חיפויים קשיחים

גלילי בטון אדריכלי גמיש המיושם על הקיר כטפט, לוחות בעלי פני שטח במראה חלוד המותקנים  לקיר ללא צורך בתשתית או אריחי גרניט פורצלן שמדמים את הדבר האמיתי – החיפויים הקשיחים יוצרים מעטפות פנימיות וחיצוניות בעלות מאפיינים אסתטיים ופונקציונליים, המעניקים למבנה ערך מוסף חשוב ברמה הוויזואלית או הקונסטרוקטיבית, ובמקרים רבים בשתיהן יחד.

מאת: אורי סלע | צילום: | - 28/09/2017

חדשים בשכונה

כשמדובר בתחום החיפויים הקשיחים לחללי הפנים, בולטים לאחרונה כמה מוצרים חדשים יחסית בשוק המקומי, שגורמים לחישוב מסלול מחדש בכל הקשור ליישום חומרי גלם בעלי משקל גבוה. המוצר הראשון הוא לוחות פיברגלאס המגיעים במידות של 3 * 1.3 מטר, במנעד רחב ביותר של טקסטורות המדמות בטון חשוף, חלודה, ברזל, עץ ורבים נוספים. הלוחות מיועדים לחיפוי קירות פנים הבית, לרבות חללים רטובים.

Estilo. חדש בשכונה. לוחות לחיפוי קירות פנים המדמים מגוון רחב של חומרים, שאינם דורשים כל הכנה מוקדמת. בתמונות: קירות מחופים לוחות במראה חלוד ובמראה ראף

אורן תורג'מן, מבעלי Estilo המשווקת את החומר, מסביר שהחלופה הזאת חוסכת זמן ועלויות, ומאפשרת לשנות בקלות רבה את פני החלל, ללא צורך בשבירת קירות או בכניסה למהלך מורכב של שיפוץ.


קיימות 120 דוגמאות וכל דוגמה מגיעה ב-6-5 גוונים שונים. משקל הלוחות נע בין 7-4 קילוגרם למ"ר. החיבור לקיר נעשה באמצעות ברגים. כשמחליטים להסיר את הלוח, יישארו בקיר ארבעה חורים בלבד. החיפוי הזה אינו מצריך הכנת תשתית מוקדמת, ואפשר ליישמו על גבי כל תשתית.




פני השטח נראים כמו החומר האמתי הודות לצביעה המיוחדת שמשולבת בה סגסוגת של אבן הנותנת התחושה של חומר גלם טבעי. החומר נשטף ומתנקה בקלות.

הלוחות מגיעים בעובי מינימלי של 4 מ"מ, המאפשר להם להיות כמעט צמודים אל הקיר. כך אפשר לתלות עליהם כל דבר, היות שהתלייה היא על הקיר שמאחורי הלוח. מעבר לפונקציונליות, מהירות היישום והמראה המרהיב, הלוחות נושאים תקן אש 755 של מכון התקנים הישראלי ועומדים בכל התקנים האירופיים הבין-לאומיים הנדרשים.

    

Estilo. קיר בחלל משרדי, מחופה לוחות המראה מבטון חשוף

החומר השני הוא רול בטון של חברת B קונספט, שלקחה את הבטון ובדקה את גבולותיו.

מדובר ביריעת בטון גמיש, במידות של 1 * 3 מטרים, היושב על תשתית של סיבי זכוכית ומשולבים בו חומרי לטקס וחומרים מגמישים נוספים. בניגוד לקיר בטון שבו לא ידוע מה תהיה התוצאה, במקרה הזה התוצאה ידועה מראש. עובי החומר הוא מילימטר עד מילימטר וחצי, והוא מגיע בגליל שאפשר לחתוך בקלות, כפי שחותכים טפט. המוצר פותח ומיוצר בגרמניה, נושא תקן אש גרמני, ופותח אופציות לחיפוי שלא קיימות בחומרי הגלם במצבם הטבעי. מיקי קוכמייסטר בעל המותג מסביר שאפשר להשתמש בחיפוי יריעת הבטון במקומות שבהם אין שום סיכוי ליישם בטון אדריכלי כבד, כמו קירות גבס. הפתרון הזה משמש את הבנייה הפרטית וכן חנויות ומסעדות מהמגזר העסקי.

 

  

Estilo. חלל פנים מחופה לוחות במראה לבנים וטיח מתקלף


כשמדובר על חיפוי חיצוני, בולטים לוחות חומר מאבן טבעית, לוחות חומר סינטטיים וזכוכית.

ה-Dekton הוא חומר חדש בשוק המקומי, המיועד לחיפוי בתים ובניינים, ומאופיין בתכונות של עמידות בטמפרטורות קיצוניות של חום, קור וקרינת שמש ישירה. עמידותו בפני שריטות ושחיקה מאפשרת להשתמש בו כחומר חיפוי וריצוף לאזורים שבהם רמת השחיקה גבוהה, כמו משרדים, קניונים ושדות תעופה. בזכות טכנולוגיות מתקדמות, לוחות ה-Dekton מוצעים בשלושה עוביים שונים 8, 12, 20 מ"מ. תכונותיו המכניות של החומר ומראהו המגוון ה-Dekton מגיע במנעד כמעט אין-סופי של גוונים, טקסטורות, גימורים והדפסים – מאפשרים ליצור באמצעותו חזיתות מרהיבות לבניינים. היישום שלו בשיטה היבשה, מותיר מרווח בין לוחות החומר למעטפת הבניין. המרווח שנוצר מאפשר אוורור המסייע להעצמת הבידוד התרמי, ותורם לחיסכון ניכר באנרגיה.


מחיצות

מחיצות הן אלמנט דקורטיבי המייצר חציצה ומגדיר תתי חללים בתוך החלל השלם. מחיצות ברקוד הן מחיצות קבועות שעשויות לרוב מעמודי עץ מלא, בעוביים ובמרווחים שונים, כך שאפשר להבין ברמיזה מה קורה בצד השני. עוביו של העץ והמסיביות של המחיצה הכוללת מייצרים בולם הד, ובכך משפרים את האקוסטיקה בחלל כולו. ישנן מחיצות של דלתות פיווט, הזזות על צירן, כך שאפשר לחשוף חלקים מסוימים של החלל הנמצא בגבן. מחיצות אלו יכולות להיות שקופות לחלוטין או אטומות. אפשר לייצרן מברזל, מעץ, מזכוכית ועוד.

 

 

מחיצת ברקוד עשויה עץ ברוחב משתנה. חוצצת בין חלל המגורים לגרם המדרגות המוביל לקומה השנייה ומהווה אלמנט דקורטיבי. תכנון: רונה לוין, רות פקר - לוין פקר אדריכלים. צילום: עמית גרון

 


הפיווט נחשב אלמנט אדריכלי דקורטיבי, ואם מקפידים ליצור את המחיצות מהרכב נכון של חומרי גלם הן גם מבודדות רעש. סוג נוסף של מחיצות הן מחיצות זכוכית עם פרופיל ברזל או אלומיניום דק, המזכיר את הפרופיל הבלגי. מדובר במחיצות הקבועות בצדן האחד אל הקיר, שמתקפלות ונפתחות עד כדי חציצה מוחלטת. מחיצות אלו מתאימות לשילוב בחללים גדולים כמו חללי לופט רחבים או חללי סטודיו שבהם מבקשים לחלק את החלל, ובה בעת לשמור על תחושת מרחב מקסימלית.


מתחם שוק האוכל בפרויקט ״אושי לנד״ כפר סבא, תקרת רשת וחיפוי קיר עליון מרשתות אקספנדד צבועות של גולמט. צילום: עמית גושר


בסטודיו לפילאטיס של קרן לייבוביץ', שתכננו האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב, יצרו "מפעל" לתנועה ולהעצמה באמצעות מסגרות פלדה שמייצגות בראש ובראשונה עוצמה וחוזק, כמשל לשרירי הליבה המחזיקים את הגוף. המקום תוכנן כך שיתאים לאימוני פילאטיס וגם להרצאות. לכן רצו לנצל את החלל הגדול גם כחלל אחד וגם כשני חללים נפרדים. את האלמנט המפריד יצרו האדריכלים ממחיצת פלדה שאורכה שבעה מטרים, במשקל טון, שיכולה לנוע ולשנות את החלל השלם בהזזה קלה בלבד. המחיצה התלויה עשויה מקונסטרוקצית ברזל ומצופה במראות שתורמות למוטיבציה של המתאמנים בחלל וכן מקלה על מסת הברזל השחורה שתלויה באוויר, מסבירה תמר יעקבס.

 

  

סטודיו לפילאטיס שתוכנן כך שיתאים לאימונים וגם להרצאות כשני חללים נפרדים. את האלמנט המפריד יצרו האדריכלים ממחיצת פלדה שאורכה שבעה מטרים, במשקל טון, שיכולה לנוע ולשנות את החלל השלם בהזזה קלה בלבד. תכנון: תמר יעקבס ואושרי יניב. צילום: יואב גורין


בחברת פרביטל יצרו מחיצה שנראית כקיר מצופה אבן שיש טבעית, אלא שבנגיעה קלה, הקיר זז על מסילות נסתרות וחושף את החלל כולו. המחיצה עשויה מאבן טבעית במסה גדולה מאוד של חומר, מה שיוצר בידוד אקוסטי מוחלט בין שני החללים.



מתקפת הספיידרים

בימים אלה מתחיל פרויקט ייחודי ורחב היקף עבור הרכבת הקלה בירושלים, שליבתו בניית חופה עצומת ממדים מזכוכית, בביצוע חברת ד"ר זכוכית. בשל הקונסטרוקציה המורכבת והמיוחדת נדרש יישום באמצעות אלפי ספיידרים שיוצרו במיוחד על פי מפרט ייעודי, באמצעות חברת 'פיין מטאל טרייד'. הספיידרים, מסביר בעל החברה רונן יערי, עשויים משני סוגי נירוסטה – נירוסטה 304 ונירוסטה 316, והגימור של פני השטח יכול להיות מט או מבריק (גימור מראה). ההבדל בין שני סוגי הנירוסטה, מסביר יערי, הוא ברמת העמידות שלהן בפני קורוזיה בלבד. לרוב משתמשים בנירוסטה מסוג 304 במקומות פנימיים ואילו בנירוסטה 316 בחוץ, או במקומות שבהם תנאי האקלים מאתגרים יותר, כמו רצועת חמשת הקילומטרים מקו החוף, שם נהוג להשתמש בנירוסטה 316 גם בתוך מבנה. יערי מחדד כי נירוסטה 316 עמידה יותר בפני קורוזיה כיוון שבנירוסטה מסוג זה משולבים יותר אלמנטים אנטי קורוזיים. קיימים מגוון ספיידרים בזרועות, גדלים ומשקלים שונים.


הספיידרים מעניקים חוזק רב ומעצימים את הקו המינימליסטי המתקבל במראה הסופי. בתמונה: ספיידר 4 זרועות, 4 ראשים ומחבר. פיין מטאל טרנד

 

הספיידר המוכר ביותר המשמש ברוב קונסטרוקציות הזכוכית הכבדות הוא בעל ארבע זרועות, ומשקל הגוף שלו הוא כ-1.3 עד 1.6 קילוגרם (ללא הראשים והמחבר). ישנם ספיידרים בני שלוש זרועות, שתי זרועות וזרוע אחת, והבחירה ביניהם היא נגזרת של משקל הזכוכית שעל הספיידר לתמוך. הראש שמותקן בקצה כל זרוע של הספיידר הוא זה שמחזיק את הזכוכית. ראשי הספיידרים מיועדים להחזיק זכוכיות בעוביים שונים ובמשקלים שונים, ולכן הם מוצעים בקטרים שונים.


יישום ראש הספיידר יכול להתבצע בשני אופנים – בנעילה מבפנים, ואז המתקין עובד בחלק הפנימי של מבנה הזכוכית, או על ידי נעילה של ראש הספיידר מבחוץ (נוח יותר) ואז המתקין עומד מחוץ למבנה.

ראשי הספיידר מתחברים לגוף הספיידר באמצעות ברגי נירוסטה מיוחדים בקוטר M14/M12 ואת הראש אפשר לכוון לפי הצורך. את גוף הספיידר מחברים ברוב המקרים לעמוד פלדה או לקיר (בהתאם לתכניות), באמצעות מחבר מיוחד שעשוי לרוב משלושה חלקים. המראה שמעניק הספיידר אסתטי מאוד ובה בעת הוא מעניק תמיכה מעולה לעומסים גבוהים במיוחד.


יבש VS רטוב

חיפוי אריחי הגרניט פורצלן וחומרים נוספים דוגמת אריחי שיש, גרניט ו-Dekton נעשה בשיטת התלייה היבשה. לדברי האדריכל נתי זיו, כשמדובר בהתקנת אריחי בטון כחיפוי קיר בשיטה היבשה, האריחים אינם מחוברים ישירות לקיר אלא מותקנים על גבי סרגלי ברזל או אלומיניום שמותקנים על הקיר במאונך מרצפה עד תקרה, ואת האריחים מבריגים לסרגלים עצמם. את אותה השיטה מיישמים גם כחיפוי חוץ. הברגים נראים לעין אך הם חלק מתפיסת העיצוב. קיימים גם אריחים שבחלקם האחורי יש מגרעת שמתיישבת על הבורג שהוברג לקיר ואז חזית האריח חלקה לגמרי. סוג הברגים תלוי במשקל האריח. במרבית המקרים מגיע עם האריחים מפרט מדויק שמכיל פרטים לגבי סוג הברגים והוראות התקנה מדויקות. משקל האריחים נע לרוב בין 15 ל-30 קילו לאריח (תלוי בגודלם) ועוביים הוא בין 2 ל-3 ס"מ.

 

#fieldtag248#


יוספה זהבי, מנהלת תחום אדריכלים בחברת אלוני, מסבירה שהאריחים משמשים שכבת מעטפת נוספת למבנה, ותולים אותם באמצעות מחברים מנירוסטה שמקבעים לקירות הבטון או הבלוקים. התלייה יוצרת מרווח של 10-5 ס"מ בין הקיר הפנימי לחיצוני, וכך מייצרת בידוד לקור ולחום. אפשר לנצל מרווחים אלו גם לניתוב מי המזגנים להשקיית הגינה. שיטת התלייה היבשה מאפשרת גם טיפול נקודתי במקרה שבו החומר ניזוק במהלך השנים. חסכוני לאין שיעור להחליף פלטה אחת של חומר מאשר מעטפת בניין שלמה, מחדדים בקוסנטינו, יבואנית Dekton. זהבי מסבירה שהתלייה היבשה מאפשרת ביצוע מהיר ונקי, והיא מייתרת את עבודת השיוף והחלקת המעטפת החיצונית. ההימנעות משימוש בדבקים הופכת את התלייה היבשה לידידותית לסביבה ומייצרת עמידות בפני פגעי מזג האוויר כמו חום כבד ואפילו שריפה. זאת הסיבה שאת חיפוי הקיר התומך של הקמין בבית מיישמים בתלייה יבשה ומבטיחים בכך עמידות בפני פליטת חום.


כשמדובר בחיפוי חללי הפנים, בשימוש בחומרים קשיחים מקובל להשתמש בדבקים על קיר מפולס או על קיר גבס. כשמשתמשים בדבק חשוב לוודא שבעל המקצוע מיישמו במרית ובמריחה בכיוון אחד, למניעת בועות אוויר שבהמשך עלולות לגרום לסדיקת האריח. כשמדובר על יישום רטוב בהדבקה, יש מגוון של אלטרנטיבות. לדברי האדריכלית נירית פרנקל, גם חיפוי חיצוני עדיין מקובל לבצע בחומרים רטובים. יישום הלבנים במקרה של הבית הפרטי המחופה לבנים אפורות מבחוץ, בוצע אחרי פעולת הרבצה שכללה שתי שכבות טיח שחור. תפקיד שכבת הטיח השנייה הוא לפלס את הקיר למישור אחיד שמאפשר את יישום הלבנים באחידות ובהקפדה. בשלב הבא מיושמת הכוחלה – חומר מילוי בטוני שאליו מוצמדות הלבנים, והוא משמש מילוי לפוגות. אחרי מריחת החומר והדבקת האריחים, הכוחלה נוזלת אל מחוץ למישור הלבנים ומהודקת פנימה למישור המבוקש על פי דרישת האדריכל. גוון הכוחלה נקבע גם הוא בהתאם לצורכי הפרויקט ודרישת האדריכל.

 


פורניר ומתכות

תחום הברזל והמתכת הוא תחום פופולרי מאוד בעת האחרונה. החיפוי בלוחות נחושת, אבץ, ברזל, טיטניום ופח הוא חיפוי שמעניק תוספת ויזואלית חשובה למבנה, מסביר המתכנן ומפקח הבנייה ניב בצלאל. המראה החלוד והמתכתי מתיישב היטב עם הסגנון האדריכלי המודרניסטי והקונטרסט עם קירות צחורים ומפתחים רחבים. החיפויים המתכתיים עוברים עיבודים המקנים להם עמידות נגד קורוזיה. נראה אותם כחיפוי לדלתות כניסה, כמחיצות בין חללי הפנים, כחיפוי קירות המטבח, הקיר האחורי של אזור הקמין ועוד.


אלו הם חומרים דקורטיביים. חלקם יקרים מאוד בהשוואה לחומרים אחרים. האלומיניום והטיטניום עמידים בתנאי מזג אוויר קשים ולכן יתאימו גם לחלקו החיצוני של המבנה. אחת הדוגמאות הבולטות לשימוש החיצוני בטיטניום, הוא הגוגנהיים, המוזיאון לאמנות מודרנית בבילבאו, ספרד, פרי תכנונו של האדריכל פרנק גרי, המחופה ברובו בחומר היוקרתי.

 

    

קוסנטינו. חיפויי חוץ תליה יבשה Dekton. אדריכל: פיבקו. צילום: מלנית גל


השימוש בפורניר מעניק מראה של עץ קלאסי. אפשר לבחור פורניר מתוך מנעד רחב ביותר של מראות, טקסטורות וגוונים. לדברי האדריכלית נירית פרנקל, הפורניר אינו מיושם ישירות על הקיר עצמו. כדי להדביקו יש להכין תשתית מחומר תעשייתי בשם OSD. החומר מגיע כפלטות מוכנות והוא עשוי מסגסוגת הכוללת שאריות נסורת ואבק שיוף. הפלטות משמשות בסיס לחיפוי עץ, ותפקידו של הפורניר הוא ליצור חזית אחידה וישרה. בפרויקטים רבים אפשר לראות את פלטות ה-OSD מיושמת כחיפוי קיר כשלעצמו בזכות המראה התעשייתי שהן מספקות.


    

החיפוי בפורניר מעץ אגוז (שמחפה את הקיר הבנוי מכל צדדיו משמש כ-Focal Point של קומת הכניסה. אדריכליות שרה ונירית פרנקל. צילום: גלעד רדט

יצירת קשר