בעין העדשה - עיצוב חנות לעדשות מגע

בפרויקט עיצובה של החנות "עדשות", המתמחה בעדשות מגע, תרגמה מעצבת הפנים לי-רן שלומי-גדרון את מהויות הניקיון, הצלילות והשקיפות שנקשרות למושג עדשה לכדי חלל מרשים, שגם ללא עזרת עדשות או משקפיים בולט כתכשיט על רקע בניין הבאוהאוס הוותיק בו הוא ממוקם

מאת: מיה אור | צילום: יהונתן הופנר | לי רן שלומי גדרון Miss Lee Design 03/04/2013

 

איך, בעצם, מציגים עדשות מגע, מוצר שמעצם הווייתו הצגתו הינה בעייתית? בשאלה זו התחבטה מעצבת הפנים לי-רן שלומי-גדרון, בעלת סטודיו  Miss Lee Design לעיצוב פנים ומיתוג, בפרויקט עיצובה של חנות קונספט ראשונה מסוגה בארץ לעדשות מגע. "ללקוחות, בעלי המקום, היה הרבה מאד כבוד ומודעות לנושא העיצוב והדיאלוג בינינו זרם באורח נעים מאד, אך עדיין נדרש פתרון יצירתי שיציג את המהות בצורה ראויה ומושכת וזה היה האתגר" מספרת שלומי-גדרון.


חזית החנות
 

למיקום החנות נבחר חלל השוכן בבניין באוהאוס ותיק הניצב בפינת מפגש בין רחובות, ומעבר לטיפול בחלל עצמו, חשוב היה לשלומי-גדרון להדגיש את הנראות שלו גם כלפי הסביבה, כך ש"ייצא החוצה" לדבריה, ונוכחותו תבוא לידי ביטוי במיקום האסטרטגי בו הוא ממוקם. בפרוגראמה שקדמה לתכנון הוגדרו שלושה אזורים הנדרשים לפעילות החנות: חלל תצוגה, חדר בדיקות ראייה, וחלל תפעול המרכז פעילות מקוונת אינטנסיבית, שהינה נדבך נוסף בעיסוקם של הבעלים בתחום עדשות המגע. שלומי-גדרון: " החלל, המשתרע על כ-60 מ"ר נחלק במקור לאזור פנימי ולאזור תצוגה, אך אחרי שנים בהן שכן בו בית עסק של פסיפס, הוא זעק מהזנחה. כשהתחלנו לטפל בו הסתבר כי הוא גם בעייתי מבחינה מבנית, ומתארו כולל כל מיני פינות מצולעות לא ברורות, ואף קיר בו, למעשה, אינו ישר".

 

בתוך כך, אין ספק שקשה לקשר את סיפור ההזנחה של גלגולו הקודם של החלל המוזנח עם המרחב האוורירי והמרשים שמגלמת חזותו החדשה, וכך גם את נוכחותה של החנות במעטפת הבניין הישן, שמתקבלת כעין תכשיט מפתיע. "הקונספט הרעיוני" מספרת שלומי-גדרון,"נולד והתגבש מהמוצר עצמו, מההקשרים האסוציאטיביים הנקשרים לעדשה ולמהותה, דוגמת ניקיון, צלילות, שקיפות והשתקפות, מתח בין שחור ללבן וכד'. רובד נוסף של הרעיון היה לחדד את כל נושא האופטיקה, את המודעות לחוש הראייה ואת העיניים הרואות, וכל האלמנטים השונים ששולבו בחלל נבחרו או עוצבו ייעודית עבורו, כך שידגישו  תכנים אלה, ישדרו תחושות רעננות, וייצרו עניין ויזואלי". 

 

חלל החנות
  
במסגרת תהליך השיפוץ- עיצוב רוצף החלל באריחי גרניט פורצלן שלג מבריק, שהינם פרקטיים לתחזוקה, תקרות החלל חודשו ע"י בניית תקרות גבס חדשות, ואף הקירות חופו במחיצות גבס המעניקות להם גימור חלק ומהוקצע. בהמשך לכך, טופל כל אחד מהאזורים בהתאמה לדרישות תפקודו: בחדר התפעול, למשל, עיצבה שלומי-גדרון את יחידות האחסון ועמדות העבודה תוך הקפדה על הבטחת נוחות מרבית, ובחדר הבדיקות שצריך להיות חשוך, שילבה זכוכית צבועה בלבן, כך שכאשר סוגרים את הדלתות הוא אכן מוחשך כראוי.

"המנצח הגדול" של התהליך הוא חלל התצוגה, חלקו הארי של החלל, זה שמקבל את פני הלקוחות ומכיל את דלפק הקבלה ועמדות מוצרים. דלפק הקבלה עוצב מקוריאן עם מגירות בגימור צבע בתנור וידיות אינטגראליות; עמדות תצוגה מאכלסות על מדפיהן מוצרים הנלווים לעדשות ותחומות בתחתיתן ב"קונטורים" של גופי לד המעניקים להן תחושת ריחוף; עיצוב תאורה בחלל נשענת על גופים שקועים השוטפים אותו באור נעים ללא השתלטות עליו.
 
ה"פאנצ' ליין" העיצובי שייך לקיר מספרים בעל נוכחות הנראית למרחוק ולגופי תאורה מרשימים המשתלשלים מהתקרה. "שני האלמנטים עברו תהליך ארוך עד שהגיעו לתצורתם הנוכחית" מספרת שלומי-גדרון על המסלול המאתגר שעברה בדרך ליצירתם "קיר המספרים נולד בהשראת הלוחות המשמשים בבדיקות ראייה, ומדובר בכמות נכבדת של אותיות וספרות במידות גדולות, בעלות נפח וצבעוניות שמשתנה בין הדופן ושטח הפנים. הרעיון הראשוני לייצר אותם בעבודת נגרות הסתבר כלא מתאים, וכך גם ניסיון לייצרם ממתכת בדומה לשלטים. 

הפתרון שנמצא לכך שימוש ב-P.V.C בעבודת גימור מוקפדת מאד שכללה ליטוש, צביעה ושיוף כדי להגיע לרזולוציה "נקייה" לגמרי כמו שרציתי" התקנתן על הקיר נעשתה על פי תכנון פרישה מדויק של שלומי-גדרון, ומעבר לנוכחות המרשימה שמייצר המשטח הטיפוגראפי, מסתבר שהבחירה אינה אקראית,  ובתוך הדיגום מסתתרים מספרי הטלפון של החנות. האלמנט השני, גופי התאורה הגדולים, מספרת שלומי-גדרון, זימן תהליך מורכב לא פחות.

"למעשה, ממד הפצת האור של הגופים הוא שולי, והרציונל המרכזי של שילובם הוא אסתטי-עיצובי". הגופים הכדוריים-קעורים הם בעצם התפתחות של רצון לשלב בחלל מראות כמייצגות וכממחישות את תעתועי האופטיקה ולקבלת אפקט ההשתקפות. הרעיון התגלגל לכדי תהליך פיתוח ועיצוב מוצר שכלל הרבה שעות ניסוי וטעייה להן היה שותף אבי... מחברת התאורה א.ב. אדיסון, שנענה לאתגר של ששלומי-גדרון, והחיפוש שביצעו אחר חומר מתאים ושיטת ביצוע אפילו חצה יבשות. ששת הגופים שהתקבלו בתום תהליך המחקר והפיתוח מעוצבים כחצאי כדורים גדולים בקוטר של 110 ס"מ, עשויים מפרספקס לבן בעבודת ניפוח, ובתוכם משתלבת כיפת פלסטיק בציפוי מראה כאשר מקורות האור מותקנים במרווח בינה לבין שכבת הפרספקס. 

כמו בקיר האותיות, גם כאן פיזור הגופים נעשה באורח מהודק ומחושב, שנועד לתקן את קוויו האלכסוניים של החלל- שני טורים שכל אחד מהם מקביל לקיר הסמוך אליו, כשאחד מהם קיבל הטיה קלה לתיקון הממד האלכסוני של הקיר. 

 

כך, בתום תהליך העיצוב הפנים, כששלט הנושא את שמה של החנות מואר בגופי לד והויטרינות השקופות שתוחמות אותה חושפות לעין העוברים ושבים את החלל הבהיר בראייה של 6:6, נראה שהבעייתיות שבהצגת המוצר הזעיר נותרה הרחק מאחור.

מתוך כתבה "בעין העדשה". מגזין 121, נובמבר-דצמבר 2011

החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי
אריחים Ecommerce Website Development