לעבוד בסביבה מעוצבת

500 המטרים הרבועים של משרדי חברת קפיטק בהרצלייה, תוכננו ועוצבו ע"י האדריכלית ענת קרטיס בשפה נקייה, אלגנטית וחמימה המייצרת חווית משתמש מיטבית, פונקציונאלית ואסתטית.

מאת: עידית אסא | צילום: עודד סמדר | תכנון ועיצוב: אד׳ ענת קרטיס - 21/03/2017

כשהתמקמה חברת קפיטק בבית משרדים חדש באיזור הההיטק של הרצליה פיתוח, היא פנתה אל האדריכלית ענת קרטיס לעצב עבורה את החלל המשתרע על שטח של כ-500 מ"ר ואשר בנקודה זו היה בבחינת מעטפת בלבד

החברה, העוסקת בפיתוח מוצרי תוכנה לגופים פיננסיים בישראל ובחו"ל, הגדירה לקרטיס את שפת העיצוב הרצויה ככזו שתשדר אלגנטיות ותחכום מקצועי, לצד חמימות המעודדת שיתוף ותחושת ביתיות.קרטיס אימצה את הגדרות הפרוגראמה והתכנון שביצעה שם דגש על השילוב המבוקש של אלגנטיות סולידית וניקיון עיצובי עדכני וחם המייצר אווירה נעימה, משפחתית וביתית.

צילום: עודד סמדר

 

כמו מרבית בנייני המשרדים העכשוויים גם בניין משרדי החברה עטוף בפתחי מסך שקופים, ואך טבעי ומתבקש היה למקם את אזורי העבודה בסמוך להם על מנת להבטיח חדירת אור ואוורור, ואילו את חדרי הישיבות וחללי השירות לסוגיהם למקם בלב החלל. בתוך כך, התגבש התכנון כשילוב של אזור כניסה ומשני צידיו שתי קוביות שאופן מיקומן יוצר סביבן מעברים וחללי ישיבה מסוגים שונים, כגון איזור אוכל לעובדים, מטבחון, חדרון 1:1 למפגשים או שיחות אישיות ואחרים. חללי שירות ומדפסות המועדים לרעש ויזואלי הוצנעו בצידי המשרד.

אזור הקבלה והמעברים משני עבריו שלאורכם ממוקמים משרדים וחללי עבודה. ריצוף חללים משותפים בבטון מוחלק, חללי המשרדים בפרקט, ותאורה טכנית שעוצבה ייעודית תוך דגש על מקורות אור חסכוניים.

קרטיס: " אחד הקווים שהנחו את התכנון היה לודא את קיומה של חווית משתמש מעניינת ואסטתית בזמן ההסתובבות בחלל. לדוגמא, הימנעות ממסדרונות צרים וארוכים על ידי 'שבירתם' באזורי התכנסות, מיקום אלמנטים מעוררי עניין; וכן על ידי שימוש בפרט פינה שקופה בכל אחד מהחדרים, הגורם לתחושת מרחב במעברים ומאפשר מבט רחב ועשיר יותר"

נתון מרכזי נוסף שהנחה את התכנון היה אופי עבודת המשרד המאופיין בהתנהלות דינאמית- לעיתים פרטני, לעתים בצמדים, ולעיתים בצוותים. לפיכך, ההתלבטות הראשונית בתכנון חללי העבודה היתה בין חללים אישיים 'מסורתיים' לבין OPEN SPACE  המעודד זרימת אינפורמציה ועבודה משותפת, אך מאידך מנטרל פרטיות, שקט ויכולת ריכוז החשובים במיוחד כשמדובר בפעילות שמהותה פיתוח תוכנה. הפתרון שנבחר היה חלוקה 'למעבדות' של 2-4-6 איש המאפשרות שקט ופרטיות ובה בעת גם עבודה בצוותא, הפרייה הדדית ואינטרקציה יעילה בין חברי הצוות. אף חדרי הישיבות ומפגשי העובדים תוכננו במתכונת מגוונת, הכוללת 3 חללים שונים בגודלם ובמאפייני עיצובם שנגזרו מהפונקציה לה נועדו. הגדול ביניהם הוא חדר ישיבות הנושק לעמדת הקבלה, מאפשר ישיבות מרובות משתתפים ואף ניתן לפתיחה מלאה כך שהוא יכול להתווסף לחלל הכניסה 'ולהתרחב' לכדי מרחב שבעת הצורך יכול להכיל את כל העובדים, דוגמת בזמן מצגת או פגישת חברה

חדר הישיבות הגדול שנושק לאזור הכניסה ולעמדת הקבלה. מרוצף פרקט המחפה גם את תקרתו ואת אחד מקירותיו, וניתן לפתיחה מלאה כך שבעת הצורך ניתן לצרף את שטחו לאזור המבואה. פרקט: Silverwood.

ספרייה אוורירית תוחמת את אזור הקבלה כסוג של מחיצה החדירה לשטחו אור ומעניקה מבט אל החוץ. מימין נראה חדר הישיבות הקטן שנועד לפגישות של "אחד לאחד".

חדר ישיבות נוסף תוכנן כחלל קטן יותר, סגור ו"בינוני" במידותיו המאפשרות פרטיות ודינימיקה שיתופית סביב שולחן עגול, וחדר מפגש קטן יותר תוכנן כתא רכבת ומשמש לפגישות אחד על אחד או לשיחות אישיות. לצד חללים אלה  מכיל מרחב המשרד אזור אוכל הכולל מטבחון פתוח ואזור ישיבה-אכילה המעודד מפגשים לא פורמליים בין העובדים, הפסקות קפה וארוחות צהריים משותפות.

מעברים רחבים ופרט פינה שקוף מייצרים תחושת מרחב, התנהלות נוחה ומבט עשיר המרככים את הזרימה האורכית. זכוכית: כחול לבן.


ריצוף החלל בוצע בבטון עם שכבת מיקרוטופינג, חללי המשרדים רוצפו בפרקט, ושפת העיצוב נרקמה תוך הקפדה רבה על מכלול הפרטים, ורבים מהאלמנטים ששולבו בה תוכננו ובוצעו ייעודית: החל מגופי התאורה שיוצרו ייעודית לכל אחד מהחללים ( בשיתוף עם מעצב תאורה ותוך שילוב תאורת לד חסכונית) , דרך לוחות מחיקים שעוצבו כסטריפ מאורך הכולל תמונה מודפסת שנבחרה על ידי העובדיםוכלה בבחירת החומרים, שילוב התקרות האקוסטיות ותכנון הריהוט. פלטת הצבעים נשענת על גווני שחור, כתום, ירוק וכחול מעושנים, המשתלבים עם ברזל שחור, בטון ועץ, תוך יצירת חלל מסביר פנים, ייצוגי ומקצועי כאחד

הכניסה למשרד מתבצעת דרך אזור קבלה תחום ע"י שני חדרי ישיבות קובייתיים החוצים ומגדירים את האזורים השונים ללא הפרה של ממדי הפתיחות והזרימה המאפיינים את החלל. מעבר לכך, כפי שמסבירה קרטיס " מיקומן של 2 הקוביות יוצר קומפוזיציה מאוזנת מעניינת במבט מהכניסה, כמו גם מתח ועניין בשל מופען השונה- אחת אטומה עם חריץ אור בלבד, והשנייה פתוחה לגמרי

אזור האכילה והמטבח שלצדו. עיצוב מסוגנן ברוח ביתית כולל שולחן עץ ארוך המאפשר אתנחתא ומפגשים לא פורמאליים בזמן הארוחות, ומעליו גוף תאורה עשוי ברזל שעוצב ייעודית. תקרות אקוסטיות: יהודה יצוא יבוא, תאורה: אדיסון.

כראוי לאזור כניסה הוא משלב עמדת קבלה ופינת המתנה ומופעו מואר ומזמין: מאחורי עמדת הקבלה הוצבה ספרייה אוורירית התוחמת אותה מאחור, מעניקה מבט אל נוף החוץ ומחדירה פנימה אור יום נעים.  פינת ההמתנה עוצבה בסגנון ביתי, חמים ואלגנטי עם שתי כורסאות בגוונים חמים ושטיח בסגנון אורבאני עכשווי

שולחן עץ ארוך המאפשר אתנחתא

לחללי ה'מעבדות' עיצבה קרטיס שולחנות שחורים בציפוי פורמייקה אפורה ורגלי ברזל, כאשר אופן עיצובם מאפשר עבודה מול 2 מסכים ומגדיר 'מרחב' אישי לכל עובד. באזור האוכל הוצב שולחן ארוך מעץ שנועד לעודד את מפגשי העובדים בזמני ארוחות ואתנחתא, וכחלק מהחתירה לאסתטיקה שולבו ברחבי החלל עבודות אמנות- חלקן של אמנים, וחלקן שנבחרו או צולמו על ידי העובדים. קרטיס: "המטרה הייתה ליצור חלל שבראש ובראשונה יענה על צורכי העבודה אך בה בעת יהיה גם  אלגנטי ללא פשרות, והיא הושגה באמצעות העיצוב הייעודי של כל פרט קטן כגדול, הקפדה על התנהלות, והכי חשוב- תוך שמירה על התקציב שהוקצה לכך".

צילום: עודד סמדר

חללי המשרדים צמודים לפתחי המעטפת להחדרת אור טבעי. ריהוט: Innovate.

 תכנון ועיצוב: אד׳ ענת קרטיס

קבלן ביצוע: דויד - אמנויות הגימור

מפקחים: עומר וייץ וגבע רוזנברג


 

יצירת קשר