OMA (Zoe Zenghelis): The City of the Captive Globe, 1976 (drawing, 32,9 x 46 cm) \\ © DAM
פרנקפורט – גרמניה
DAM – Deutsches Architedturmuseum
Mission: POSTMODERN – Heinrich Klotz and the Wunderkammer
www.dam-online.de
תערוכה ייחודית זו מוקדשת לחגיגות שלושים השנים לייסוד המוזיאון ומתמקדת באוצר אדריכלי לא שכיח: יומנו הפרטי של המנהל המייסד של המוזיאון, הנריך קלוץ. קלוץ בסס את מעמדו של המוזיאון באמצעות רשת ענפה של קשרים אישיים עם כל אדריכלי העל של תקופתו, ביניהם רם קולהאס, פרנק גרי, אלדו רוסי, הנס הוליין, ריצ'ארד מאייר, פטר קוק וטדאו אנדו. בתערוכה מוצגות העבודות החשובות ביותר של אדריכלים אלה ונוספים שקלוץ רכש עבור המוזיאון, ואשר בססו את מעמדו כאחד המוזיאונים החשובים בעולם בתחום האדריכלות. גוף העבודות מדגים כיצד קלוץ שקד על איסוף פריטים הקשורים לאדריכלות פוסטמודרניסטית, אשר עצבה את פניה של פרנקפורט המודרנית.
Daniel Weil Radio in a Bag © Design Museum
לונדון - אנגליה
Design Museum London
DANIEL WEIL
לפני כשלושים שנים הגיע דניאל ווייל מארגנטינה ללונדון על מנת ללמוד עיצוב. תגובתו לחירות הפוליטית ולתעשייה המודרנית שמצא הניבה בשנת 1981 את ה- Bag Radio המקורי, שלאחריו יצר סדרות רבות של פריטים, מוצרים ועיצובי פנים חדשניים.
התערוכה מקיפה את גוף עבודותיו תוך התמקדות על תהליך העיצוב וחושפת כיצד ווייל מפרש מקורות, בוחר פרויקטים ומשתמש בצבע על מנת ליצור את הצורה. ווייל, שהינו שותף בחברת 'Pentagram' (חברת העיצוב הגדולה בעולם), שימש כפרופסור לעיצוב תעשייתי והיה חבר בקבוצת 'ממפיס' המיתולוגית.
Lauren Kalman, Hard Wear (Tongue Gilding), 2006
ניו יורק – ארה"ב
MAD – The Museum of Art and Design
Multiple Exposures - Jewelry and Photography
תערוכת תכשיטים ייחודית זו מבקשת לעמוד על הקשר שבין צילום ותכשיטים – קשר המתקיים כבר כ- 150 שנה, מאז תחילת פיתוח תהליך הצילום. יותר מ- 80 מעצבים/אמנים, מ- 20 מדינות, מיוצגים בתערוכה, אשר, לראשונה, מבקשת לחשוף כיצד אמני תכשיטים עכשוויים מקבלים השראה מצילומים – מאז העידן המסורתי ועד לתקופתנו הדיגיטלית. בתערוכה מוצגים תכשיטים נדירים מהמאה ה- 19, כמו גם תכשיטים מודרניים המדגימים כיצד מעצבי התכשיטים הבינלאומיים בודקים כיום את תפיסות היופי המשתנות לאורך השנים ואת תפיסת גוף האדם. כל זאת גם בשילוב חקר חברתי, פוליטי ותרבותי בהקשרים של זהות אישית.
מגפי עור שחורים עם עקבי 'סטילטו' ורקמה בזהב, לבן וורוד. דולצ'ה וגבאנה (2000) Photo © Victoria and Albert Museum, London
לונדון – אנגליה
Victoria and Albert Museum
The Glamour of Italian Fashion 1945-2014
תחת חסות של חברת 'Bulgari', מתקיימת תערוכה מקיפה זו הבודקת את עיצוב האופנה האיטלקית מסוף מלחמת העולם השנייה עד ימינו. נרטיב התערוכה מסופר דרך דמויות וחברות מפתח שתרמו לאורך השנים לאיכות, לסגנון ולזוהר של האופנה האיטלקית.
התערוכה בודקת את המעבר הדרמטי והמהיר של איטליה החרבה שלאחר המלחמה לייצור קידום והובלה של אופנת עילית- אופנה אשר אומצה על ידי כוכבות הוליוודיות כמו אודרי הפבורן ואליזבת טיילור שהפכו לשגרירות הזוהר. כ- 100 פריטים (מערכות בגדים ואקססוריז') מוצגים בתערוכה, כולם של בתי אופנה איטלקיים מובילים דוגמת ולנטינו, גוצ'י, מיסוני, ג'ורג'יו ארמני, דולצ'ה וגבאנה, פנדי, פרדה, ורסצ'ה ועוד.
אריק לוי, Vegetal Drops 2012 | צילום: Kristina Hrabetova
גנט – בלגיה
Design Museum Gent
Dyson Design – Secret Revealed
החברה שהקים ג'יימס דייסון היא אחת מהחברות החדשניות ביותר בתחום העיצוב בבריטניה, חברה שבאמתחתה כ- 1600 פטנטים, עבור כ- 400 המצאות בתחום העיצוב התעשייתי ו- 1700 מהנדסים פעילים. לכבוד שנת ה- 20 לחברה הוחלט לקיים תערוכה מקיפה שנושאה הוא עיצוב תעשייתי בעידן של ייצור המוני- מכונות קפה, טלפונים, כסאות משרדיים, וכמובן גם שואבי אבק, הם דוגמאות המייצגות את הנושא ומוצגות בה. באמצעות התערוכה ניתן להציץ אל מאחורי הקלעים של פיתוח העיצוב מבחינת פונקציונאליות, חומריות, ארגונומיה, הנדסה ואסתטיקה, כאשר המוצרים מוצגים משלב הסקיצות, עבור דרך הפרוטו-טייפים ועד התוצר המוגמר.
וולפנג ווינגרט, עטיפת מגזין, 1973 | צילום: U. Romito, © ZHdK
ציריך - שוויץ
MUSEUM FÜR GESTALTUNG ZÜRICH
Weingart Typography
תערוכה רטרוספקטיבית זו מציגה את קשת העבודות שביצע לאורך השנים וולפנג ויינגרט, מי שנחשב ל'ילד הרע' של הטיפוגרפיה השוויצרית המודרנית. כבר בשלב מוקדם פרץ ויינגרט עם מערכת עצמאית של חוקים משלו: הוא שחרר את האותיות מאזיקי הגריד העיצובי ליצירת מרווחים, קווים תחתונים וסידור מחדש. מאוחר יותר הוא התפתח ליצירת קולאז'ים, כשהוא צופה את ה'גל החדש' של הפוסט מודרניזם. כמרצה לטיפוגרפיה בבית הספר לעיצוב בבזל, תרם ויינגרט לצמיחתם של דורות של מעצבים משנת 1968 ואילך, כאשר גישתו הניסיונית והקשר בין טכניקות אנלוגיות ודיגיטליות רלוונטיים כיום יותר מתמיד.