בבניין הישן בו היא שוכנת, הדירה שתכננה המעצבת איריס מרקו היא בבחינת הפתעה מלבבת, והוכחה לכך שהגודל לא קובע, וגם התקציב לא. כשנרכשה, מספרת מרקו, היה מצבה בכי רע, שלא לומר גרוע. חמישים השנה שעברו מאז נבנתה והעובדה שהייתה מושכרת תקופה ארוכה, עשו את שלהם, וצריך היה הרבה דמיון על מנת לזהות את הפוטנציאל הגלום בה ולהפוך את הדירה המוזנחת למרחב ראוי למגורים. עם הרבה אנרגיה ונחישות התגייסה מרקו למשימה, כאשר במסגרת התקציב המוגבל שעמד לרשותה מדובר היה בגיוס פיזי של ממש, שכלל הרבה ביצוע עצמי ומציאת פתרונות יצירתיים על מנת שלא לחרוג ממנו. כך, למשל, אבני כורכר ששולבו בעיצוב נרכשו ישירות במחצבה, כשמרקו בוחרת אותן אחת לאחת, ומעניקה להן במו ידיה את הטיפול והגימור הנדרשים.
הדירה, ששטחה 68 מ"ר, הייתה בעלת מבנה טיפוסי לשנים בהן נבנתה, ובמקור כללה הול גדול יחסית למידותיה הצנועות, שני חדרים שחלקו מרפסת חזיתית, מטבח + מרפסת שרות קטנטונת, שירותים ואמבטיה. בגלגולה החדש היא תוכננה כדירת רווקים/זוג עכשווית, ובשלב הראשון של מסלול המטמורפוזה שיועד לה גולחה מכל קירות הפנים המקוריים, והתשתיות, ה"מעופשות" כדברי מרקו, הוחלפו בחדשות + תוספות (צנרת אינסטלציה, מערכת מיזוג אוויר).
חלוקת החלל החדשה נשענה על רצון לייצר שני מרחבים מוגדרים: חלל ציבורי הכולל מטבח, סלון ופינת עבודה; וחלל פרטי הכולל יחידת שינה מרווחת המאכלסת בשטחה את חדר הרחצה (ראו שרטוטי תכניות לפני השיפוץ ואחריו). החלל הציבורי התקבל ע"י איחוד שטחם של שני החדרים וסיפוח המרפסת החזיתית לשטחו, כאשר פתחי החדרים המקוריים הורחבו לכדי פתחים מקושתים, והמרפסת, שחלק משטחה נועד לשמש כחדר עבודה, נסגרה בהתייחס לכך: מרבית החזית נסגרה באמצעות חלונות אלומיניום בלגי בחלוקה המשלבת זיגוג שקוף וחלבי, ובשטח שהוקצה לשמש כפינת עבודה הושלמה בניית קיר שבתוכו שולבו לבני זכוכית המחדירות אור יום מסונן ונעים.
החלל הציבורי ששטחו המרווח התקבל ע"י איחוד שני חדרים וסגירת המרפסת החזיתית, ואת אזוריו השונים מגדירים פתחים מקושתים שחלקם הפנימי מחופה באבן.
יחידת השינה שוכנת בשטח שלפני השיפוץ היה מטבח + מרפסת שירות, וכוללת בשטחה את חדר הרחצה. יחידת השינה המרווחת משתרעת על שטח שבמקור כלל שלוש פונקציות-מטבח, מרפסת ואמבט, ומבניות החלל, שחלק מתקרתו נמוכה יותר בשל "בוידעם" המצוי מעל, מייצרת בה חלוקה ויזואלית טבעית לשני אזורים: אזר שינה ואזור רחצה. להגדרה זו מסייע רלס פלדה שהותקן כתמיכה חלופית לקיר קונסטרוקטיבי שהוסר כשבנוכחותו הוא כמו מסמן ומדגיש את שני האזורים, וה"בוידעם" נוצל לשמש כחלל "הצנעה" לתשתיות מיזוג האוויר. למעשה, החלל היחיד שנותר במיקומו המקורי הוא חלל השירותים, אך גם הוא טופל במסגרת השיפוץ, והורחב מעט על חשבון שטחו של מסדרון המוליך ליחידת השינה.
בחירת החומרים נגזרה משפת העיצוב שרקמה מרקו כסוג של "הכלאה" בין סגנונות - מודרנית בעיקרה, אך עם שילוב מדוד של נגיעות כפריות, דוגמת הפתחים המקושתים או קמין עצים עשוי ברזל יצוק שהוצב בסלון. לריצוף נבחרו אריחי גרניט פורצלן שהונחו בפרישה אלכסונית להגברת תחושה של מרחב, וביניהם, בשיבוץ אקראי, נשתלו אריחים מצוירים קטנים. הקירות נצבעו בגווני שמנת וירוק- חאקי, אשר ככלל מובילים את הצבעוניות בבית עם תוספות של גון אדום, ובחלל הסלון שולבו גם חיפויי אבנים המעשירים את המארג החומרי: הקיר שמאחורי פינת הישיבה חופה בלבני סיליקט, וכרקע לקמין העצים שהוצב על פודיום בנוי בזווית מפגש בין שני קירות משמש חיפוי אבני כורכר.
מבט אל הסלון ופינת העבודה בשפת העיצוב בולטים שני מוקדי עניין ייחודיים - אקווריומים מרשימים הנוסכים בחלל הדירה ממד רב קסם ואווירה. האחד, המקבל את פני הבאים היישר בכניסה, הוא אקווריום מים מלוחים, כעין "מיני" ריף אלמוגים ששובה את העין בהציגו פיסת טבע מרתקת. לצורך שילובו, מספרת מרקו, תוכנן הקיר המפריד בין המבואה וחדר השינה עם מעין "בטן" (חלל עמוק/גומחה) ייעודית להכלת כל מערכות החיים והתפעול שדורש אקווריום דוגמת זה. "הבטן" פונה לחדר השינה שם סוגרות על פתחה דלתות הזזה עשויות זכוכית בידודית כפולה שנועדו להבטיח אטימה אקוסטית, ומעבר לערך הפונקציונאלי תורמות ערך אסתטי אוורירי.
האקווריום השני, הוא אקווריום מים מתוקים מלבני וצר, שהותקן בקיר המפריד בין אזור הרחצה של חדר השינה והשירותים, ולמעשה, מאפשר יצירת קשר עין בין שני החללים, אך באורח השומר, כמובן, על צנעת הפרט. בשעות הערב, כשהחלל חשוך, הופך האקווריום למעין גוף תאורה קסום, ונוכחותו מייצרת תמונה מלאת אווירה ואנרגיית חיים טובה.
מבואת הכניסה של לפני השיפוץ. חלל מרווח יחסית לממדיה הצנועים של הדירה שכולל בשטחו מוקד דומיננטי- מעין ריף אלמוגים בתוך אקווריום גדול. כל פריטי הריהוט ששולבו בדירה, ובכלל זה קמין הברזל, תוכננו ע"י מרקו ייעודית עבורה תוך הקפדה על מידות ופרופורציות שלא יפרו את תחושת המרחב. רובם ככולם עשויים עץ שנצבע בגון שחור, ובתוך כך נוצר רצף ויזואלי התורם אף הוא לממד המרחב שביקשה מרקו לשמר ככל האפשר. המטבח הבהיר והמרווח להפליא בהתחשב בממדי הדירה, תוכנן בתצורת האות ח' המייצרת נוחות עבודה עם משטח ראוי בגודלו, ומותירה די והותר מקום לשילוב יחידות ארון לאחסון.
הצלע השלישית של מבנה ה-ח' היא דלפק אכילה גבוה בעל משטח בוצ'ר בלוק מסיבי, כאשר כיסאות הבר האדומים שצוותו אליו מגלמים את נגיעות הצבע העז ששולב בעיצוב החלל, וכך גם גונו של משטח אבן הקיסר שמרקמו העשיר משלב שברי מראה. התאורה בחלל מתקבלת מגופים דקורטיביים שונים, הנוטלים חלק פעיל בייצור שפתו האסתטית, דוגמת גוף תאורה הניצב לצד מערכת הישיבה בסלון כאלמנט עיצובי בעל נוכחות שהינה הרבה מעבר לפונקציה שהוא ממלא. עיצובה של יחידת השינה נינוח ונוח, כאשר דלתות הזכוכית הסוגרות על חלל המכונות של האקווריום וחיפוי הרלס הניצב שהותקן כתמיכה חלופית לקיר שהוסר במראות, יוצקים לחללו אווריריות ועניין אסתטי נוסף. אין ספק שהחלל המרווח שהתקבל עם תום השיפוץ מקשה להאמין שמדובר בשטח של 68 מ"ר בלבד, ורק התמונות שנותרו מטרום ביצועו יכולות להעיד שמטמורפוזה הוא אכן המושג ההולם לתאר את תהליך שעברה הדירה הקטנה-גדולה הזאת.
מתוך מגזין 104: "מטמורפוזה"