עיצוב ותכנון בית בהוליבוד

חומריות בסיסית המייצרת פשטות, קווים נקיים המשמרים מרחב אוורירי, ופתחים רבים המחדירים אור ומשרטטים דיגומים מוארים ברחבי חללו, מאפיינים את הבית שתכנן המעצב עמית אפל בשכונת מגורים באזור הוליבוד, בלוס אנג'לס

מאת: מיה אור | צילום: John Milios | מעצב עמית אפל, Amitapel Design - 03/04/2013

 

בשכונה ההוליבודית האמידה בה הוא ממוקם, סמוך לבברלי הילס בלוס אנג'לס, אין ספק שנוכחותו של הבית שתכנן המעצב עמית אפל מושכת את העין בקוויה הנקיים-מודרניים. "הבית הזה הוא למעשה מעין סיכום, ואולי התחלה, של תהליך, שעבר על השכונה שרבים מבתיה מאופיינים בסגנון ספרדי-קולוניאלי וכל תכנון שהוא שמתבצע בה מחייב "ים" של הסכמות ואישורים של ועדות מועדות שונות שפועלות בה, ועוד יותר מכך כאשר מדובר בתכנון שהינו שונה מנופה הארכיטקטוני" אומר אפל, בעליו של סטודיו Amitapel Design, שאחד הבתים שתכנן במסגרתו אף זיכה אותו בפרס "Best Design of Single Dwelling in Beverly Hills".

 

 

 

 

באישור לתכנון הבית בעל החזות העכשווית בתכלית, הוא זכה אחרי 27 (!) בתים שכבר תכנן בשכונה ורכש את הערכת הועדות ואת אמונן. בתחילה, הוא מספר, יישר קו עם סגנונה השמרני משהו, אך עם הזמן, "בקטנה" ובצעד מדוד, החל להעיז ולתת ביטוי לשפתו המודרנית, עד שבבית הזה היא כבר זכתה ל"ברכת הדרך" של המאשרים למיניהם ותורגמה עד הסוף. "נכון לעכשיו ישנם בשכונה בתים מודרניים נוספים שמצויים בשלבים שונים של תכנון בנייה" מוסיף אפל, שבימים אלה עסוק גם בפרויקט בתאילנד ובתכנית שנרקמת ביפן, אך יותר מכל מצהיר על רצונו ותוכניתו לתכנן ולעצב בארץ.


הבית, הניצב בצומת רחובות על מגרש פינתי מאורך, תוכנן במקור כדו משפחתי עם אפשרות לחבר את שתי היחידות לכדי יחידת מגורים אחת, אך הדייר המתגורר בו העדיף להפריד ביניהן ולהשתמש ביחידה השנייה כסטודיו-משרד. כמי שלצד תכנון ועיצוב עוסק באמנות (וליתר דיוק הרחיב את עיסוקו באמנות גם לתחומי העיצוב והתכנון), תפר אפל את הקונספט הרעיוני שלו "בעיניים של צייר" - כשם שמול בד הקנבס הוא מלהטט עם צבעים, אורות וצללים ליצירת החוויה האמנותית, כך גם בבית שעיצב היו האור והצל המוטיבים שהנחו אותו ליצירת חוויית מגורים "הרעיון היה ליצור מארג מבני שיהיה חשוף למשחקים משתנים של אור וצל במהלך שעות היממה השונות, ובתוך כך ייצר דינאמיות ותרחישי תאורה מעניינים בחלל הפנים כמו גם מחוצה לו" הוא אומר.
 

  

בקומת הכניסה- פינת משפחה, פינת אוכל ומטבח, כרצף פונקציות על ציר אחד, ועם זאת כל פונקציה מוגדרת בבירור.

 

 

בקומת הכניסה- פינת משפחה, פינת אוכל ומטבח, כרצף פונקציות על ציר אחד, ועם זאת כל פונקציה מוגדרת בבירור.
 

 

מתארו נראה כגוש שמעטפתו מאופיינת בגריעות / בליטות אופקיות ואנכיות המייצרות בפני שטחה משחקי תלת ממד בולטים, והיא משולבת באלמנטים בנויים כעין גגונים עם פתחים, שנועדו לייצר את ההצללות המבוקשות. גג המבנה, שהינו שטוח בעיקרו, הוגבה בקטעים מסוימים ליצירת הפרשי מישורים, אשר באים לידי ביטוי בתוך הבית פנימה, כשהם משווים לחלל עניין צורני ומסייעים להגדרת אזורים בו. 

 

בחזית הקדמית נשתלו צמחי "זנבות סוס" - צמח ירוק עד ממשפחת הבמבוק, שעליו החדים והישרים נראים כ"זקיפים" מלבבים השומרים על המבנה, כאשר גונם הירוק-עז משתלב כקונטרסט עם גווני הבטון המוחלק המשמש לחיפוי מעטפתו: גון אפור כהה בקטעים הבולטים ואפור בהיר בשקועים.

 

 

חדר הרחצה של יחידת השינה מאופיין בעיצוב בהיר, מינימליסטי ונקי.

 

חלל הפנים מואר ופתוח, רגוע ודינאמי כאחד, ומשתרע על שתי קומות. הקומה הראשונה, הציבורית, נחלקת לשני אזורים: אזור הכולל פינת משפחה,פינת אוכל ומטבח, שתוכננו כרצף פונקציות על ציר אחד במרחב פתוח, כאשר ממנו "מתעקל" החלל לאזור סלון עם יציאה לפטיו פנימי. הקומה השנייה תוכננה במנותק (תוך הותרת מרווח של כ-2 מ') מקיר המעטפת, כך שהיא, למעשה, "צפה" מעל החלל המצוי תחתיה, משקיפה עליו ומשמרת פתיחות וזרימה ישירה עמו. בקדמת קומה זו מצוי חדר הסבה נעים, והיא מרכזת בשטחה שני חדרי שינה "רגילים", וסוויטה רחבת ידיים המהווה עולם ומלואו - מעין "דירונת" בפני עצמה, הכוללת אזור שינה, אזור עבודה, אזור ארונות/הלבשה, וחדר רחצה מפנק במיוחד. 

 

 

הסלון שבקומת הכניסה. עיצוב מינימליסטי המסתפק בצמצום/

 

 

הקומה השנייה תוכננה כקומה "צפה" המנותקת מקיר המעטפת ותחומה במעקה שקוף, כך שהיא משמרת זרימה ישירה עם קומת הכניסה.
 

 

על בסיס הקונספט הרעיוני של יצירת חלל המזמן תרחישי אור וצל ועניין צורני דינאמי, נפערו בבית פתחים רבים, ובכלל זה פתחי סקילייט עליונים, שאכן מחדירים לחללו אור רב ומשרטטים בו "דיגומים" מוארים. הדינאמיקה הצורנית הודגשה באמצעות תכנונם הא-סימטרי שנעשה בגדלים שונים ובחלוקות משתנות, כך שאין חלון/פתח אחד זהה למשנהו, ואת גולת הכותרת של הגיוון הצורני מייצג חלון עגול גדול, שנוכחותו מהווה סוג של קריצה מפתיעה בתוך מרקם הקווים הישרים. במיקומו במרכז שטחו של הקיר "המנותק", מלווה החלון העגול את שתי הקומות כחוליה מקשרת המעצימה את החיבור ביניהן, ופתחי הסקילייט (שנגזרו מגבהיו המשתנים של הגג) תוכננו בקפידה מעל חלל המדרגות הגבוה ומעל אזורי הארונות בחדרים, כדי להחדיר אליהם אור יום טבעי ולסייע בכך לבחינה נוחה של תכולתם.

 

תמהיל הצבע והחומר ששולב בעיצוב הינו מצומצם יחסית, עם דגש על שימוש בחומרים בסיסיים ועמידים המשמרים פשטות רגועה שאינה "מרעישה" כדברי אפל, ומהווה מסגרת נוחה לקלוט את משחקי האור והצל: קירות החלל נצבעו בלבן, הקומה התחתונה רוצפה בבטון, הקומה העליונה בעץ אלון מגוון הנוסך לחללה ממד חמים, ובגרם המדרגות משתלבים מדרכי עץ ומעקות שקופים. גיבוי לצמצום זה מגיע גם מכיוון התאורה, שתכנונה מושתת בעיקר על גופים סמויים ושקועים, החוברים למאפייני ה"שקט" הוויזואלי והפשטות החומרית, אשר באים לידי ביטוי מיטבי גם בפטיו הפנימי - פינת חמד של ממש, שחבוקה בין קירות מעטפת המבנה, וכמו קומת הכניסה מרוצפת בבטון המייצר המשכיות עם חלל הפנים. 

 

 

יחידת השינה שתוכננה כעין דירונת בפני עצמה, ונחלקת לאזור שינה, אזור עבודה, אזור הלבשה/ארונות וחדר רחצה.

 

 
פינת חמד ספוגת אווירה שלווה: הפטיו הפנימי שחבוק בין קירות המעטפת, ומרוצף בבטון המייצר המשכיות עם חלל הפנים.
 
עיצוב הפנים מודרני, מסוגנן ונקי, נשען על שילובים מינימליסטיים של פריטי ריהוט, מיעוט חפצי נוי ו/או גופי תאורה דקורטיביים, כאשר בתוך כך משובצים תכנים אישיים, דוגמת ציורים גדולי מידות המעטרים קירות מרכזיים, או פסנתר כנף שניצב בפינת המשפחה. ככלל, את כל האלמנטים הבנויים ופריטי הריהוט הקבועים/נייחים הקפיד אפל לתכנן בשפה קוהרנטית תוך הקפדה על המשכיות חומרית.


כך, למשל, במרכז המטבח המרווח והנוח תוכננה יחידת אי גדולה המשמשת גם כדלפק אכילה, וגווניו וחומריו מתכתבים עם פינת האוכל הסמוכה אליו, ובחדרי השינה משמשים ארונות כמחיצות הפרדה בין אזורי השינה וההלבשה, כאשר העץ ממנו הם עשויים משתלב בהתאמה עם הריצוף ותכנונם כולל יחידות נמוכות שמונעות "חסימה" או תחושת כובד. העיצוב המוקפד לא פסח גם על הפטיו הפנימי, שבשטחו הוצבו פינת אוכל ופינת ישיבה חיננית במיוחד, המתקבלת מכורסאות מעוגלות במרקם קלוע עשויות מרטאן סינטטי, שני ספסלים עשויים בטון ומתכת ושולחן קפה מעוצב כגוש בטון.

 

את רחבת הפטיו תוחמת צמחייה ירוקה ואמת מים ששולבה בהיקפה משלימה את הפינה המזמינה הזאת, שכל כולה אומרת התרגעות באווירת פרטיות נינוחה. ואם לנקוט בשפתו של אפל, אמן ומעצב המדמה את תכנון חוויית המגורים ליצירת חוויית אמנותית, הרי שבהחלט ניתן לדמות את עיצובה ההרמוני למשיחת מכחול אחרונה שמשלימה ציור, ולענייננו כאן את תכנון / עיצוב הבית.


מתוך מגזין 102: "אורות וצללים בעיר הכוכבים"

 

 

יצירת קשר - עיצוב ותכנון בית בהוליבוד