במפגש הזמנים

דירה לשימור בלב תל אביב תוכננה ועוצבה ע"י מיקי ברגר וירון שמואלי כמפגש הרמוני בין חומרים, כמו גם בין ממד הוותק של עברה לבין החדש והעכשווי

 

תכנון: אדריכל פנים מיקי ברגר ומעצב פנים | ירון שמואלי סטודיו " "my-design


 

מאת: עידית אסא | צילום: הילית כדורי | - 03/04/2013

 

מבט מדלת הכניסה אל חלל המגורים: מימין ממוקמים המטבח ופינת האוכל ובעומק הסלון. משמאל נראות דלתות חדר העבודה, אשר פתיחתן "מצרפת" אותו למרחב כאזור נוסף.

הדירה השוכנת במבנה לשימור בלב תל אביב, נרכשה ע"י זוג צעיר, אשר בפנייתו אל המעצבים מיקי ברגר וירון שמואלי הגדיר את רצונו במרחב מגורים מרווח בעל אופי עירוני- "בני הזוג עוסקים במקצועות חופשיים, והתכנון המבוקש היה עכשווי למדי, פתוח בעיקרו עם "הרבה" סלון והרבה מקומות אחסון" מתארים ברגר ושמואלי את הפרוגראמה שנפרשה בפניהם. 

פינת הישיבה שבעומק החלל: קורות ועמודים קונסטרוקטיביים מודגשים באמצעות עיבוי והכהית הבטון ומנוצלים כמוקדים אסתטיים. מסגרות פרופיל אלומיניום בלגי בפתחים, לריצוף משמש פרקט אלון מגוון, וחיפוי קיר בלבני פירוק מדגיש את הארומה האירופאית כנקודת מיקוד של המארג העיצובי. פריטי ריהוט בסגנון קלאסי ושילוב טקסטילים בדיגומים וגוונים שונים. פריטי ריהוט: "גלריה הומאז'".

שטחה של הדירה משתרע על 110 מ"ר שבמקור נחלקו ל 3- חדרים, סלון ומרפסת, והקונספט שטוו עבורה ברגר ושמואלי נבע מסגנון הבאוהאוס של הבניין בו היא ממוקמת, כמו גם מתפיסתם את העיצוב הישראלי, שלשיטתם מאופיין בעירוב "למעשה, זהו עיצוב שאינו מחויב לשום דבר בצורה גורפת, ומאפיינו העיקרי הוא ממד החיבור כפי שהוא בא לידי ביטוי בתחומי חיים אחרים כאן, כמו החיבור העדתי, קשת המזונות הרבגונית שניתן למצוא בארץ, וכד'. השורה התחתונה היא, שבעצם, הכול הולך". על בסיס זה, לדבריהם, הם ביקשו לצקת זיקה אירופאית משהו לתוך תל אביב של פעם "ולייצר מפגשים מעניינים בין חומרים ובין ממדי הישן והוותיק לבין החדש והעכשווי".

מבט מאזור הסלון אל עבר המטבח: מעוצב בתצורת ר' ומשקיף אל החצר הירוקה. חזיתות בגון שחור בגימור צבע בתנור, ושולחן אוכל עם כיסאות אייקוניים שונים זה מזה הנושאים את חתימתם של מעצבי על. גופים טכניים מספקים תאורה פונקציונאלית.

בשלב הראשון הוסרו מהדירה כל מחיצות הפנים למעט העמודים התומכים אשר נרתמו לטובת העיצוב החדש, שטחה של מרפסת סופח לשטח הפנים על מנת להרחיבו, וחלוקת החלל החדשה גובשה כך שהוא יהיה מואר, אוורירי, וישמר תחושת פתיחות: מרחב מגורים נדיב שטח ובו סלון, מטבח, ופינת אוכל המשרתת את הדיירים לאירוח ולצרכי יומיום כאחד, חדר עבודה אשר במידת הרצון/צורך יכול לחבור לחלל המגורים באמצעות פתיחת דלתות הזכוכית הרחבות הסוגרת על פתחו, ויחידת שינה מרווחת. את החיבור בין האזור הציבורי והפרטי מייצרת יחידת נגרות גדולה ובהירה המובילה כעין חוט מקשר מאזור דלת הכניסה אל עבר יחידת השינה, ובצדה הפונה לסלון מכילה בתוכה מערכת סראונד, מסך טלוויזיה, מדפי ספרים ומעין "גומחות" לחפצי נוי. 


בפתחי החלונות הותקנו מסגרות פרופיל אלומיניום בלגי, דלתות הפנים הוחלפו בדלתות עץ שבוצעו "קסטם מייד" בעבודת נגרות, והעמודים התומכים שנותרו כאילו נוצלו ליצירת התרחשות צורנית "אחרת": הבטון ששימש לבנייתם נחשף, עובה, והודגש באמצעות העמקת גונו לגון כהה יותר, כך שנוכחותם בחלל מודגשת כמוקדים אסתטיים המעשירים את החלל בעניין שונה. פלטת החומרים והצבעים שמשמשת בחלל מאופיינת באיפוק ונשענת על חיבורים המייצרים דיוק ויזואלי וזרימה טבעית לצד מפגשים מעניינים, כאשר לריצוף נבחר פרקט אלון מיושן בגון חום-אפרפר, שהושג לדברי ברגר ושמואלי לאחר לא מעט ניסיונות צבע עד הגיעם לזה שסיבר את דעתם; ולקירות הוענק גון בז'-אפרפר כרקע ניטראלי המשלים את גון הריצוף וחובר אליו. באזור החציצה בין הפרטי והציבורי שולבו גם לבני פירוק כחיפוי קיר הנוסך חמימות, אווירה וטקסטורה שונה, ובמיקומו לצד יחידת הנגרות נקיית הקווים נוצר ניגוד מעניין בין ממדי היושן והוותק לבין ממד מודרני-עכשווי. "יתרה מכך" אומרים ברגר ושמואלי "מיקום החיפוי דווקא באזור זה אינו אקראי, אלא נבחר בקפידה מחושבת כך שיהווה נקודת מיקוד "בסוף" החלל, וככזה יתרום את נוכחותו ליצירת עניין חומרי וצבעוני וישלים את ההרמוניה הכללית".

יחידת נגרות מובילה מדלת הכניסה אל חדר השינה שבעומק החלל כעין חוט מקשר. באזור הסלון מנוצלת היחידה לאחסון מערך הבידור ולתליית מסך הטלוויזיה, וכוללת גם חללים פתוחים להצבת ספרים וחפצי נוי, ותאורת החלל נשענת על גופים שקועים המייצרים אווירה. פתיחת דלתות חדר העבודה כמו מספחת אותו כעוד אזור בחלל המגורים, כשעיצובו מותאם לשפתו הקלאסית

מרבית התאורה שהותקנה בחלל מורכבת מגופים שקועים ומתכווננים, שכולם מצוידים בדימרים המאפשרים לווסת את כמות האור לכדי תרחישים שונים ולייצר אווירת דרמה כשצריך, ובמטבח שולבה תאורה טכנית סמויה, המבטיחה את הפונקציונאליות הנדרשת לפעילות בו. 


ברגר, אדריכל פנים, ושמואלי, מעצב פנים, שהשותפות המקצועית ביניהם צמחה בהיותם שכירים באותו מקום עבודה, מגדירים את עצמם כ"הפכים משלימים" החולקים אהבה להיסטוריה ולחומרים, וכמו אמונתם בעירוב סגנוני הם מאמינים גם בעיצוב שאינו כפוף לגבולות זמן. תפיסתם זו באה לידי ביטוי בפריטי הריהוט והעיצוב שנבחרו לחללי הבית השונים, מהם שנבחרו בקפידה מובחנת מאד, ומהם שעוצבו על ידם ובוצעו ייעודית. כך, בסלון למשל, משתלבים בהרמוניה פריטי ריהוט שונים בסגנון אירופאי- קלאסי בטעם של פעם וכ"מיקס" מלא חן של צורות ובדים, דוגמת צמד כורסאות פרחוניות, כורסה אדומה נדיבת ממדים, או ספה בהירה מעוטרת בשפעת כריות בדיגומים משתנים ובצבעוניות מגוונת. גם במטבח, הממוקם בקדמת החלל לצד הכניסה ומשקיף לנופה הירוק של החצר, ניתן למצוא את ממדי העירוב והעל- זמניות בכיסאות שצוותו לשולחן האוכל הניצב במרכזו: כיסאות שונים זה מזה, אשר כל אחד מהם קנה את מעמדו כאייקון נחשב הנושא חתימה של מעצבים מובילים כאימס, ברטויה ונוספים.

במרכז החלל ניצב אמבט פרי סטנדינג, ומעל יחידת הכיור המודרנית-נקייה משתלב חיפוי לבנים, תוך חיבור ממד העכשוויות עם זיקה לניחוח אירופאי-קלאסי.

את השולחן עוטפות בתצורת ר' יחידות המטבח המתהדרות בגון שחור בגימור צבע בתנור, ויחידת הקיר הגדולה שתוכננה בשטחו מנוצלת גם לאחסון "כללי" ולהצנעת תשתיות. שטחו המרווח של חדר השינה נחלק לשלושה אזורים: אזור שינה מסוגנן עם מיטה בעלת גב מרופד גבוה ופינת סקרטר, חדר ארונות המתנאה במידות נוחות במיוחד, ואזור רחצה מפנק שחלק משטחו משמש גם כחלל שירות. מוטיב העירוב והניגוד של חלל המגורים באים לידי ביטוי גם בשטחו, כמו, למשל, בלבנים המשמשות לחיפוי הקיר מעל יחידת כיור נקייה בעבודת נגרות, במרכזו ניצב אמבט פרי סטנדינג, ולצדו תוכנן גם מקלחון מרווח המשלים את נוחות המשתמשים. כך, תוך מתן מענה לבקשות הדיירים, כשהמוטיב האירופאי-קלאסי מהדהד בחללים השונים ותשומת הלב שניתנה לטעם אישי ולשילוב מוקפד של פריטים וחפצים שזורה בכל פינה, מושלם נרטיב החיבורים והעל-זמניות שעמד בבסיס התכנון לכדי מרחב ספוג אסתטיקה נעימה, שכוחה אכן טמון בתכנים שהיא אוצרת בתוכה.

חדר השינה המרווח נחלק לאזורים ומעוצב בשפה אקלקטית, מובחנת ואנינה. כאן נראה אזור השינה בו משתלבים מיטה מרופדת עם גב גבוה עשיר למראה, סקרטר קלאסי בטעם של פעם, ויצירות אמנות.

אזור הרחצה שבחדר השינה: במרכז החלל ניצב אמבט פרי סטנדינג, ומעל יחידת הכיור המודרנית- נקייה משתלב חיפוי לבנים, תוך חיבור ממד העכשוויות עם זיקה לניחוח אירופאי-קלאסי


תכנית אדריכלית