הלו זה משרד?

רחוק מתדמית פורמאלית-מעונבת שמתקשרת לתחום עיסוקה בהשקעות ופיננסים, משרדה של קרן הון הסיכון האמריקאית בלמברג קפיטל ישראל, שעוצב על ידי ענת גפני-זנו ותפארת ליפשיץ, הוא חלל ביתי מזמין ספוג אווירה חמימה.

מאת: מיה אור | צילום: יעל יפה האן | תכנון ועיצוב: ענת גפני-זנו, תפארת ליפשיץ - 19/01/2017

שלושה שבועות בלבד- זהו פרק הזמן הקצרצר שהוקצה למעצבות השותפות ענת גפני-זנו ותפארת ליפשיץ לצורך תכנון משרדה של קרן הון הסיכון האמריקאית- בלמברג קפיטל ישראלאחרי שכבר תכננו את משכנה הקודם של הקרן, הפרוגראמה שהוגדרה להן לא הייתה מפתיעה "כמו במשרד הקודם, גם כאן נתבקשנו לדבוק בתפיסת העולם של הבעלים וליצור חלל המשדר אווירה ביתית-חמימה, רחוק ממראה פורמאלי ומעונב שאולי מצופה למצוא בחללי משרדים שזהו תחום עיסוקם" הן אומרות "קהל הלקוחות המגיע למשרד הוא מגוון: מחד, משלחות מחו"ל ומשקיעים מקומיים ובינלאומיים, ומאידך "סטרטפיסטים" ובעלי חברות, כך שברובד האסתטי הרעיון היה "לדבר לכולם" ולייצר יוקרה מאופקת- כזו שאינה מנקרת עיניים, נגישה וחמימה". ברובד הפרקטי הגדירה הפרוגראמה בקשה לגמישות וקלילות: חלל שיאפשר למקם בו עמדות עבודה מסוגים שונים, ובכלל זה עמדות לאורחים- גורמים מזדמנים שאינם נמנים על צוותו הקבוע של המשרד, וכן שניתן יהיה לקיים בו פעילויות נוספות, דוגמת הרצאות, סדנאות, כנסים ואף מסיבות

בתוך חזות ביתית משתלבות עמדות עבודה לא סטנדרטיות. פינת ישיבה סלונית במראה אקלקטי נינוח: פריטי ריהוט ותאורה בעיצובים שונים, ובדי ריפוד בקשת מגוונת של גוונים וטקסטורות המייצרים שכבות, רכות ועומק. פריטי ריהוט: "קסטיאל As is" גופי תאורה: "טרנדלייט".

החלל, שבמקור כולו התנשא לגובה כפול, כבר עבר מספר גלגולי אכלוס ובתוך כך זימן נתונים שהיו בלתי ניתנים לשינוי. כמו, למשל, עמודים קונסטרוקטיביים התומכים רצפה תלויה של קומה עליונה שנוספה לו באחד הגלגולים, ריצוף בטון מוחלק, תקרת בטון חשופה על תשתיותיה (מיזוג אוויר, חשמל ותאורה) אזורים תחומים בזכוכית שקופה- אחד בקומת הכניסה והשני בעליונה, והיעדר מערכת אינסטלציה בקומת הכניסה. "המטרה שלנו הייתה לעבוד עם הקיים" מוסיפות השתיים, אך בעוד שריצוף הבטון, התקרה החשופה והחללים השקופים השתלבו בתוכניתן, וכך גם העמודים שנוצלו על ידן לטובת התכנון כאלמנטים המשמשים לסימון והפרדה בין חללי משנה, הבעיה המרכזית הייתה היעדר תשתית האינסטלציה. ענת ותפארת: "אחד האלמנטים המשמעותיים שרצינו ליצור היה מטבח בקומת הכניסה, אשר מעבר לפונקציה ה'מטבחית' יכלול בר ישיבה שיוכל לשמש גם כעוד עמדת עבודה, ונאלצנו להשתמש במערכת 'ניקוזית' כדי להתגבר על כך". 

עברו של החלל מנוצל לטובת העיצוב: עמודים קונסטרוקטיביים התומכים את רצפת הקומה העליונה שנוספה באחד מגלגוליו משמשים לסימון והפרדה בין אזורים.


הקונספט העיצובי הושתת על לופט ניו יורקי- הן בשל ה"אמריקאיות" של הקרן והן בשל הסגנון  הצעיר-קליל שהוגדר בפרוגראמה, מה גם שאף ריצוף הבטון, התקרה החשופה ושקיפות הזכוכית היוו נתוני מסגרת מתאימים לכך. הרעיון ליצור עמדות עבודה מסוגים שונים תורגם לחלל המאופיין בארגון לא סטנדרטי, חף מהיררכיה מוצקה: לצד שולחנות עבודה 'רגילים' ואישיים, שולבו בו גם פינות ישיבה לעבודה משותפת, דוגמת סלון רחב ידיים שיכול לשמש אף לאירוח של הרצאות וסדנאות, בר המטבח שיכול לשמש כעמדת עבודה למספר מצומצם של אנשים, וכן חדרי ישיבות עם דלתות זכוכית שמעניקות פתיחות ופרטיות אינטימית בעת ובעונה אחת. פתיחותו של החלל נטול המחיצות הקשיחות מאפשרת אגב כך לקיים קשרי עין ישירים בין העמדות השונות, לייצר דינאמיקה של עבודת צוות, כאשר בה בעת לכל עובד יש עמדת עבודה פרטית, נוחה ומרווחת. ענת ותפארת: "עמדות עבודה מגוונות, מאפשרות פתיחות ויצירתיות. לא חייבים רק לשבת מול שולחן עם מחשב, אפשר לשבת עם לפטופ על הבר במטבח ולשתות קפה תוך כדי, לנהל שיחת טלפון פרטית בחלל שבקומה העליונה, או לנהל ישיבת משקיעים סגורה בחדר הישיבות השקוף".

גופי תאורה דקורטיביים, פרחים ופריטי נוי מדגישים את אווירת הביתיות. גופי תאורה: "טרנדלייט".

בחדר הישיבות: קיר צבוע שחור שעליו משתלבת טיפוגרפיה של ביטוי הסלנג "בלה, בלה, בלה" כקריצת הומור ואמצעי מרכך-מפחית מתח שנלווה לעתים לדיונים בנושאים פיננסיים. גרפיקה: שירי מן-חירובסקי, סטודיו פיק ארט.
 
את מסגרתו החומרית-נתונה של החלל, אשר כללה גם תאורה כללית, ביקשו ענת ותפארת "לחמם" באמצעות שימושי חומרים כעץ למשל, צבעוניות, ושילוב טקסטילים נוסכי רכות לצד פריטי ריהוט תאורה ביתיים למראה. ואמנם, המתח הנוצר בין הממד התעשייתי לבין אווירת הביתיות, כמו גם בין עולם התוכן הרציני של החברה לבין החזות הלא פורמאלית של סביבת העבודה שלה, הם עיקר קסמו של החלל מסביר הפנים. אחד האזורים המגלם זאת היטב הוא, למשל, חדר הישיבות, בו נצבע אחד הקירות בשחור כשעליו משתלבת טיפוגרפיה של המינוח הסלנגי "בלה, בלה, בלה" כקריצת הומור שובבה המרככת מתח שמן הסתם מתלווה לכובד הראש של דיונים שעניינם השקעות ופיננסים. 

בקומה העליונה שנוספה לחלל באחד מגלגוליו הקודמים: סלון נוסף מסוגנן וביתי למראה, וחדר ישיבות תחום בזכוכית שקופה.

הגון הירוק-רך בו נצבע הקיר נבחר בשל היותו נוסך רוגע ומעודד צמיחה בעת ובעונה אחת. וילונות: סמדר חי-גל.

 המטבח שנוסף לחלל קומת הכניסה ומוקם בקדמתו, בוצע בעבודת נגרות המשלבת פורניר אלון שטרייף במשטחים ובחיפוי הקיר, וגם בשטחו ניכר חותמו של הרעיון שהנחה את העיצוב: תאורה ברוח ביתית, פרט חינני-שובב שמייצר מקבץ ספלי קפה שהודבקו על הקיר כאלמנט דקורטיבי מקורי, או זר פרחים הניצב על המשטח. פרחים טריים ככלל, מהווים חלק בלתי נפרד מאסתטיקת החלל ומשובצים בו כאלמנטים עיצוביים לכל דבר ועניין, בדיוק כמו גופי התאורה הרבים- שולחניים, עומדים או תלויי תקרה- שאין כמותם ליצירת אווירה חמימה. פריטי הריהוט שנבחרו חוברים למערך אקלקטי של בדי ריפוד בקשת מגוונת של גוונים וטקסטורות שנועדה ליצור שכבות ועומק של רכות וצבעוניות, תוך "גיבוי" המתקבל מכריות, שטיחים ווילונות.

המטבח שנוסף לחלל במסגרת השיפוץ ודרש התקנת מערכת ניקוזית בשל היעדר תשתית אינסטלציה. עיצוב ביתי, דלפק שיכול לשמש גם כעמדת עבודה, וטאצ' חינני על הקיר בדמות מקבץ ספלי קפה המודבקים עליו. נגרות: גולן שמשי "גושנו של עץ" .

המדרגות לקומה העליונה שודרגו ע"י חיפוי המדרכים בעץ, וקירותיה נצבעו בגון ירוק בהיר, שלו ורך, שאת בחירתו מסבירות ענת ותפארת ככזה שנועד להשרות שלווה ולעודד צמיחה במקביל. בדומה לקומת הכניסה, פריטי הריהוט ששולבו בשטחה "מדברים" באותה רוח ביתית, וכך גם חלל השירותים המסוגנן שהכניסה אליו מדמה כניסה לבית. במסגרת הירידה לפרטים שניכרת בכל פרט ואלמנט, בכלל המרחב, על שתי קומותיו, שזור ניחוח נעים ואחיד המגיע מאלמנטים שונים (דיפיוזרים גדולים, סבונים וכד'), ומפנק את אפם של הלקוחות/עובדים בו  כהשלמה ראויה לאווירה. ענת ותפארת: "מעל הכול, רצינו שמי שיכנס לחלל ירגיש עיצוב מחבק של בית, שקיפות ופתיחות, ולא תחושה משרדית. למעשה, לאחר אישור תכנית העמדת הריהוט, ניתנה לנו יד חופשית בכל בחירת החומרים והצבעוניות, הריהוט, התאורה והנגרות, וגם עמדנו באתגר הזמן. הלקוח בטח בנו ביטחון מלא וראה את התוצר המוגמר רק כשהסתיים, ולשביעות רצונו כמובן".

גרם המדרגות העולה לקומה העליונה ששודרג ע"י חיפוי מדרכיו בעץ. הדלת המדמה כניסה לבית אינה אלא דלתו של חלל השירותים. דלת: ״דלתות המושב".| חלל השירותים בקומה העליונה: מעוצב בשפה ביתית עם ריצוף בגווני תכלת ולבן ופיזור של מראות לעיטור הקיר.

תכנון ועיצוב:

ענת גפני-זנו www.abatdesign.co.il

תפארת ליפשיץ www.tiff.co.il



 

יצירת קשר