קסם העבר, נוחות ההווה

בחאן מימי התורכים, שעתה משמש כסוג של 'מלון משפחתי פרטי', משתלבים קסם העבר עם רווחת האלף השלישי. האדריכל איל זיו שימר את מופעו האותנטי, והמעצבות יהודית דוידובסקי ואורן דוידובסקי- ליכטנזון שיוו לחלליו עיצוב מידתי התואם את רוח המקום- נוח, מפנק, ומשמר פשטות טובה

מאת: מיה אור | צילום: עודד סמדר, סיגל סבן | 06/06/2016
אדריכלות ועיצוב פנים:
יהודית דוידובסקי, אורן דוידובסקי- ליכטנזון
לחיים, מסתבר, יש דרכים משלהם, לזמן הצטלבויות. שנים לפני 'שנקראה לדגל' לעצב את מתחם החאן טיילה המעצבת יהודית דוידובסקי באזור בו הוא ממוקם ונפעמה למראהו, כך שכאשר הופקד בידה פרויקט עיצובו, היה זה, לדבריה, סוג של קלוז'ר מרגש לרושם שהותיר בה שנים אחורה. 
 
הכניסה למתחם החאן: שער עשוי פלדת קורטן מצטט בחזותו החיצונית שער מחומת עכו מאותה תקופה.

החאן נבנה בשנת 1881 ע"י התורכים, ובמהלך השנים עבר גלגולי אכלוס שונים עד אשר הוצא לרכישה במכרז פתוח ונרכש ע"י בעליו הנוכחיים. הרוכשים ייעדו אותו לשמש כמעין 'מלון משפחתי פרטי', שיאפשר לבני המשפחה המורחבת ולחבריהם להתארח בו ולבלות זמן איכות בצוותא, אך נוכח ההזנחה והעזובה ששלטו במקום נדרשה עבודת שיקום משמעותית ביותר על מנת להכשירו לכך.
 
החצר הפנימית שמרוצפת באבן עתיקה מהמאה ה-19.

 
מטבע הדברים, היות ומדובר באתר היסטורי, חלק נכבד מתהליך השיקום התמקד בשימור המקום, שבוצע ע"י האדריכל איל זיו בהתאם לדוקומנטציה שנועדה להתחקות אחר המקור תוך שמירה קפדנית ביותר על פרטים, כאשר את עיצוב הפנים ביצעו יהודית דוידובסקי ואורן דוידובסקי-ליכטנזון. 

קטעי זכוכית שקופה משתלבים על מנת להחדיר אור יום למרחב החדש שהתקבל בחפירה.

החאן הוא מבנה אותנטי, שחלקו שימש למגורים וחלקו כאסם, כשהוא משלב מבנה הגנה ביצורי רבוע עם מבנה מגורים ותוחם חצר פנימית גדולה. כל אחת מצלעות המבנה המקורי מכילה רצף חללים בנויים מאבן כורכר ומקומרי תקרות- קמרונות חביתיים או צולבים, כאשר הגדולים ביניהם נבנו בשיטת קמרון צולב המאפשרת לקרות שטחים גדולים יותר וגבוהים יותר. עבודת השיפוץ-בינוי- שימור הקיפה את מרחבי הפנים והחוץ, וכללה גם הרחבה תת קרקעית שבוצעה בחפירה על מנת לכלול במקום פונקציות נוספות ומודרניות יותר ללא כל פגיעה במופעו המקורי-אותנטי:  אזורי שירות ותחזוקה לצד פונקציות פנאי כחדר פילאטיס, סאונה רטובה ויבשה, חדר קולנוע ביתי, ספרייה ואפילו אולם קונצרטים קטן.  בנוסף, בחזית אחת מצלעות המבנה שהינה גבוהה מהאחרות, שולבה מעלית, היות וגרם המדרגות המוביל אליה הינו תלול במיוחד ומסוכן לשימוש. 

בפינות החצר: מעין מבני גזיבו המשלבים קונסטרוקציית מתכת וזכוכית כחלופה למרפסות.

וכך, במחזור החיים החדש שהוענק לו, החאן משמר את אופיו ההיסטורי ואת רוח העבר של התקופה בה נבנה, אך בה בעת מהווה מרחב 'עדכני' המספק למתארחים בו נוחות עכשווית. 

מעלית כחלופה בטיחותית לגרם המדרגות התלול במיוחד שמוביל למבנה הגבוה והשימוש בו מסוכן.

שער הכניסה למתחם החאן עשוי פלדת קורטן ומצטט בחזותו את השער הדרומי בחומה של עכו, שער אנלוגי מאותה תקופה, והחצר הפנימית מרוצפת באבן עתיקה מאמצע המאה ה-19, בה שולבו מספר קטעי זכוכית שקופה שנועדו להחדיר אור יום טבעי למרחב התת קרקעי שהתקבל בחפירה. ריצוף החללים הפנימיים חושף שימוש באבן ירושלמית מסוג ביר זית, בעיבוד ידני המערב עיבוד טלטיש ומופע חלק של טלטיש שהשתפשף במרוצת הזמן שעבר. חיפוי הכורכר המקורי ששימש בקירות נשמר אף הוא ושוקם ככל שניתן, כאשר באזורים בהם לא ניתן היה לשקמו שולב במקומו טיח תואם. בפתחי המעטפת שולבו תריסי כנף במראה אותנטי, אשר מופעם בחלל הפנים הוא מודרני יותר ומשלב מסגרות עשויות מעץ אלון ביצות מגוון. 

הסלון שמוקם באחד החללים הגדולים. פינות ישיבה בעיצוב נקי-מסוגנן מזמינות הסבה נינוחה בצוותא. חיפוי טיח במיקומים שלא ניתן היה לשקם את חיפוי הכורכר המקורי.

חלל גדול וגבוה כחדר אוכל רחב ידיים לאירוח בני המשפחה המורחבת וחבריהם. שולחן וכיסאות שעוצבו ובוצעו ייעודית על טהרת השימוש בעץ, וגופי תאורה מרשימים המשתלשלים מהתקרה הגבוהה. "קמחי".

בתהליך השיפוץ הפכו החללים הגדולים למרחבים משותפים, דוגמת סלון או חדר אוכל נדיב ממדים שאכן יכול להכיל מספר גדול של סועדים, והחללים האחרים, שאינם זהים בגודלם, לחדרים ולשלוש 'מיני' דירות המתקבלות משילוב מספר חללים וכוללות גם מטבחון. במטרה ליישר קו עם רווחת האלף השלישי בחלק מהם נדרש התכנון לשלב אלמנטים מבניים כהנמכת תקרה ובניית קירות לצורך התקנת תשתיות אינסטלציה או שילוב חדרי רחצה צמודים, שקירותיהם חופו בטדלקט- טיח מרוקני עמיד למים המתאים לשימוש בחללים רטובים.  

אחד מחדרי השינה: תקרת כורכר מקומרת, ריצוף באבן ביר זית בעיבוד טלטיש ידני, ונוכחות חמימה שנוסכים פריטי ריהוט מעץ בעיצוב המשמר פשטות אנינה.

נוחות ללא פשרות בחדר הרחצה הצמוד. חיפוי קירות בטיח מרוקני מסוג טדלקט המתאים לחללים רטובים. מראות ומקלחון: "מקלחונט" רפי שפירא.


עיצוב הפנים נצמד לרוח המקום ומגלם מידתיות-  נוח ומפנק בעליל, אך רחוק מכל סממן מנקר עיניים. כל פריטי הריהוט הוזמנו ייעודית מתוך מחשבה על איכות הסביבה, כשהם עשויים מעץ בשימוש חוזר שמקורו במבנים ישנים באי יאווה, או מעץ טיק הגדל ביערות מבוקרים הנתונים תחת פיקוח מחמיר של גורמי הגנת הסביבה. הפריטים, המעוצבים בקפידה על כל פרט, מאופיינים בקווים נקיים המגלמים פשטות אותנטית נעימה למראה, אשר חוברת היטב לצבעוניות טבעית-רכה שנבחרה להוביל את המארג העיצובי. הקפידה הרבה על איכות אנינה ועיצוב ללא פשרות באים לידי ביטוי בכל האלמנטים האחרים שרוקמים את שפתו האסתטית של המקום- כך, לדוגמה, טקסטילים משובחים ככותנה מצרית לבנה שיובאה ייעודית מטורקיה, מזרנים איכותיים, או גופי תאורה בעיצובים ייחודיים ומעניינים המשתלשלים מהתקרות הגבוהות. 


חדר שינה נוסף, המגלם את השימוש בעץ ואת שפת העיצוב המידתית. גופי תאורה: "יאיר דורם".


היות ומעצם הווייתו מבנה החאן נעדר מרפסות, 'הוצמדה' לשלוש הדירות שבו  מעין חלופה מלבבת למרחב חיצוני פרטי בדמות יחידות בבנייה קלה המשלבות קונסטרוקציית מתכת בעלת גג משופע עם מחיצות זכוכית שקופות. יחידות אלה ממוקמות בשלוש מפינות החצר הפנימית כסוג של מרפסות אינטימיות, ואף עיצובן נרקם מפריטי ריהוט חוץ המזמינים התרווחות נינוחה ומקנים תחושה כלשהי של הימצאות באוויר הפתוח. 

חלל הספרייה במרחב התת קרקעי: כורסאות בצבעוניות עליזה-עכשווית ופינות עבודה/מחשב.


הקפידה על איכות הסביבה שהובילה את בחירת פריטי הריהוט, מוצאת את ביטויה גם במרחב החוץ שתוכנן מאותה נקודה רעיונית אקולוגית, תוך שילוב צמחי תבלין בערוגות, שימור עץ תות שניצב בשטח החצר טרום תהליך החידוש, וככלל התייחסות גם לטיפוח הסביבה המקיפה-תוחמת את האתר הטומן בחובו רובדי קסם ישן ומשכילה לחברו בהרמוניה נכונה לכאן ועכשיו. 

סאונה מפנקת, רטובה ויבשה, מאובזרת כראוי ומשולבת בתאורת לד צבעונית. "ספרטה ספא".

חדר קולנוע לבילוי משפחתי משותף.
 
מרחב חוץ במבנה הגבוה כפינת חמד: אמבט ג'קוזי וכורסאות מזמינות לשהייה באוויר הפתוח. ג'קוזי: "ספרטה ספא".

בין הספקים:
יאיר דורם - Yair doram
072-3385491

ספרטה ספא
03-7446655

מקלחונט רפי שפירא בע"מ –Miklachonet
 03-9535002


חלל סלוני משותף במבנה הגבוה. עץ תאנה ותיק שגדל "לתוך" המבנה, מקבל את הכבוד הראוי כשהוא תחום במעטפת זיגוג שקופה. תאורה: "יאיר דורם".
 
 
 
 
 
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי