עיצוב הבית - מהמקרו למיקרו

עיצוב הפנים שהעניקה האדריכלית קרן אופנר לבית במושב, לא הותיר דבר ליד המקרה. פתרונות אחסון חכמים, שמירה על מרחב ו"טוטאל לוק" שמגיע עד הפרטים הקטנים ביותר, יצרו חלל מסוגנן וקוהרנטי המשמר מראה מוקפד לצד נוחות מגורים

מאת: עידית אסא | צילום: עוזי פורת | קרן אופנר עיצוב ואדריכלות - 03/04/2013
שביל כניסה בנוי עץ ואכסדרה קדמית נעימה, בנויה מעץ אף היא ומוגבהת מעט ממישור השביל, מקדמים את פני הבאים לבית השוכן במושב. אלה ומייצרים תחושה מזמינה החוברת היטב לשלווה הנסוכה סביב: מבנה חד קומתי המשתרע על שטח של 300 מ"ר ומתאר מעטפתו נקי הקווים מורכב משני גושים "קובייתיים", המחוברים באמצעות פרק גבוה משופע ומחופה רעפים. את תכנונו הארכיטקטוני ביצעה האדריכלית אורנה גבעון, ואת שלבי הגימור ועיצוב הפנים ביצעה האדריכלית קרן אופנר המספרת ש"בעוד בעל הבית נטה לשוות לו סגנון כפרי, הרי שרעייתו העדיפה סגנון מודרני, ומסתבר שהעדפתה ניצחה". התוצר העיצובי הוא חלל שלו שיוותה חזות עכשווית בעליל, כאשר רק קורות עץ חשופות המלוות את תקרתו הגבוהה והמשופעת של הסלון מהוות אזכור למוטיב הכפריות ש"הובס במערכה הזוגית".  

 

 

 

המבנה האדריכלי:
בתוך הבית פנימה מיתרגמת המבניות לחלל מלבני/מאורך המאופיין בזרימה רציפה, ובו בזמן נחלק לאגפים מוגדרים בברור: בעברו האחד (אחד הגושים הקובייתיים) מרוכזים חדרי הילדים והשינה, בעברו השני מרוכזות פונקציות משותפות ומשפחתיות, ומרכזו הינו סלון מרווח. בעוד אגף החדרים מופרד מהרצף כמתבקש מאופיו הפרטי, הרי שאזור הסלון חובר לאזור בו מרוכזות הפונקציות המשותפות, תוך יצירת מרחב פתוח המאפשר למצויים בו לקיים קשרי עין ישירים, ואת ממד הפתיחות מעצים מקצב של ויטרינות גדולות החושפות שטח רחב ידיים בחזית האחורית. הויטרינות משמשות כפתחי יציאה לרחבת ישיבה מרוצפת ומחופה בפרגולה, אשר לאחריה משתרעת מדשאה גדולה שבחלקה ה"רחוק" מתנשא דק עץ מוגבה המכיל בריכת שחייה (גודלו של המגרש שני דונם והבית ניצב בחלקו הקדמי). 

אדריכלות ועיצוב הפנים:
על בסיס חיבתה של בעלת הבית למראה מודרני טוותה האדריכלית קרן אופנר קונספט עיצובי שנשען על "טוטאל לוק", וזורם, לדבריה, "מהמקרו למיקרו". עיצוב זה מושתת על גווני לבן ואפור עם נגיעות קלות של שחור, וחל על כל פרט ואלמנט ששולב בעיצוב ומגיע, אפילו, עד מערכות המצעים והכלים שנבחרו בהתאם. בתוך כך, מסגרתו החומרית של החלל נרקמת מריצוף באריחי גרניט פורצלן אפורים וקירות לבנים, כך שדבר אינו מפר את הזרימה הקוהרנטית, ההקפדה חסרת הפשרות על הגוונים שנבחרו ועל צמצום יחסי בשילוב פריטי ריהוט ונוי. התוצר הסופי - ניקיון חזותי ויזואלי המשמר גם ממדיו הנדיבים של הבית.
 

 

מבט מפינת הישיבה הסלונית אל עבר אגף החדרים המצוי בקצה החלל וכולל שלושה חדרי ילדים, חדרי רחצה ושרות, ויחידת הורים.

המבואה והסלון
מראה גדולה וגבוהה המושענת על הקיר במבואה, היא, למעשה, הפריט היחיד שמסמן את הכניסה לחלל המרווח, ולאחריה נחשף הסלון שקורות תקרתו נצבעו בווש לבן והמרווחים ביניהן "נסגרו" באמצעות שימוש בגבס שבתוכו הושקעו גופי תאורה. עיצובו של הסלון מסוגנן ומזמין השתרעות נינוחה כאחד: ספה שחורה בריפוד קפיטונאז' אך ללא שילוב כפתורים; שני שזלונגים אפורים לשקוע בתוכם; שולחן קפה מעץ אלון; שטיח עגול גדול מאד בגווני אפור משתנים; ומנורת צד עומדת אשר כמו מסוככת על פינת הישיבה ומפיצה אור נעים ורך ליושבים בה. הקיר התוחם את הסלון, שהינו זה המפריד בין האגף הפתוח ובין האגף הפרטי, כולל יחידה בנויה בחלקו התחתון. 

אגף המטבח-חדר האוכל-חדר משפחה
מימין לאזור הסלון, כשהוא צופה אליו ישירות ומרשים בנוכחותו הלבנה, ממוקם אגף המטבח-פינת אוכל-פינת משפחה. המטבח הנוח עוצב בגימור שלייף לק ובמרכזו ניצבת יחידת אי גדולה שצדה האחד כולל מגירות נוחות והשני משמש כדלפק אכילה נוח לו צוותו כיסאות בר גבוהים עם ריפוד בד לבן. הקיר מאחוריה, שנראה כיחידת ארונות גדולה במיוחד המשתרעת על פני כל שטחו, מתברר כקיר פתרונות רב תכליתי שהינו הרבה מעבר ליחידת אחסון גדולה: אמנם חלק נכבד מהחזיתות אכן מכסה על חללי אחסון, אך הרצף האחיד כולל גם חזיתות "קומו פלאש" שמצניעות מאחוריהן אלמנטים מבניים, וכן פתחים סמויים המובילים לחללים נוספים המצויים מאחורי הקיר- חדר נוסף לאירוח, חדר שירות, ויציאה נוחה לגינה ולחנייה. בקצה הקיר "פונה" מערך הארונות ו"נכנס" לחדר המשפחה הממוקם בניצב לו, שם הוא הופך ליחידת מדפים/ספרייה המשתרעת אף היא על פני כל הקיר. היות ומדובר בשטח פנים גדול למדי ועל מנת שהמסה הלבנה לא תיצור מראה אנמי או משעמם, שיחקה האדריכלית קרן אופנר עם מרקמי הגימור של החזיתות: בחלק מהן, כמו גם במגירות של יחידת האי, שולבו ידיות גדולות דמויות כפתורים זהובים ה"מקפיצות" את ממד הלובן. באחרות, בעיקר אלה הקרובות לפינת האוכל הרשמית ולמעשה מצויות מאחוריה, הוענק גימור המשלב סרגלים אופקיים ומקנה עניין צורני נאה.
 

 

פינת האוכל משלבת שולחן גדול עשוי עץ אלון עם כיסאות שעיצובם זהה לאלה שבמטבח, ושני אהילי ענק זהים שמשתלשלים מעליו ומעל יחידת האי.

 

המטבח ופינת האוכל הממוקמים כרצף על אותו קו רוחב. במרכז המטבח ניצבת יחידת אי גדולה המשלבת מגירות אחסון ומשמשת כדלפק אכילה .
 

את מרב שטחה של פינת האוכל, הממוקמת על אותו "קו אורך" של יחידת האי,  תופס שולחן גדול עשוי עץ אלון המאפשר לארח סביבו בנוחות, ושפת העיצוב מחברת את שני האזורים באורח זורם ונעים לעין. כך, למעט גובהם השונה, כיסאות פינת האוכל וריפודם הלבן זהים לאלה של כיסאות הבר הגבוהים במטבח, ואת תחושת ההמשכיות משלימים גופי תאורה דקורטיביים זהים בעלי אהילים גדולים, ולבנים כמובן, המשתלשלים מעל יחידת האי ומעל שולחן האוכל. פינת המשפחה ממוקמת מאחורי פינת האוכל וכמו באלכסון אליה, וכיאה לאזור שנועד לשהייה משפחתית שולבו בה ספה פינתית גדולה ונוחה לשעות של בילוי לא פורמאלי בצוותא. 

אגף חדרי השינה
לעומת תחושת הפתיחות שמאפיינת את חללי האירוח והאזורים המשותפים, אגף החדרים הממוקם בעברו השני של החלל משמר ממד פרטי-אינטימי, והחדרים ממוקמים סביב עמוד גדול המדגיש עוד יותר את ממד ההפרדה: חדרי ילדים, חדר רחצה גדול המשמש אותם ויחידת שינה. העיצוב המהודק שנקטה אופנר בתכנון הפנים ניכר גם באגף זה, וכל הפרטים והאלמנטים ששולבו בחדרים דוברים באותה שפה מוקפדת ומסוגננת עד אחרון הפרטים. חדרי הילדים נוחים ופונקציונאליים, ולצד נוסחת הצבע השלטת בבית משלבים גם נגיעות צבעוניות נוספות, וביחידת השינה שב לככב הגון הלבן שמשווה לחללה חזות רכה. עיצוב החלל הינו סוג של הכלאה בין מודרני לרומנטי, וכמו בעיצוב המטבח, כך גם בעיצוב ארונות הקיר  שילבה אדריכלית קרן אופנר טקסטורות גימור משתנות ליצירת עניין עיצובי חזותי בדמות שימוש במרקמים מגוונים. דלת הכניסה לחדר הרחצה הצמוד מוצנעת גם כאן כחלק בלתי נפרד מהחזיתות, כשהיא "סוגרת" סיפור של עיצוב מהודק שלא הניח דבר ליד המקרה. 
 

יחידת השינה כהכלאה של הסגנון המודרני עם ממד רומנטי. מיטת עם משענת גב גבוהה ומלכותית בדיגום קפיטונאז.

 

 

"עם כל הקפידה המאפיינת אותו", אומרת אדריכלית קרן אופנר, "מדובר בבית שנועד למשפחה עם ארבעה ילדים, וחשוב היה לשמור על נוחות ופונקציונאליות. הדגש שניתן לפתרונות אחסון רבים ומגוונים, וקונספט שנועד לשמר את המרחב ומשלב היבטי פרטיות ושיתוף כאחד, הצליחו לייצר התנהלות נוחה ונעימה מבלי לוותר על מראה מעוצב ומסוגנן".

מתוך מגזין 111: "מהמקרו למיקרו"

יצירת קשר - עיצוב הבית - מהמקרו למיקרו