גיבורת המחזה

 

המעצב שגופי התאורה המפוסלים שלו מאירים את חללי הלובי במלונות הנחשקים ברחבי הגלובוס, רואה בתאורה, הגיבורה הראשית בכל מחזה. 

 

מאת: אורי סלע | צילום: | - 02/03/2015

אם פעם היינו צריכים להרחיק עד לווגאס כדי לשטוף את עיניים ולהיכנס לעולמות האגדה הקסומים שמספקים בתי המלון של העיר המדברית, הרי שהיום הפך סיפור הקונספט לליבו של כל מלון שמכבד את עצמו. 


אצל אלבי צרפתי, התאורה היא גיבורת כל המחזה. זה לא שאין דבר מלבדה, אבל צרפתי לא משאיר שום מקום לספק. החללים בהם משולבים גופי תאורה הפיוטיים שלו, מפנים אליהם את מירב תשומת הלב ומסייעים בין השאר במיתוג המלון, בהעצמת חוויית הביקור ובצריבתו לטובה בזכרון האורחים. 


בכנס הבינלאומי הרביעי, לעיצוב ואדריכלות בתי מלון, שמפיקה בית&נוי, יתארח מר אנגין קליקבאס (Engin Celikbas) מחברת קסל סקראמר (Kessel Skramer) חברת פרסום ומיתוג מובילה, בעלת סניפים בארה"ב ואירופה, שירצה על ערכו החיוני של מיתוג בתי מלון. עוד יידונו בכנס, הלכי רוח ושינויים תרבותיים וחברתיים, כבסיס להגיית ופיתוח קונספט מלונאי, ויתארחו בו מרצים בינלאומיים נוספים שירצו בתחומי החיזוי, המיתוג והניהול המלונאי, לצד פאנל בהשתתפות אדריכלים, מעצבים ובכירים בתעשייה, בישראל.


גופי התאורה בעיצובו הם למעשה פסלים לכל דבר וגם כשאינם מאירים, מעניקים לחלל ערכים אמנותיים מכובדים. אלבי מסביר שבדיוק כמו שיש בית לאופנה יש גם בית של תאורה. הפריטים נוצרים ומעוצבים בסדרות מצומצמות ומעבירים מסרים עשירים באמצעות משחקי אור, שימוש בחומר ומתן דגש ותשומת לב למרקמים. 


על אף שעושה המעצב שימוש מקורי גם בעץ ונייר, החומר המרכזי המאפיין את גופי התאורה של צרפתי הוא המשי. העידון ומשחקי השקיפויות שלו, מאפשרים משחקים מרהיבים של צללים, צבעים וחומר. 


הרקורד, של אלבי צרפתי, עשיר בתערוכות, בתים פרטיים המתהדרים בתפאורה המוארת שמעצב וכמובן בתי המלון. נדמה שאין כמו מרחב בית המלון כדי לשלב בו את הפנטזיות הכי פרועות. אנשים מגיעים לחופשה ויצירת האווירה המדויקת מסייעת להם להיכנס למוד של חופש ורגיעה. 


בין המלונות שעיצב צרפתי מלונות בתאילנד, לאס ווגאס, מילאנו, וולנסיה, אטלנטיק סיטי ונוספים. הרקע התרבותי והקונספט של המלון, הם שמגדירים אילו גופי תאורה יתאימו להשתלב בו. הרקע התרבותי בדנמרק מסביר אלבי אינו דומה לרקע התרבותי בקליפורניה או בווגאס. המקוריות של האמן היוצר, נשמרת תמיד, אך באותה מידה חייבת להשמר ההתאמה לסגנון התרבותי הנהוג במקום.


צרפתי מגדיר את עצמו כיוצר מקורי, שמשתדל לעשות דברים שלא נעשו לפני כן. מבחינתו בעיות ומגבלות תכנוניות הם כח מניע ומאתגר שמאפשר לו לסלול שביל חדש, שטרם צעדו בו, בדרך לפתרון.


בזווית המקורית של צרפתי ניתן להבחין בכל עת שנתקלים בחלל המכיל את הפריטים פרי עיצובו. הוא אינו מושפע מהטרנדים המקובלים ומשתדל ליצור מתוך השראות רגעיות. מבחינתו כל מה שהוא עושה זה עכשווי, פשוט כי זה נעשה כאן ועכשיו ולא בשל מוסכמה עיצובית כזאת או אחרת.