עיצוב ידוע מראש

בעלת הדירה ביקשה לשוות לחללה חזות שלוה ונקייה, מקום ראוי להירגע בו בסופו של יום עמוס. אדריכלית הפנים דורית סלע מימשה את הבקשה באמצעות שפת עיצוב מוקפדת עד אחרון הפרטים, והזהות בין ההדמיה שקדמה לתכנון לבין התוצאה שנתקבלה מקשה להבחין בין השתיים

מאת: עידית אסא | צילום: אורי אקרמן | אדריכלית פנים דורית סלע - 03/04/2013

הדירה השוכנת בכפר סבא, נרכשה מקבלן כדירת ארבעה חדרים טיפוסית, ששטחה משתרע על פני 110 מ"ר ונחלק לסלון, מטבח, שלושה חדרים ושתי מרפסות - מרפסת חזיתית ומרפסת שירות. עם רכישתה החליטה בעליה לערוך בה שינויים שיהלמו את צרכיה, ופנתה אל אדריכלית הפנים דורית סלע. בתהליך פורה של עבודה משותפת, התגבש רעיון תכנוני שהתמקד בשינוי חלוקת החלל הקיימת במטרה ליצור אזורים ברורים, שכל אחד מהם יהיה מוגדר ועצמאי, אך ביחד יצטרפו לכדי זרימה נוחה. את ושפת העיצוב המבוקשת הגדירה בעלת הבית, אשת קריירה הנושאת במשרה בכירה, כמודרנית, נקייה ונטולת עומס מכל סוג שהוא, הן בשילובי הצבעוניות, והן בשילוב פריטי ריהוט ונוי - חלל שלו בו ניתן להירגע בסופו של יום עבודה עמוס ואשר מותיר מקום רב למחייה.

 

 

 

בעידן שנות ה-2000 תהליך התכנון לווה בהדמיות ממוחשבות שהעלו מספר אופציות שיצרה סלע, ודי להעיף מבט בזו שנבחרה ובתוצאה שהתקבלה בתום העיצוב, כדי להבין את כוחו של המדיום הממוחשב - זהות של "אחד לאחד", כמו שנאמר. "מה שרואים זה מה שמקבלים". אומרת סלע, חסידה גדולה של השימוש בו "ההדמיות מקלות מאד על הלקוחות לדמיין ולהבין במדויק את שעתיד להתקבל בתום התהליך".


חלוקת החלל החדשה בוצעה תוך העתקת מיקומים ואיחוד חללים קיימים. בתוך כך, השינוי העיקרי שנעשה למטרה זו היה העתקת מיקומו של המטבח לחזית, דבר שאפשר חבירה מבוקשת לחלל המגורים ובמיקום הלא סטנדרטי אף העניק לסביבת הבישול נופך חדש ומעניין. במיקומו החדש חובר המטבח לפתחים הגדולים של החזית אשר מחדירים לחללו תאורת יום נעימה, ובמידה חלקית גם לחלל הסלון: שני האזורים מופרדים זה מזה באמצעות קיר חלקי המגדיר אותם בבירור כנפרדים מחד, ומשמר זרימה ישירה ביניהם מאידך. ליצירת יחידת שינה מרווחת כפי שהוגדרה בפרוגראמה, אוחד שטחו של החדר המקורי עם חדר הרחצה ועם חדר נוסף, תוך יצירת חדר ארונות מרווח מאד ונוח במיוחד, והחדר שנותר תוכנן לשמש כחדר עבודה.

 

 

פינת האוכל העגולה הממוקמת מעברו השני של האי, נצפית מהסלון וצופה אליו.
 

 

הדמיה של המטבח
 

שפת העיצוב בהירה, שקטה ורגועה, ושומרת על מינימליזם ויזואלי שמותיר מרחב נקי שכולו אומר שיק מלוטש ועכשווי. ריצוף החלל נעשה באריחי גרניט פורצלן בגון לבן שבור, הקירות נצבעו בגון אפרפר וכל עבודות הנגרות, שבוצעו בהזמנה, מאופיינות בקווים נקיים. הקומפוזיציות המאוזנות וניקיון הקווים שמייצרים מסגרת מאופקת, משתלבים עם גווני לבן, ירוק, אפור ונגיעות זהובות שנשזרו בעיצוב באורח מעודן, אשר אינו פוגם בחזות הנקייה מחד, ומונע מראה קר או מנוכר מידי מאידך. גוונים אלה מופיעים בפריטי הריהוט והנגרות, בבדי הריפוד, באלמנטים ובאביזרים שונים, שנבחרו בקפידה ו/או בוצעו על פי תכנון של סלע, על מנת לייצר את האווירה המבוקשת. כך, למשל, המטבח הלבן המתנאה בחזיתות עשויות אלומיניום טבעי וכולל גם יחידת אי נוחה, שולחנה הלבן והעגול של פינת האוכל הסמוכה אליו, ספה בריפוד כסוף מטאלי בסלון, שטיח ירוק במרקם עשיר, או הדום זהוב. נופך של רכות ושוני צורני כלשהו תורם למרקמו הנקי של הסלון שולחן הקפה המעוצב בקו אמורפי, והמראה בכללו משדר עיצוב מעודכן ומודרני. תאורת החלל תוכננה תוך תשומת לב מרבית, במטרה להשלים את האווירה וליצור נועם לעין: גופים שקועים שהותקנו במקומות שונים בריצוף, ספוטים בתקרות ובקירות, וכן גופים דקורטיביים, דוגמת גוף תאורה עומד בסלון, או גוף תלוי פיסולי ומרשים ששולב בפינת האוכל כשעיצובו הכדורי תואם את השולחן העגול תחתיו, כמו גם מראה שנתלתה על קיר סמוך.

 

 

חדר הרחצה של יחידת השינה: כיור עגול, מראה אופקית מקבילה לכיור, ואריחי חיפוי שהותקנו בקו מאונך מייצרים משחק צורני של מוטיב אופקי ואנכי.
 

חדר השינה המפנק, ששטחו הנדיב מעניק תחושת רווחה נעימה, חובר לחדר הרחצה הצמוד אליו וכולל גם חדר ארונות נוח במיוחד שהתקבל כתוצאה מאיחודו עם חדר נוסף. בפתחם של שני האזורים - חדר הרחצה והארונות, הותקנו דלתות הזזה עשויות זכוכית כסופה, אשר לצד גונם הלבן של המיטה והוילונות, מייצרים חלל המאופיין בחזות אוורירית ומסוגננת. חדר הרחצה משלים את האסתטיקה של יחידת השינה, וכמו כל חללי הדירה מעוצב בקפידה עד אחרון הפרטים, עם יחידת כיור מרחפת, מראה אופקית שנתלתה מעליה ומדגישה תחושת מרחב, גופי תאורה מוקפדים ושילוב של צבע ואריחי חיפוי. ככלל, כל אלמנט וכל פריט ששולבו בעיצוב נבחרו בהתאם למטרה שהוגדרה לייצר סביבת מחייה נקייה ומסוגננת, ולמעשה, הודות להדמיות המדויקות, לא נדרשה בעלת הבית לדמיין את המראה המוגמר של המרחב הרגוע אותו ביקשה לעצמה - היא כבר "חיה" אותו עוד לפני שהחל הביצוע.

 

מתוך מגזין 106: "עיצוב ידוע מראש"