בין הקצוות

פתיחות לצד אינטימיות ותחושת רצף נקייה לצד עושר חומרי ואלמנטים מפתיעים, מאפיינים את הבית שתכננה האדריכלית יולי וולמן בקיסריה

מאת: מיה אור | צילום: עוזי פורת | יולי וולמן - 21/08/2014
חזיתו הקדמית של הבית, שמתאר מעטפתו תוכנן כארבע קוביות המחוברות ביניהן באמצעות פתחים אנכיים צרים וגשר החוצה גם את חלל הפנים. חיפוי החוץ חושף שילוב חומרים וגוונים: חיפוי בלוחות “טרספה” בגווני אפור וצהוב אוקר לצד טיח בגווני חול

"קפצנו” לקיסריה כדי לקבל השראה ורעיונות לשער שרצינו להחליף, והמקום פשוט עשה לנו רננה בלב” מספרת בעלת הבית על ההחלטה הספונטאנית לבנות במקום בית חדש, שתכנונו הופקד כמובן מאליו בידי האדריכלית יולי וולמן, מי שחמש עשרה שנה קודם לכן תכננה עבורם את ביתם הקודם ברעננה "נקראתי שוב לדגל ויצאנו למסע חדש” אומרת וולמן. 

מראה מדלת הכניסה - קונטור המעטפת מייצר את הגדרת אזורי החלל, ללא תוספת של מחיצות בנויות נוספות. הקיר המפריד בין אזורי המטבח והסלון מחופה בלוחות פרקט אלון, ועליו מותקנים מדפי מתכת מעודנים להצבת פריטי נוי מוקפדים. ריצוף באריחי גרניט פורצלן בהירים בגימור מבריק מדגישים תחושת ניקיון. כורסאות צהובות: “הביטאט”.

הבית החדש נבנה על מגרש בן 600 מטרים ומתאר מעטפתו נרקם כארבע קוביות שמחוברות ביניהן באמצעות פתחים אנכיים צרים וגשר החוצה את חלל הפנים. חזיתו הקדמית חושפת משחק חיפויים מעניין המשלב טיח בגון חול ולוחות "טרספה” )חומר ממשפחת הפורמייקה שנועד לשימוש חיצוני( בגווני אפור וצהוב אוקר, המשמשים גם בדלת הכניסה הגבוהה שמכניסה את הבאים לחלל מרשים, אשר במבט ראשון קשה להכיל את מכלול צפונותיו. רק במבט שני ושלישי מתברר כי בבסיס המראה ההרמוני עומד תכנון מהודק שוולמן, שוחרת חומרים ופרטים אדריכליים, השכילה לגבש כמארג מודרני אנין, אסתטי ומפתיע, מנומק וחסר פשרות.

חלל הסלון, שהינו היחיד שגובהו כפול, והגשר החוצה מעל. פתחים בגיאומטריות משתנות מייצרים איזון בין אינטימיות ופתיחות: פתח סרט בחלקו התחתון של קיר ופתח סקיילייט מעל חלקו העליון משווים לו מראה מרחף ומנותק, ופתח אופקי המנצל את ממד גובהו של החלל משולב מעל פתח יציאה לגינה האחורית. סגנון העיצוב מודרני, ופלטת הצבעים מתבססת על גווני לבן, אפור ושחור עם שילובי צבעוניות עזה. ספה:”פיטרו”, כורסאות ירוקות:”טולמנ’ס”. גוף תאורה המשלב שלושה כדורים מעוצבים כמעשה מקלעת: “קרני תכלת-אלקבס”.

היות ובעלת הבית מעדיפה חללים מוגדרים בבירור ולא מרחב פתוח המרכז בתוכו מספר פונקציות, הכתיב מתאר הקוביות את תכנון מערך הפנים, כך שקונטור המעטפת הוא שמייצר את מחיצות ההפרדה בין אזוריו השונים, וכל אחת מהקוביות מגדירה, למעשה, את ארבע הפונקציות המשותפות בקומת הכניסה: מטבח, סלון, פינת אוכל, ופינת משפחה. במסגרת זו, אף שירותי האורחים, "הפונקציה החמישית” כפי שמכנה זאת וולמן, תוכננו כקובייה עצמאית בהצבה אלכסונית משהו, כך שהם נוחים לגישה אך אינם נפתחים כלפי אף אזור שיושבים בו, ונוכחותה המפתיעה של קובייה בנויה במרחב מייצרת עניין שונה בעליל. 

המטבח, שממנו ישנה יציאה ישירה לגינה האחורית: יחידת אי רבועה וגדולה במיוחד מאכלסת במשטחה העליון כיריים וכיור, משמשת כמשטח עבודה נוח, כמו גם כשולחן אוכל לכל דבר. גוף היחידה מכיל חללי אחסון ומשמש גם להצנעת תשתיות תוך הענקת נגישות נוחה אליהן.

הגשר החוצה את חלקו העליון של החלל עשוי קונסטרוקציית ברזל וזכוכית שקופה, כאשר נוכחותו כמו מגדירה שני עברים במרחב ושדרה הזורמת/מחברת ביניהם כציר מרכזי. ריצופו השקוף מדגיש תחושת פתיחות בין הקומות, ובקומה העליונה הוא מהווה גלריה שבצדה האחד ממוקם חדרה של הבת, וצדה השני חודר אל יחידת ההורים כחלק נפרד ממנה. בקומת מרתף תחתונה שוכנות סוויטות של הילדים הבוגרים, ופיר המעלית, ששולבה בבית מתוך חשיבה לעתיד, מקשר את שלוש הקומות ואף משמש משען לגרם מדרגות מרחף שסובב אותו ועיצובו משלב מדרכי עץ, מחיצת זכוכית כמעקה ומאחז יד מברזל.

בהיקף החלל: יחידת קיר גדולה המשלבת בתוכה את המקרר ותנורים, ומערך סלוני בחזותו המשלב שתי יחידות ארוכות בהפרש גבהים קל זו מזו ויחידה תלויה מעל הנמוכה שבהן, שמשטחה העליון מחופה זכוכית צהובה. היחידות בגימור שלייף לק בגווני שחור ואפור, משטחי אבן קיסר לבנה ושחורה, גוף תאורה בסגנון תאורת במה וכיסאות בר גבוהים עשויים פלסטיק במרקם משבצות. גוף תאורה: “יאיר דורם”.

למעט חלל הסלון, שתוכנן כחלל גבוה על מנת להגדיל את נפחו ולשוות לו את מידת ה”חשיבות” הראויה, יתר אזורי החלל מאופיינים בגובה "רגיל” המדגיש קנה מידה נעים, והפתחים תוכננו תוך שמירת איזון בין "סגירות” המועדפת על בעלי הבית לבין פתיחות ושמירת קשר עם החוץ: מינימום נדרש של פתחים זהים הפונים לחזית הקדמית, ומשחק של פתחים בגדלים שונים ובגיאומטריות משתנות בחזיתות האחרות. כך, למשל, נוסף לויטרינות שהותקנו בפתחי יציאה לגינה מהמטבח ומהסלון, נפערו בדפנות הפנימיות של הקוביות המאכלסות אותם פתחים רבועים המעניקים זווית לא צפויה של קשר עין ישיר בין שני האזורים, ובסלון אף נוצל ממד גובהו של החלל לשילוב פתח אופקי נוסף מעל הויטרינות. פתחים אחרים, המייצרים עניין מיוחד, הם פתח סרט בחלקו התחתון של אחד מקירות הסלון ופתח סקיילייט עליון ששולב בחלקו העליון, כאשר המראה המתקבל משווה חזות אוורירית ומרוככת של קיר מרחף ומנותק.

במרכז החלל - פיר מעלית ששולבה בבית מתוך חשיבה לעתיד, קושר את קומות הבית ואף מהווה “משען” לגרם מדרגות מרחף המשלב מדרכי עץ, מחיצת זכוכית ומאחז יד מברזל.

המתח המתקיים בין המהויות החומריות )שקיפות הזכוכית והקיר הבנוי, או שילוב הברזל והזכוכית בגשר( הוא מוטיב אשר ככלל שזור בכל רובדי התכנון, ומופיע בוריאציות שונות של משחק בין קצוות - אטום מול שקוף, כבד לעומת קל, הצנעה אינטימית לצד פתיחות וקשר, ועושר חומרי לצד ניקיון צורני. הפער בין הקצוות, כמו גם המחיצות שמייצר קונטור המעטפת, טווים סוג של שכבתיות המעשירה את החלל בזוויות מבט רבות ובעניין ויזואלי משתנה, כשבמקביל נשמרת בו זרימה קוהרנטית. כל חומר וצבע ששולבו בתכנון זוכים להד כלשהו במקום/שימוש נוסף, ולמרות ריבוי יחסי של חומרים אופן חיבורם המעודן אינו מפר תחושת רצף נקייה: פרקט עץ האלון המשמש במדרכי המדרגות משמש גם לחיפוי קיר הממוקם בחלל הגבוה בין המטבח והסלון, מאחז הברזל של גרם המדרגות מנהל דיאלוג עם קונסטרוקציית הגשר, גונו הצהוב של משטח זכוכית ששולב באחת מיחידות המטבח מופיע גם בשתי כורסאות פיסוליות בסלון ועוד. 

מבט מאזור הסלון - פיר המעלית הקושר את הקומות וגרם המדרגות הנתמך עליו, ופינת האוכל הממוקמת בקדמת המרחב כאזור נוח לאירוח, אינטימי ומוגדר.

לריצוף הקומה הציבורית משמשים אריחי גרניט פורצלן בגון בהיר ובגימור מבריק המדגיש את ניקיון החלל, ושפת הצבע נשענת על גווני לבן, אפור ושחור, משולבים עם נגיעות של צבעוניות עזה, דוגמת שני צמדי כורסאות בירוק תפוח ובצהוב המשתלבים בחללו של הסלון לצד ספה אפורה, שולחנות לבנים, שטיח בגווני "מלח ופלפל” וגוף תאורה המעוצב כשלושה כדורים בגווני שחור ולבן המשתלשלים מרום התקרה הגבוהה.המטבח הממוקם ב”קובייה הסמוכה” הוא חלל רחב ידיים שבמרכזו, ולמעשה במרבית שטחו, ניצבת יחידת אי רבועה וגדולה במיוחד. משטחה העליון מכיל את הכיור ואת הכיריים, משמש כמשטח עבודה ואף מותיר די והותר מקום לשמש כשולחן אוכל, וגוף היחידה מכיל חללי אחסון ואף מצניע בתוכו את תשתיות המים והחשמל תוך הענקת נגישות נוחה אליהן. בצמוד לקיר בהיקף החלל שולבו בחלל המטבח יחידות נוספות המייצרות תצורה של האות ר’- יחידת קיר גדולה המספקת שפע של מקום אחסון ומכילה את המקרר, ושתי יחידות אופקיות נמוכות שהותקנו בדירוג גבהים ומעל הנמוכה שבהן נתלתה יחידה נוספת במראה שמזכיר עיצוב סלוני. 

מבטים משני קצות הגשר. הגשר החוצה את החלל, ובקומה העליונה מהווה מעבר גלריה שמשני קצותיו ממוקמים חדרה של הבת ויחידת ההורים שלשטחה הוא חודר ומגדיר בה שני אזורים. הריצוף השקוף מעניק קשר עין ישיר לחלל המצוי תחתיו, והמתח המתקיים בינו לבין הברזל המסיבי של הקונסטרוקציה מייצר עניין ויזואלי.

כל היחידות עוצבו בגימור שלייף לק בגווני שחור ואפור, במשטחים משמשת אבן קיסר וביחידה הנמוכה משטח זכוכית צהובה, ואת עיצובו של החלל הנוח להפליא משלימים גוף תאורה גדול דמוי תאורת במה שנתלה מעל יחידת האי, וכיסאות בר שקופים במרקם משבצות.


התחושה המרווחת המאפיינת את המטבח, מאפיינת גם את פינת האוכל בה הוצב שולחן גדל ממדים לאירוח נוח, את פינת המשפחה הנינוחה שבשטחה שולבה גם עמדת מחשב, את הסוויטות של הילדים, ויותר מכל את יחידת ההורים. הגשר, על ריצופו השקוף, מגדיר במרחב הפתוח של שטחה שני אזורים שהודגשו אף באמצעות ריצוף שונה: אזור שינה מרוצף פרקט כהה במרקם מקורצף מעברו האחד, ואזור רחצה/הלבשה מרוצף באריחי גרניט פורצלן שחורים מעברו השני. אזור זה פונק בחללי אחסון רבים שתוכננו כיחידת קיר גדולה עם חזיתות צבע בתנור בגון אבן המשוות מראה של חיפוי, ואת פני שטחו של הקיר המצוי מולה מחפה מראת ענק שהותקנה כקטעים אופקיים רחבים ונתחמה בין שתי יחידות אחסון צרות וגבוהות בחלוקה אופקית זהה. משטח הכיורים הצמוד למראה עשוי אלון שטרייף, במרכז החלל ניצבת יחידת מגירות פונקציונאלית בעלת משטח עליון מרופד בבד פסים צבעוני, "רטרואי” משהו, ובעומק השטח מצויים השירותים ומקלחון גדול הנתון בתוך קוביית זכוכית שחורה. 

יחידת ההורים - רחבת ידיים וכוללת אזורי שינה ורחצה/הלבשה המוגדרים משני עבריו של הגשר החודר לשטחה. ריצוף אזור השינה בפרקט כהה במרקם מקורצף, וזור הרחצה/הלבשה באריחי גרניט פורצלן שחורים. יחידת קיר גדולה מספקת שפע של מקום אחסון ומעוצבת עם חזיתות צבע בתנור בגון אבן המייצרות חזות של חיפוי קיר.

ההקפדה על כל פרט קטן כגדול ליצירת מראה מדויק "עד הסוף” והחיבורים המעודנים בין חומרים וצבעים, אינם פוסחים על שטח הגן בחזית האחורית בה "נעטף” מערך הקוביות של הבית במעין מבנה שער מרשים, המקרה גם את דק העץ ביציאה מחלל הפנים. הדק תוחם שלוש מצלעותיה של בריכת שחייה שתוכננה עם שפת גלישה, והצלע הרביעית שלה נתחמה במבנה שער מחופה אבן מתועשת שתוכנן לשמש כמסתור מהבית המצוי מאחור, ובתוך כך מהווה גם "שכבה” נוספת במערך השכבתי שמאפיין את חלל הפנים. בשטח הדק ניצבות שתי פינות ישיבה נעימות, והוא מוקף במשטח דשא שנתחם ברצועת צמחייה מטופחת המשלימה מרחב מזמין להסב בו. 

תוכניות: 1. מבואת כניסה, 2. פינת אוכל, 3. שרותי אורחים, 4. חדר מגורים, 5. מטבח, 6. בריכה, 7. חדר שינה הורים, 8. גשר, 9. חדר ארונות וחדר רחצה הורים, 10. חדר שינה ילדה, 11. חדר רחצה ילדה, 12. חלל כפול

"ההיכרות הקודמת סייעה לדיאלוג פורה, אך השנים שעברו, הילדים שבגרו ונתוני שטח שונים, חייבו חשיבה אחרת מזו של הבית הקודם” אומרת וולמן, על מה שהחל כחיפוש אחר השראה לעיצוב שער והסתיים בבית המרשים הזה, ששערו, אגב, כמו כל פרט ששולב בו, מעוצב למשעי ממתכת עדינה בתצורת פסים אופקיים.

החזית האחורית - מתאר הקוביות “עטוף” במבנה שער מחופה טיח שאף מקרה את דק העץ ביציאה מהבית. הדק סובב בריכת שחייה שתוכננה עם שפת גלישה, בשטחו מוצבות פינות ישיבה מסוגננות והוא תחום במדשאה.

מבט מפינה של הדק אל עבר מבנה שער מחופה אבן תעשייתית שתוחם את אחת מצלעות הבריכה ותוכנן לשמש כמסתור ויזואלי מפני הבית הממוקם מאחור.



יצירת קשר