ארומה של פעם כאן ועכשיו

עם גישה פרקטית ואני מאמין הדוגל בפשטות טובה, הפכה המעצבת אפרת צפריר את הבית משנות החמישים לבית "לא מתאמץ", שעיצובו כמארג אקלקטי מתכתב היטב עם ערכי הוותק הספוגים בו

 

תכנון ועיצוב: אפרת צפריר ואילנה קרבל "קרבל צפריר אדריכלות פנים"  http://ktg.co.il


פרויקט: שיפוץ בית פרטי ותיק 


 

מאת: מיה אור | צילום: עודד סמדר | - 21/08/2014

חזיתו הקדמית של הבית הדו קומתי: ארומה של פעם ומופע המשמר קנה מידה ידידותי כשל בית בן קומה אחת.
 

 
חלל הפנים גבה התקרה משתרע על 300 מ"ר בקומת הקרקע וכ-100 מ"ר בקומת גלריה עליונה, ואת תכנונו המחודש ביצעה אפרת עם אמה, המעצבת אילנה קרבל, ה"אשמה", למעשה, בכך שבתה זנחה קריירה מצליחה בתחום העסקים יבוא וניהול תפעול- לטובת "הליכה בדרכי אימהות". תכנון הבית היה עבורן הפרויקט הראשון שביצעו במשותף, והיווה "ספתח" לסטודיו שהן חולקות מאז.
 
שלושה עמודים שנוספו בשיפוץ מגדירים מעין מבואת כניסה, מרככים את המפגש עם ממדי גודלו וגובהו, ומייצרים קנה מידה אינטימי יותר
 
 תהליך השיפוץ נועד להאיר את החלל החשוך, לרענן את חזותו המיושנת ולהתאימו לצרכי המשפחה, והוא בוצע מתוך הרבה כבוד לעברו של המבנה. ואמנם, בבית שאחרי השיפוץ פינתה האפלולית את מקומה לאור יום נעים החודר פנימה הודות להרחבת פתחים קיימים והוספת חדשים, והמחיצות המקוריות הוסרו כדי ליצור חלוקת חלל חדשה בה משתלבים מספר אלמנטים מבניים שנותרו כשהיו "אלמנטים עם אופי ומשמעות שהצדיקו את המשך קיומם בחלל המחודש" לדברי אפרת. כך, לדוגמה, המטבח שנותר כחלל סגור המשלב קירות לבני שמוט אדומות כפי שהיה במקור ושטחו המרווח מכיל פינת אוכל נעימה כמקום התכנסות משפחתי-אינטימי; קמין ארובה ששירת את החלל בגלגולו הקודם; וגרם המדרגות העשוי עץ שמוביל לקומת הגלריה. בפרישתו החדשה של המרחב מוקמו הפונקציות הציבוריות, חדרי הבנות וחדרי העבודה בקומת הקרקע, ואילו קומת הגלריה, הצופה אל חלל המגורים ונצפית ממנו, נקבעה לשמש כטריטוריה פרטית של ההורים, ששטחה מרוצף העץ מכיל חדר שינה רחב ידיים, אזור רחצה וספרייה.
 

מכיוון שמדובר בחלל גבה תקרה במיוחד, שבאזורים מסוימים מגיע אף ל-6 מ' גובה, שילבה אפרת שלושה עמודי גבס בכניסה אליו, להגדרת מעין מבואה המרככת את ה"מפגש" עם המרחב הגדול  וממד הגובה תוך יצירת קנה מידה מזמין ואינטימי יותר. הרצון ליצור מרחב ביתי אינטימי וא-פורמאלי הנחה גם את בחירת החומרים, הגוונים ומרכיבי התאורה ששולבו בחלל- חומרים טבעיים שהזמן מוסיף לקסמם, גוונים המייצרים מסגרת רגועה ונוחה להכלת התכנים האישיים, כמו גם לשינויים אפשריים; ותאורה שנועדה להשלים את האווירה ולא להשתלט. הריצוף נעשה באריחי אבן טרוורטין במראה פראי-פרוע, הקירות נצבעו בגון שמנת, תקרת העץ שנגזרה מגג הרעפים נצבע בגון חיטה, לפתחים הרבים שעוטפים את החלל המחודש נבחרו מסגרות פרופיל אלומיניום בלגי בהיר, ומרבית התאורה נשענת על גופים מעודנים צמודי קירות המפיצים את אורם כלפי מעלה. כל אלה, מסבירה אפרת, נושאים איתם גם היבטים פרקטיים- דוגמת מיקומם הנגיש של גופי התאורה על הקירות שהופך אותם נוחים לתחזוקה, או החומרים הטבעיים ש"מזדקנים יפה".
 
גרם המדרגות, אלמנט נוסף שנותר מהבית המקורי. מעקה העץ הוחלף במעקה ברזל אוורירי, והמדרגות עצמן שויפו בלבד, ללא צביעה מחדשת. כיסאות הקולנוע הישנים מדגימים את רוח פריטי העיצוב שחוברים היטב לערכי הוותק של החלל.
 

בתוך כך, שפתו האסתטית של החלל חוצה הגדרות של מגמות אופנתיות, חפה מאלמנטים גחמניים, ובעיקר מסבירת פנים ונאמנה לרעיון ההכלה והנוחות שעמד בבסיסה. לערכי הוותק של המבנה חוברים בהרמוניה פריטי ריהוט, עיצוב ונוי מובחנים שניכר בהם כי לוקטו בקפידה בשם האהבה, הזיכרון, קריצת הומור כלשהי או סיפור שעומד מאחוריהם. מרביתם נרכשו בשווקים בארץ ובחו"ל, בחנויות וינטאג' או בכאלה המתמחות בפריטים עשויים חומרים טבעיים, כשהם מצטרפים למארג אקלקטי, זורם ונינוח, המתכתב היטב עם ארומת העבר של הבית. 

 
חלל המגורים והגלריה הצופה אליו ונצפית ממנו. הקמין והארובה כאלמנטים שנותרו כשהיו בבית הוותיק, ומשתלבים כבעלי משמעות נכונה גם במרחב המחודש. ריצוף באריחי אבן טרוורטין, קירות בגון שמנת, ספת במבוק בריפוד פשתן, ומדפי עץ אלון המאכלסים ספרים ופריטי נוי מובחנים. ריצוף: "נגב", ספת במבוק: "קנה קש", פריטי נגרות: "מיסטריאל".
 
 
המטבח, שנותר חלל סגור כשהיה, בו משתלבים קירות לבני שמוט מקוריים ופינת אוכל אינטימית. יחידות עשויות פורמייקה (פרקטי) תוצרת ARPA בשילוב זכוכית לקובל וקנטים "נילסן", תוך יצירת מראה "נקי" שמחומם ע"י לבני השמוט.

 עיצובו של הסלון החמים נרקם מפינת ישיבה נוחה המשלבת כורסאות במבוק בריפוד בד פשתן,  ספה "להיזרק" בה, ומדפי עץ אלון המאכלסים ספרים וחפצי נוי שנאספו עם השנים, פינת האוכל הנצפית ממנו מקורה בקורות עץ המדגישות נופך אותנטי ומזמינה להסב אל השולחן העגול שהוצב בה, ובמטבח המהווה את לב הבית משתלבים ארונות פורמייקה בגוון אפור-חום- ירקרק, נוח לכל שילובי צבע או אבזור נוספים. בגרם המדרגות הוחלף מעקה העץ הכבד במעקה ברזל המשווה מראה אוורירי יותר, אך המדרגות עצמן רק שויפו ללא צביעה מחודשת, והתחושה ככלל היא של בית "לא מתאמץ", אשר דווקא בשל כך עוטה סגנון ייחודי ספוג חן טבעי של אמירה אישית.
 
אזור השינה: חלל מרווח מרוצף פרקט ומקורה בתקרת עץ בגון חיטה. מגלם את שפת הבית בחומריו הטבעיים, ובפריטי הריהוט והעיצוב שמשתלבים בו, דוגמת המיטה הפיסולית שעשויה מבמבוק: 'סיאם'.

אזור רחצה מפנק ורחב ידיים במיוחד, שמאפשר לשלב בחללו גם פריטי ריהוט נוספים
 

הגלריה העליונה היא "מרחב ההורים", שנחשף כחלל מרווח במיוחד שחלקו הפתוח משמש כספרייה. אזוריו הנוספים הם אזור שינה המדבר בשפת הבית בחומריו הטבעיים ותכניו האישיים, אזור ארונות נוח, ואזור רחצה מפנק ורחב ידיים כחדר רגיל לכל דבר. 
 
הגינה, ברוח הפשטות הטובה של עיצוב הפנים: גינון ארצישראלי נכון למקומו, ריצוף באבני כורכר טבעיות עם שילוב עץ אורן ואדני רכבת מפירוק, ובריכת גלישה כפינוק.
 

החצר הגדולה שמקיפה את הבית ואשר עם רכישתו הייתה מוזנחת מאד, טופלה רק שנתיים אחרי אכלוסו, ובפרק חייה הנוכחי הפכה למרחב מגונן כגינה ארצישראלית שמכיל פינוק בדמות בריכת גלישה. שטחה רוצף באבני כורכר טבעיות המשתלבות עם עץ אורן ואדני רכבת מפירוק, וכמו חלל הפנים כך גם חזותה הלא מחויטת מגלמת את הסגנון שקושר בטבעיות את רובדי העבר עם נוחות עכשווית ועם צרכי ההווה. "תהליכי שיפוץ ככלל, מרגשים אותי יותר מתהליכי עיצוב בבנייה חדשה. אמנם חללים ותיקים מזמנים בד"כ אילוצים שמחייבים פתרונות, אך גם גילויים מפתיעים שמספקים עניין שונה ופותחים הזדמנויות ליצירתיות" מסכמת אפרת את ה"אני מאמין" שלה שקרם עור וגידים ונרקם כאן בבית הנעים הזה הלכה למעשה.


 
אולי תאהבו גם:

 



 

יצירת קשר - ארומה של פעם כאן ועכשיו