חומרים חדשים - 112

מאת: אפרת פרידלנד | צילום: אפרת פרידלנד ואתרי החברות | חברות שונות 03/04/2013
אילולא היתי חולמת, לא היתי יכולה להיות כ"כ מציאותית
ראיון עם ויוי גן-מור

הכול התחיל בשיחת טלפון, כזו שכל ספריית חומרים היתה שמחה לקבל. מצדו השני של הקו הייתה בקשת עזרה במציאת בית חם לאוסף דוגמאות חומרים, והפנייה התקבלה מלא אחרת מאשר מעצבת הטקסטיל והצבע, ויוי גן-מור, שעמדה לפנות את הסטודיו שבביתה ברמת השרון לטובת מעבר לדירה בתל אביב ונסיעה ארוכה לארצות רחוקות. הסטודיו, עליית גג מוארת ומנוקדת באלפי גוונים וצבעים, היה מקום עבודתה והשראתה קרוב לשלושים שנה. לצד מארזי קרטון עמוסי קטלוגים וארגזים מלאי דוגמאות של בדים וחוטים, נחו קופסאות השראה עם עלים, חרוזים, אבנים, גזרי נייר, והפתעות נוספות, וכן צילומים על גבי צילומים של פרויקטים, טיולים, חוויות, אנשים, צורות וצבעים.

 

 

 

 

גן מור, מעצבת בוגרת המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, שבראשה אף עמדה, עסקה כל חייה בצבעים ובחומרים, ובכלל זה יצרה קולקציות והייתה קניינית בחברות כמו ,פיניש (שלימים נמכרה ל"טקניון" העולמית) וטולמנ'ס. רגע לפני שהיא יוצאת לדרכים לתור אחר השראות שאהובות עליה, שמענו ממנה כמה דברים על צבעים, חומרים ואהבות  
מכל ענפי הטקסטיל, בחרת להתמחות באריגה. מדוע?
מה שריגש אותי באריגה הוא יצירת יש מאין, יצירת המצע והתשתית עצמה, להבדיל מרקמה או הדפסה שמתהוות על גבי בד קיים. באריגה, יש איזון מאד מיוחד בין השתי והערב שמלמד על צבעים, כאשר ערבוב הצבעים קשור לעין האורג. אריגה מצריכה הבנה עדינה של מרקמים, צבעים שמשתלבים יחדיו, חיבורים שונים שגורמים לצבעים שונים להיות לפני או אחרי צבעים אחרים. בנוסף, אני אוהבת את התחושה של להתחיל משהו שאינו גמור. כלומר, מישהו אחר יחליט עבור הבד שלי לאן הוא ילך ולמה ישמש, אבל אני יוצרת, למעשה, את חומר הגלם".

מהו צבע, בעיניך?
בלא מעט מקרים, הצבע נחשב בזמנו לנשי, מעין קישוט, והמטרה שלי הייתה תמיד לחבר אותו לחומר ולספר סיפור שלם". למעשה, אין כזה דבר צבע, למעט כשהולכים לקנות צבע בחנות ציור או "עשה זאת בעצמך". בשאר המקרים, הצבע הוא חלק מהחומר. הצבע הירוק של העלה, לדוגמא, קשור לסוג העלה. אם ניקח פחית צבע אחת ונצבע באמצעותה עשרה חומרים שונים, נקבל צבעים שונים. אותו צבע על עץ, למשל, ייראה אחר לגמרי מאשר על מתכת. 

כמי שעסקה לא מעט בעיצוב סביבה משרדית- איך מתרגמים חושניות של בד הודי, למשל, לפריטי ריהוט משרדיים?
הכול עניין של מינון הצבע. בעבודתי ב"פיניש" נגעתי, למעשה, לראשונה בחומרים אחרים מטקסטיל; מתכות, עצים, פורמייקה וצבעים- צבענו מתכות וצבענו עצים כדי ליצור לוחות השראה לקולקציות. לצבע צריך לתת כבוד והכול עניין של מינון. במשרדים, למשל, אנשים עובדים 8-10 שעות ביום וצריכים סביבת עבודה שקטה ונעימה, כך שאת ה"קריצות" הצבעוניות אפשר לתת במינונים קטנים: מושב הכסא, מעמד לעטים, דברים שנמצאים בגב של העובד ולא מול עיניו. לעולם לא נצבע חדר שלם באדום, אלא נציב אגרטל אדום, לדוגמא. 
העין תמיד צריכה למצוא את המנוגד לה, לכן בכל קולקציה תהיה תשובה שתסגור את הצבעוניות עם הצבע המנוגד. מינון ואיזון – הם הסוד. 

איך מנבאים טרנדים, בטקסטיל ובכלל?
טרנדים זו מכונה מאד משומנת ומאד כלכלית, בה חוברים יחד פסיכולוגים, אנשי קולנוע, מעצבים וכלכלנים. קבוצה זו מקיימת סיעור מוחות, מחליטה להתמקד במקום מסויים, חוקרת  את ההיסטוריה והתרבות שלו ואלמנטים שעולים מהמחקר נכנסים לאופנה. יש היום לא מעט משרדים שעושים מזה עסקים.
לי אדלקורט, הכוהנת הגדולה של תחום החיזוי ומי שעמדה בראש האקדמיה לעיצוב איינדהובן, בהולנד, התחילה מטקסטיל, עיצוב אופנה ועיצוב פנים ואז הגיעה גם לקוסמטיקה ולצבעי רכב. טרנד זו מודעות ומעורבות בסביבה. יש בו סקרנות, מחקר, העזה.

 

בד שעם
 
מהן, לדעתך, התמורות המשמעותיות שחלו בעולם הטקסטיל?
היום טקסטיל קיים בכל תחומי החיים; רפואה, חלל, סיבים סינתטיים, מרוכבים. לדעתי, בענף הספורט נמצא את פיתוחי הטקסטיל הכי מתקדמים- טכנולוגיות ללא תפר (seamless), אריגים לא קמיטים, לא שבירים, ועוד. נון וובן ((non-woven, היא גם טכניקה נהדרת לדעתי.    

את יכולה לציין סוגי טקסטיל שמרגשים אותך?
ג'קארד שהוא המתוחכם ביותר מבחינת טכנולוגיה, בדי משי באריגת יד, איקט יפאני, טכניקה של צביעה עם תזוזה של השתי, כשהדוגמא שמתקבלת נראית לא בדיוק במקומה, לבד, ובדים שקופים עם הטבעה בחום (devore). בבדים אלה השתי עשוי מחומר אחד והערב מחומר שונה, ואז צורבים בחום וחומר אחד "נעלם" ומשאיר רק את השקוף. 

ומה בהמשך הדרך?
לפני כ-15 שנה התאהבתי בצילום, והיום אין יום שהמצלמה לא אתי. היא כלי עבודה הכרחי מבחינתי. אני מעצבת טקסטיל דיגיטאלי מתוך תצלומים שלי, מדפיסה בשיטות שונות על בדים שונים ואוספת חוויות מהחיים. גם עכשיו אני נוסעת לזמן ארוך למזרח עם תיק ומצלמה, מתוך כוונה להמשיך לעבוד, ללמוד ולטייל. עד כה הצלחתי לשלב את אהבותיי במקצוע- לשלב את הפנטזיה, שהיא תמיד חלק מהחיים, עם המציאות. אילולא הייתי חולמת, לא הייתי יכולה להיות כ"כ מציאותית, ובכלל, אני עושה את מה שאני אוהבת ואוהבת את מה שאני עושה.


בד שעם
מבית חברה איטלקית המתמחה בייצור אובייקטים המשלבים חומרים טבעיים:
אריג שעם העשוי מלמינציה של שעם טבעי בשילוב בדים שונים, בהתאם לשימוש העתידי בו ורמת העמידות הרצויה. למשל כותנה לביגוד, ויסקוזה לריפוד, ואפילו טפלון היוצר בשילוב עם השעם בד עמיד במים. האריגים מיוצרים במגוון צבעים וטקסטורות, ומיועדים למגוון שימושים; חיפוי קורות, ריפוד, אביזרים, תיקים, נעליים ועוד...

 

טרמוסיב
 
טרמוסיב
אריג חכם למגוון תעשיות ויישומים הנשען על טכנולוגיה שפותחה בתעשיית החלל.
באריג שזור סיב ייחודי בעל יכולת הולכת חום עד ל-120°C, המורכב מחוט ניילון שנטבל בתערובת של גרפיט ופחמן. ניתן לקבוע את טמפרטורת החימום המרבית של האריג בהתאם לצפיפות שזירת הסיב בו. את האריג האל-מתכתי ניתן לחבר למקור זרם חשמלי רגיל (110/220V), לרכב (12/24V) ולסוללות בעלות מתח נמוך, מבלי לחשוש  מסכנת קרינה אלקטרו-מגנטית. האריג עצמו גמיש, קליל, דק וניתן לחתוך/לחורר אותו או לקדוח בו מבלי שייווצר קצר. האריג חסכוני, בטוח, מפזר חום בצורה אחידה וניתן לשימוש בתעשיית הרכב, במכשור רפואי, בביגוד ספורט וטיולים ואפילו בעיצוב פנים (לדוגמא; בתור גוף חימום ברדיאטורים).
 
Schulte Mohair
אריג טבעי עשוי מפרוותן של עיזי אנגורה, שהינה ארוכה מאד וגלית באופן טבעי. לאחר גיזום הפרווה (בד"כ נעשה פעמיים בשנה), מכונה הגזם "מוהר", מונח הלקוח מן המילה הערבית "מוהיאר" אשר משמעה "האריג של שערות העז". פרוות עיזי האנגורה לבנה מטבעה, מקורזלת ובוהקת, והסיבים מאופיינים בחוזק רב כאשר הם מעובדים לכדי אריג. 
האריג מיוצר במבחר רחב של צבעים וטקסטורות.
* למרות קרבת השם, אין כל קשר בין מוצר זה לפרוות ארנבי אנגורה. תהליך הייצור אינו פוגע בבעלי חיים.

גומי סרוג
המעצבת עטרה דה לנגה יוצרת ממגוון חומרי גלם הכוללים פולימרים, ברזל, גומי תעשייתי, לייקרה, וצמר, משטחים סרוגים. תוך כדי השימוש בפולימרים שגילתה במהלך לימודיה, נחשפה גם לגומי ואיתרה מפעל ממנו היא רוכשת את הגומי כחומר גלם, טרם עבר תהליכי עיבוד תעשייתיים. עבור הגומי פיתחה דה לנגה גם מסרגות ייחודיות בגדלים ובעוביים משתנים, איתן היא סורגת את החומר. שילוב החומרים השונים יצר טקסטיל אוונגרדי אותו היא מפתחת עד היום ויוצרת "אופנה עילית" ואביזרים נלווים. ניתן להזמין בגדלים שונים, בשילוב חומרים, לפי דרישות הלקוח והפרויקט. 

 

Schulte Mohair
 

  

גומי סרוג
 

 

Cosmos
בדים  תלת-ממדיים שעוצבו בטכניקת אריגה מעוגנת פטנט, היוצרת כיסי אוויר או תעלות אוויר בחלקו התחתון של האריג. הבד עשוי 100% CS Trevira, סיב מעכב בעירה, ומטופל בטכנולוגיית Nano-Clean, המקנה לחומר עמידות בפני כתמים ונוזלים. החומר מיוצר ב-4 דוגמאות שונות: Equinox, Velocity, Galaxy ו-Meteore, שכל אחת מהן זמינה בשילוב 10 צבעים שונים. האריג מיוצר בצורת גליל, ברוחב של 125-130 ס"מ, ובאורך של 30 מטר.

Geoter
טקסטיל גיאולוגי, עוצב במיוחד למבנים בעלי מפלס גבוה ולקונסטרוקציות מורכבות בהנדסה אזרחית, בין השאר כטקסטיל לעצירת סחף בחפירות של כבישים או מקווי מים. המוצר מאופיין בשלוש תכונות עיקריות: עמידות גבוהה בפני כימיקלים- המוצר עשוי מ-100% פוליפרופילן; יכולת הפרדה גבוהה בתנאים הידראוליים קשים; ובעל כוח מתיחה גבוה ( עד 600 Kn/ m).
בנוסף,הוא בעל עמידות גבוהה בפני בסיס אלקאלי, ויכולת ספיגה וניקוז.
מיוצר בגלילים של 100 מ' אורך 5.3 מ' רוחב.


החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי
אריחים Ecommerce Website Development