גלגולה של דירה - שיפוץ דירה ותיקה

התכנון שביצע המעצב יענקל'ה צנקר בדירה הותיקה בתל אביב השכיל לכבד את עברה. גם אחרי ששופצה ממסד עד טפחות ו"התפנקה" בשילוב מערכות מתקדמות, בעיצובה האנין נשמרת ארומה נעימה של ותק

מאת: מיה אור | צילום: "שגב צילום" | מעצב יענקל'ה צנקר - 03/04/2013
הדירה השוכנת בקומה האחרונה של בית ותיק בלב תל-אביב, עברה לא מעט גלגולים לפני שהמעצב יענקל'ה צנקר הגיע אליה. היא נבנתה בשנות ה-60 במסגרת הוספת שתי קומות לבניין קיים, ובמקור כללה 4 חדרים. בשלב מסוים הוחלט לחלק את שטחה לשתי דירות קטנות, ובגלגולה האחרון, והנוכחי, היא חזרה למקורות כשהן "חוברו (שוב) יחדיו". אמנם עבר זמן עד שבעליה, שלמעשה גדל בה מילדות ועבר את כל שלבי החלוקה והחיבור המחודש, החליט להעניק לה שיפוץ, אך כשכבר גמלה בלבו ההחלטה, הוא אומר, היה ברור לו שהיא תהיה ללא פשרות - "אם כבר, אז כבר".

 

 

 

סיפור עיצובה של הדירה, אותו מתאר צנקר כתהליך שנרקם תוך כדי התרחשותו, קשור במידה רבה לשינויים שחלו בחיים מאז חי בה בעליה כילד רך בשנים ועד היום כשהוא חי בה כאדם בוגר. על קו תפר זה, שנע בין זיכרון ימיה הצנועים בעבר לבין הווה מתוחכם, נרקם בה מארג חמים שמגלם ארומה של ותק וזיקה לסגנון וינטג' מחד, כאשר מערכות מתקדמות שהותקנו בה, דוגמת בית חכם, חימום רצפתי וכד', מגלמות מציאות של "כאן ועכשיו" המבקשת אחר נוחות מגורים מיטבית מאידך.

 

במסגרת השיפוץ הוסרו כל הקירות המקוריים והחלל, ששטחו כ-100 מ"ר, חולק מחדש תוך יצירת שני אגפים: אגף מגורים הנגלה עם הכניסה לדירה וכולל סלון ומטבח, ואגף פרטי ש"מסתעף" ממנו, וכולל בשטחו חדר עבודה, חדר רחצה/שירותי אורחים ויחידת שינה. אחד מנכסיה של הדירה היא מרפסת גדולה בתצורת האות  L, אשר טרום השיפוץ הייתה מקורה בגגוני אזבסט כשריד של עברה, ולמרות שטחה הגדול קיומה לא תרם דבר לחלל הפנים שהיה מאופיין בתחושת סגירות. המרפסת, אומר צנקר, הייתה הזדמנות לייצר פתיחות שחסרה לחלל במקור, ובתכנון שרקם היא טופלה כפרויקט בפני עצמו שהפך אותה לפינת חמד: היא רוצפה באריחי אבן ביר זית אפורה, בחלקה הזורם במקביל לסלון נבנתה פרגולה מרשימה מבטון, ופתח היציאה אליה הורחב לכדי מפתח מלא עם וויטרינות גדולות המחדירות לחללו אור ויוצרות תחושת המשכיות ודיאלוג עם החוץ.

 

 

יחידת השינה הכוללת חדר רחצה וחדר ארונות, מדברת בשפת הבית עם טפט בדיגום רטרו, שידה ישנה שנצבעה בגון סגול וכריות בגוונים תואמים.
 

 

רצף בין המרפסת והסלון. מפתח מלא וויטרינות גדולות יוצרים קשר עין ישיר והדוק בין שני המרחבים. תכנון צמחייה: עתר, "פרח משוגע".
 

חלקה השני של תצורת ה-L נותר במתכוון כ"מרפסת כמו מרפסת" ללא קירוי, ופתח גדול שנפרץ בקיר המעטפת מעניק קשר עין ישיר עם המטבח המצוי מעברו השני, מאיר אותו ומצייר לו תמונת חוץ נעימה. בשטח המרפסת שולבו שתי פינות ישיבה - אחת קטנה ואינטימית לכוס קפה של בוקר ואחת שמותאמת לאירוח נינוח, ובכל היקפה, תוך שמירה על מרווחים שווים, הוצבו עציצים גדולים עם צמחייה מגוונת ומערכת השקיה בטפטוף שדואגת לטפחה באהבה.

 

אחד האלמנטים הדומיננטיים ביצירת האווירה בחלל הוא ריצוף פרקט בדיגום עצם דג, שיוצר בהזמנה מיוחדת מעץ אלון ישן "הנחת פרקט מסוג זה דורשת התאמה מדויקת מאד ומאריכה את תהליך ההתקנה, אך התוצאה שווה את הזמן" אומר צנקר על הפרקט, שנוכחותו מזכירה לופט עכשווי, ובו בזמן מהווה רקע הולם לסגנון עיצוב ברוח שנות ה-70, שנשלט ע"י צבעוניות לא שגרתית של גווני ירוק וסגול שכיכבו בשנים אלה. בחלל הסלון, למשל, חופה קיר המעטפת בטפט סגול כהה, ועמוד קונסטרוקטיבי שניצב מעט לפניו הורחב לכדי קיר צר ונצבע בירוק זית. מעבר לעניין הוויזואלי שנוצר משילוב הצבעים יוצא הדופן ומהמראה כולו, נוצל הקיר הירוק למיקום מסך הפלסמה, ובמרווח בינו לבין הקיר שולבה יחידה נמוכה המשמשת לאחסון מערכת האודיו-וידאו משוכללת, וכן מדפים המאכלסים אוסף נכבד של תקליטורים.

 

פינת הישיבה מתכתבת עם הקיר בגוניה, ועיצובה מתקבל מלקט מוקפד של פריטים היוצרים את אותו טעם מבוקש של פעם: ספה סגולה, כורסה ירוקה עם הדום המצטטת עיצוב של ויליאם סארינן לצד שתי כורסאות וינטג' עם ריפוד צהוב עז שנרכשו בשוק הפשפשים, ושולחן קפה אייקוני בעיצובו של איסמו נובוצ'י המורכב ממעמד פיסולי נמוך ומשטח זכוכית. את הקומפוזיציה המיוחדת משלימים שטיח שעיר, גופי תאורה דקורטיביים בסגנון תואם, וקמין ברזל שחזיתות הזכוכית שלו חושפות להבות מרצדות.

 

 

חלק נוסף של המרפסת: מערכת ישיבה פינתית לאירוח חוץ נינוח, מרופדת בצבעוניות עזה עם שפע כריות.
 

 

פינת האוכל הממוקמת בחלל המגורים סמוך למטבח: שולחן עץ עגול בעיצוב גולמי, כיסאות בעיצובם של צ'רלס וריי איימס וגוף תאורה דקורטיבי בסגנון תואם.
 

פינת האוכל ממוקמת באותו חלל, סמוך לכניסה למטבח, ולמרות שהיא אינה עונה על נוסחת הצבע השלטת בו, הרי שבעיצובה החמים, הכולל שולחן עץ עגול וגולמי משהו, וכסאות בעיצובם של צ'רלס וריי איימס, היא חוברת היטב לקונספט הצורני-תחושתי שמאפיין אותו.

 

המטבח הוא חלל מאורך דמוי שדרה משהו, תחום משני עבריו בפונקציות דרושות, מצויד כהלכה ונוח לעבודה כיאה למטבחו של חובב בישול "המטבח הוא למעשה זה שהכתיב את שפת הצבע של החלל, והבחירה בשני גווני פורמייקה לחזיתות נועדה למנוע שעמום מונוכרומטי" אומר צנקר. בצדו האחד תוכננה יחידת קיר גדולה במיוחד שמתהדרת בגון סגול חציל בהיר ובתוכה "מוטמעים" גם מקרר ותנור עשויים נירוסטה, ובצדו השני תוכננו יחידות מגירה תחתונות בגון ירוק פיסטוק. משטח העבודה בגון חציל כהה נמשך לכל אורכו של החלל ומכיל בשטחו כיריים מקצועיים, ופתח החלון המצוי מעליו חושף את המרפסת על רקע נוף גגות תל-אביבי, ובעת הצורך אף יכול לשמש ל"העברת" כיבוד לפינת האירוח החיצונית המצויה מאחוריו.

 

הנועם הביתי שמאפיין את החלל בא לידי ביטוי אף באגף הפרטי, גם אם "פה ושם" ישנן סטיות מגווני הירוק והסגול, כמו, למשל, בחדר הרחצה של יחידת השינה, בו מככב גון אדום-בורדו דווקא, ששולב בחיפוי הזכוכית של המקלחון וביחידת הכיור. בשירותי האורחים מאידך, נשמר קוד הצבע באמצעות חיפוי הפסיפס, וכך גם בחדר העבודה, שהינו הרבה מעבר לחלל "ענייני" שנועד לעבודה בלבד.

 

 

חדר הרחצה של יחידת השינה- חלל נוח הסוטה מנוסחת הצבע של העיצוב עם שילובים באדום בורדו ביחידת הכיור ובחיפוי קיר הזכוכית של המקלחון.

לצד פלטת עץ ארוכה שנמשכת "מקצה לקצה" ונועדה לשמש כמשטח עבודה נוח, ניכר בו הגון האישי עם ספריה עשירה ואיכותית, פסנתר עליו נהנה בעל הבית לפרוט, וכן כורסת וינטג' ושולחן קטן לרגעים של אתנחתא. את הממד התרבותי-אישי שספוג בדירה מגלמים אף פריטי הנוי והדקורציה, שנבחרו לא רק מטעמי קישוטיות אלא  גם בשל התוכן הרעיוני שהם מגלמים, או האיכות האמנותית, כמו, למשל, צילומים של הצלם עדי נס במטבח ובחדר השינה, שטיח שנארג מחומרים ממוחזרים בחדר העבודה, או "דובים" עשויים בדים צבעוניים שייצורם הידני נעשה במסגרת פרויקט חברתי. אלה משלימים נכונה  שפת עיצוב אישית ומגובשת, אשר נגזרת מערכי עברו של החלל כמו גם מתכנים עכשוויים, כאשר המינונים המאוזנים הנשמרים ביניהם מייצרים הרמוניה שובת לב ועין.

 

מתוך מגזין 99: "גלגולה של דירה"

 

 

יצירת קשר - גלגולה של דירה - שיפוץ דירה ותיקה