מדרום כבר נפתחת הטובה

"מעבדת פיס לתרבות - טרמינל עיצוב ירוחם" הוא שמה המלא של היוזמה הדרומית של עמותת לצאת מהקופסא ומפעל הפיס, ששמו לעצמם כמטרה לקדם את תחום העיצוב בפריפריה תוך שיתוף פעולה עם הקהילה. תכנית החממה "Made in Yeruham" הוא פרויקט הדגל של הטרמינל, במסגרתו נבחרת מדי שנה קבוצת מעצבים אשר עוברת לירוחם לטובת תהליך יצירה ממוקד של מחקר, מפגש עם הקהילה, ועיצוב מחומרי גלם מקומיים. 

מאת: מדור עיצוב מקומי צעיר בשיתוף עמותת לצאת מהקופסא | צילום: עידן אדן | - 15/11/2016
"בירוחם יש תעשיה ענפה, אוכלוסיה הטרוגנית, תרבות עשירה ונוף מדבר מהיפים בארץ. כל זאת, יחד עם תנופת הפיתוח ביישוב, גרמו לנו לפתוח את הפעילות בירוחם. אלה הם גם הדברים שמושכים מעצבים להצטרף לתכנית ובהמשך גם להשאר לחיות כאן" אומרת הדר ממרוד מנהלת הטרמינל אשר בחרה לפני שנתיים לעביר את חייה לדרום ולהקים את הטרמינל בירוחם. 
המעצבים הנבחרים להשתתף בתכנית עוברים תהליך למידה קבוצתי, שבמהלכו הם נחשפים להזדמנויות ולכוחות הקיימים בירוחם ובנגב. במסגרת זו הם מפתחים מוצרים ייחודים תוך שיתוף פעולה הדוק עם בעלי התעשייה, המלאכה והמפעלים המקומיים, כאשר החממה מספקת להם תשתית לעבודה, ליווי אישי וקבוצתי, ויעוץ של מומחים.
בתאריך ה-7.6 התקיים אירוע מַעְבָּדָה בָּעֲבוֹדָה 2, אשר המשיך את הצלחת האירוע שהתקיים בשנה שעברה ובמסגרתו הציגה קבוצת המשתתפים בתכנית "Made in Yeruham" את תהליך העבודה שעברה במהלך החודשים האחרונים. האירוע התקיים במתכונת 'מעצב מציג' ובמהלכו כל מעצב עלה לבמה להציג את המיזם האישי שלו במשך 7 דקות בלבד. המעצבים שיתפו את הקהל בתהליך המחקר, היצירה והעבודה האישית שלהם והציגו בפניו את התוצרים אליהם הגיעו עד כה.

המעצבים המשתתפים: 

מיטל גלזר-אביגד
 
בעלת סטודיו "גלגולים" בירוחם ליצירה ואומנות בראייה אקולוגית. בוגרת לימודי קולנוע ואשת חינוך. ההתבוננות הפשוטה וההערכה הגדולה לפרטים הקטנים שהמדבר מזמן, כמו גם חווית החיים בעיירה הקטנה, היוו השראה שהביאה את מיטל ליצור את "מדבר לדבר" - ערכות יצירה המבוססות על אוצרות קטנים שמוצאים בטבע מחוץ לבית, או אוצרות של פסולת ביתית. ערכת היצירה כוללת צילומי השראה מירוחם, איורי הכנה פשוטים וגם מעט חומרי יצירה שמפזרים "אבקת פיות" ויוצרים קסם. כך, כל אצטרובל הופך לקיפוד, כל שקית ניילון לאירוס, כל ענף לרעשן וכל מקל ארטיק לאיש קיצי וקטן. גם בחומר הגלם ממנו הערכות מוכנות ניתן לעשות שימוש חוזר וליצור איתו יצירות שימושיות שונות על פי רעיונות מוצעים. הערכות מיועדות לילדים ולהורים, נכדים וסבתות וסבים, ותכליתן להעניק מגע חושי ובלתי אמצעי עם החומרים סביבנו ולראות בכל פרט אוצר יצירתי של ממש.
 


מאיה כהן 
 
מעצבת גרפית הגיעה לירוחם מספר חודשים לאחר חזרתה משהות בת 4 שנים בספרד. מאיה הציגה את Sombras, פרויקט טקסטיל שפיתחה- סדרה של מטפחות משי מודפסות בעבודת יד בדפוס שמש מסורתי. בעת שיטוט בעיר בשעת צהריים, החלה מאיה בחיפוש אחרי הצל, שהיעדרותו הייתה לדידה נוכחת.  בתוך כך היא החלה לתעד ולרשום את הצללים החוזרים, למפותם, לסמנם ו"לתזמן" אותם. הפרויקט Sombras (בספרדית- צללים) מציג סדרה של הדפסי שמש הלוכדים סצנות צל מקומיות, הממפות, למעשה, את מסלול הליכתה היומית. 
 


יוכבד פרימר
 
בוגרת המחלקה לעיצוב פנים, ב-HIT המכון הטכנולוגי חולון, 2015.
בנסיעה ברחוב הראשי באזור התעשייה בירוחם, נגלים "הרים" של זכוכית בחצר מפעל, במנעד צבעוני מתון ומדויק, אשר במבט מקרוב חושף תצורות שונות- חלקי בקבוקים, שברים גדולים, רסיסים קטנים, ומעין גרגרים עגולים. המראה המיוחד, של גרגירי זכוכית שנכתשו ונשחקו על ידי הסביבה והרוח כך שלא נשאר בהם עוד כוח משחית, הניב את "רסיסי חמה" - סדרת גופי תאורה המעוצבים בהזמנה אישית, ומיוצרים בעבודת יד מזכוכית המשמשת חומר גלם תעשייתי בתהליך ארוך ומפורט, וללא היתוך: הזכוכית מסוננת וממוינת לפי גדלי הרסיסים. היתוך הזכוכית במפעל הינו מטפורה לתהליך הקליטה אותו עברו העולים החדשים שהגיעו לירוחם, בכור ההיתוך של החברה הישראלית. באמירה אסתטית וחברתית כאחד, "רסיסי חמה" היא אנטיתזה לפעולה התעשייתית של התכת הזכוכית ליחידה אחת, ומצביעה על כך שניתן ליצור דבר שלם גם ללא האחדה ומחיקת האופי של הפרטים. על ידי חלוקה ונתינת מקום לכל צבע וגודל שונה של זכוכית, היופי הסגולי של כל אחד מתגלה. הסדרה מאופיינת בצורניות גיאומטרית מינימליסטית בהשראת עולם המעבדות, לצד חיבור בין גדלים שונים של רסיסים אשר יוצרים מתח וניגוד ברמת הטקסטורה ומנעד צבעוני מדורג.
 

 

הדר לוי
 
בוגרת לימודי עיצוב קרמי, בצלאל 2015. חוקרת את התפר שבין מלאכת הקדרות המסורתית לבין המוצר המודרני והמשוכפל. ZIN.ZEN היא סדרת גופים קראמיים המולבשים על צנצנות פתוחות והופכים אותן לאגרטלים. המוצר נוצא מתוך זיהוי של התנהגות רווחת בבני אדם לאגור צנצנות שסיימו את ייעודן בהכלת מזון, כאשר קיים פער בין כלי הקיבול הזכוכיתי האיכותי והעמיד, לבין החד פעמיות והזמניות של המזון. הגופים הקראמיים נולדו בהשראה אסתטית של קדרות מסורתית עתיקה, ומתוך מחשבות על קיימות ועל נצחיות החומר. עבודת הקדרות מכילה מקצב פנימי של שקט, של מעגל, של איזון, ואלו הם גם הערכים עליהם מושתתת הסדרה. במיזוג שבין העתיק למודרני, שני חומרים, שני מרקמים ושני גופים שמקורם הוא האדמה מתחברים לאובייקט חדש. שני חלקי האגרטל- הקראמי וזה העשוי זכוכית - נקיים מעיטור וצבע ומאפשרים למפגש החדש- ישן להתקיים. הסדרה נהגתה והתממשה בזמן שהייה ממושכת בסביבה מדברית ונוצרה מחומר מקומי בו משתלבת חרסית הנכרית מאדמת הנגב, שצבעוניותה מקבלת ביטוי ישיר בחומר החשוף של הגופים. ZIN.ZEN מיועדת לשוחרי היופי שבפשטות, לקוטפי זרים של פרחי בר, לגוזמים ענף פורח בחצר, ולמי שנהנים מפרח אלגנטי אחד בחלל הפרטי שלהם.
 


אבנר הורוביץ
 
"ארץ סדוקה" - גוף תאורה מאדמה.
את פניו של אבנר בירוחם קיבלו הרבה שמיים, אדמה, חולות צבעוניים וחורף קשה. בטיולים בסביבה הוא ראה את האדמה והמים מתערבבים לבוץ. וכשהבוץ התייבש, נוצרו סדקים ובקעים, אשר ריתקו אותו ליופי שלהם.
את הסדקים הוא לקח איתו, אל תוך הסטודיו והתחיל בתהליך חיקוי של הטבע - עירבב אדמה, מים וקצת חרסית -  וחיכה לקסם של הופעת הסדקים. מתוך רצון להוציא אור מבין הסדקים הוא החליט לעצב מנורת קיר. כשהמנורה דולקת היא מספקת תאורת רקע לחדר או מסדרון. כשהיא כבויה, היא מביאה פיסת מדבר אותנטית לתוך חלל המגורים. האדמה המבוקעת היא לב ליבו של גוף התאורה. הדוגמא האקראית והאורגנית של הסדקים שונה ממנורה לרעותה.
 

 






יצירת קשר