תכנון בית כמערכת קשרים והפתעות

מערכת קשרים, הן בין חוץ ופנים והן בין אזורי הבית השונים, עמדה בבסיס התכנון שטוו האדריכלים הילה ודני ישראלביץ עבור בית בסביון. התוצאה: בית מתגלה, שאינו נקרא באחת, אלא בשלבים, תוך יצירת חווית גילוי, תחושות ועניין משתנה.

מאת: גילי כהן - לב | צילום: אלעד שריג | אדריכלים הילה ודני ישראלביץ,'שראלביץ אדריכלים'. 03/04/2013

תכנון ועיצוב: אדריכלים הילה ודני ישראלביץ, "ישראלביץ אדריכלים".  
פרויקט: תכנון ועיצוב בית פרטי  
 
 
  
בעלי הבית השוכן בסביון הגיעו אל האדריכלים הילה ודן ישראלביץ, עם פרוגראמה סטנדרטית למדי, ללא גחמות פרועות- כל רצונם היה בבית מודרני עם פתיחות אל החוץ, פונקציונאלי ונוח להתנהלות יומיומית, ומתאים לאורח חייהם כמשפחה עם שלושה ילדים. הכימיה שנוצרה במפגש הייתה מידית, וכך גם הסקיצה הראשונה שהגישו האדריכלים ישראלביץ, הייתה, למעשה, היחידה. "רצונם של בעלי הבית עלה בקנה אחד עם תפיסתנו שהבית צריך בראש ובראשונה לשמש נכונה את החיים בו, וזו אכן הייתה המטרה. ליצור בית העונה על הצרכים של דייריו, ובה בעת מייצר ומדגיש תחושות אשר עומדות מעבר לכל היבט של זמן, אופנה, או ארכיטקטורה בלבד". הבית הדו קומתי, חציו של דו משפחתי השוכן על מגרש פינתי מלבני, תוכנן כגוש אחד, אף הוא בתצורת מלבן, וחזיתו הקדמית נחשפת כקומפוזיציה מאופקת ואטומה למדי, בה משתלבות "חגורות" בטון  אנכיות עם שבכות עץ ארז אופקיות הנמשכות לכל גובהו. '
 
משער הכניסה לחצר מובילות מספר מדרגות רחבות אל הדלת המוטמעת בתוך שבכות העץ, אך פתיחתה מפתיעה: שכן במקום להיכנס אל תוך הבית פנימה כמצופה, מקבל את פני הבאים חלל עטוף עץ ופתוח לשמים, כעין שלב נוסף בתהליך הכניסה ופרק מקדים למרחב הפנים. "פרט ארכיטקטוני אינו עומד בפני עצמו, אלא נועד לשרת פונקציה, וכך גם חלל זה נועד לנצל את השטח הקדמי הסמוך לרחוב, אשר בבתים הממוקמים בקרבת רחוב אינו מנוצל בד"כ. בדרך זו השטח אינו  "מתבזבז", אלא משתלב בתכנון ומייצר סוג של פטיו/ גינת בוקר נעימה ומאווררת להסב בה" אומרים האדריכלים ישראלביץ, ומוסיפים "הבחירה בשבכות העץ, אינה נעוצה באסתטיקה בלבד או במגמה עכשווית, אלא בשיקולים אקלימיים, ומגלמת אינטרפרטציה עכשווית של בנייה מדברית מסורתית, בה נהגו לבנות קיר זרדי עץ ולהרטיב אותם במים כדי שהאוויר החם העובר דרכם יחדיר לחות ויקרר את הבית". ויטרינה גדולה החוצצת בין גינת הבוקר לחלל הפנים מעניקה הצצה ראשונית למזומן בו, אך רק עם פתיחת הדלת ה"אמיתית" מתחלפת האינטימיות העוטפת של העץ בתחושת פתיחות, כשהמרחב מתגלה במלואו- אוורירי ורחב ידיים, תחום בויטרינות גדולות החושפות בריכה מקורה הזורמת במקביל אליו, ולמעשה, נושקת לו.
 
 
חלל המגורים: תחום בויטרינות גדולות, בהיר, אוורירי ומינימליסטי. ריצוף באריחי אבן קוורץ לבנים בגימור משי עם ברק כלשהו, תקרות מנותקות, ופנלים שקועים צבועים בשחור שמעלים את קיומם ומקנה לקירות חזות צפה.
 
 
חזיתו הרחבה של הבית הפינתי: הסגירות מתחלפת בפתיחות ושקיפות, כתוצר של גריעה במסה הבנויה. במרחב החיצוני-פנימי שנוצר עכב כך משתלבת בריכה צמודה לויטרינות התוחמות את חלל הפנים, זורמת במקביל אליו, צופה ונצפית ממנו כחלק בלתי נפרד. בקורת בטון עליון המקרה אותה פרוצים שלושה פתחים עגולים להחדרה מבוקרת של אור וקרני שמש.
  
האדריכלים ישראלביץ "התחושה הנוצרת היא של בית מתגלה, שאינו נקרא באחת, אלא בשלבים, תוך יצירת חוויית גילוי ועניין משתנה". מיקום הבריכה היישר מאחורי הויטרינות ובצמוד אליהן הינו תוצר של גריעת מסה בחזית זו של הבית (החזית הרחבה שפונה לרחוב הסמוך), אשר בתוך כך אף משנה את מופעו החיצוני ובמבט אליו מן החוץ מייצרת מעבר חד מסגירותה המאופקת של חזית הכניסה לשקיפות ופתיחות. בקורת בטון המקרה את הבריכה נפרצו שלושה פתחים עגולים וגדולים למדי, שנועדו לבקרת אור וקרני השמש החודרים בעדם, ואגב כך מייצרים מעין טבעות אור ה"נזרקות" מטה תוך יצירת מראה קסום.      חלל קומת הכניסה מכיל בשטחו את הפונקציות המשותפות וירידה למרתף, ושפתו לבנה ומינימליסטית, נסוכת ממד של ריחוף: מרוצף באריחי אבן קוורץ לבנים בגימור משי המקנה ברק כלשהו, תקרותיו המנותקות כמו מרחפות, והפנלים בתחתית קירותיו הלבנים שוקעו פנימה ונצבעו בגון שחור ה"מעלים" אותם ומשווה לקירות חזות צפה. את הרקמה הלבנה והאוורירית מפר באורח דרמטי קיר מחופה באבן שחורה מחורצת בתצורת פסים, היוצק לתוכה ממד שונה בתכלית.
 
 
קיר שבכות עץ הפונה אל הבריכה חודר אל חלל הפנים, משתלב בו כאלמנט דומיננטי המכיל בתוכו מסך טלוויזיה וקמין, ואף מהדהד בחזותו את שבכות העץ המשמשות בחזית הקדמית.
  
"מעבר לעניין  הוויזואלי, קיר זה, הנמשך מקומת המרתף עד רום התקרה העליונה ומלווה את גרם המדרגות, מהווה ציר תנועה ומוקד הקושר את שלוש קומות החלל, וחיפוי האבן נועד להדגישו ככזה" אומרים האדריכלים ישראלביץ, אשר יצירת מערכת קשרים הייתה מוטיב מוביל בתכנון שיצרו - הן בין החוץ והפנים, והן בין חלקי הבית השונים. ואכן, תחושות קשר וזרימה הן ממאפייניו של המרחב, שזורות בו בתצורות שונות של שימושי חומרים, פרטים וצירי מבטים ארוכים שתוכננו להשגתן. כך, למשל, צורתם העגולה של פתחי האור בקירוי הבריכה שבה ומצוטטת בעיצובם של גופי תאורה צמודי תקרה ששולבו בחללים השונים וכמו מושכים את המבט מעלה, שימוש נכבד בזכוכית ששקיפותה מאפשרת קיום קשרי עין ישירים, או שימוש מעניין במיוחד שנעשה בשבכות עץ המהדהדות את החזית הקדמית: קיר מחופה שבכות עץ שפונה אל הבריכה, ובמקביל חודר לחלל הפנים ומשתלב בו כאלמנט המכיל בתוכו מסך טלוויזיה וקמין בנוי.
 
האדריכלים ישראלביץ: "על רקע שפתו הלבנה של המרחב אלמנט העץ הוא אלמנט דומיננטי, ומה ש"על פניו" נראה אולי פשוט, היה כרוך בעבודה מורכבת במיוחד, ובהתקנה של כל לייסט בנפרד כדי לוודא את הדיוק הנדרש במעבר בין החוץ והפנים ולשילוב הומוגני של המסך והקמין". פרט מעניין נוסף ששולב בחלל זה רתם את חזיתות ארון חשמל גדול המכיל את תשתיות מערכת הבית החכם לטובת העיצוב: החזיתות הסוגרות עליו תוכננו עם דיגום אופקי  רנדומלי שבוצע בחיתוך לייזר, וגופי תאורת לד שהותקנו בתוכו ומפיצים לעת ערב תאורה אדומה, הופכים אותו לאלמנט אסתטי ייחודי.   תאורת החלל מושתתת בעיקר על גופים שקועים, עם תוספת מדודה של גופי התאורה תלויים- שלושה גופים תלויים המשתלשלים מתקרת הקומה העליונה עד חזיתו של קיר האבן בקומת הכניסה ומעצימים-מדגישים את הקשר בין הקומות, וגופים קטנים יותר ששולבו מעל יחידת האי במטבח. סוג של מקור אור נוסף מגיע מכיוון הבריכה כתוצר של השתקפות מימיה, וככלל, נוכחותה בחלל שובה את העין, ועיצובו המינימליסטי המשמר את תחושת המרחב ונמנע מעומס פריטים אכן מעניק לה במה ראויה ואינו מתחרה בה.
 
גרם המדרגות המוביל לקומה העליונה: מדרגות קונסוליות מרחפות עשויות עץ מולבן, ומחיצת זכוכית התוחמת אותו ומותקנת באמצעות מחברים בלבד להבטחת שקיפות "נטו". הקיר המלווה אותו נמשך מקומת המרתף עד רום הקומה העליונה, ומחופה באבן שחורה מחורצת בתצורת פסים המדגישה את נוכחותו ויוצקת ממד דרמטי לרקמת החלל האוורירית.
 
 
פתחים שתוכננו מרצפה עד תקרה צופים מטה אל הבריכה.
 
  
החזית הרחבה: מתחילה כרצף ויזואלי ישיר של החזית הקדמית המשלבת מעטפת לבנה סגורה עם שבכות עץ, ומשתנה בהמשך לפתיחות שמייצרת גריעת המסה.
גרם המדרגות המלווה בקיר האבן תחום במחיצת זכוכית שאופן התקנתה באמצעות מחברים בלבד, ללא כל אביזרי עזר נוספים, משמר את שקיפותה "נטו", והמדרגות הקונסוליות- מרחפות עשויות עץ מולבן. שתי מדרגות רחבות בתחילתו מובילות אל שירותי האורחים, שעיצובם הדרמטי משהו נשען על גון שחור בדומה לקיר האבן, ויחידת הכיור המורכבת משלוש תיבות המותקנות בהזחה זו לזו תוכננה ע"י האדריכלים ישראלביץ ייעודית עבור חללם. בקומה העליונה שוכנים חדרי השינה - יחידת הורים בקדמתה, ושלושה חדרי ילדים הממוקמים לאורכו של מעבר תחום במעקה זכוכית. במעבר ובחללים הפונים אל הגינה והבריכה תוכננו הפתחים לכל גובהו החלל, כך שהם צופים אליהן ישירות, והשקיפות המודגשת בחזות הקומה כולה מגלמת המשך ישיר של שפת הבית.  היציאה לגינה מעומק חלל המגורים מובילה לדק עץ המשתרע בפתחו ותוחם אף את הבריכה. שטחה שתוכנן לשהייה מפנקת כולל מערכת ישיבה ודלפק בר, כאשר מטבע הדברים הבריכה היא המוקד המרכזי בו, מה גם שכאשר משתכשכים במימיה וצופים ישירות אל המטבח ואל הסלון, התחושה היא שנמצאים, למעשה, בחוץ ובחלל הפנים כאחד- תחושה המגלמת אולי יותר מכל את מוטיב הקשר  שעמד בבסיס התכנון ותורגם כאן בבית לחוויית מגורים הרמונית.    
 
מתוך 'שומר על קשר'. גליון 125, יולי - אוגוסט 2012    
 

החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי
אריחים Ecommerce Website Development