חם במטבח

 מה מבשלים לנו יצרני מוצרי הצריכה החשמליים והביתיים?

מאת: אפרת פרידלנד | צילום: | 04/04/2016

מדי שנה בספטמבר, כל מי שמעוניינים לראות ולגעת בחידושים בעולם מוצרי הצריכה החשמליים ומוצרי החשמל הביתיים עולים לרגל לברלין, לתערוכת IFA שמתקיימת כבר למעלה מתשעים שנה וגם השנה משכה אליה 245,000 מבקרים שבאו לצפות ב-1,645 חברות מציגות. IFA נחשבת לתערוכה הגדולה באירופה בתחום זה והשניה בגודלה בעולם אחרי CES בלאס וגאס. יצרניות גדולות ומוכרות לצד כאלה שהינן חדשות בזירה מציגות במסגרתה את מוצריהן: מכונות כביסה, מקררים, מכשירי טלויזיה, רמקולים, מצלמות, מכונות קפה, מכשירי טלפון נייד - כל מכשיר שמוגדר "חשמלי" שעולה על דעתנו, נוכל למצוא שם. יצאתי לגלות אילו מהפיכות חומריות ניכרות במוצרים ואילו חידושים תפיסתיים באופן השימוש בהם אמצא שם.


מגמה בולטת, ולא במפתיע, בתחום מוצרי החשמל הביתיים היא הבית החכם וקישוריות בין המשתמש למכשיריו. יעילות אנרגטית, שימור חומרי גלם, קלות תפעול, תמיכה באורח חיים בריא וחסכון בזמן הם פועל יוצא של מגמה זו, וסימניה אכן ניכרים במוצרים גדולים כקטנים.
‏White Goods הוא שם כולל למוצרי החשמל הביתיים הגדולים, מקררים, מכונות כביסה ומייבשים, מדיחי כלים ותנורים. למתבונן מרחוק לא ניכר שינוי מהותי בעיצובם. רובם עדיין עשויים מעטפות מתכת לבנות, חלקי פלסטיק גדולים ומוזרקים וצורתם הכללית היא כשל מלבן גדול- מאכזב מאד מנקודת מבט עיצובית אסתטית. אולם, כלל ראשון בצרכנות נבונה מלמד אותו לקרוא את האותיות הקטנות והן אכן חושפות את החידושים האמיתיים.


הדור החדש של מכונות הכביסה מציג פתרונות התמודדות עם לכלוך שלאו דווקא מצריכים שימוש מאסיבי בחומרי ניקוי ומים. תוכניות הפעלה שמתאימות לסוגי כביסה שונים, מערכת מבוקרת של אספקת נוזלי הכביסה בהתאם לצורך ופעולות סחיטה ואידוי שבאופן משמעותי צורכות פחות אנרגיה מבעבר.

מדיחי הכלים החדשים מציגים זמן פעילות קצר ב-60%, הם אינם רועשים בהשוואה לדורות הקודמים, ומשלבים טכנולוגיות לחץ אויר ואדים להסרת לכלוך עיקש.


המקררים, כתמיד, נועדו לסייע לנו לשמור על טריות המזון. ואמנם, בעשור האחרון התמקדו יצרניהם בעקר במגירות הירקות והפירות והצליחו לייצר תנאי אקלים נפרדים למניעת רקבון. הצלחה חלקית זו, הייתה  ועודנה אחת הבעיות הגדולות שאנו מתמודדים איתן- השלכת מזון "לא ראוי"- ובארה"ב, למשל, קרוב לשליש מהמזון שנרכש מושלך לפח. בתערוכה הוצגו מספר פיתוחים חדשים שמטרתם לסייע במיגור התופעה, בין השאר מקפיא שהופך בלחיצת כפתור למקרר ולהיפך.


מקרר IQ500 של סימנס מכיל שתי מצלמות המשדרות דרך קבע למכשיר הטלפון הנייד, וכך ניתן לקבל בכל רגע נתון תמונת מצב עדכנית אודות תכולתו ולערוך את הקניות בהתאם.

אם במזון עסקינן, הרי שאמנות הבישול הביתי ומסורת הארוחות המשפחתיות השתנתה פלאים בעשורים האחרונים. מהורות שמקדישה את חייה לעבודות הבית והכנת ארוחות חמות וטריות כל יום, דרך הורות שמפשירה ארוחות קפואות תוך שניות במיקרוגל בסוף יום עבודה מתיש, וכלה בזו המנסה לשלב בין אכילה בריאה לקצב חיים בלתי אפשרי. לטובת האחרונה, הוצגו שלל מעבדי מזון שיודעים לבצע פעולות שנעשו עד לא מזמן בעזרת זוג ידיים - יוצרים קצפת, לשים בצק, קוצצים, מערבבים ואפילו מבשלים ארוחת שלוש מנות.
הבלנדר, שהומצא בשנת 1922, לא השתנה או השתבח במשך עשורים. עד שלפני כמה שנים הגיעו מספר חברות שהחליטו להחזיר לבלנדר את תהילתו במטבח. אחת הדוגמאות הוא DESIGNER 725 של חברת BLENDTEC המכיל 101 מתכונים שונים, מסך מגע מואר, תוכנת ניקוי עצמי ועוד הפתעות.


‏PREP AND COOK של חברת KRUPS כבר מציג דור משופר של הבלנדר. מתאים לאלה מאיתנו שאין להם הרבה מקום במטבח היות והוא יכול להחליף בישול על כיריים ותנור, ולחלופין לאלה שלא אוהבים לבשל אך עדיין מעוניינים בארוחה חמה וביתית. חמש פעולות: חיתוך, הקצפה, לישה, ערבוב ואידוי שמתבצעות בטמפרטורות שונות מאפשרות לבשל ארוחת שלוש מנות בקלות. לצד KRUPS הציגו לא מעט מתחרים מכשירים דומים, מה שבהחלט מצביע על מגמה מסויימת.


ולמי שכן נהנה מבישול ויודע להעריך פסטה טריה, מכונת הפסטה של PHILIPS יודעת להפוך קמח ומים לאטריות בצורות שונות במהירות הבזק.
ארוחה דשנה מסתיימת לרוב בקפה טוב ומגוון המכונות המוצעות מתחרה במגוון סוגי הקפסולות, דוגמת מכונות שבלחיצת כפתור אחת מפיקות מרפידת קפה את המיטב לצד כאלה שטוחנות קפה טרי ומקציפות חלב קר או חם. המשותף לרובן הוא שהן ניתנות להפעלה ותכנות מראש על ידי אפליקציות במכשיר הטלפון הנייד. המכונות יכולות לזכור מאות קומבינציות של קפה בהתאם למשתמש, לנקות את עצמן בניקוי עצמי, ואפילו להזכיר לבעליהן שהקפה עומד להסתיים.  


מבין חברות מכשירי החשמל למטבח שהציגו בתערוכה, בלטה לטובה חברת GORENJE הסלובנית שעדיין מייצרת 95% מרכיביה באירופה. במציאות בה תשעה מכל עשרה מוצרים מיוצר בסין ונמכר בכל העולם, ייצור מקומי, שיווק ומכירות באירופה בלבד ושימוש מוקפד בחומרים, הם מצרך נדיר. השנה הם בחרו במעצב הצרפתי PHILIPPE STARCK שעיצב קו מוצרים שכלל תנורים, כיריים וקולטי אדים. בקו  נקי העושה שימוש בזכוכית אפורה בעלת השתקפות וידית מוקצנת, מתכתית בקדמתה וכתומה מאחור, המשתקפת בה היטב. 

לסיכומה של תערוכה זו, ניתן לומר כי לצד החידושים הטכנולוגיים המרשימים במוצרים לא נתקלתי, לצערי, ביישום של טכנולוגיות ייצור או חומרים חדשים. עיקר החוכמה טמון עדיין בתוכנה ולא בחומרה, ומרבית מעטפות המוצרים עשויות יריעות מתכת או פלסטיק מוזרק. לא היה שימוש בחומרים ממוחזרים או כאלה שמיוצרים ממקורות מתחדשים, וריבוי החלקים והחומרים בכל מוצר העיד על חוסר חשיבה בכיוון עיצוב לפירוק. אחרי הכול, גם בתחום כה צרכני יש מקום לעתיד מקיים יותר, וזהו בהחלט חומר למחשבה.


החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי
אריחים Ecommerce Website Development