עיצוב דירה קומפקטית וקוקטית

את חמישים וחמישה המטרים של דירה השוכנת באחד ממגדלי המגורים החדשים בתל אביב, הפכה מעצבת הפנים זיוה גורסקי לפינת חמד מסוגננת המאופיינת באיכות "לופטית" ובשפת עיצוב קלאסית - מודרנית בה משולבות הפתעות מלבבות

מאת: גילי כהן-לב | צילום: עוזי פורת | זיוה גורסקי - 03/04/2013
ניצול פונקציונאלי ומושכל של חלל הוא אחת המטרות הבסיסיות של תחום עיצוב הפנים, לא כל שכן כאשר מדובר בחלל קטן המעמיד בפני המתכנן אתגר של ממש. אתגר מסוג זה עמד בפני מעצבת הפנים זיוה גורסקי, כשנתבקשה לתכנן דירה בת שני חדרים השוכנת באחד ממגדלי המגורים החדשים בת"א  ושטחה משתרע על 55 מ"ר בלבד. "הדירה נרכשה עבור סטודנטית מאזור הדרום, אשר בשל לימודיה עברה להתגורר בעיר, ובעת רכישתה הבניין היה עדיין בשלבי הקמה. תכנונה המקורי היה סטנדרטי ונעדר השראה, כזה שבהחלט פיתה אותי לבצע בו מהפך, אשר בקידום מימושו זכיתי למענה יעיל ונכונות רבה של מהנדס הפרויקט מטעם חברת הבנייה (א.דורי), בוריס אמבינדר," מספרת גורסקי על מה שהחל אולי כשלד, אך הסתיים בפינת חמד מלבבת. 

  

הבניין בו היא שוכנת מדיף ניחוח של יוקרה- לובי רחב ידיים מרוצף שיש בו ניצבת פינת ישיבה מהודרת, עמדת שוער, מעליות חרישיות, וחללי קומות מרוצפים בשיש ומחופים בעץ מהודר.

ואולם, אם אלה מייצרים איזו ציפייה שהסגנון הקלאסי-הדור יבוא לידי ביטוי גם בתוך הדירה פנימה, הרי שהמפגש עם חללה מזמן הפתעה גמורה. גורסקי: "הדירות הקטנות בבניין, שמרבית הדירות בו מרווחות מאד ופעמים רבות הן תוצר של שתי דירות שחוברו להן יחדיו, הן בעלות כיוון אוויר אחד, ללא מרפסת, ומאופיינות במבנה צר ומאורך שהקשה על התכנון, מה גם שהחלוקה המקורית הייתה שונה לחלוטין מזו הנוכחית: בקדמת החלל היו ממוקמים שירותי אורחים וחדר רחצה, חלל הסלון הכיל בשטחו פינת מטבחון קטנטנה, וחדר השינה היה ממוקם בעומק, מופרד באמצעות קיר ממרחב הסלון והמטבח". הקונספט התכנוני שיצרה גורסקי עבור החלל התבסס, לדבריה, בעיקר "על מה אפשר לוותר", ובתוך כך כל מחיצות הפנים הוסרו, מיקומי הפונקציות המקוריות "בוטלו", והאיכות ה"לופטית" שהתקבלה אגב כך היוותה בסיס לחלוקה החדשה "ראשית, בעלת הדירה היא סטודנטית שצריכה פינת לימוד, ואף המטבחון הקטנטן לא סיפק מענה למי שלמרות גילה הצעיר אוהבת לבשל ונהנית מזה" היא אומרת. הדירה שלאחר טיפולה של גורסקי נחשפת כסוג של לופט, כמרחב אחד פתוח/סגור, שמחיצות זכוכית שקופות מגדירות בו שני אזורים: אזור מגורים המכיל בשטחו פינת אירוח/טלוויזיה, מטבח ופינת לימודים, ואזור שינה הממוקם בעומקו, וממנו ישנו מעבר לחדר ארונות מרווח למדי שהינו אף הממ"ד. המחיצות השקופות - שתי צדדיות קבועות ואמצעית כדלת הניתנת לפתיחה, משמרות אווריריות ותחושת המרחב, ובה בעת מייצרות הגדרה ברורה של שני אזורים, כאשר בעת הצורך, לצורך קבלת יתר פרטיות, ניתן לאטום אותן באמצעות וילונות גלילה חשמליים שהוצנעו בתוך נישה בתקרה.

 

וילונות גלילה חשמליים שהוצנעו בתקרה מאפשרים לאטום את המחיצות הצדדיות, ואילו שקיפות הדלת האמצעית מאפשרת לצפות בטלוויזיה גם בעת שכיבה במיטה.
 

 

יחידת אחסון נמוכה בגון ורוד בזוקה עז מאכלסת בתוכה את מערך הבידור, ומעוצבת עם דיגום חורים המאפשר לשלט הטלוויזיה ללכוד את עינית ההפעלה.
 

חומריות החלל והגוונים ששולבו בו מגלמים מתח שמתקיים בין גווני שחור-לבן קלאסיים לבין קריצות שובבות של צבע וצורה, ורוקמים שילוב מנצח של שפה מודרנית עכשווית, עניין ויזואלי וחמימות נעימה. לריצוף החלל נעשה שימוש בפרקט למינציה בגון חום כהה "שוקולדי", קירותיו נצבעו בלבן, התאורה מתקבלת מפיזור נדיב של גופים שקועים בתקרה, ווילונות לבנים אווריריים מלווים אותו לכל אורכו. כל אלה מייצרים מסגרת ניטראלית שלתוכה יצקה גורסקי אלמנטים צבעוניים ומרקמים מבריקים המבטלים, לדבריה, תחושת ניכור, ומייצרים תוכן ועניין שונה על גבול הקיטש. למעט מספר פריטי ריהוט שנרכשו ע"י בעלת הדירה, כל יתר הפריטים ועבודות הנגרות תוכננו ע"י גורסקי, אשר ככלל קיבלה יד חופשית במלאכת התכנון-עיצוב והחילה עליה את ה"אני מאמין" שלה. כך, לדוגמה, לפינת הישיבה הסלונית, היא עיצבה שידה נמוכה המתנאה בגון ורוד עז כצבע מסטיק בזוקה ובחזיתות עם דיגום "חורים", כך ששלט הטלוויזיה יכול "ללכוד" את עינית ההפעלה והממיר שבתוכה. את תשובת הצבע לשידה מעניק צמד כריות בגווני ירוק וורוד תואם שמונח על הספה, וכמו "סוגר" את עיצובה של הפינה.

לעיצוב המטבח, ששטחו שהוגדל אכן מספק מענה פונקציונאלי ראוי לאהבת הבישול של בעלת הבית, נבחר גון לבן והוא כולל יחידת קיר המשלבת בתוכה את משטח הכיור/עבודה ויחידת אי בעלת משטח קוריאן המשמשת גם כדלפק אכילה עם כיסאות בר. את דובדבן ההפתעות של עיצובו הלבן מייצר שילוב של טפטים (רחיצים כמובן) בגווני שחור ולבן: משחק של דיגום פסים אופקיים מעל משטח הכיור לצד דיגום עיגולים בקיר הסמוך, כאשר השילוב הלא שגרתי בעליל מעניק עניין רב וחזות יוצאת דופן, המשרה את נוכחותה על החלל כולו. פינת הלימודים ממוקמת "מול" המטבח, כמו מאחורי פינת הישיבה ובין מחיצת הזכוכית של אזור השינה, כשהיא נהנית מפרטיות מסוימת במרחב הפתוח, וכיאה לייעודה כוללת שולחן עבודה נוח עם משטח זכוכית בקווים רכים, דמויי כליה משהו. 
אזור השינה מרווח יחסית וחמים למראה: הקיר מאחורי המיטה חופה באריחים דמויי בריקים לבנים המחזקים את הממד ה"לופטי" של החלל ואף חוברים בהרמוניה נעימה לעין לריצוף הפרקט הכהה. אמנם לשידת המגירות שעיצבה עבורו בחרה גורסקי בגון אפור מתון המשתלב גם עם ריפוד כורסה קטנה שהוצבה בפינה, אך כמי שמאמינה בצבעוניות "שוברת שגרה" היא לא קיפחה גם אותו, ופרשה במרכזו שטיח ססגוני עגול עשוי מפיסות עור קטנות בכל צבעי הקשת. 

 

מבט מקדמת החלל אל עומק שטחו: מתאר צר ומוארך הנחלק לאזורי מגורים ושינה באמצעות מחיצת זכוכית שקופה.
 

 

המטבח: מערך יחידות תחתונות ועליונות שביניהן משטח הכיור, ויחידת אי בה משולבים הכיריים. משטח קוריאן: רגבה, נגרות: נגריית מישל עיצובים, אשדוד.
 

חדר הרחצה/ שירותים, תוכנן כחלל נוח ומרווח למדי, ששטחו כולל גם מקלחון נוח וארוך ששני שלישים ממנו תחומים במחיצת זכוכית "הותרת פתח מספיקה, אין צורך להעמיס עם שילוב דלת" אומרת גורסקי על החלל שעיצובו הנשלט ע"י גון שחור הוא הפרק הדרמטי בסיפורה של הדירה. עם זאת, יד הצבע משיגה גם אותו, ולצד ריצוף שחור, חיפויי קירות בגווני שחור-ברונז, ואפילו אסלה שחורה, משובצים שטיחונים ומגבות בירוק דשא, ועציצי נוי תואמים בגונם הירוק שניצבים על מדפי זכוכית. 

ככלל, כל פינה בחלל ה"קומפקטי" מטופלת בתשומת לב, עם עבודות אמנות על הקירות ופריטי נוי מסוגננים או הומוריסטיים שמשלימים את חנו של החלל ומייצרים מראה מסוגנן ומוקפד, כיאה למיקומו בבניין היוקרתי "דירות קטנות אהובות עלי במיוחד" אומרת גורסקי "הן מציבות אתגר גדול בניצול שטחן, ובתכנון נכון אפשר להפוך גם חלל קטן, סתמי וחסר השראה, לפינת חמד של ממש. מעבר לכך, גם התקציב לא חייב להיות "בשמיים", והוא אכן לא היה כזה בדירה הזו" 

מתוך "בית ונוי" 113: "קומפקטית וקוקטית"

יצירת קשר