עליית מדרגה - עיצוב מדרגות

מרחפות, בנויות, ספירליות או שקופות - מדרגות. כאלמנט מבני הן אמצעי שמאפשר מעבר בין מפלסים, אך מתכננים מגייסים אותן להוות גם מרכיב אסתטי בעיצוב חלל הפנים, תוך שימוש בחומרים מגוונים ומתן יד חופשית ליצירתיות

מאת: אביטל מאור | צילום: יח"צ | חברות שונות 03/04/2013
לגרמי מדרגות מפוארים יש נוכחות היכולה להעתיק נשימה, והם אינם רק אלמנט אדריכלי פונקציונלי שנועד לאפשר מעבר ורטיקלי ממפלס אחד למפלס גבוה יותר. מדרגות הן גם מטפורה, וגרם מדרגות מורכב ומפואר הוא עדות ליכולות תכנון והנדסה, לטעם טוב ולממון.
לא בכדי גרמי מדרגות כיכבו בסרטים למכביר, שהמפורסם בהם הוא אולי "חלף עם הרוח", עם הסצנה הבלתי נשכחת בה יורדת סקרלט אוהרה לבושה בשמלתה המפוארת במדרגות אחוזת "טרה".

 

לא בכדי ישנם בניינים לא מעטים שנחרטו בתודעה בזכות גרם המדרגות שלהם: ארמון דולמה באצ'ה בתורכיה (עם מעקה "בקבוקי" הבדולח), בית האופרה הישן בפריז, גרם המדרגות המפוצל של ה-National History Museum בלונדון ואף הרוטנדה הקונכייתית של פרנק לויד רייט במוזיאון גוגנהיים בניו יורק – שהיא יותר רמפה ממדרגות וסוג של פתרון למעבר ורטיקלי מקומה לקומה.

 

לא בכדי השיר "Stairway to Heaven" של להקת לד זפלין הוא משירי הרוק הידועים והמושמעים ביותר בכל הזמנים, שכן לאפקט עליה וכמובן ירידה יש קשר הדוק לדת, מיסטיקה, תרבות, עושר, אופנה ואמנות. כך או אחרת, כשהם במיטבם, יכולים גרמי מדרגות להצית את הדמיון ולאפשר שימוש בתחביר אדריכלי מורכב.


דעיכה בלתי נמנעת במיקומן של המדרגות בעשייה האדריכלית התרחשה עם המצאת המעלית, התרחבות הבניה לגובה, וצמצום השטחים לבניה באזורים אורבאניים. בנוסף, בעידן בו התמעטה בניית ארמונות, בתי פאר, קתדרלות ענק וכד', הצטמצם תפקידו של גרם המדרגות לכדי מהות פונקציונלית בלבד, והאספקטים האחרים שלו, דוגמת היותו אלמנט פיסולי רב רושם וחשיבות במבנה, נזנחו בדרך כלל.

 

אדריכל גיא ארבל מצר על תופעה זו של ירידת המדרגות מגדולתן, ומדגיש שחשיבותן של המדרגות היא בכך, שלהוציא קשר עין, הן מהוות את הקשר הורטיקלי הפיסי היחיד שבין המפלסים במבנה נתון. לדבריו, גרם מדרגות הוא מהאלמנטים האדריכליים החשובים והמרתקים ביותר בבניה, אולם במציאות העכשווית, כאמור, הן מעט מבודדות. בבניינים משותפים הן נדחקות לשוליים מפאת הימצאותה של המעלית, ובדרך כלל לא מושקע בהן כל אלמנט רעיוני/עיצובי אשר יאפשר החזרת עטרה ליושנה.

 

מדרגות ותקנים
מדרגות מורכבות ממספר חלקים:
שלח – החלק עליו דורכים
רום – הפרש הגובה בין שלח לשלח
מהלך – רצף של מספר שלחים ורומים
פודסט – מישור אופקי המהווה הפסקה בין מהלך למהלך
גרם – מערכת שלמה המורכבת מכמה מהלכים ולפחות פודסט אחד

בארץ ישנם תקנים ברורים לגבי מדרגות ומעקות, והם אינם שרירותיים, מסבירה האדריכלית טלי מינץ. חשיבותם היא בכך שהם מאפשרים יצירת מדרגות ארגונומיות שנוח ובטיחותי לדרוך עליהן, ומלוות במעקה לצורכי בטיחות. המדרגות צריכות להיות בנויות באופן אחיד, על מנת ליצר זרימה נוחה ואחידה של העליה והירידה בהן. בתוך כך,
מהלך מדרגות חייב לעמוד בתקן המבוסס על נוסחה שקובעת כי גובה שני רומים ועוד שלח אחד צריכים לתת תוצאה של בין 61 ל-63 ס"מ. מה שמתקבל מנוסחה זו, מסבירה מינץ, הוא רום מקובל של כ-16.5-17 ס"מ ושלח של כ-28 ס"מ – זהי מידה המאפשרת מדרך נוח והרמת רגל נוחה בין מדרגה למדרגה. גם לגבי מעקות יש תקינה ברורה האומרת כי על השלבים להיות אנכיים ולא אופקיים על מנת למנוע טיפוס, ואף מחייבת שמירת מרווח שאינו עולה על 11 ס"מ בין שלב לשלב, על מנת למנוע נפילה.

מבנה וצורה
עד לפני מספר שנים המדרגות, גם בבתים פרטיים, היו מדרגות בנויות (רתומות), כאשר בשנים האחרונות ניתן לראות יותר ויותר מדרגות "מרחפות" - אם כאלה שבנויות על קונסטרוקצית מתכת ואם רתומות / זיזיות המחוברות לקיר הניצב. שני הסוגים יכולים להופיע במבנים שונים: סיבובי, ישר, או לולייני (בעיקר למטרות חוץ, או לעליה לעלית גג, גלריה וכד'). מבנה של מדרגות בנויות אשר מורכב ממהלך ישר שבסופו פודסט המתפצל לשני גרמי מדרגות אופייני לארמונות, בתי מידות וכניסות של בתי מלון, מוזאונים וכד', כבר אינו מקובל בבניה פרטית.

חומרים
המדרגות הבנויות היו בדרך כלל עשויות עם גימור של טראצו ובמקרים יוקרתיים יותר עם גימור של אבן טבעית, כמו שיש. בארץ, בשונה מאירופה וארה"ב, גמר של שטיח במדרגות לא הפך להיות מקובל.
כניסתן של המדרגות המרחפות הוסיפה לעניין החומריות מגוון רב של חומרים – הדבקת פלטות שיש על משטח בטון או ברזל, בוצ'ר בלוק מעץ המוברג למשטח פח, בטון, פלטות של זכוכית מחוסמת ועוד.
חשוב להדגיש כי החומריות קשורה קשר הדוק למיקומן של המדרגות. אפשרויות הגמר במדרגות פנים שונה לחלוטין מאלה של מדרגות חוץ, או כאלה הנמצאות בסביבה רטובה. או אז נדרש גמר מחוספס, אשר ימנע את אפשרות החלקה.

עיצוב
תפיסת העיצוב או הנוכחות בחלל של המדרגות השתנתה. אם פעם, גם בבתים פרטיים, המדרגות היו גורם "נסתר" וכלוא בין שני קירות ליצירת כעין "חדר מדרגות", הרי שכיום מקובל הרבה יותר לפתוח אותן ככל האפשר אל החלל, מסבירה האדריכלית טלי מינץ. ככלל, גרם מדרגות יכול להיוותר בחזקת אלמנט מבני-פונקציונלי בלבד, וככזה הוא ימוקם בד"כ בצד החלל, ולחלופין להוות אלמנט מרכזי-דומיננטי, לעתים אפילו כזה ש"מכתיב" את זרימת החלל, או משרת הגדרת אזורים.   
על מנת לרתום את המדרגות לאסתטיקה הויזואלית ניתן לתכנן "עין" במהלך גרם המדרגות, על מנת להוציא את המדרגות הכלואות אל החלל וליצור זרימה נקיה ויפה יותר של המעקה.
דוגמא נוספת של פתיחת המדרגות לחלל היא המשולש שנוצר בגרם מדרגות בנוי המכונה "פלשטקה". כיום מקובל לבטל את הקיר העליון האלכסוני כך שבעת העליה נראות המדרגות של המהלך הבא במקום התקרה. דבר זה יוצר מראה אוורירי הרבה יותר.
אווריריות וקלילות היא שם המשחק בתפיסה העיצובית העכשווית של המדרגות, והוא גם מסביר את המעבר למדרגות המרחפות - מדרגות "קלות" אשר נוכחותן בחלל פחות מסיבית ופחות מעיקה.
גם בתכנון מדרגות קלות אלה, הדגש על הקונסטרוקציה המרכזית (השדרה) המחזיקה אותן גורסת ביטוי מינימלי שלה. חיפוי המדרכים בסוג זה של מדרגות הוא חשוב, וחשוב שידבר באותה שפה של שאר חלקי הבית. מדרגות בטון, לדוגמה, אשר צבועות בצבע לבן, יטמיעו את המדרגות בקיר ליצירת מראה אחיד. ואילו מדרגות מחופות בפלטות של עץ אגוז כהה יעניקו לאותו מבנה בדיוק נוכחות שונה בתכלית.

מעקות
מראה גרם מדרגות אינו יכול להיות מושלם ללא התאמה של מעקה. עיצוב המעקה יכול לנוע בכל קשת הסגנונות, בהתאמה לסגנון הבית, ממינימליזם המבקש לצמצם את נוכחות המעקה ככל האפשר ועד לקישוטיות מודגשת ההופכת את המעקה לבעל אמירה ויזואלית. גם החומריות מגוונת מאוד – עץ, ברזל, נירוסטה, זכוכית, פלדה, פליז, אבן, אם למנות חלק מהחומרים השכיחים בתחום זה. חברות המעקות מציעות סדרות בהתאם לחומריות השונה אבל אחד הדברים הבולטים הוא האפשרות להזמין מעקות על פי הזמנה אישית. מעקות אלה, בדרך כלל בעבודת נפחות אמנותית, הפכו להיות כמעט דבר שבשגרה על מנת ליצור גימור נאה לגרם המדרגות.

 

למי שמהרהר באפשרויות הגלומות בגרמי מדרגות ובדרך לפתור מעברים ורטיקליים בתוך מבנה כדאי להיזכר בעבודתו של האמן Carsten Holler, אשר הציג את מיצב המגלשות שלו בטייט מודרן בתחילת השנה. המגלשה המפורסמת ביותר שבנה האמן היא זו שנבנתה במשרדי חברת "פראדה" במילנו, המקשרת את משרדה האישי של Miuccia Prada למכונית שלה.


"יישום טכנולוגי"
במסגרת קורס "יישום טכנולוגי", המתקיים בשנה ב' של לימודי אדריכלות במכללת ויצ"ו חיפה לעיצוב, בהנחייתם של האדריכלים גיא ארבל, מיקי בודובסקי, עאבד באדרן ודורון מינין, נדרשים הסטודנטים ליצור גרמי מדרגות על פי אימג'  נתון לבחירתם, ולאחר מכן נבדקים הגרמים על פי כל הקריטריונים התכנוניים וההנדסיים על מנת לוודא שניתן ליישם אותם באופן מעשי. הסטודנטים מלווים על ידי קונסטרוקטורים, כאשר ההגשה הסופית איננה הדמיה בלבד, אלא סט של תוכניות ביצוע העומדות בכל הקריטריונים של החישובים והתקנים הנדרשים. דווקא עבודות הסטודנטים, החפות משיקולים כלכליים ומאילוצי זמן אמת, מדגימות את יכולות גרם המדרגות להפוך לאלמנט תמטי, פיסולי ואסתטי. אחת הדוגמאות לרתימה תמטית של גרם מדרגות היא עבודתה של הסטודנטית עינב למפיט אשר יצרה גרם מדרגות בתוך מרכז להתפתחות הילד. מהלך גרם המדרגות הוא, למעשה, גם מהלך התפתחותו של הילד, כאשר העליה מספקת גירויים פיסיים שנועדו הן ליצור עניין והן להפעיל באופן ממשי, ובכך הופך האלמנט המבני ל"צעצוע" בפני עצמו.

 

דרך עבודה זו ואחרות ניתן לראות כיצד באמצעות התנועה הורטיקלית וההוריזונטלית המדרגות משיגות שליטה, הן באופן ממשי והן באופן מטפורי, וכסמל  להתקדמות ושיפור הן מקבלות על עצמן את התפקיד באופן אופטימלי.

 

מתוך מגזין בית ונוי 97: "עליית מדרגות"

 

 

החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי

תגיות

אריחים Ecommerce Website Development