TASCHEN בסטימצקי
במסגרת שת"פ ייחודי ובלעדי בישראל בין הוצאת הספרים המובילה בעולם "טאשן" ורשת סטימצקי, יוקמו בתוך חנויות הרשת "סניפים" של טאשן, והסנונית הראשונה שכבר יישמה את קונספט ה"חנות בתוך חנות" היא חנות הרשת בקניון רמת אביב. בחנויות ייוחד אזור בקיר ההיקפי (כ- 2 עמודות) שיישא את לוגו ההוצאה ויכיל כ- 200 ספרים של ההוצאה, וכן ייבנו מתקני תצוגה מיוחדים, המתאימים לסגנון של טאשן בחנויות בעולם. הוצאת טאשן החלה את דרכה בשנת 1980, כשבנדיקט טאשן, אז צעיר בן 18, פתח חנות קומיקס בקלן. ארבע שנים מאוחר יותר סימן מהלך נועז למדי של הבחור הצעיר את העתיד לקרות, כשרכש 40.000 עותקים מוזלים של ספר אמנות באנגלית על רנה מגריט. העותקים שנמכרו בהצלחה הניעו את טאשן להדפיס תחת שמו ספרים מעוצבים במחירים סבירים, ולהתמקד בתכני אמנות, לצד תכני תרבות משיקים כקומיקס, עיצוב, צילום, אופנה, קולנוע וכד'. מאז, כפי שנהוג לומר, הכול היסטוריה. המוניטין של ההוצאה, המתמחה בספרי אמנות, עיצוב וסגנון חיים המודפסים בלמעלה מ-20 שפות, אך הלך והתחזק, והיום היא נחשבת בין המובילות בעולם, בעלת 8 חנויות דגל באירופה ו-4 נוספות בארה"ב. רשת סטימצקי הינה לקוחה ותיקה של ההוצאה, ומעתה תהא נציגתה הרשמית. נכון לעכשיו חנויות רשת נוספות שנבחרו להתחלת שיתוף הפעולה הן חנויות בדיזנגוף 109, בקניון איילון, בגן העיר ובגרנד קניון בחיפה. מבדיקת נתונים עולה כי ספרי TASCHN מהווים כ- 25% מהמכירות של תחום האומנות והעיצוב במחלקה הלועזית ברשת סטימצקי, וההוצאה מהווה את המו"ל מס' 1 בדירוג המכירות בתחום האומנות והעיצוב בלועזית.
תפיסה הוליסטית בספרות
"מרכז למוסיקה וספריה ע"ש פליציה בלומנטל"
כיכר ביאליק, תל אביב.
מאת: אדריכלית נילי פורטוגלי
ספר דו-לשוני (עברית-אנגלית) בהוצאת עם עובד תל-אביב 2011/ Nili Portugali /
A Holistic Approach to Architecture - "The Felicja Blumenthal Music Center and Library" / AM OVED Publishers Ltd / Tel-Aviv/ 2011
"מרכז למוסיקה וספריה ע"ש פליציה בלומנטל", שתוכנן על ידי האדריכלית נילי פורטוגלי ונבנה בשנת 1996 בכיכר ביאליק, הוא הבניין העכשווי היחיד שהתוסף לאזור ייחודי זה בלב ליבה ההיסטורי של העיר תל אביב. כיכר ביאליק היא עולם בזעיר אנפין של תולדות האדריכלות של העיר תל אביב, בו ניתן למצוא סגנונות אדריכלות משנות העשרים של המאה העשרים - תקופת האדריכלות האקלקטית - דוגמת הבניין הראשון של עיריית תל אביב ובניינים משנות השלושים, כשהסגנון הבין-לאומי היה "הצעקה האחרונה"
הספר, שהינו ספרה השני של פורטוגלי, נועד לעורר דיון ציבורי בשאלות המאתגרות את הקהל הרחב ואדריכלי המאה ה-21 בנוגע לדרך ההתערבות של אדריכלות עכשווית בסביבה קיימת בכלל ובסביבה בעלת ערך היסטורי בפרט, באופן שיכבד וישמר את הקיים. לשיטתה של פורטוגלי עצמת נוכחותו של הבניין בסביבה טמונה דווקא במידה שהוא משתלב בה ולא במאמצים להיות נבדל ממנה, על ידי יצירת אייקון אדריכלי. יחד עם זה היא גורסת, "שמירה על רוח סביבה קיימת אינה בהכרח חזרה פנאטית על שפתה האדריכלית של אותה סביבה". ואמנם, מה שמייחד את עבודותיה ובכלל זה את בניין "מרכז למוסיקה וספריה ע"ש פליציה בלומנטל" הוא שגם החדש והמודרני ביותר נראה כאילו היה קיים כאן מאז ומעולם. טענתה של פורטוגלי היא כי כדי לשנות את פני הסביבה וליצור בניינים שנרגיש בהם ואיתם "כבתוך ביתנו" לא מדובר בשינוי של אופנה או סגנון, אלא בצורך באימוץ תפיסת עולם הוליסטית חוצה תרבויות אשר תחליף את תפיסת העולם הפרגמנטרית הנמצאת בתשתית דרכי החשיבה הקיימות.
"מרכז למוסיקה וספריה ע"ש פליציה בלומנטל" מייצג יותר מכל בניין אחר שתכננה פורטוגלי את תהליך התכנון הייחודי שלה ואת פרשנותה לתפיסת העולם ההוליסטית ופנומנולוגיה באדריכלות- תפיסת עולם הנמצאת בשנים האחרונות בחזית השיח המדעי וקשורה בקשר הדוק לפילוסופיה הבודהיסטית. הספר נועד לכל מי ששואף למקומות על - זמניים שיש בהם שאר רוח ונשמה- מקומות לחיות בהם.בכל תרבות, בכל חברה ובכל מקום.
המחברת, נילי פורטוגלי, הינה אדריכלית, בוגרת בית הספר לאדריכלות ה- A.Aבלונדון (1973); לימודי תואר שני באדריכלות וביסודות הפילוסופיה הבודהיסטית באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה (1981) ולימודי קולנוע באוניברסיטת תל-אביב. פורטוגלי, שכיהנה כמרצה בכירה במחלקה לאדריכלות שבאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, ירושלים, ולימדה בפקולטה לאדריכלות ובינוי ערים בטכניון, זוקפת לזכותה זכייה בפרסים בתחרויות בהן השתתפה, מוזמנת כמרצה אורחת לכינוסים בין-לאומיים ולאקדמיות מובילות בעולם, משתתפת בתערוכות; פרסמה מאמרים רבים בתחום האדריכלות, ועבודתה תועדה בכתבי עת מקצועיים, בעיתונות ובטלוויזיה.
מתוך כתבה "מה קורא". גליון 124, מאי - יוני 2012