מי אמר דירת קבלן?!

 

דירה בפתח תקווה, מהסוג המכונה במחוזותינו דירת קבלן, קיבלה טוויסט עיצובי מידי מעצבי הפנים יפית ודדי ראובני שהפכו את חללה הסטנדרטי למרחב מגורים מעוצב כקומפוזיציה אסתטית-אישית

מאת: עידית אסא | צילום: אלעד גונן | - 22/03/2015
עיצוב פנים: דדי ויפית ראובני
החלל הציבורי: חמים ונינוח עם מרפסת הצופה אל הנוף. ריצוף באריחי גרניט פורצלן במראה אבן עם פנלים פולימרים לבנים, תאורה מגוונת ופלטת צבעים טבעית ומתונה. פריטי ריהוט: "הגלריה", תאורה: "מחסני תאורה", וילונות: עיצוב בבד-סמדר חי-גל, שטיח: "צמר שטיחים".

הדירה השוכנת בקומה ה-23 בבניין מגורים חדש בפתח תקווה, נרכשה אחרי שנים של מגורים בשכירות- דירה בת חמישה וחצי חדרים המשתרעת על כ-120 מ"ר. "הדירה עונה על מה שמכונה במקומותינו "דירת קבלן", אשר התכנון המקורי שלה נועד לנצל את שטחה ליצירת מקסימום חללים" מספרים מעצבי הפנים יפית ודדי ראובני, אליהם פנתה הבעלים והפקידה בידיהם את פרויקט עיצובה. 

אזור הסלון שבחלל הפתוח: מערך קיר שבמרכזו משתלב קמין ומשני עבריו גומחות המכילות מדפים ויחידות אחסון שעוצבו כקאסטם מייד מעץ אלון בגוונים שונים עם חיתוך גרונג. קמין: כרמל חימום, נגרות: נגריית דפני.

הבניין מאופיין בתצורת כוכב שיצרה את מתארה כאלכסוני משהו, ובתוך כך גם הכתיבה את פרישת חללה כפי ש"פגשו" אותו יפית ודדי, שנכנסו לתמונה בשלב בו מחיצות הפנים כבר עמדו על תלן. ואולם, בתכנית שרקמו בעצה אחת עם בעלת הבית הוחלט לוותר על חדר וחצי לטובת פרישת חלל חדשה שהוגדרה כמתאימה יותר לצרכים ולהעדפות, ואף זיכתה את הדירה כולה בתחושת מרחב גדולה יותר: חצי החדר סופח לסלון והגדיל את שטחו, וחדר השינה אוחד עם שטחו של חדר סמוך תוך יצירת יחידה מרווחת, הכוללת גם חדר רחצה מפנק שהתקבל כתוצר של הגדלת חלל הרחצה הקטן שנכלל בחדר במקור (ראה תוכניות).

 
 
 
הקונספט הרעיוני היה "פשוט", נטול גחמות או השראות פרועות "הכוונה הייתה ליצור חלל מגורים נעים, קלאסי ורגוע, שישדר אנרגיה טובה וייתן מקום לאמירה אישית" אומרים המעצבים, ואמנם, הכניסה אליו, שחושפת חלל מרווח עם מרפסת ממנה נשקף נוף קרוב ורחוק, אכן מצליחה להשכיח שבעצם מדובר בחלל "קבלני" סטנדרטי. חלוקת הפנים הגדירה בו שני אזורים- ציבורי ופרטי: באזור הציבורי ממוקמים מטבח, פינת אוכל, סלון, חדר אורחים ושירותי אורחים, ובאזור הפרטי יחידת השינה, חדר עבודה נוח שמוקם בממ"ד, חדר רחצה נוסף ומרפסת שירות. 

מבט מאזור הסלון אל המטבח שבקדמת החלל, כאשר הקונזולה מאחורי הספה כמו מגדירה את חללו במרחב הפתוח. אקססוריז: "דרך המשי".
 
החלל הציבורי הוא מרחב פתוח ומיקום הפונקציות בשטחו עוקב אחר מתארו האלכסוני תוך יצירת תצורת משולש כלשהי: היישר מול דלת הכניסה נפרש הסלון, מעברה האחד וכמו בהזחה קלה כלפי הסלון שוכן המטבח, ומעברה השני פינת האוכל הממוקמת בפינה שנגזרה ממתאר האלכסון.  אל האזור הפרטי מוביל מעבר "קצרצר" הנפתח לכדי חלל רבוע בו ממוקמות הכניסות ליחידת השינה ולחדר העבודה.
 
פינת האוכל: שולחן עגול, גוף תאורה דקורטיבי בעיצוב כיפתי תואם ומראה עגולה מרככים את הפינה הזוויתית משהו (שנגזרה ממתארו האלכסוני של החלל) בה היא ממוקמת. שולחן: VASTU, כסאות: "אייטמס", גוף תאורה: "לוצ'ה".
 
המסגרת החומרית מאופיינת בניקיון ובחמימות כאחד. קירות החלל נצבעו בלבן, לריצוף האזור הציבורי נבחרו אריחי גרניט פורצלן במראה אבן, ולריצוף החדרים באזור הפרטי נבחר פרקט, כאשר פנלים פולימרים לבנים שהותקנו בתחתית כל קירות הדירה "תופרים" את אזוריה השונים תוך יצירת רצף ויזואלי ותחושת המשכיות. תאורת החלל מגוונת, מותאמת ייעודית לכל אחד מאזוריו ומשלבת בין ספוטים צמודי תקרה לבין גופים דקורטיביים במיקומים ממוקדים, והצבעוניות הנסוכה בו רגועה בעיקרה:  גוונים טבעיים ונוכחות נכבדה למדי של עץ אלון המשמש במרבית פריטי הריהוט והנגרות שעוצבו כ"קאסטם מייד" עם חיתוך "גרונג" ובמופעי גוון שונים- טבעיים או כהים.
 
מבט מהסלון אל אזור החדרים. ביטול החדר שהרחיב את הסלון אף קיצר את המעבר אל אזור זה ו"יישר קו" עם הממ"ד בו מוקם חדר העבודה.
 
אזור הסלון משלב בשטחו פינת ישיבה מזמינה, ומרכז הקיר אליו היא פונה חורג מעט קדימה ביחס למישור הקיר כולו, בו משתלבים מסך הטלוויזיה ואח אינטגראלי. יפית ודדי: "קיר זה הוא, למעשה, הקיר הפנימי של חדר שבוטל במסגרת השינויים שביצענו בפרישת החלל. את מרכזו תכננו כך שיכיל את הקמין, ואגב כך נוצרו משני עבריו מעין גומחות שנוצלו להכלת מדפים ויחידות אחסון נמוכות". אלה משמשים לתצוגת פריטי נוי שניכר בהם שנבחרו בקפידה, והמופע האסתטי שמייצר מערך הקיר וקונזולה שניצבת מאחורי הספה מגדיר את אזור הסלון כמרחב אינטימי בחלל הפתוח.
  
המטבח: עיצוב נקי ומינימליסטי בגון לבן וחזיתות בגימור צבע מבריק בתנור. יחידת קיר משלבת בתוכה מכשירי חשמל, ויחידת אי שמשמשת גם כדלפק אכילה עם משטח אבן קיסר בו מותקנים הכיריים וכיור הומוגני. מטבח: "מטבחי הדקל", משטחים: "שיש פרביטל".
 
המטבח בדירה מגלם ניקיון מינימליסטי, ומשלב יחידת קיר המכילה בתוכה את מכשירי החשמל, ויחידת אי שבמשטחה העליון מותקנים הכיריים וכיור הומוגני מאבן קיסר. החזיתות הלבנות עוצבו בגימור צבע מבריק בתנור, ואת יחידת האי המשמשת גם כדלפק אכילה מלווים שלושה גופי תאורה המשתלשלים מעליה. את פינת האוכל, שמוקמה, כאמור, בפינה זוויתית משהו, עיצבו יפית ודדי תוך ריכוך נוקשותו של הקו הזוויתי כשבחרו עבורה שולחן עגול וגוף תאורה כיפתי המתכתב עמו, ואף נוכחותה של מראה עגולה גדולה המותקנת בסמוך תורמת לכך.

חדר העבודה: עיצוב שנועד ליצור סביבת עבודה נוחה ומסוגננת. פרקט ופנלים: "מטרופרק".

חדר העבודה הוא חלל נעים ופונקציונאלי המספק סביבת עבודה נוחה, ויחידת השינה שהתקבלה עם איחוד שני חדרים סמוכים בהחלט מגשימה את מבוקשה של בעלת הבית כשהיא נפרשת כחלל רחב ידיים.
 
יחידת השינה המרווחת שהתקבלה עם איחוד שני חדרים. ריצוף פרקט, שפע של ארונות שתוכננו בקפידה ייעודית לצרכי אחסון, מיטה עם גב מרופד, וילונות אווריריים וטקסטילים נוסכי רכות. מיטה: "ביתילי", ארונות: "זדקה", שזלונג: "הגלריה", טקסטילים וכריות: שכטר.
 
המיטה עוצבה עם גב מרופד, יחידות ארונות ומגירות שתוכננו בהתאמה מוקפדת לצרכים מספקות שפע של מקום אחסון, ושילוב רצפת הפרקט החמימה עם הוילונות האווריריים המעטרים את הפתחים מייצר אווירה רכה ורגועה.
 
מקלחון שקוף ויחידות ריהוט מעץ טיק בחדר הרחצה המפנק של חדר השינה. מקלחון: "שבירו".
 
חדר הרחצה הצמוד מהווה המשך ישיר לאווירה זו, ונחשף כחלל מרווח שפריטי הריהוט בו עשויים מעץ טיק וכל חזותו אומרת נוחות מפנקת.
 
הסלון לעת ערב: תחושה ניו יורקית משהו בלב פתח תקווה.
 
בשפת עיצוב שלא זנחה אף פרט, קטן כגדול, המרפסת המשקיפה אל הנוף אינה נופלת מחלל הפנים וכמוהו מטופלת בקפידה עם פריטים דוגמת עששיות חינניות ההופכת אותה למרחב מזמין. כך, למעשה, היא משלימה פרויקט עיצוב שמימש את מטרתו לייצר מחלל סטנדרטי מרחב מגורים מעוצב כקומפוזיציה אסתטית-אישית נסוכת נועם.