עיצוב אדריכלי ספרותי

 

האדריכל ארז אליאסין אימץ את אהבת בעלי הבית לספרים, כנקודת מוצא לתכנון האדריכליכך, חשיבות הספרים באה לידי ביטוי גם בזכות הספרייה שהופכת לאלמנט המחולל את זרימת המרחב ותנועת החלל בביתם

 

תכנון: אדריכל ארז אליאסין 
פרויקט: תכנון בית
קבלן ביצוע: נביל חגלי, "אנח" 

מאת: | צילום: עוזי פורת | עידית אסא - 11/06/2013

אהבה לספרים שהפכה לארכיטקטורה

הבית השוכן בגבעת האירוס, ישוב קהילתי חדש סמוך לנס ציונה, נולד מאהבה לספרים- "אהבה לספרים שהפכה לארכיטקטורה" כדברי ארז אליאסין ומוסיף "המקום שתופסים ספרים בחיי הדיירים, הכמות העצומה שלהם שמצויה ברשותם, והנוכחות המכובדת שביקשו להעניק להם בביתם, היו הסעיפים המשמעותיים ביותר שהועלו בפרוגראמה".

האדריכל אליאסין אימץ את אהבת הספרים כנקודת מוצא לתכנון האדריכלי ובזכות כך, הספרייה המרשימה נחשפת לעין הבאים כבר מחוץ לבית, והיא מקבלת את פני הנכנסים לחצר כמעין תעודת זהות המכריזה על עולם התוכן של הדיירים. 

תכנון ועיצוב אדריכלי תוך הדגשת קבלת פנים ספרותית
 

אשליית הגודל 

המגרש, עליו נבנה הבית הדו קומתי, משתרע על שטח של 500 מ"ר והוא מוגבה מעט ממפלס הרחוב. מעטפת המבנה תוכננה כתיבה מלבנית בה משתלבות נסיגות. הקורות והעמודים - שכמו משלימים את המתאר ה"תיבתי" - הופכים את החללים שבקדמתם לאזורי ביניים ואף מספקים להם הצללה נדרשת. 

כך, במיקומו הגבוה עם העמודים בחזיתות הפונות לרחוב, נדמה הבית כבעל מידות, אך לדברי אליאסין "הבית אינו גדול כפי שהוא נראה. נפחים של חוץ ופנים המשולבים אחד בשני בתוך מסגרת מלבנית הם שיוצרים אשליה של גודל". 

כניסה מדורגת לתוך הבית
 
הכניסה לבית מדורגת: תחילתה בשער הכניסה לחצר, עובר דרך מספר מדרגות המוליכות מעלה למבואה חיצונית שמוגדרת באמצעות קורה עליונה, חולף לצד חלקה מגוננת המשתרעת לצד חזית קדמית שקופה, דרכה נחשפת הספרייה המזמינה פנימה. 
דלת הבית היא אמנם אחד מהקטעים השקופים המייצרים את החזית, אך בניגוד למצופה הכניסה לחלל הפנים אינה ממשיכה את ממדי השקיפות והחשיפה. 

תכנון ועיצוב כניסה מדורגת
 

 

עיצוב חלל באמצעות קיר הספרייה

קיר הספרייה הוא אלמנט מרכזי שמחולל את הסירקולציה בחלל. הקיר מגדיר את המבואה הפנימית ואת זרימת המרחב הנחלקת לאזורים ברורים ומובחנים. צד אחד מוביל אל  אזור הכולל סלון ופינת אוכל; מהצד השני יש גישה לאזור החדרים ולגרם המדרגות המוביל לקומה העליונה. מאחורי הקיר ממוקם המטבח. 

עם זאת, תכנון הקיר במנותק מהתקרה וגובהו של אזור המבואה המתנשא עד רום תקרת הבית, משמרים תחושת מרחב ופתיחות שהיא אחד ממרכיבי הקוד המלווה את החלל כולו- פתיחות ואינטימיות המתקיימות בו בעת ובעונה אחת. 

אליאסין: "פתיחת כל החללים הניתנים לפתיחה ליצירת מרחב אחד גדול, ושילוב הפרדות פונקציונאליות ביניהם, היא שמעצימה את התחושה המשולבת".
 

תכנון ועיצוב חלל הבית באמצעות קיר הספרייה
 

בית גדול או גינה גדולה

מכיוון שמדובר במגרש לא גדול במיוחד - אחת השאלות שהפנה אליאסין לדיירים, בעת גיבוש התוכנית האדריכלית, התייחסה להעדפתם - בית גדול או גינה גדולה - והם בחרו בבית גדול שיהיה נוח למשפחה עם שלושה ילדים. ובכול זאת, היות ו"בבית צמוד קרקע כמו בבית צמוד קרקע" אחת ההנאות המשמעותיות טמונה בקשר המידי עם החוץ, הקפיד אליאסין לנצל את "מעט שטח הגן" וליצור לכל אזור מאזורי קומת הכניסה גישה ישירה אליו. 

כך, לדוגמה, מהמטבח ישנה יציאה אל פינת אוכל אינטימית המשמשת את בני הבית בחיי יומיום. מחזיתו הקדמית של הסלון ישנה יציאה לרחבה מרוצפת המיועדת לאירוח. חזית נוספת "יוצאת" אל אזור הבריכה, ומאזור החדרים של הקומה- (ממ"ד, חדר כביסה, שירותי אורחים+מקלחת, וחדר עבודה שנכון לעכשיו משמש כחדר משחקים)- ישנה גישה אל אזור שיועד לשמש את הילדים למשחק. 

בתוך כך, נרקמת מסגרת החלל כשילוב מאוזן בין שקיפות וקירות, המייצר מרחב מגורים נוח ונעים למחייה -  פתוח דיו בקשריו החוץ, ואינטימי דיו בתחושת הביתיות שהוא מעניק. 

אליאסין: "העובדה שמדובר במגרש מוגבה ממפלס הרחוב, הייתה בבחינת יתרון שאפשר ליצור פתיחות ללא חשש של היחשפות לרחוב אליו פונה הבית".

תקרה צפה להצנעת גופי תאורה

קירות החלל נצבעו בלבן. לריצוף קומת הכניסה נבחרו אריחי גרניט פורצלן גדולים (80X80) בגון אבן. הפתחים הרבים, שתוכננו בקפידה להשגת נוחות אקלימית, הותקנו במסגרות אלומיניום אנודייזד כסוף בשילוב של תריסים חיצוניים בגון תואם. 

תקרת החללים הציבוריים גבוהה למדי -3.80 מ' "על מנת ליצור תחושה של נפח ומרחב גדולים מאלה הקיימים בפועל" כפי שמסביר אליאסין. התכנון האדריכלי כתקרה צפה מנצל את מרווח ניתוקה מהקיר להצנעת גופי תאורה סמויים, תוך יצירת רצועת אור היקפית, במקביל לגופים שקועים ששובצו בפני שטחה. 

 

הצנעת גופי תאורה
 

חיפוי לבנים כפתרון אסתטי

בזכות הצבעוניות שמעניקות עטיפות הספרים, קיר הספרייה על מדפיו הארוכים מייצר ממד אופקי המושך את העין לכיוון אזור הסלון. לצד המדפים משתלבת גם גומחה בה ניצב פסל עץ וכן חלקת קיר מחופה בלבני סיליקט אפורות.

אליאסין: "היות ומאחורי הקיר ממוקם המטבח, "גויס" העומק שתוכנן למדפים לטובת שילוב המקרר בצדו השני, וחיפוי הלבנים בנקודה זו היה פתרון אסתטי התורם עניין ויזואלי נוסף ואף  מהדהד חיפוי זהה ששולב בחדר המשפחה הממוקם בהמשך המטבח".    

 

חללי הסלון ופינת האוכל הממוקמים בהמשך למבואת הספרייה, בכיוון הנוף, מאופיינים בקפידה מסוגננת: פריטי ריהוט נדיבי מידות, בקווי עיצוב עכשוויים וצבעוניות מאופקת - כמו גם עבודות אמנות אנינות הפזורות סביב, דוגמת פסלים מעודנים עשויים חוטי ברזל שיוצר האמן.ניהד דביט.

עיצוב מטבח לנוחות מרובה

 אל המטבח השוכן מאחורי הספרייה ניתן להגיע מפינת האוכל, וגם מעברה הסמוך לדלת הכניסה -ללא צורך לחצות את חללי האירוח. המטבח עוצב בקו נקי, בגון לבן עם חזיתות בגימורXXX    וידיות אינטגראליות המשמרות חזות אחידה ושקטה. 

צדו השני של אלמנט הספרייה הופך ליחידת קיר בה משתלבים בנוחות מכשירי חשמל וחללי אחסון רבים, ובמרכזו ניצבת יחידת אי גדולה וארוכה המכילה את יתר הפונקציות ה"מטבחיות": במשטחה העליון משתלבים כיור וכיריים, בהיקפה חללי אחסון נוספים, ואחד מקצותיה משמש כדלפק אכילה. 

פינת משפחה נינוחה

מיקום הספרייה במרכז החלל, היישר מול פתח היציאה לפינת האוכל החיצונית, מסמן בשטח המטבח שתי "שדרות" רחבות למדי, המעניקות נוחות עבודה למשתמשים. אותן "שדרות" מייצרות מעברים נגישים - הן לפינת האוכל שבאזור הסלון, הן  לרחבת הדק שבחוץ, והן לפינת משפחה/טלוויזיה הממוקמת מעברו השני. 

פינה נינוחה זו היא לב ההתרחשות הביתית, מוקד הפעילות של חיי היומיום ואזור אינטימי לשהייה ביחד, כאשר קרבתה למטבח ולפתח היציאה לגינה מספקת נוחות רבה, ומותירה את אזור האירוח כ"חלל לבן". 

תכנון ועיצוב פינת משפחה בשילוב חללי הבית ליצירת מרחב אחד גדול
 

תכנון אדריכלי גמיש 

האזור בצדה השני של המבואה נפרש כחלל פתוח שהחדרים ממוקמים בהיקפו, והוא תוכנן כך שבמידת הרצון/צורך ניתן יהיה לאחד אותם בעתיד לכדי יחידת הורים מרווחת.

אליאסין "לצד מענה לצרכים עכשוויים, אני מאמין שהתכנון צריך לשמר ממד דינאמי, גמישות ומבט לעתיד, שכן הצרכים משתנים מהר מאד, מהר מכפי שאנו מעריכים בנקודת זמן נתונה". 
גרם מדרגות, המשלב מדרכים בחיפוי עץ אלון ומעקה ברזל צבוע לבן, מוביל אל הקומה העליונה הזורמת כציר שצדו האחד תחום בשקיפות הויטרינות של החזית הקדמית.  לאורכו של הציר ממוקמים שלושה חדרי ילדים, חדר רחצה שהם חולקים ויחידת הורים רחבת ידיים. גומחה בקיר המלווה את הציר מלמדת שבשטחו עתיד להשתלב גם "פרק ב"' של הספרייה. 

חללים, חלונות ואדנים

חללי הקומה רוצפו בפרקט הנוסך חמימות, ובחזותם ניכר דגש לפונקציונאליות ונוחות. כך, למשל, בחדרי הילדים תוכננו פתחי החלונות בנסיגה מקו המעטפת, תוך יצירת אדנים רחבים ועומק שנוצל לשילוב מגירות ו"מרווח" את שטחם מיטבית ללא צורך בשילוב יחידות אחסון נוספות. 

יחידת ההורים המרווחת כוללת בשטחה חדר ארונות, אזור רחצה מפנק - המופרד מחלל החדר באמצעות צמד דלתות כנפיים עשויות זכוכית, ומרפסת חזיתית ממנה ניתן להשקיף לכיוון מערב ולנוף הים באופק. 

מארג הרמוני לא רק בספרים

למרות מיעוט יחסי של שטח גן - מרחב החוץ הסובב את הבית אינו "מרגיש" ככזה. 
התכנון  והעיצוב האדריכלי יוצר תחושה דינאמית לאורך כל הבית, ודבר אינו חסר לשהייה מפנקת בחוץ. לכלל הזה נכנסת גם בריכת השחייה שמיקומה לכיוון דרום, לצד המבואה החיצונית, נעשה במכוון לחימום המים לקראת הקיץ. כך, כל פונקציה פנימית או חיצונית נהנית מ"ספייס" מוגדר שלה וביחד הן חוברות לכדי מארג הרמוני.  
 

יצירת קשר - עיצוב אדריכלי ספרותי