תחת הכותרת "המרכיב הסודי", הציגה התעשייה את
ערך הכבוד (RESPECT) כעיקרון מוביל - כבוד לסביבה, לאנשים,
לרעיונות וללקוחות. האווירה בתערוכה שיקפה יציבות מחודשת לאחר תקופה מאתגרת,
והדגישה את מקומה של ספרד כמובילה עולמית בחדשנות ואיכות בתחום האריחים הקרמיים.
מגמות עיצוב 2025: בין מסורת לחדשנות
המגמות העיצוביות שהוצגו בתערוכה, כפי שנותחו על ידיLutzía Ortiz ו-Ana Benavente ממצפה המגמות של מכון הטכנולוגיה הקרמית(ITC), חשפו את הכיוונים המרכזיים שיעצבו את השוק בשנה הקרובה.
סגנון החיים הים-תיכוני תפס מקום מרכזי, ביטוי מעודכן
לשילוב בין מסורת וחדשנות. אריחים בגוונים טבעיים בהשראת האדמה והים - כחולים,
ירוקים וגווני טרקוטה - מאפשרים למעצבים ואדריכלים ליצור חללים המעוררים תחושה של
חיבור לטבע. כפי שהוצג במצגת המגמות, "אריחים קרמיים התפתחו, תוך איחוד מסורת
עם חדשנות" ליצירת מוצרים מתקדמים הטכנולוגית, קיימים ופונקציונליים.
מגמה בולטת נוספת היא ה-Slow Lifestyle - תגובת-נגד לתרבות
הקצב המהיר של ימינו. הדבר בא לידי ביטוי באריחים המעניקים תחושת רוגע, נוחות
וחמימות. "אנשים רבים בוחרים בסגנון חיים איטי יותר, פשוט יותר, המפנה עורף
לתרבות המהירה של ימינו," הסבירו המומחים. ראינו שילובים מרשימים של אריחים
בהשראת שיש ועץ, היוצרים חללים שמעודדים רווחה נפשית.
בולטת במיוחד הייתה חזרה לעיצובים נוסטלגיים בגרסה
מודרנית. אריחים בהשראת פסיפסים מסורתיים, אריחים מעוטרים וצבעוניות עשירה הציגו
כיצד מורשת תרבותית יכולה לקבל פרשנות עכשווית. בעידן של אי-ודאות, רבים מחפשים
נחמה בנוסטלגיה, ותעשיית האריחים הספרדית מספקת את הקשר הזה בין עבר לעתיד.
המהפכה הירוקה: טכנולוגיה בשירות
הקיימות
מעבר לעיצוב, CEVISAMA 2025 הציגה את המחויבות העמוקה של התעשייה
הספרדית לקיימות וחדשנות טכנולוגית. "כבוד לסביבה" אינו רק סיסמה
שיווקית אלא עיקרון מוביל בתהליכי הייצור.
יצרני האריחים הספרדיים מיישמים טכנולוגיות מתקדמות
להפחתת השפעות סביבתיות, כולל מערכות לניצול חום שיורי מתנורים, מערכות קוגנרציה
יעילות המספקות חיסכון של 20% באנרגיה ראשונית, ומחזור מלא של מי שפכים במעגל סגור
המשיג "אפס פליטות". מרשים במיוחד הוא השימוש בניתוח מחזור חיים(LCA) לאופטימיזציה של תהליכי ייצור וסיוע בהפחתת השפעות סביבתיות.
נשיא ASCER, וינסנטה נומדדאו לואסמה, הדגיש בנאומו: "בחירה
באריחים ספרדיים משמעה בחירה בחומר שעומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר, המיוצר תוך
כבוד לסביבה, לאנשים, לרעיונות וללקוחות. באירופה, אנו משלבים מרכיב סודי שמבדיל
אותנו ואינו נראה מיד: כבוד."
הנתונים משקפים את היציבות המתחדשת בתעשייה: גידול של
1.3% בייצור ל-399 מיליון מ"ר ועלייה של 5.7% במספר המועסקים ל-15,790
עובדים. הנתונים הללו מצביעים על חוסן ויכולת התאוששות, למרות האתגרים הגלובליים.
תמונת מצב כלכלית: אתגרים והזדמנויות
המחזור הכולל של הענף בשנת 2024 הגיע ל-4.819 מיליארד
אירו, המשקף ירידה מתונה של 0.9% ביחס לשנה הקודמת. השווקים הבינלאומיים מהווים
72% מהמחזור, אם כי נמשכה מגמה שלילית בייצוא עם ירידה של 2.4% לסכום של 3.479
מיליארד אירו. לעומת זאת, השוק המקומי חווה צמיחה קלה, עם עלייה של 3.1% במכירות
המקומיות שהגיעו ל-1.34 מיליארד אירו.
גיאוגרפית, אירופה נותרה השוק העיקרי עבור אריחיTile of Spain, כאשר שש מדינות מדורגות בין עשרת יעדי הייצוא המובילים ומרכזות 51.1% מכלל
הייצוא (40.2% בתוך האיחוד האירופי). ארצות הברית מובילה את דירוג המדינות, עם
מכירות בסך 470.2 מיליון אירו, המהוות 13.5% מסך הייצוא.
"חלק משמעותי מהעסקים שלנו נוצר בשווקים
תובעניים ביותר, שבהם לקוחות מחפשים מוצרים עם רמות גבוהות של חדשנות, עיצוב
ואיכות. אלה שווקים בשלים המעריכים את הערך המוסף של קרמיקה ספרדית," הדגיש
נשיא ASCER.
האתגר העיקרי העומד בפני התעשייה כיום הוא התמודדות עם
תחרות גלובלית גוברת, במיוחד מסין והודו, לצד עלויות אנרגיה גבוהות והצורך להמשיך
ולהשקיע בפיתוחים ירוקים. עם זאת, האיכות, החדשנות והמחויבות לקיימות ממצבים את
התעשייה הספרדית בנישה ייחודית בשוק העולמי.
מבט לעתיד: חדשנות כמפתח להצלחה מתמשכת
אחד המתקנים המרשימים ביותר בתערוכה היה'Hotel Cevisama', תכנון מרשים של האדריכל Héctor Ruiz-Velázquez, המדגיש את תפקידם של חומרים
קרמיים בסגמנט המלונאות. המתקן, המשתרע על פני 800 מ"ר, משחזר מלון ים-תיכוני
המשלב קיימות, עיצוב חדשני וגישה ממוקדת-אדם. הפרויקט, שפותח על ידי סטודיוHéctor Ruiz-Velázquez, כלל את השתתפותן של יותר משלושים חברות מובילות בתחומי
האריחים הקרמיים, חדרי אמבטיה, בנייה וציוד למגורים.
בסביבה תחרותית, הבידול של התעשייה הספרדית נובע מהשילוב
הייחודי של מסורת ארוכת שנים עם חדשנות מתמדת. ראינו זאת בצורה ברורה באריחים
המדמים חומרים טבעיים בצורה מושלמת, בפתרונות מודולריים המאפשרים התאמה אישית,
ובמגוון הפורמטים והעוביים המאפשרים יישומים חדשים.
הדבר המרשים ביותר בתערוכה היה לראות כיצד התעשייה
הספרדית הופכת את האתגרים הסביבתיים להזדמנויות, יוצרת פתרונות שאינם רק ידידותיים
יותר לסביבה אלא גם בעלי ערך אסתטי ופונקציונלי גבוה יותר. האריחים אינם רק חומר
בנייה, אלא כלי ביטוי תרבותי ואמצעי להגשמת ערכים של קיימות ואיכות חיים.
כפי שעולה מהתערוכה, העתיד שייך לחברות שיכולות לשלב
היבטים של כבוד - לסביבה, לאנשים, לרעיונות וללקוחות - בכל שלב בשרשרת הערך.
CEVISAMA 2025 הוכיחה שהתעשייה הספרדית מוכנה לאתגר, עם המשך חדשנות וצמיחה מקיימת במבט
לשנים הבאות.