תכנון ועיצוב עד התקרה

גם התקרה המשעממת והמובנת מאליה יכולה להפוך ממשטח לבן וסתמי למראה לזירת התרחשות צורנית הנוטלת חלק פעיל בעיצוב החלל כולו

מאת: אביטל מאור | צילום: יח"צ | חברות שונות - 03/04/2013

מרובעת, שטוחה, לבנה ומנוקדת באמצעיתה בגוף תאורה – זוהי התקרה הסטנדרטית שמאפיינת את מרבית הדירות בישראל, רחוקה מאד מהתקרות הקישוטיות המוכרות מסגנונות הבנייה של העבר, לא כל שכן מהתקרה המפורסמת שצייר מיכאל אנג'לו בקפלה הסיסטינית בקריית הותיקן ברומא- אתר חובה תיירותי לכל המבקרים בעיר. האדריכלות המודרנית של  המאה ה- 20 אכן הפשיטה את התקרה מהקישוטיות שאפיינה אותה במאות קודמות, אך עם זאת, למרות שבדירות סטנדרטיות הנרכשות מקבלן עדיין נמצא בדרך כלל את אותה תקרה שטוחה ומונוכרומטית, בתכנון פרטני ניכרת כיום תמורה בתפיסת תכנונה, כאשר הגיאומטריה ה"משעממת" יכולה להפוך לקומפוזיציה חזותית עשירה.

"התקרה", מציין האדריכל יוסי פרידמן, "נמצאת בדרגת חשיבות כה גבוהה, עד שלפעמים אפילו מתחילים את תכנית העבודה ברעיון לתקרה". הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר על מבני ציבור, אך נכון גם כאשר מדובר על בניה פרטית, וזאת משני טעמים: האחד המתייחס לתקרה כאל אלמנט עיצובי התורם למראה החלל, והשני הלוקח בחשבון שהתקרה מצריכה "סופר פוזיציה" של כל המערכות בתוך מערכת התקרה. שכן בימים ברוכי מערכות מורכבות ומתוחכמות הפכה התקרה להוות "אכסניה" מוצלחת עבור התשתיות שמחייבת התקנתן, והחשיבה התכנונית המקדימה צריכה לקחת בחשבון שילוב והסתרה של מערכות רבות כגון קירור, חימום, תאורה, רמקולים, גלאים שונים ולעיתים אף מצלמות או תקשורת מחשבים. לאלה יש להוסיף, כמובן, את נושא האקוסטיקה, מרכיב משמעותי וגורם מכריע בפני עצמו, ובכל מקרה אין ספק שתכנון תקרה הוא כיום נושא מורכב, שצריך לשלב חזות אטרקטיבית עם תפקוד אופטימלי. במסגרת זו מעמיד העידן המודרני לרשות המתכננים חומרים ושיטות המאפשרים ליצור חללים המתהדרים בתקרות מסוגננות שנוטלות חלק פעיל במראה המעוצב, מעניקות פתרונות יעילים להצנעת תשתיות נדרשות ו/או שיפור תנאים דוגמת בהיבט האקוסטי, והופכות את "החזית החמישית" לזירה מעניינת של התרחשות צורנית.

 

תקרה אקוסטית
האקוסטיקה היא ענף במדע הפיסיקה העוסק בייצור, שליטה, העברה, קבלה והשפעה של הקול. רתימת מדע האקוסטיקה לצרכים אדרכיליים החלה בבתי אופרה וקונצרטים והתפשטה גם למסעדות, בארים, מקומות עבודה, אולמות הרצאה ומבני ציבור שונים.
כלל מפתח בתחום שיפור האקוסטיקה הוא כלל ה-ABC:
A - Absorb – בליעת גלי קול בדרך כלל באמצעות אריחי תקרה.
B – Block – חסימת גלי הקול, בדרך כלל באמצעות לוחות מיוחדים.
C – Cover up – הגברת רעשי רקע על חשבון קולות שיחה פרטית - נעשית בדרך כלל על ידי אמצעי מיסוך שונים.
התקרה האקוסטית היא אחד האמצעים הקריטיים על מנת ליצור "סביב. קול" ידידותית, נכונה ונעימה. תקרה כזו מורכבת בדרך כלל מאריחים היכולים להיות עשויים מחומרים שונים כגון, גבס, עץ, פיברגלס, פח (או  מתכת אחרת), חומרים מינרליים, פיברגלס, חומרים מוקצפים ואף יריעות וציפויי בד,  כאשר חיבורם לתקרה נעשה באמצעות קונסטרוקציה ליצירת "גריד" צורני. בחירת האריחים מבחינת סוג חומר,  הטקסטורה, הגודל וכד', אינה רק פונקציה של החזות הרצויה, אלא חייבת גם  להתייחס לנתונים שונים. ראשית יש להתייחס  לייעוד החלל- בית ספר, משרד, בית חולים, מוזיאון, אולם קונצרטים, מפעל, מסעדה וכד' – שכן לכל אחד מאלה עשוי להתאים  חומר שונה. שנית, יש להגדיר את רמת העמידות הנדרשת בתחומים שונים כגון, עמידות בתקני אש, עמידות בלחות, החזרת אור, בליעת רעש, התנגדות למעבר קול, אנטי בקטריאליות, יכולות ניקוי ורמת סטריליות.
את התקרות האקוסטיות מקובל להנמיך על מנת לנצל את המרווח הנוצר בין התקרה האקוסטית לבין התקרה המקורית להעברת צנרת ומערכות שונות (חימום, קירור וכד').

 

אולם גם בתכנון תקרה אקוסטית מונמכת התכנון אינו מתחיל ונגמר בתחום הפונקציונאלי. גם כאן, כפי שמציין האדריכל יוסי פרידמן, לצורה הסופית חשיבות עליונה מבחינה אדריכלית עיצובית, כאשר הקשר הקונספטואלי שבין התקרה לרצפה צריך להילקח בחשבון ("שיקוף", או "הכפלה" לדוגמא), ואף להתייחס למרכיבי התכנון האחרים, על מנת להגיע למראה ולתחושה הסופיים הנוצרים תחת התקרה.


תקרות ואלמנטים מגבס
לוחות הגבס שחדרו לחיינו כבר לפני למעלה משלושה עשורים יצרו מהפיכה בתחום עיצוב הפנים, כשהם אפשרו לשנות באופן דרמטי חלוקות חללים וליצור נישות ואלמנטים מבניים שונים במהירות, במחיר נוח ובורסטיליות של אפשרויות גימור. ככאלה הם הפכו לחומר נוח ופרקטי לשימוש גם בתקרות , הן לצורך הנמכות שנועדו להסתיר מערכות שונות ו/או פגמים בתקרה המקורית ולשילוב גופי תאורה, והן לצרכים דקורטיביים גרידא, כשהשימוש בהם מעניק אין סוף משחקי עיצוב, כפי שמציינת אדריכלית הפנים הילית קרש. הלוחות, המוצעים במידות עובי שונות, ניתנים לחיתוך/כיפוף 

 

באינסוף דרכים וצורות, ובתוך כך מאפשרים ליצור אלמנטים עיצוביים מרתקים, המגדירים באופן משתנה את הקשר שבין התקרה לקירות ולרצפה. יצירת חגורות בולטות סביב התקרה (קרניזים), תקרות מעוגלות, ספירליות או ישרות, הן רק חלק מהדרכים המעניינות הן להגדיר מחדש את נוכחות התקרה והן להגדיר מחדש את חיבורי התקרה והקירות. כאשר מצרפים לאלמנטים הדקורטיביים מגבס גם חיפויים מעניינים – צבע בטכניקה אמנותית, טיח מינרלי, אריחי פסיפס, מראות וכד', מתקבל אלמנט מבני-דקורטיבי שיכול לנוע על כל קשת סגנונות העיצוב האפשריים.


תקרות מתיחה
אחת הטכנולוגיות החדשות יחסית בתחום התקרות היא "תקרות מתיחה", הנפוצות בעיקר בתחום מבנים ציבוריים, קניונים, מסעדות ואזורי מסחר שונים, ולאחרונה חדרו גם לשימוש בבתים פרטיים. תקרות המתיחה עשויות מיריעות P.V.C (בנוסחאות שונות הייחודיות לכל חברה), קלות הנמתחות מתחת לתקרה המקורית במרחק שיכול לנוע בין מס' מילימטרים ועד לעשרות סנטימטרים, והן מוצעות במבחר צבעים ומידות. 
יתרונה החזותי של תקרת המתיחה הוא בכך שמתקבלת תקרה המסתירה את שטח הפנים המקורי (על כל סדקיו ופגמיו השונים) ליצירת מראה חלק ואחיד. לחלופין, באמצעות מגוון הצבעים והטקסטורות (לרבות אפקט מראה, או דווקא אפקט גבשושי) שקיים היום בשוק מאפשר השימוש בהן להשיג ורטסטיליות צורנית ברמה גבוהה, המתאימה למטרות שונות, כמו גם אפקטים חזותיים מלאי עניין. כך, למשל, יכולה התקנתן להסב תקרה שטוחה לתקרה בעלת אפקטים תלת ממדיים, וכן ניתן ליצור באמצעותן משחקי אור מעניינים (ע"י התקנת גופי תאורה במרווח שנוצר בינן לבין התקרה ושימוש ביריעות שקופות למחצה) דבר שהופך אותן מתאימות במיוחד למקומות בהם האפקט העיצובי הדרמטי הוא בעל חשיבות גבוהה
מהבחינה הפונקציונאלית לתקרת המתיחה מספר יתרונות, כמו גם תכונות חומריות טובות של משקל נמוך,אנטי בקטריאליות, עמידות בתקני אש ו"שקיפות" אקוסטית. ניתן להתקינן בכל גובה נבחר, כאשר מתחת ליריעה המתוחה, בדומה לתקרות אקוסטיות, אפשר להסתיר חיווט, מערכות קירור/חימום וכד', וחידושים אחרונים בתחום מאפשרים להשתמש בהן גם כשנדרש שילוב תאורה ופתחי מערכות קירור. במידה ונדרש בידוד אקוסטי ניתן לשלב ברווח שנוצר בין היריעה לבין התקרה המקורית אריחים אקוסטיים שונים, ויתרון נוסף של השימוש בתקרות המתיחה גלום בקלות ההתקנה ובמהירות הביצוע.
לאחרונה נוספה לתחום תקרות המתיחה שיטה הנקראת "Climaclick", שהיא שיטה באמצעותה ניתן לשלוט בפיזור האוויר בחלל החדר תוך כדי יצירת "קירות" של אוויר קר או חם. כך האוויר החם/קר מתפזר באופן אחיד בכל היקף החדר, תוך מניעת שטחים מתים, או תופעה של "מקלחות אוויר קר".


משנים פרופורציות - צבעים, מרקמים וציורים 
למרות שהגון הלבן הוא עדיין הנפוץ ביותר לשימוש בתקרות, שימוש בצבע ובאלמנטים צבעוניים יכול לשדרג במהירות יחסית את מראה החלל כולו. את הצבע ניתן לשלב ישירות על התקרה המקורית, או להשתמש בו גם כאשר קיימת קונסטרוקציה של חומרים נוספים כמו גבס, עץ וכד'.
ככלל, אין דרך להמעיט בחשיבותו של הצבע, הפונה באופן הבלתי אמצעי ביותר לחוש החשוב ביותר – הראיה, וחשיבותו רק הולכת וגדלה כאשר בוחרים לשלבו בתקרה ולסיים בתאורה מתאימה. בחירות הצבע והגוון ייצרו אפקטים שונים בתכלית, עד כדי קביעת אוירה ורגש. את יכולות הצבע, מאפייניו ומידת השפעתו, ניתן לרתום למלאכת התכנון על מנת ליצור "מניפולציות" ואשליות אופטיות, כאשר הגוונים הנבחרים יכולים "להוסיף" או "לצמצם" את מידת האור בחלל, לשוות לו  "גובה או הנמכה" וכן ליצור בו תחושת "פתיחות", או "סגירות". כך, לדוגמה, תקרה בהירה לעולם תיצור רושם של חלל גדול וגבוה יותר,  ומנגד תקרה בגוון חם וכהה מעל קירות בהירים "תנמיך" את גובהו. צביעת  הקירות בצורה לא מלאה עד גובה שני שליש  יוצרת אשליה מנמיכה לתקרה (דבר המתאים, למשל, לחללים בעלי תקרות גבוהות או לחדרי תינוקות, שם חשוב לייצר לפעוט תחושה עוטפת ומחבקת).
כמו בקירות, גם בתקרה ניתן להשתמש בשליכטות צבעוניות הקיימות היום בשוק ולהעניק באמצעותן לתקרה "אופי" ייחודי מותאם לסגנון העיצוב, דוגמת תקרה מחוספסת וכפרית.

 

חברות הצבע מעניקות היום הזדמנות לשדרג את תקרות החדרים גם באמצעות שלל חומרים מתקדמים המאפשרים ליצור אפקטים ויזואליים שונים, כתקרת "עננים", או "שמיים", תקרה מנצנצת וכד'. וכך, גם אם פרסקו בסגנון הרנסאנס הוא לא בהכרח כוס התה שלנו, ציור תקרה, פיגורטיבי, אבסטרקטי או מונדריאני, בהחלט יוסיף אופי וייחודיות לכל חלל, כאשר יש להביא בחשבון את החסרון שהוא אינו ניתן להעברה...


סקיילייט
ה"סקיילייט" – פתח מזוגג הממוקם בדרך כלל בתקרת הבית, הוא אלמנט תקרה ותיק שהשימוש בו נפוץ בעיקר באזורים בהם האקלים האפרורי מבקש מהאדריכל פתרון להכנסת כמה שיותר אור. גם בארצנו שטופת השמש חלה בשנים האחרונות עליה גדולה בשימוש ב"סקיילייט" בבניה פרטית, כאשר במקרה זה נדרשת זהירות בכל הקשור להתקנתו בשל הקרניים האכזריות שעלולות ליצור מצב של "אפקט חממה". לפיכך, כל שילוב סקייליט מחייב תכנון מוקפד של מיקום וגודל, והחברות העוסקות בכך מציעות כיום לשלבו עם פתרונות הצללה שיתנו מענה לבעיה זו.
"הסקיילייט" (וגם פתרון ההצללה הנלווה לו) יכולים להיות אלמנט קבוע, אך יכול להיות גם אלמנט דינמי הניתן להזזה חשמלית. כך ניתן לייצר תקרה (או חלק מתקרה) נעה, שניתן להסיטה ועל ידי כך לקבל במידת הרצון/צורך אזור פתוח לכיפת השמיים.
במסגרת כל הבדיקות הנדרשות להתקנת ה"סקיילייט" (מיקום, עובי הזיגוג, איטום וכד') יש להביא בחשבון את האלמנט הפשוט ביותר, אך זה שנוטים לשכוח אותו – אפשרות הניקוי. "סקיילייט", יפה ככל שיהיה, הופך מאלמנט עיצובי מרשים לאלמנט הרבה פחות מרשים כשהוא מכוסה בעלי שלכת, עקבות בוץ ולשלשת ציפורים...!

אלמנטים דקורטיביים
בדיוק כמו בתחום חיפוי הקירות, גם עבור התקרה ניתן לבחור בדקורציות שונות, אשר יעניקו לחלל אופי וייחוד: חיפוי התקרה במראה, באופן מלא או חלקי, ייצור הכפלות והשתקפיות של החלל כולו, ובתוך כך יעניק לו תחושת מרחב. שילוב של קורות עץ לעולם ישווה לחלל מראה כפרי וחם, ונופך של עניין שונה ינסוך שימוש בפסיפס,  שבדומה לחיפוי קירות, בעיקר בחללים רטובים, יכול לחפות גם את התקרה ולשנות לחלוטין את מראה החדר.
כל מי שביקר בבית או בבית מלון אירופאי מכיר מן הסתם את מראה התקרות התחומות בפרופילים דקורטיביים ואת הרוזטות הקישוטיות המעטרות את גוף התאורה המרכזי. שימוש באלמנטים קישוטיים אלה נובע ממסורת אדריכלית שונה משלנו ואף אינו מיישר קו עם הסגנון המינימליסטי שפשט בשנים האחרונות במחוזותינו, אך שוחרי ארומת העבר והמראה הקלאסי לא יוותרו על נוכחותם. אלמנטים דקורטיביים אלה עשויים בדרך כלל מפוליאריטן מוקצף, המגיע בצבע בסיס לבן אותו ניתן לגוון בכל צבע נבחר, והחברות השונות מציעות  אותם בעיצובים שונים- במראה קישוטי קלאסי, אך גם כאלה שהם בעלי קווים נקיים וישרים.
בתוך משפחה זו של אלמנטים דקורטיביים לתקרה ניתן למצוא פרופילים (המכונים גם בורדרים) המותקנים כאמצעי תיחום בנקודות החיבור בין הקיר לתקרה, המגיעים בתצורות שונות -  מעוטרים, חלקים או שטוחים, ואף פרופילים גמישים, המיועדים להתקנה בתקרות מעוגלות. אלמנטים קישוטיים נוספים הם כרכובים –אלמנטים בולטים בתצורות משולשים קישוטיים מגוונים, אותם ממקמים בפינות החדר, בזוויות החיבור שבין תקרה ושני קירות. וכן רוזטות – אלמנט המאופיין במראה מעוגל עם דיגום קישוטי שנועד לעטר גוף תאורה מרכזי, והינו בדרך כלל דומיננטי ובולט כמו שנדלייר.
בסופו של דבר, בין אם ננמיך, נציף, נחפה או נקשט באלמנט כזה או אחר, כאשר נביט כלפי מעלה נגלה שגם התקרה יכולה להפוך ממשטח משעמם ומובן מאליו למרכיב בעל נוכחות מעניינת ובלתי שגרתית.


מתוך מגזין בית ונוי 96: "בגובה התקרה"

 

 

תגיות

יצירת קשר - תכנון ועיצוב עד התקרה