המעצבת מיכל שלו - ראיון

מאת: אביטל מאור | צילום: יח"צ | מעצבת טקסטיל מיכל שלו 03/04/2013
אין דבר מרתק יותר משיחה עם אדם יוצר בניסיון להבין את מקורות השראתו ודרך עבודתו ואין דבר המחמם יותר את הלב מאשר יוצרת ישראלית, אחת משלנו, שהצליחה לפרוץ, כמעט בדרך פלא, את חומות הזכוכית ולהגיע לשוק האירופאי. השיחה עם המעצבת מיכל שלו הייתה שילוב של שני האלמנטים הללו. 
שלו, שאותרה כציירת מחוננת כבר בגיל העשרה, למדה במשך שנים ציור במסגרת קורסים לילדים מחוננים בתחום האמנות, במוזיאון תל אביב. בשנת 1981 היא סיימה לימודי עיצוב הטקסטיל במכללת שנקר והחלה לעבוד בתעשייה המקומית בעיצוב שטיחים וטקסטיל. עם זאת, כעשור אחרי סיום לימודיה ועל רקע תעשיית טקסטיל מקומית דועכת, הבינה שלו שהעתיד טמון בפריצה מחוץ לגבולות המדינה. בטרום עידן האינטרנט, התקשורת המהירה והניידות הגבוהה החליטה שלו בהמלצת חברים לנסוע לשתי תערוכות חשובות בתחום "דומוטקס" בהאנובר ו-"היימטקסטיל" בפרנקפורט. 

 

 

 

 

לבדה, כשאיתה רק תיק ובו דוגמאות של עבודות שלה, הסתובבה שלו בין ביתני המציגים כשהיא מחפשת את הביתן של "JAB" – חברה גרמנית שהיא אחת מיצרניות הטקסטיל והשטיחים הגדולות באירופה. תרבות שונה ותהליכי עבודה לא מוכרים, המאפיינים חברות אירופאיות בכלל וגרמניות בפרט, הובילו את המעצבת האלמונית לפגישה אישית עם אחד ממנהלי החברה. הפתח נפתח וההזדמנות הגיעה – שלו התבקשה להכין תיק עבודות מסודר ולשלוח אותו לחברה. ביוני של אותה שנה התקבל "בריף" מסודר מהחברה, המפרט באופן מדויק את הדרישות, סוג העיצובים (Young, Modern וכד') ותאריכים סופיים בהחלט למשלוח העיצובים. כל העיצובים שעיצבה שלו על פי אותן הנחיות התקבלו על ידי החברה ושנה בדיוק לאחר הביקור האלמוני בתערוכה - בתערוכה "היימטקסטיל" של שנת  1995- כבר כיכבו עיצוביה של שלו במרכז הביתן של Jab. לפעמים חלומות מתגשמים.

 

העבודה עם חברה כל כך דומיננטית בשוק האירופאי המשיכה לפתוח דלתות עבור שלו – היא עיצבה לרוזנטל כלי פורצלן ועבדה עבור חברות נוספות, כמו Kaeppel ו-Fleuresse, בעיצוב מצעים, שטיחי אמבטיה, וילונות אמבטיה ועוד.

 

 

אייקונים שעוצבו עבור החברה הישראלית "מקורות" ומציגים דמויות השאובות מעולם התוכן של מים, טוהר וניקיון.

 

האם יש שוני בין העבודה אז להיום?
"העבודות היו ידניות מתחילתן ועד סופן, השתמשתי בצבעי גואש ומים בעבודת נמלים מדויקת. קשה להאמין איך עבדו לפני עידן האינטרנט כאשר המכשיר המשוכלל ביותר הוא פקס'. לאחר גמר העבודה על קולקציה הייתי נוסעת באופן אישי על מנת להראות את העבודה, בדרך כלל מבלי לדעת האם העיצובים יתקבלו".

איך התחילה העבודה שלך עם חברת "ריצנהוף"?
"בשנת 1998 נחשפתי לחברת "ריצנהוף" כשראיתי בעיתונות הגרמנית את כוסות החלב המאוירות שלהם ומייד הבנתי שזה דבר שהייתי גם אני רוצה לעשות. בדומה לסיפור עם חברת "Jab" פניתי במסגרת תערוכת "Tendence Lifestyle" לביתן של "ריצנהוף" והתבקשתי לשלוח להם עיצובים. כשחזרתי לארץ שלחה אליהם חומרים המתעדים את עבודתי ושבועיים אחר כך כבר קיבלתי בדואר "בריף" שכלל ארבע כוסות – בירה לבנה, בירה מסדרת המלכים, כוס לשנאפס וכוס חלב. כל הסקיצות שיצרתי עבור ארבעת הכוסות הראשונות הללו התקבלו וזו הייתה ההתחלה של הרומן הארוך והפורה עם חברה זו".

כתב ידה האמנותי של שלו מובהק ויוצר שפה שלא ניתן לטעות בה. איוריה צבעוניים וקישוטיים מאוד ומשיכות המכחול עדינות אך ברורות. הדמויות הן בדרך כלל דקיקות, אלגנטיות ומוארכות (הן של דמויות האדם והן של דמויות חיות). התחושה המרכזית הנוצרת היא של עבודה שנוצרה ברצף וללא מאמץ- הישג אמנותי שראוי לציון מאחר ותוצר סופי מוקפד, מדויק ומרובה פרטים עלול בקלות להחצין תחושה של מאמץ יתר. בעבודותיה של שלו, המאמץ נטמע בתוך היצירה כך שהתוצר הסופי נדמה קליל, כאילו נוצר במשיכת מכחול אחת. עולם התוכן של שלו מגוון ובולטים בו מאפיינים אתניים, מחוות לעולם, מוטיבים של סגנון פופ ארט, עיצוב הומורוסטי, שפת הארט-דקו על הקומפוזיציות המאוזנות שלה וקריצות לעבר הרטרו והבארוק. שלו מעידה על עצמה כאוהבת "Eye Catchers" ואכן ניתן לראות בעיצובים שלה אלמנטים בולטים שמעוטרים סביב באלמנטים צנועים יותר. בהתאמה לכך עיצוביה, גם בשטיחים ובמצעים, נמנעים בדרך אינם מדיגומים רפטטיביים.

 

עבודתה של שלו כמאיירת, מעצבת טקסטיל ומעצבת גראפית מעניינת משום שמדובר על נטילת כלי או בד והענקת ערך מוסף לקיומו באמצעות קישוט שטח הפנים שלו. בעבודות הרבות שהיא יצרה עבור חברת "ריצנהוף" ניתן לראות שהשיטה הזו עובדת. דווקא העיצוב ה"שטוח", ולא העבודה על הנפח, מעניק לכלי או לפריט נפח רעיוני ועניין חזותי, למרות שלעיתים ואולי בדרך כלל, מדובר על כלי שבבסיסו הוא פשוט.


 

עיצוב של מיכל שלו שהוגש עבור איור כוס לחברת "קוקה קולה", במסגרת שיתוף פעולה של חברה זו עם חברת "ריצנהוף" ויועד לתערוכת "קוקה קולה" באטלנטה.
 

 

 

שטיחים שעוצבו על ידי מיכל שלו עבור חברת Talis הגרמנית.
 

 

לאחר שנות הצלחה בעבודתה עם חברות מובילות שונות באיור כלים ועיצוב טקסטיל לסוגיו, זומנה לשלו הפתעה נוספת. ב-VP BANK ליכטנשטיין נחשפו לעיצוב שלה כאשר קופסת חיסכון (פיגי-בנק) של "ריצנהוף" עם איור שלה נרכשה עבור אחד הלקוחות. אחד ממנהלי הבנק התלהב מאוד מהעיצוב והחליט לאתר את המעצבת על מנת לבדוק אפשרות לקבל את שירותיה לעיצוב קמפיין פרסומי של הבנק. שלו מספרת כיצד חזרה מחו"ל ובתיבת הדואר האלקטרוני מצאה הודעה מחברת פרסום שוויצרית שמבקשת ממנה ליצור עימם קשר על מנת לבדוק שיתוף פעולה עם בנק אירופאי גדול, ולמרות שהצלחתה באותה עת כבר הייתה עובדה קיימת, עדיין סברה שמדובר במתיחה.

 

שיתוף הפעולה שיצא לפועל הניב קמפיין אירופאי רחב ממדים, במסגרתו עיצבה שלו לבנק של ליכטנשטיין סדרה של 16 כרזות שבכל אחת מהן מופיעה דמות בעלת תחביב היכול להתאים לסוג הלקוחות של הבנק: שחקנית טניס, מכוניות עתיקות, רכיבה על סוסים וכד'. הקו המנחה של הדמויות, מעבר להיותן מאוירות בשפה הייחודית של שלו, היא בהבעת החום והנדיבות שנובעת מהן, למרות שמדובר על פניה לאוכלוסייה בעלת אמצעים. במסגרת העבודה עיצבה שלו עבור הבנק גם קופת חסכון, מגבת גולף, מגבת רחצה, עניבה, נייר עטיפה וכרטיסי ברכה לכריסמס.


מה ההבדל בין עבודתך כמעצבת בארץ לבין העבודה מול חברות אירופאיות?
"מעבר לעניין הכלכלי כשברור שבאירופה מעריכים את עבודת המעצבת ומוכנים גם לשלם עבורה, תהליכי העבודה והתרבות הם שונים באופן משמעותי ממה שקורה בארץ. יש הקפדה על הפרטים הקטנים, עמידה בלוחות זמנים וגם יושרה יוצאת דופן כאשר לא יעלה על הדעת, למשל, להעתיק עיצובים".

איזו המלצה יש לך למעצבים צעירים בתחילת דרכם או למעצבים ותיקים שמעונינים לפרוץ מחוץ לגבולות המדינה?
"ראשית, חשוב מאוד לנסוע כמה שיותר לתערוכות ולהתעדכן כל העת במה שקורה בעולם. בנוסף כדאי להביא בחשבון שקפיצות דרך הן לא דבר נכון – חשוב להתחיל מלמטה, להביא בחשבון שתהליכים הם איטיים, ארוכים ומיגעים ואסור להתייאש. עבודה קשה ללא קיצורי דרך זה הדבר העיקרי. הכשרון מהווה בערך 40% מההצלחה והשאר הם עבודה קשה ושיווק נכון. כשההצלחה מגיעה יש בונוס של 5% נוספים של טיסות, לינה במלונות יוקרה ואירוח אירופאי נדיב".

הקולקציה החדשה של חברת "ריצנהוף" כוללת גם סדרה של ארבעה גופי תאורה, אחד מהם עוצב על ידי מיכל שלו אחר עוצב על ידי קארים ראשיד, ונדמה שדי בציון נקודה זו בחייה המקצועיים של שלו על מנת להבין שכשרון, נחישות וכן, גם מזל, יכולים להוביל גם מעצבים ישראליים להצלחה בזירה הבינלאומית.

מתוך מגזין 101: "לפעמים חלומות מתגשמים"

  

עיצוב של מיכל שלו לסדרת "My Tea" של חברת "ריצנהוף" המיועדת להכנת ספל תה.

 

 

החומרים ומערכות שיצברו לכם ניקוד לבנייה ירוקה

שם המוצר
תאור המוצר
תו ירוק (ישראל/ חו''ל)
 
תכולת חומר ממוחזר במוצר
 
ייצור מקומי בישראל
 
תעודת LCA מחזור החיים של החומר
 
חומרים ממקור אחראי - תעודה של מדרג מעלה / או ISO 14001 / ISO 18001
 

רוצה לקבל מאיתנו מידע על מוצרים ורעיונות להשראה?


תחומים שמעניינים אותי
אריחים Ecommerce Website Development