בעקבות הקיר...

 

מופע מעודן דמוי פרגוד יפני ששיווה המעצב דניאל חסון לקיר גבוה וגדול הניצב בכניסה לחלל פנים, הכתיב שפת עיצוב בהירה ונקייה המדגישה את נוכחותו וממשיכה את ממד העידון והרוגע

מאת: עידית אסא | צילום: אורי אקרמן | - 08/02/2015
עיצוב פנים: דניאל חסון

את פרויקט עיצוב הפנים שביצע בבית השוכן בסביון מגדיר המעצב דניאל חסון ככזה "שצמח מהשטח": המבנה שקיבל לידיו היה במצב של שלד גמור, ובתוך כך זימן מצב נתון עם אלמנטים מבניים קיימים עמם נדרש "לזרום". הדומיננטי ביניהם, הוא מספר "היה קיר גבוה שהתנשא לכל גובהו של החלל -7 מ' וחסם משהו את תחושת המרחב בקומת הקרקע. אך כמו הפוך על הפוך, דווקא המסה הרבה של נוכחותו שימשה כנקודת המוצא של העיצוב וכאלמנט שהכתיב את שפת החלל".


חיפוי קיר במראות וסרגלי עץ מייצר מופע מעודן דמוי פרגוד יפני, המעצים את תחושת המרחב ומעשיר אותה ברובד מתעתע. ריצוף באריחי שיש טסוס לבן.


הקיר הגבוה "מתחיל" בכניסה, כאשר מאחוריו ממוקמים המטבח ופינת המשפחה, ובאופן זרימתו כמעין קובייה לכיוון עומק החלל הוא מייצר חציצה ביניהם לבין אזורי המבואה, חלל המדרגות, הסלון ופינת האוכל.


 

על מנת לרכך את המסה הרבה של נוכחותו, בחר חסון לשוות לו חזות מעודנת באמצעות חיפוי המשלב מראות וסרגלי עץ אלון צרפתי מבוקע, תוך יצירת מופע המדמה פרגוד יפני. פרישת החיפוי תוכננה בהתחשב בפתחי המעבר לחללים המצויים מאחוריו הקיר (בשתי הקומות) כך שהם נטמעים בדיגום המקטעים באורח הרמוני, והעניין הוויזואלי שהוא מייצר הופך אותו לאלמנט המשמעותי בחלל עם נוכחות פיסולית כלשהי.

 

פינת הישיבה באזור הסלון, וקיר הפרגוד שנשקף ברקע. מינון מדויק של פריטי ריהוט בסגנון קלאסי שומר על אווריריות, ופלטת הגוונים הלבנה "מועשרת" בנגיעות של שמנת, קפה, ירקרק וכחול. גופי תאורה סמויים המותקנים בתקרה צפה מפיצים אור רך. פריטי ריהוט: "קסטיאל".
 

"שילוב המראות אף מעצים את תחושת המרחב ומעשיר אותה ברובד כלשהו של תעתוע והפתעה. ככלל, בגלל השפה האדריכלית שהוא מייצר, האלמנטים האחרים הינם שקטים יותר, מעניקים לו את הבמה הראויה ואינם מתחרים בו " אומר חסון שאכן "המשיך" את הקו האוורירי-מעודן כשרקם את שפת קומת הכניסה כולה כמארג עיצובי הנשלט ברובו ע"י גון לבן המקנה ניקיון ורעננות אלגנטית.

 

פינת האוכל: מופע קלאסי מעודן מגלם את הרוגע והשקט שביקש העיצוב ליצור.
 

את מסגרת החלל מייצרים ריצוף באריחי שיש טסוס לבנים וגדולים למדי- 90X90- וקירות שנצבעו בלבן, למעט קיר אחד בסלון שנצבע בגון קפה בהיר בגימור מרמרינו- גימור דקורטיבי המאפשר יצירת אפקטים מיוחדים היוצקים עניין, ואשר כאן בוצע במריחות אופקיות.


טרימלס שקועים שהותקנו במרווח ניתוק שנשמר בין הקירות והתקרות. בתוך כך עוטות התקרה מראה צף, כאשר מרווח הניתוק מהווה גם "נקודת מוצא" סמויה לוילונות הלבנים המעטרים את הפתחים, וככלל מדגיש את ממד האווריריות. הניקיון והאווריריות נשמרים גם באמצעות פריטי הריהוט ששולבו בחלל - פריטים לא רבים שאינם מכבידים על המרחב ומגלמים בחירה מדויקת מותאמת לשפתו שמעשירה את הפלטה הלבנה בנגיעות של גווני שמנת, מוקה ומעט ירקרק וכחול. אלה משתלבים בפריטי טקסטיל ככריות וריפודים, והגון הכחול מככב ביצירת אמנות גדלת ממדים המעטרת את הקיר כנקודת מיקוד מרשימה.


המטבח ופינת המשפחה כמרחב משותף המופרד מאזור הסלון. המטבח: עיצוב מינימליסטי נקי, חזיתות ניולק ויחידת אי עם משטח מתכוונן משמשת גם כדלפק אכילה. פינת המשפחה: עיצוב נינוח בפלטת הגוונים הרגועה שמאפיינת את כלל הקומה. מטבח: "סמל", תאורה: "קמחי".
 

לפינת האוכל הסמוכה נבחרו שולחן עגול וכיסאות מרופדים בעיצוב קלאסי תואם, ושתי הפונקציות משלימות את אזור האירוח כמרחב רגוע ואלגנטי. המטבח ופינת המשפחה חולקים את אותו מרחב, והם מופרדים, כאמור, מאזור האירוח, אך מגלמים את אותה אסתטיקה נקייה ובהירה: פינת המשפחה הנינוחה עוצבה בגווני בז' רכים, והמטבח עוצב כחלל נוח עם יחידות בגימור ניולק לבן ויחידת אי שניצבת במרכזו עם משטח שחלקו משמש לעבודה וחלקו מתכוונן ומשמש כדלפק אכילה.


בקומה העליונה: פתח הכניסה לחדרה של הבת משתלב בתוך קיר הפרגוד.
 

המדרגות המובילות לקומה העליונה מחופות באבן עם פרט מדרגה בגימור מקור ציפור (גימור עם קנט), ומלוות במעקה שקוף. המעקה ממשיך ותוחם גם את כלל הקומה המרחפת כגשר מעל קומת הקרקע, ושטחה כולל שלוש סוויטות מפנקות- יחידת הורים, יחידה של הבת הצעירה שעדיין מתגוררת בבית, ויחידה לאורחים.

 

יחידת השינה: עיצוב אלגנטי משלב טקסטילים קלאסיים בגוונים כהים במיטה המרופדת ובוילונות. מנורות צד ומראה במראה מתכתי עשיר משלימים את המראה.
 

לריצוף הקומה משמש פרקט אלון בדיגום עצם דג (פישבון) הנוסך חמימות נעימה, וחלליה הפרטיים עוצבו תוך שילוב מספר פריטי ריהוט זהים, דוגמת שידות צד אובאליות, אך חזותם שונה בתכלית הודות לשילובי טקסטיל שחסון הוא חסיד השימוש בהם "קיים היום מנעד רחב מאד של בדים- מקלאסי מאד ועד סופר אופנתי, ואפשר לשחק איתם כיד הדמיון הטובה כדי לצקת לכל חלל עניין שונה ולהדגיש את הסגנון והאווירה שרוצים לשוות לו".


חלל החדר: ריצוף פרקט, פריטי ריהוט לבנים בגימור שלייף לק לבן, וצבעוניות עזה בגב המיטה המרופד ובכריות שהותאמו אליו.
 

כך, חדרה של הבת, שפתח הכניסה אליו משתלב בתוך חיפוי הקיר, מאופיין במראה צח ומעודן משולב בקריצה עליזה: גונו הלבן מהווה בסיס לצבעוניות עזה של גווני ורוד וירוק המשתלבים בגב המיטה המרופד בבד פרחוני ובכריות בגוונים תואמים, ואת בסיס המיטה מעטרת "חצאית" לבנה. לעומת זאת, אופייה הקלאסי של יחידת ההורים נרקם תוך שילוב טקסטילים בגוונים ובסוגי בדים המזוהים עם הסגנון, כקטיפה בחום כהה המשמשת לריפוד המיטה הכוללת גב "ריבועים" גבוה, וילונות בגוון ברונזה המשתלבים עם וילונות גלילה לבנים, ואת החזות האלגנטית משלימות מראה ומנורות בגון כסוף ועשיר.


הבריכה שבגינה: תחומה בדק עץ, חיפוי פנים באריחי פסיפס בהירים וקופינג מאבן טסוס לבנה. ריהוט חוץ מפנק בגווני לבן וכחול מתכתב עם שפת הפנים, וטריק שמעצים את תחושת המרחב: חיפוי החומה במראה עשויה פרספקס עמיד לתנאי חוץ מייצר תחושה של מרחב גדול מזה שקיים בפועל לצד ממד של הפתעה ותעתוע. ריהוט חוץ: "פנטהאוז".
 

מרחב הגן הנושק לקומת הכניסה הוא מרחב מפנק המהווה המשך ישיר של שפת הבית- אם בקפידה שננקטה בעיצובו, ואם בשילובי המוטיבים, החומרים והגוונים בהם נעשה שימוש. הבריכה המשתלבת בו מוקפת משטח דק עץ עם אבן טסוס לבנה כקופינג, פנים הבריכה מחופה באריחי פסיפס בגון בהיר מאד, כמעט לבן, והריפודים/כריות של פריטי הריהוט נאמנים בגוניהם לפלטת הצבע הרעננה של חלל הפנים.

 

 

היות וצד אחד של הבריכה קרוב מאד לחומת הגדר המקיפה את הבית, נקט חסון פתרון מעניין כשחיפה אותה במראה עשויה פרספקס עמיד בתנאי חוץ, אשר מייצרת תחושה של מרחב גדול מזה שקיים בפועל וכמו בחלל הפנים גם רובד כלשהו של תעתוע. "אני אוהב ליצור תחושות ולשלב הפתעות ואלמנטים לא שגרתיים בתוך ההרמוניה האסתטית" אומר חסון, וכאשר עיצוב הפנים והגינה חוברים למרחב המגלם את הרוגע והעניין כאחד, אין ספק שהוא מימש גם מימש את אהבתו.

 

 


יצירת קשר - בעקבות הקיר...