אלוהים נמצא בפרטים הקטנים (גם בגדולים)

תכנון הפנים של הבית באזור המרכז נרקם ע"י אנג'לה לנצ'יאנו ושר סלע כמלאכת "הוט קוטור" המושתתת על פרטים ואלמנטים שעוצבו ייעודית עבורו. התוצאה: חלל בהיר ומוקפד המבוסס על זרימה פתוחה ומאופיין בקווים נקיים, בחומריות עשירה אך מעודנת ובפתרונות אסתטיים מקוריים

מאת: גילי כהן-לב | צילום: אלעד שריג | אנג'לה לנצ'יאנו, שר סלע, Lanciano Design 03/04/2013
כחלק מקונספט של פתיחות ועירוב פונקציות: חלל המאחד בשטחו את הסלון ופינת המשפחה/טלוויזיה, הממוקמות בצמוד זו לזו "גב אל גב". קיר גרם המדרגות מודגש באמצעות גונו השונה מיתר החלל )גרז'(, ועוביו מנוצל להתקנת תאורת לד אשר בשעות החשיכה שוטפת את חלל המדרגות באור כחול, תופרת את הקומות ונוסכת אווירה וממד קסום

סוף התכנון הוא, למעשה, בהתחלה”, כך גורסות אנג’לה לנצ’יאנו ושר סלע - אמא ובת, חברות הכי טובות, ושותפות במשרד ” LancianoDesign”. שם הן משלימות זו את זו כדבריהן. "ככל שמכלול הפרטים מחושב מראש ובמדויק, כך נמנעות הפתעות לא צפויות שמעכבות תהליכים או עוגמות נפש בשל אי התאמה כזו או אחרת”. תפיסת עולם זו, שהתגבשה במהלך השנים ולדבריהן מוכיחה את עצמה כל פעם מחדש, הובילה גם את פרויקט תכנון הפנים של הבית השוכן באזור המרכז "כל הפרטים והאלמנטים ששולבו בתכנון, מהגדולים ביותר ועד הקטנים ביותר, נבחרו או עוצבו לפי מידה כבר בתחילת התהליך, כך שגיבושו נסמך על אלמנטים "אמיתיים” ולא על רעיונות בלבד, ואפשר דיוק בביצוע הפרטים והתאמה מושלמת".


אם ציפו הדיירים לפרישת חלל קונבנציונאלית הנשענת על חללים תחומים ומוגדרים, הרי שלנצ’יאנו וסלע הפתיעו אותם עם רעיון שהתבסס דווקא על פתיחות - שמירת כמה שיותר קשר וזרימה בין הקומות, ויצירת קומה ציבורית פתוחה לחלוטין. "הפתיחות” הן אומרות "מייצרת חלל שהסלון בו אינו "פיל לבן” המנותק מחיי הבית, ופינת האוכל אינה בבחינת "פיל” נוסף שניצב זנוח אי שם. האזורים השונים חוברים זה לזה וניזונים זה מזה, והמרחב כולו עונה לסמנטיקה של קומת מגורים ובנוי ל”ביחד” ולפעילות משותפת שמתאימה מאד לאופייה החם והמלוכד של המשפחה”. הרעיון התקבל באהדה, והתכנון ככלל, התגלגל לכדי קשר אמיץ וחברי שחצה גבולות של תכנון ארכיטקטוני בלבד, וכלל מעורבות וליווי של לנצ’יאנו וסלע אף בבחירת חפצי אמנות, כלים ואפילו מערכות מצעים. 

צבעוניות מעודנת, פינות ישיבה בעיצוב נינוח, שולחנות קפה מרופדים כעין הדומים, ותאורה שקועה בפיזור ממוקד. גומחה אופקית שנפערה בקיר משמשת להצבת חפצי נוי ובשעות הערב נשטפת באור כחלחל ההופך אותה לתמונה בפני עצמה. ציור: מרלן פרר, ספות בסלון: אריק בן שמחון בורסיה מיוחדת עבור "לנציאנו דיזיין"

הבית, שמתארו הוא בתצורת האות ר’, מתנשא לשלוש קומות +קומת מרתף: קומת המרתף משמשת כ”קומת בידור” בה מצויים חדר קולנוע וחדר כושר, בקומת הכניסה הציבורית ממוקמות הפונקציות המשותפות, הקומה הראשונה מאכלסת בשטחה ארבעה חדרי ילדים, וקומת הגג העליונה היא קומת ההורים. קומת הכניסה עטופה בפתחים גדולים המקיימים דיאלוג עם החוץ, וזרימת חללה נגזרה ממתאר ה-ר’ של המעטפת, אשר באופן טבעי הגדיר בה שני אזורים החוברים זה לזה בקשרי עין ישירים: צלע אחת מכילה בשטחה את המטבח ופינת האוכל, והשנייה את הסלון ופינת המשפחה. כחלק מקונספט הפתיחות אף גרם המדרגות המוביל לקומות העליונות תוכנן במכוון כאלמנט חשוף שרק משטח זכוכית שקוף מפריד בינו לבין אזור הסלון, ואפילו טפח משירותי האורחים נחשף לעין באמצעות חציו של כיור מרחף המעוצב כעין בלוק מסיבי, שכמו פורץ מתוך מחיצת זכוכית אטומה התוחמת את חללם. בתוך כך מתקבלת פינת נטילת ידיים פתוחה ועצמאית )פונקציה שבעלי הבית ביקשו לשלב בקומה(, כאשר חציו השני של הכיור ממוקם כמתבקש בתוך חלל השירותים הסגור.


את מסגרתו של החלל טווים גוונים בהירים המועדפים על בעלי הבית: ריצוף באריחי שיש ורנה בגימור מלוטש המעניק חזות אחידה ומדמה מראה של בטון אך ללא המגבלות שמייצר השימוש בחומר, וקירות שנצבעו בגון לבן שבור. חריג יחיד במערך הבהיר הוא הקיר המלווה את גרם המדרגות שנצבע בגון גרז’ כהה היוצק ממד שונה, ו”חריגותו” מעצימה עוד יותר נוכח הפתעה נוספת שהוא טומן בחובו: עוביו נוצל להתקנת פס תאורת לד, אשר בשעות הערב מפיץ הילה כחולה המטפסת לכל גובה הבית, "תופרת” את קומותיו באמצעות הצבע ונוסכת אווירה קסומה.

מימין: פתיחות וזרימה בחלל קומת הכניסה: גרם המדרגות חשוף במתכוון ומופרד מחלל הסלון באמצעות זכוכית שקופה דרכה נראית התנועה בו, ואף טפח משירותי האורחים נחשף במכוון. חללם תחום במחיצות זכוכית חלבית וכיור מאורך ומרחף )עשוי קוריאן בעיצוב מוזמן( פורץ את אחת המחיצות ומייצר אגב כך פינת נטילת ידיים נפרדת. חציו השני מצוי בחלל הסגור. ריצוף: אריחי שיש ורנה בגימור מלוטש.

את "עירוב” הפונקציות בחלל מדגיש גם האופן בו עוצבו ובו הוצבו פריטי הריהוט בשטחן. כך, לדוגמה, פינת הישיבה של הסלון ופינת הישיבה של אזור הטלוויזיה /משפחה מוקמו "גב אל גב”, כשהן חולקות את אותו מרחב ללא כל "שמירת מרחק” ביניהן, ובאזור המטבח ופינת האוכל הוצב שולחן האוכל במקביל ליחידת האי. באורח זה, מעבר לעקרונות הפתיחות והשיתוף שאכן מתממשים, מתקבלים ערכים מוספים פונקציונאליים, כאשר את שתי פינות הישיבה ניתן לאחד בעת הצורך - בנסיבות של אירוח רב משתתפים למשל, וסמיכות המטבח לפינת האוכל מעניקה נגישות נוחה שכל מארח/ת מודע/ת לחשיבותה. 

חלל המטבח ופינת האוכל: חזות סלונית הכוללת אפילו וילונות רכים ומותאמת להיותו משמש גם כחלל אירוח. יחידת האי ארוכה במיוחד כשארבעה גופי תאורה שנתלו מעליה מדגישים את ממד האורך, וקצה אחד שלה מעוצב כשולחן אוכל לשימוש יומיומי. שולחן פינת האוכל עשוי פורניר עין ציפור בגימור מבריק ואף הוא מתהדר במידות נדיבות. מטבח: "סמל", פינת אוכל + כסאות: "ניסו", גופי תאורה: "קמחי תאורה".

האני מאמין של לנצ’יאנו וסלע, שדוגל בתכנון מחושב מראש עד אחרון פרטיו, אכן ניכר בכל פינה במרחב החלל שכל חזותו מגלמת קפידה ואסתטיקה: בגימורים מדויקים, בניתוקים שנשמרים במפגשי חומרים ואלמנטים, בכוריאוגרפיה של הקווים, בפיזור מוקפד של גופי תאורה שקועים המייצרים משחקי אור מותאמים למיקומים מוגדרים, בחומריות עשירה אך מעודנת, ובשילובי צבעים המייצרים הרמוניה נעימה לעין. פינות הישיבה מאופיינות בקו נמוך המשדר נינוחות, שולחנות הקפה מרופדים כעין הדומים שיכולים לשמש גם כמושבים בעת הצורך, והשימוש בטקסטילים עשירי מרקמים נוסך רכות ועניין ויזואלי. את המרחב אותו חולקות שתי הפינות מלווה גומחה מלבנית שנמשכת לכל רוחבו של הקיר כשהיא ממתנת את המסה של נוכחותו ומעשירה אותו בממד נוסף, משמשת להצבת חפצי נוי ואמנות, ובשעות החשיכה מפיצה אור כחלחל רך ההופך אותה לתמונה בפני עצמה. 


אזור המטבח ופינת האוכל הוא חלל מזמין ומרווח מאד, שעיצובו הנקי-מסוגנן, ובכלל זה וילונות המעטרים את פתחיו, משווים לו חזות סלונית משהו, מותאמת לייעודו גם כפינת אוכל רשמית. במרכזו ניצבת יחידת אי ארוכה במיוחד, כמעט אינסופית, שקצה אחד שלה עוצב כשולחן אוכל לכל דבר המשמש את בני הבית בחיי יומיום, ואף שולחן פינת האוכל, שעוצב מפורניר עץ ציפור בגימור אפוקסי מבריק, מתנאה במידות מרשימות המאפשרות ל10- איש להסב אליו בנוחות. החללים הפרטיים רוצפו בפרקט, ושפת הבית מתגלה כקוהרנטית ללא יוצא מן הכלל, מאפיינת אף את חדרי הילדים שאינם חורגים מהצבעוניות הבהירה, ואת חדרי הרחצה.

יחידת ההורים - רחבת ידיים ובעלת תקרה מעוגלת. חללה מרוצף פרקט והיא נחלקת לאזורי שינה והלבשה באמצעות יחידת נגרות הניצבת במרכזה ומנצלת את נקודת הגובה המקסימאלי. היחידה, בגון גרז' המתכתב עם גון קיר גרם המדרגות ועיצוב בתצורת פנלים אופקיים, מהווה קיר להצמדת המיטה באזור השינה, וחלק מחללי האחסון באזור ההלבשה - אזור משופע יחידות אחסון אינטגראליות, שבמרכזו ניצבת יחידת מגירות בה משולב גם ספסל מרופד ונוח. מיטה: "סיאם" עבודות נגרות: "בונסאי

הקומה העליונה, קומת גג שתקרתה מעוגלת, היא הטריטוריה של ההורים - חלל רחב ידיים, שעוצב בחלוקה לאזורים תוך שמירה על זרימה פתוחה ביניהם ללא מחיצות קשיחות. את ההפרדה בין אזורי השינה ואזור הארונות / הלבשה מייצרת יחידת נגרות בגון גרז’ )זהה לגונו של קיר המדרגות(, שעוצבה בתצורת פנלים אופקיים ומוקמה במרכז החלל מעוגל התקרה על מנת לנצל את נקודת הגובה המקסימאלית שלו. צדה האחד משמש "קיר” משענת לגב המיטה וכולל גם שולחנות לילה, וצדה השני הוא חלק מאזור הארונות שמעברים משני צדדיה מובילים אליו: אזור מוקף יחידות אחסון שתוכננו בהתאמה מדויקת לגובהם המשתנה של הקירות שנגזר משיפולי התקרה המעוגלת, ובמרכזו ניצבת יחידה עצמאית שעיצובה משלב מושב מרופד ותאורה שהותקנה תחתיה עוטפת אותה בהילת אור רכה בשעות הערב. 


כמו כל חדרי הרחצה שתוכננו "אחד אחד” תוך שילוב פתרונות יצירתיים ומקוריים וכיורים עשויים קוריאן שעוצבו ייעודית לכל חלל וחלל )דוגמת הכיור הפורץ את קיר הזכוכית בשירותי האורחים(, כך גם חדר הרחצה של יחידת ההורים הוא מרחב מסוגנן, מרשים בפרטיו הייחודיים, שנתפר בתפירה אישית. יחידת הכיור שעוצבה עבורו היא מעין שידה נמוכה וארוכה עשויה עץ שבשני קצות משטחה העליון ניצבים כיורים מעוצבים כקוביות גדולות, וברזי רצפה מסוגננים כמו רוכנים לעברם מהצד. האזורים הרטובים - האמבט והמקלחון, הופרדו מהיחידה באמצעות מחיצת זכוכית, ומראה דו צדדית גדולה שהותקנה תוך הותרת מרווח קטן ממנה משרתת את שני חלקי החלל - את יחידת הכיור ואת האזור הרטוב. 


ככלל, אם נהוג לומר שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים, הרי שכל פינה במרחב הבית מאששת את האמרה. לנציאנו וסלע הן אכן "פריקיות” של פרטים ללא פשרות "כל הפרטים הללו, גם הקטנים שבהם, שנהגים כבר בהתחלה על בסיס הפרוגראמה הראשונית” הן אומרות "הם המייצרים את שפתו האסתטית של בית, תוך שהם מקפלים בתוכם גם תשובות פונקציונאליות לצרכים הספציפיים. כך הופך התכנון לסוג של "הוט קוטור” והתוצאה מקבלת גון אישי, איכותי וייחודי, כפי שתפירה טובה לפי מידה מעניקה”.

בתמונות: חדר הרחצה של יחידת ההורים: שידה אורכית נמוכה שבשני קצות משטחה העליון ניצבים כיורים מעוצבים כעין תיבות רבועות וברזים צדדיים ש"צומחים" מהרצפה רוכנים לעברם. האזורים הרטובים של החלל מופרדים באמצעות מחיצת זכוכית שעליה מותקנות שתי מראות גדולות ודו צדדיות. הכיורים העשויים קוריאן בוצעו ייעודית בתפירה אישית בהתאם לעיצוב של לנצ'יאנו וסלע. ברזים: "מודי".






רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי