תערוכת Maison Objet

 

אחרי ה"בלינג בלינג"- זמן לשוב לעיקר!

מאת: מיה אור | צילום: Fllioux & Fillioux |
 

ביתני ההשראות הנכללים בתערוכת Maison & Objet במטרה לשרטט את העתיד הצפוי לנו בתחום העיצוב, התמקדו הפעם בחזרה לערכים בסיסיים וטובים, כמהות נכונה לתקופה בה אנו חיים. במצע המשותף שגיבשו חברות החיזוי, נטען כי לרגיעה ולשיבה לבהירות בסיסית ולזיקוק ערכי שמהווים את תמצית החיים, ישנה עכשיו חשיבות מכריעה, והדבר הראוי והנכון הוא להיפרד מתרבות ה"בלינג בלינג"- לפרוק מעלינו את המלאכותי, השטחי וחסר הערך, ולבחור את הטוב ביותר מתוך העודף המוגזם שמזמן העולם הרועש וההומה. היוקרה המינימליסטית, לשיטתם של חוזי העתיד, מגדירה-מייצרת מחדש על זמניות פשוטה ונאצלת: מדדי יופי ואסתטיקה חוזרים ונשקלים במבט מפוכח, והרוח העכשווית מודדת ומעריכה מחדש את הישן/עבר, השוטף/הווה והעתיד. בתוך כך, תגליות טכנו-מדעיות של זמננו מזרימות לרקמת החיים חיות חדשה וחזון לעתיד, כאשר ערכי ההתייחסות שמתגבשים בעקבות זאת מעצימים את ממדי הרגש והתחושה, תוך יצירת סגנון חיים נחשק יותר, רוח  רעננה וסוג של "אמנות חיים" חדשה.

 

 

 

 

 

מינימום אינו פחות, אלא תמצית ועיקר, ולכן הוא גם טוב יותר

 

סוכנות אליזבט לאריש כינתה את מצע הצפי שלה "מינימום", והתזה שהעמידה בבסיסו טענה כי בחירת הטוב ביותר ע"י מתן יתרון ל"פחות" היא הביטוי העכשווי ליוקרה שמפנה את גבה לראוותנות, לעומס ולעודף- גיאומטריה נקייה, חומרים שקופים, צורות קלילות וצבעוניות מדורגת, הם שמעצימים את מעמדו של הכוח הרגשי. עיצוב מינימליסטי זה מייצר צניעות דיסקרטית שמזמינה התבוננות, כאשר הצמצום הסטייליסטי משחרר את החלל ממשקלם-תרתי משמע- של אובייקטים מיותרים ומגלה את תמצית היופי המזוקק והטהור. בביתן המינימליסטי ונקי הקווים הוצגו אובייקטים המאופיינים בעיצוב קליל, וצבעוניות של שחור לבן לצד חומריות שקופה הדגישו את מסר המינימום התמציתי.

 

 

 

 

 

עכשיו הוא הזמן לנצחיות שהינה פשוטה, אך בה בעת עשירה ברגשות ותחושות

 

תקופתנו היא תקופה בה מאפייני החיים הטובים ראויים לשינוי- עכשיו הוא הזמן לנצחיות פשוטה, אך בה בעת עשירה ברגשות ותחושות, גרס פרנסואה ברנרד במצע העתיד שלו. צורות גיאומטריות, ארכיטיפיות, מולקולאריות ומופשטות, מתייחסות לאלמנטים כמים, אש, אדמה ואוויר, והעיצוב שואב השראה ממטאורולוגיה ואקלים במטרה להגדיר ולייצר ביטויים חדשים לרוח הזמן. כך, בין כובד לקלות, בין מסיביות ושקיפות, בין עוצמה וזרימה, דור חדש של אובייקטים, על צורתם, מופעם הוויזואלי ותכונותיהם הפיזיות, מזמין לחלום. הביתן שתרגם את התזה נחלק לארבעת היסודות, ובתוך ויטרינות שקופות הציג את האובייקטים שסימלו אותם: אש שיוצגה בצבעי אדום ובחומריות של מתכות כנחושת, את האוויר ייצגו בדים אווריריים וחומרים קלילים דוגמת נייר, האדמה מצאה את ביטויה בחומרים כבטון, עץ גולמי או אבן, והמים בזכוכית ובגווני כחול.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

המחר כבר כאן, וטכנולוגיות שחודרות לחיים תרות אחר מחוזות של עולם חדש וחדשני

 

הביתן של סוכנות נלי רודי, בעיצובו של וינסנט גרגואר, היה שונה מהאיפוק של הביתנים האחרים, ולעומת המינימליסטיות והצבעוניות השקטה היה עשיר בצורות ובחומרים, מטקסטיל, עור וזכוכית ועד קרמיקה, מתכות וחומרים טבעיים. המחר כבר כאן, הצהיר המסר שעמד בבסיסו, וטכנולוגיות חדשות שחודרות לחיים תרות אחר מחוזות עולם חדש וחדשני. בניגוד למוכר ול"דה ז'ה וו", המודרניות שולחת איתות מעודן של שינוי החג סביב ומפעיל את הדמיון, והחדשנות מאיצה אנרגיות חיוביות בכל שדה העיצוב: חומרים ומופעם משרטטים עתיד בו חושים וחושניות משתלבים זה בזה, וכך, מלווה בתחושת זרימה מוארת ומאירה, העולם חוקר ומגלה דרכי חיים חדשות- דרכי מחר, שלמעשה, כבר נמצאות כאן עכשיו.  

 

 

 

 

 

 

 

 

תגיות

יצירת קשר - תערוכת Maison Objet