עיצוב בית ביפן שחזותו מזכירה משחק

האדריכל יושיצ'וקה טקג'י אוהב להשתעשע עם חללים, וכך עשה גם בבית שתכנן בעיר אקיטה, ביפן: חללים שמהותם מחייבת פרטיות תוכננו כ"קופסאות" סגורות, ואלה שאינם נדרשים לה משמשים כתווך ביניהן 

מאת: מיכל פלג | צילום: Toshiyuki Yano | האדריכל יושיצ'וקה טקג'י - 03/04/2013

האדריכל יושיצ'יקה טקגי Yoshichika Takagi מצטרף לרשימה מכובדת של אדריכלים יפנים עכשוויים המחוללים בשנים האחרונות מהפך באופן שניתן להגדיר בית. טקגי, יליד ספורו הוקאידו, (1975) רואה בכל בית שהוא מתכנן הזדמנות לבטא פרשנות סובייקטיבית המוכתבת אך ורק מהסביבה ומהצרכים של הדיירים, נטולת כל מחויבות למוסכמות או צפיות מקובלות מבית פרטי קונבנציונאלי. 

 

 

 

טקגי, שסיים את לימודי האדריכלות ב - 1998 ביפן, עבד תחילה במשרד N Maeda , בשנת 2005 פתח את משרדו הפרטי, ובמקביל הוא עוסק גם בהוראה באוניברסיטת Hokkai Gakuen. כאשר התבקש לתכנן עבור זוג חבריו בית פרטי בעיר איקוקה שביפן הוא החליט להעניק להם "סביבת מגורים" ולא מבנה כמקשה אחת. הבית המכונה House I הוא בית מגורים דו קומתי שכל קומה בו משתרעת על 100 מ"ר. גודלו של המגרש עליו נבנה הוא 477 מ"ר, והוא ממוקם במרכז העיר אקיטה שביפן (Akita), מוקף בחניונים ובפונקציות עירוניות רבות אחרות כנגזר ממיקומו המרכזי.

בהתחשב בעובדה שמדובר בשטח חשוף תדיר לעיני הציבור מכל ארבעת עבריו, נדרש טקג'י  להבטיח את פרטיות דיירי הבית, אך בה בעת ליצור חזית פתוחה ומאווררת, כזו המאפשרת להם ליהנות מאיכות חיים של בית פרטי וממבטים אל החוץ.

 

 

מבט אל הבית. בשל היותו מוקף בחניונים ובפונקציות עירוניות נוספות, עיצוב הבית נאפשר לדיירי הבית ליהנות מאיכות חיים של בית פרטי וממבטים אל החוץ
 

 

במבט ראשון הבית נראה יותר כתוצר של משחק ילדים ששיחקו בלגו מאשר כבית מתוכנן כהלכה, והוא אכן מבטא את סגנונו הייחודי של טקג'י הנוהג "להשתעשע בחללים" דרך קבע. הסיור בבית מתחיל בחוץ, ולא בחלל הפנים כנהוג, ומיד מתבהר ללא ספק שמדובר בבית שלא ניתן לחוות אותו או להבינו במבט אחד, גם לא בשניים. 

 

המטבח והסלון, המתקיימים זה לצד זה כאזורי תווך שבין החללים הסגורים. מעל המטבח ממוקם חדר השינה בחלל סגור הניצב על עמודי עץ שמשווים מראה של בקתת עץ ברוח מודרנית
 

 

 

קומת הגלריה כנקודת תצפית: שולחן עבודה מעץ צופה אל פנים הבית, וגשר עשוי ממשטח פלדה מוביל לאחד מחדרי השינה
 

 

הגישה לכניסה לבית אינה קבועה במקום אחד, אלא נעשית גם דרך מעבר צר בין שני קירות, כשהוא חושף חדר המשמש כפטיו פתוח לשמיים. מבחוץ נראה חלל זה כחלק ממרחב פנים הבית, אך למעשה זהו חלל שמתפקד כחצר חיצונית תחומה, הנטמעת בקווי חזיתו הקדמית של הבית כלפי חוץ. באורח תכנוני זה מעטפת הבית אינה יוצרת את גבולות חללו הפנימי, אלא מגדירה חללי ביניים, מעברים וחללי תווך בגדלים שונים שמתפקדים כשטחי חוץ ומגדירים את החללים שבעומק המבנה.

"עיצבנו את הבית בהסתמך על שני כללים פשוטים: החדרים שמצריכים פרטיות תוכננו כ"קופסאות" סגורות, וחדרים שמהותם אינה מחייבת סגירות/פרטיות הם התווך שבין הקופסאות. יישום כללים אלה הוא זה שבעצם מציג את המרחב כמבנה מורכב" אומר טקג'י. ואכן, תפיסת תכנון זו הופכת את הבית ליצירה עשירה בתוכן מבחינה נפחית אך מאופקת וצנועה בחזותה החיצונית, וכך, למעשה, מה שנראה מבחוץ כחלל מורכב אינו מעיד על חלוקת הפנים ומייצר סוג של אשליה על חלל בו רב הנסתר על הגלוי. 

 

 

מבט אל הכניסה לבית
 

 

בכניסה לחלל הפנים נחשפים מייד המטבח והסלון, המתקיימים זה לצד זה כ"אזורי תווך" שבין החללים הסגורים, וגרם מדרגות נסתר מוביל לקומת גלריה הצופה אל החלל התחתון כשבסמוך אליו ממוקם שולחן עבודה מעץ הצופה אל פנים הבית. גשר עשוי ממשטח מפלדה מוביל לאחד מחדרי השינה הניצב על עמודי עץ וממוקם מעל המטבח, כאשר העמודים הגושניים והחשופים מייצרים תחושה של "בית בתוך בית" ומשווים לחלל אופי של בקתת עץ ברוח מודרנית. 

השיטוט בבית חושף אגף אחר, שקירותיו כוללים מפתחים גדולים המובילים את המתבונן לאגף הבא כאמצעי לחקירת המרחב ולבדיקת היחסים שבין פנים וחוץ. ההתייחסות למתאר החיצוני של הבית כאל חלל בפני עצמו סייעה לבידודו בפני מזג האוויר הקיצוני השורר באזור, כמו גם לחיסכון בהוצאות החימום והקירור. שני חדרים סגורים שתוכננו בלב הבית מיועדים לשינה, ושאר חללי הבית מאופיינים במידות משתנות של גודל וגובה. בתוך כך, קשה להבין היכן הם מתחילים והיכן הם מסתיימים, ועם זאת כשהם משתלבים יחדיו נוצרת סביבת מגורים מגובשת. 

לדברי טקג'י גונם הלבן של החללים לא נועד לסמל חומר, אלא נפח וצורה ולכן אין צורך להוסיף להם צבע. מטרתו, הוא מוסיף, הייתה להדגיש את חוכמתו ומורכבותו של החלל העשוי ממישורים ופתחים. חוכמה ומורכבות אכן קיימים כאן ללא ספק, אך קשה שלא לתהות כיצד מתנהלים החיים בשלווה בקומה השנייה של הבית עם מעקה שאינו אלא מוט אחיזה בלבד. טקג'י, עצמו, אגב, בדרכו הייחודית, אינו רואה בכך בעיה או סכנה. 

 
מתוך כתבה "House 1". מגזין 122

יצירת קשר - עיצוב בית ביפן שחזותו מזכירה משחק