עיצוב דירת גג בבית ישן בטוסקנה

דירת גג בבית ישן בלוקה, טוסקנה, תוכננה ועוצבה מחדש, ובחזותה הנוכחית חושפת עיצוב פנים עכשווי, מינימליסטי ותיאטרלי כאחד 

מאת: אנטונלה טונדו | צילום: Betty Colombo | אדריכל פייטרו קרלו פלגריני - 03/04/2013
 

שום דבר בחזותו של הבית הישן אינו מסגיר את המתרחש בדירת הגג שלו, וכניסה אליה מפתיעה כדיסוננס קיצוני במיוחד. האדריכל פייטרו קרלו פלגריני, שהיה אמון על תכנונה, עשה שימוש בכישוריו גם כמעצב פנים, ואת התהליך התכנון המחודש שביצע בה מגדיר כ"סוג של תכסיס- משחק בפרופורציות מוגזמות ליצירת עניין, ושילוב של אלמנטים אדריכליים לבניית נוף פנימי בחלל ". 


הכניסה נפתחת אל חלל מגורים לופטי, אוורירי ורחב ידיים, עם גלריה עליונה שצופה אליו. תקרתו הגבוהה והמשופצת נצמדת לסגנון מסורתי המשלב קורות עץ וטרקוטה, לריצופו משמש עץ אלון בהיר, ואת פתחיו מעטרים וילונות עשירים עשויים בד גזה קל, המחדירים אור יום טבעי ונעים. 

 

 

 

כל שאר האלמנטים המשולבים בו מגלמים עיצוב "הי אנד", ומתהדרים במידות גדולות במיוחד ההופכות אותם לשחקנים ראשיים בסיטואציה התיאטרלית משהו, שיצר פלגריני. כך, לדוגמה, חיפוי פסיפס שחור בקיר התומך את מדרגות העלייה לגלריה, אשר בתוך כך מקיף/תוחם את הטלוויזיה ואף  מהווה רקע לדיוקן גדל מידות של פני נפוליאון (משל קרלו דל ביאנקו), או קמין פיסולי עשוי פלדה שתלוי במרכז החדר ונוכחותו נדיבת הממדים מתקבלת כפסל סביבתי "הפרופורציות המוגזמות מפארות את החלל" אומר פלגריני, ואלה מקבלות יתר עוצמה הודות לתאורת לד בטכנולוגיית RGB המאפשרת לברור את גווני האור ולייצר תרחישי צבע שונים. משחק הגוונים מקנה עומק, עניין, ואף משמש להגדרת אזורים, כמו, למשל, חלל המעבר המוביל לחדר השינה, שמודגש באמצעות גוונים עזים מתחלפים כאדום או ירוק.   

 

עם זאת, למרות השילובים הדומיננטיים והממד הדרמטי שהם מייצרים כעין רצף של תפאורות, מדובר בחלל רגוע ומינימליסטי בעיקרו, המאופיין בתחושת מרחב אוורירית ומשמש את המשפחה הצעירה המתגוררת בו (זוג ושני ילדים) בנוחות ובנועם. הצבעוניות נשענת על גון לבן בו משתלבות נגיעות קונטרסטיות של שחור, ושפת עיצוב הבית המוקפדת עדכנית ומצומצמת- משלבת פריטי ריהוט מעטים יחסית לגודלו של החלל, אך בעלי נוכחות רבה, מובחרים ואנינים. כך לדוגמה, מערך הישיבה בסלון, המשלב ספה נינוחה ומזמינה עם מושבים עצמאיים מסוגננים ואייקוניים, שולחן האוכל הלבן לו צוותו כיסאות שחורים ושני גופי תאורה לבנים וגדולים המשתלשלים מעליו, או פרגוד החוצץ בין מרחב הסלון לבין הכניסה למעבר החדרים. 

 

 

פינת העבודה בגלריה.
 

הפרגוד בעל העיצוב הגלי עשוי מתכת מבריקה, ונוכחותו, המרשימה לכשעצמה, מודגשת עוד יותר באמצעות אריחי מראה המחפים את הקיר הסמוך אליו תוך יצירת המשכיות ויזואלית. את המגע האישי והמשלים לעיצוב הבית המוקפד מעניקה חיבתו של בעל הבית לאמנות ועיצוב, שבאה לידי ביטוי בבחירת פריטי נוי, אמנות ואביזרים משלימים בעלי ייחוד מסוגנן, דוגמת אלמנט פיסולי-דקורטיבי שעיצובו מדמה קקטוס, או עציצי/מכלי ענק מרשימים בגודלם.

 

אזור המטבח, נמוך מהלך מדרגה ממפלס הסלון-פינת אוכל, ומופרד ממנו באמצעות דלתות זכוכית מתקפלות. עיצובו המינימליסטי מגלם המשך ישיר של שפת החלל, כמו גם של קונטרסט הצבע: ארונות בלבן בוהק מכסים את הקירות משני עברי חללו, ובמרכזו ניצבת יחידת אי שחורה מעוצבת כעין שולחן גדול, שבמשטחו משולבים הכיור והכיריים ומעליו מותקן קולט אדים עכשווי. 

אל אזור השינה של ההורים מוביל חלל מעבר, ופסי תאורה שהותקנו בהיקף תקרתו מייצרים מערכת מעניינת של "חתכי אור" המפיצים גוונים משתנים. הקירות התוחמים אותו הינם, למעשה, ארונות ודלתות בעלי צירים המאפשרים פתיחה מלאה, ואגב כך מייצרים-מגדירים אף את שטחו של חדר השינה ומקנים אופציה גמישה לשנות את מבנה החלל בכל זמן נתון. חדר השינה עצמו מינימליסטי מאד, מעודן ואלגנטי: מיטה עשויה עור לבן, שתי שידות קטנות ונמוכות בעיצוב א-מורפי- אחת לבנה והשנייה אדומה, ועל הקיר מעל תלוי ציור מקורי בגוני כחול עזים, כנקודת צבע המדגישה את הלובן הכללי. לעומת חזותו הבהירה והמעודנת של החדר, חדר הרחצה שלו מאופיין דווקא בעיצוב דרמטי ומהודר: ריצוף וחיפוי בפסיפס שחור, אביזרים סניטאריים מוקפדים, מראה פיסולית ותאורה מתוחכמת המעצימה את המראה.

 

 

המטבח: נמוך מהלך מדרגה ממפלס חלל המגורים, ומופרד ממנו באמצעות דלתות זכוכית מתקפלות.
 

 

חלל גבוה עם תקרת קורות משופעת בסגנון מסורתי, ריצוף עץ אלון בהיר, וילונות עשירים מסד גזה קל המחדירים אור יום.
 

 בגלריה העליונה שמנצלת את גובהו של החלל ומשקיפה אל מרחב המגורים ממוקמת פינת עבודה נוחה, מנותקת במידה ובה בעת משמרת זרימה ישירה וקשרי עין רצויים עם החיים תחתיה. מעליית הגג ניתן ליהנות מנוף העיר ומגגות בתיה הישנים, המעידים, בעצם, גם על גילו של הבית, ואגב כך מעצימים ומדגישים את הפער בין מניין שנותיו לבין האסתטיקה העכשווית בדירה השוכנת בו.