסיסו - אקווריום מרשים בממדיו (15.000 ליטר!) שגרם מדרגות חובק אותו, סקיילייט מותקן ברום התקרה מעליו, וכל אזורי המרחב, על שתי קומותיו, צופים אליו ומתבשמים מנוכחותו. "שילוב אקווריום כה גדול שניצב בחלל כאלמנט מבני לכל דבר כרוך בתכנון מוקפד מאד ובתהליך ביצוע מורכב שדורש פתרונות מיוחדים" אומרים וליקסון ועזוז, שלצורך העניין אף הרחיקו עד המצפה התת ימי באילת כדי להתחקות אחר רעיונות ודרכי ביצוע. האקווריום נבנה מזכוכית עבה מאד, ובשל גודלו הרב הוא הוכנס לחלל באמצעות מנוף עוד לפני יציקת הגג והוצב על גבי במת בטון נבנתה לצורך זה. הבמה תוכננה עם ספסל המקיף אותה ומשולב עם חללי אחסון תחתיים לאביזרים הנדרשים לטיפול שוטף באקווריום, ואת התאורה בו מספקים גופים עשויים נירוסטה שיוצרו ייעודית עבורו. 

 

הכניסה לחלל הפנים גבה התקרה עוברת דרך דלת כניסה שחורה ומבואה הזורמת כעין שדרה פתוחה מובילה לקומת קרקע "לופטית" בחזותה הפתוחה, שאזוריה השונים מקיימים קשרי עין ישיר ביניהם והיא מכילה סלון, פינת אוכל, פינת משפחה, ממ"ד המשמש כחדר נוסף ושירותי אורחים. בקומה העליונה של החלל הגבוה ממוקמים חדר משפחה נוסף, שתי סוויטות של הילדים, פינת עבודה, חדר כביסה וסוויטת הורים מוגבהת מעט "תכנון קומת הכניסה כמרחב פתוח ללא עמודים תומכים זימן אתגר ביצועי להשגת התמיכה המבנית שנדרשה לקומה העליונה, ותכנונה נעשה כך שהיא, למעשה, "תלויה" מהגג בקונסטרוקציה של מתיחה" מסבירים וליקסון ועזוז. עמוד תומך יחיד שכן תוכנן במרחב, שולב בו גם לצרכים אחרים, כשהוא משמש נקודת מוצא ליחידת אי בנויה במטבח - יחידה מרחפת וארוכה במיוחד (5 מ'), שתלויה בינו לבין הקיר הסמוך.


 

המטבח המרווח מגלם היטב את נוסחת הצבע של העיצוב הנשענת על גווני שחור, אדום ונירוסטה. כולל יחידת קיר גדולה בה משולבים מכשירי החשמל, ושתי יחידות אי.
 

גונו האפור של חיפוי החוץ, כמו גם גונן האדום של מסגרות הפרגולות, שבים ומופיעים בשפת החומר והצבע של פנים החלל - שפה עכשווית, מודרנית ומדויקת, הנשלטת ע"י גווני שחור, אדום, אפור ונירוסטה המועדפים על בעלת הבית, שמלווים את כלל אזוריו תוך יצירת מסגרת קוהרנטית ורצף ויזואלי עם החוץ. ריצוף החלל נעשה בבטון מוחלק, ושימוש נוסף בבטון נראה בקיר פינת האוכל, שחופה בלוחות  עשויים מהחומר שבוצעו בהזמנה והותקנו בהתקנה יבשה, כאשר אמצעי חיבורם לקיר מייצרים מראה מפתיע ורך המזכיר ריפוד קפיטונאז' משהו. שפת הצבעוניות מופיעה גם במטבח המעוצב בגימור שלייף לק שחור עם שילובי נירוסטה ואדום, בחזותו הדרמטית של חלל שירותי האורחים שקירותיו חופו בטיח שחור ודלתו האדומה משתלבת בחלל כקיר מחופה טפט; את הסקיילייט ברום התקרה חובקת תקרת מתיחה שחורה ומבריקה שבתוכה הותקנה תאורה שקועה, ואף אלמנטים מבניים דוגמת גרם המדרגות העשוי מתכת או הבמה הבנויה עליה ניצב האקווריום, מגלמים בצבעם השחור את הקפידה שמקנה לחלל עוצמה וחזות מהודקת. עוצמה זו נתמכת ע"י התאורה שהיוותה מרכיב רב חשיבות בתכנון, והורכבה מגופים שקועים וגופים דקורטיביים, אשר מעבר להיבטי הפונקציונאליות והפצת האור נוטלים חלק פעיל בהדגשת אלמנטים מבניים או הגדרת אזורים, דוגמת רצף של גופים שקועים שנקבעו בתחתית הקיר המלווה את מהלכה של שדרת המבואה, או גופים דקורטיביים תלויים שמגדירים את פינת האוכל ואף "קושרים" את שתי קומות החלל. הדובדבן בסצנת התאורה היא מערכת גופי לד שהותקנה מעל קיר הבטון, כשהיא "צובעת" אותו באורות משתנים אשר באופן נפילתם על הלוחות הלא מפולסים משווים לחומר הקשה ממד של רכות, ואף האקווריום המואר מתקבל כאלמנט תאורה מרהיב וייחודי, מלא ערך מוסף של פיסת טבע חיה במרכז החלל.

 

עיצוב דרמטי בשירותי האורחים: חיפוי קיר בטיח שחור, מראה מעוצבת בתצורת האות X, דלת אדומה שמבחוץ נראית כמו טפט בעל נוכחות, ואביזרים סניטאריים מסוגננים הכוללים אפילו לחצן הדחה אדום.
 

 

מראה המזכיר ריפוד קפיטונאז, שמודגש במיוחד כאשר גופי תאורת לד שהותקנו מעל צובעים אותו בגוונים משתנים ומשווים לקשיות החומר ממד של רכות טקסטילית מפתיעה.
 

 פריטי הריהוט בבית משלבים פריטים חדשים שנרכשו ו/או בוצעו בהזמנה, עם פריטי ריהוט "ותיקים", ואלה, לדברי וליקסון ועזוז, נלקחו בחשבון בעת תהליך התכנון "זהו עוד היבט של חשיבות הדיאלוג הפתוח בעת התכנון. מעבר לבית חדש אין פירושו שצריך להתנער מכל מה שנאסף או נרכש קודם. כשיש פריטים אהובים אנחנו מתבססים עליהם בתכנון הריהוט, ושילובם תורם ערך מוסף ואופי אישי חשוב". כך, לדוגמה, לצד המטבח המוקפד שנאמן עד אחרון פרטיו לשילוב השחור - אדום - נירוסטה או רהיטי פינת האוכל העוקבים אחריו בגונם השחור ובקונסטרוקציה המתכתית שלהם, פינת הישיבה הנינוחה בסלון "עברה" עם הדיירים מביתם הקודם, וכמוה גם הפסנתר, השטיחים ופריטי הנוי והאמנות, שיוצקים תוכן ביתי חמים. עיצובו של המטבח המרווח נשען על שלוש יחידות: יחידת קיר המשמשת לאחסון ומכילה בתוכה גם אביזרי חשמל, ושתי יחידות אי בעלות משטחי נירוסטה המעניקות נוחות מרבית - יחידת ריהוט ויחידה נוספת בנויה ומרחפת המכילה בתוכה כיור ושני מדיחי מגירה, כאשר מערכת האינסטלציה הנדרשת הותקנה בתוך הקיר הסמוך. יחידה "תלויה" זו, ששלושה גופי תאורה אדומים מלווים אותה מעל, חוצצת בין המטבח ופינת המשפחה המצויה מעבר לה ומאפשרת גם להסב אליה, והיחידה השנייה משמשת כדלפק אכילה "רשמי" לו צוותו כיסאות בר אדומים. 

גרם המדרגות המרחף שמוביל לקומה העליונה עשוי ברזל ועיצובו ה"סולמי" למראה מלווה מעקה שקוף אשר שקיפותו, כמו גם המרווחים בין המדרגות דמויות שלביו של סולם משמרים את הפתיחות והמבטים הארוכים שמאפיינים את החלל. חללי קומה זו מרוכזים בהיקף החלל הגבוה, וסוויטות המגורים תוכננו כחללים נוחים ומרווחים, עם דגש על חדרי רחצה מפנקים המשלימים את הנוחות- חללים בהירים לילדים, וחלל דרמטי הנותן דעתו לנושא הזוגיות בסוויטת ההורים: חיפוי טיח שחור, יחידת כיור גדולה עם שני ברזים, ומקלחון זוגי מרשים מחופה באריחים שחורים משולבים עם זכוכית אדומה ומשטח דק למניעת החלקה. 
 

 

החזית הקדמית: קומפוזיציה עשירה המשלבת משחקי מישורים, מסות ופתחים במידות שונות, ומייצרת עניין צורני משתנה המודגש גם באמצעות שני גווני חיפוי
 

 

שרי חוץ ופנים: חלל הסלון יוצא החוצה דרך מפגש פינתי שקוף במעטפת, ופוגש באמת מים הזורמת במקביל אליו, מרחבת המבואה החיצונית ועד רחבת הדק של הגינה.
 

המרחב הסובב את הבית מהווה המשך ישיר של חלל הפנים, ואלמנט המים שמגלם האקווריום לובש כאן צורה של בריכת שיקוף מחופה באריחי פסיפס תכולים הזורמת מדלת הכניסה עד משטח דק שבחזית האחורית. במיקומה הצמוד למעטפת היא נחשפת דרך שקיפות הפתחים, ובעיקר מאצילה את נוכחותה על חלל הסלון בו פתחים גבוהים ומפגש קירות שקוף "מכניסים" אותה פנימה משל הייתה חלק בלתי נפרד ממנו. כמו מופעו העשיר של הבית, כך גם בגינה העשירה למראה משתלבים משטחים מרוצפי דק - ברחבות הישיבה ובהיקף בריכת השחייה, מדשאה, עצים נטועים בתוך ערוגות שתולות, צמחייה צבעונית, תאורה מוקפדת, וכמובן אלמנט המים המנהל דיאלוג ישיר עם האקווריום שבחלל הפנים, כסוג של אפילוג לחוויה של בית שסיפור תכנונו נשען על תוכן אישי יקר וייחודי. 

מתוך מגזין בית ונוי 108: "במזל דגים"

יצירת קשר - תכנון במזל דגים