חיבורים במרחב

חומרים, צבעים, מרקמים ושילובים מגוונים ביניהם, שימשו את האדריכלית עדי ארונוב להגדרת אזורים ויצירת קומפוזיציות מעניינות בבית קיים בו ביצעה את עיצוב הפנים.



מאת: עידית אסא | צילום: אלעד גונן | עיצוב פנים: אדריכלית עדי ארונוב; תכנון אדריכלי: אדריכל איל אפל - 26/01/2017
האדריכל איל אפל

פרויקט עיצובו של הבית השוכן במושב ותיק בשרון, היה שונה מעט מהפרויקטים המרכיבים את שגרת יומה של האדריכלית  עדי ארונוב. כמי שרגילה לתכנן בתים מבראשית, או שיפוצים מאסיביים הכרוכים בחידוש/שינויי מבניות, במקרה דנן מדובר היה בבית חדש קיים ובחלל נתון שלא דרשו שינויים מבניים כאלה או אחרים. בתוך כך, התמקדה ארונוב בעיצוב הפנים, כאשר בהיבט זה לא היה כמובן שום שוני או הבדל מהפרויקטים ה"רגילים" שלה ומהרעיונות העומדים בבסיסם. "חומרים, צבעים, צורות וטקסטורות, וחיבורם כקומפוזיציות המייצרות עניין צורני, הם  תמיד סוג של "אני מאמין" שמנחה אותי בכל תכנון, וכך היה גם כאןגם אם רק בהתייחס לחלל הפנים ולא למבנה כולוהיא אומרת. הבית, המשתרע על מפלס אחד, כלל חלל ציבורי גדול כמרחב פתוח וגבה תקרה, והמטרה, לדבריה, הייתה "להגדיר בו אזורים ברורים ומותאמים לכל אחת מהפונקציות הנכללות בו.

גוף התאורה מעל שולחן האוכל מעוצב כ"צינורות" זכוכית בחיתוכים אלכסוניים המתכתבים עם חיתוכי הקיר. ספה, שולחנות ופינת אוכל: אליתה ליוינג,לוחות חיפוי מבטון: ארטן בטונדה, תאורה: תומס תאורה, וילונות: וילונות הנרי, פריטי נוי: פלורליס.

באמצעות חומרים וצבעים בלבד, ללא מחיצות בנויות או אלמנטים קשיחים שעלולים לחסום או להסתיר את מראה הגן אליו הוא פונה". ואמנם, מיקום הפונקציות בחלל נקבע באופן שמותיר את מרכזו פתוח, כך שהוא מוביל את העין היישר לנוף החוץ: בעברו האחד מוקמו המטבח ולצדו  ספרייה/פינת קריאה, ובעברו השני, הסמוך ליציאה לגינה האחורית, פינות הישיבה והאוכל.

 חלל הבית כבר היה מרוצף באריחי שיש אפורים וגדולים, והתכנון-עיצוב של ארונוב נרקם במהודק, כשהוא מתבסס במידה רבה על אלמנטים שתוכננו על ידה ייעודית תוך שימת דגש על שימוש חוזר בחומרים ועל יצירת הקומפוזיציות האהובות עליה: שימוש בחומר/גון מסוים תמיד מתכתב עם שימוש נוסף בו במיקום אחר, וכך גם צורות ומשחקי פתוח/סגור החוזרים בגרסאות שונות תוך יצירת שפת חלל מדויקת, מגובשת והרמונית

 

מבט מעברו האחד של החלל אל עבר הכניסה: הגדרת אזורים ברורה במרחב הפתוח. מערך הבידור והטלוויזיה מוטמעים בקיר הסלון, כשלצדו אלמנט גבס בגון אפור בטון, המכיל קמין עצים: הקמין עצמו משולב בתחתיתו, הארובה מוצנעת בתוכו, וגזרי העצים מאוחסנים בתוך נישה אורכית בחלקו הגבוה כטוויסט עיצובי מפתיע.

הסלון ופינת האוכל שבשני צידי החלל: פינת ישיבה עם ספה בעיצוב רך ונינוח, שני שולחנות ברזל נמוכים ועגולים, ויחידה נמוכה שמו תוחמת את הספה מאחור. באזור פינת האוכל: חיפוי קיר בלוחות מצופי בטון בחיתוך לייזר בדיגום אלכסונים מעניין, ועליו שתי קופסאות פתוחות מעץ במבוק להצבת פריטי נוי.

למבואת הכניסה, אותה ביקשה ארונוב להדגיש כאזור נוח שמרכך את המעבר מהחוץ אל הפנים, תוכננה יחידה המשלבת אלמנט אנכי כעין מחיצה בנויה מחופה בטון בגון גרפיט/חלודה שחורה, קוביית עץ ומראה ארוכה, כמערך אסתטי ופונקציונאלי כאחד המשרת גם צרכי אחסון של חפצי יומיום קטנים, כמפתחות וכד'.

אזור המבואה, כפרק שנועד לרכך את המעבר מהחוץ פנימה, מודגש באמצעות יחידת נגרות המשלבת אלמנט אנכי מחופה בטון בגון גרפיט/חלודה שחורה, קוביית עץ ומראה ארוכה, כמערך אסתטי ופונקציונאלי כאחד המשרת גם צרכי אחסון של חפצי יומיום קטנים.

המטבח שבוצע בעבודת נגרות נשלט ע"י גון לבן המתקבל משימוש בחומרים שוניםזכוכית בחזיתות הארונות הגבוהים, גימור שלייף לק בחזיתות חללי האחסון של יחידת האי ומשטחי קוריאן. את יחידת האי, המשמשת גם כדלפק אכילה נוח, מלווים ממעל שלושה גופי תאורה מעוצבים כצילינדרים ארוכים שחורים המספקים לה תאורה טובה, ובה בעת מדגישים את ממד הגובה של החלל. לעומת הניקיון הלבן של המטבח, פינת הקריאה-ספרייה שממוקמת לצדו, כבר מספרת סיפור שונה, צבעוני יותר. יחידת הספרייה שתוכננה עבורו מהדהדת בחומריה את יחידת הכניסה, וכמוה משלבת את גון החלודה השחורה, את השימוש בבמבוק ואת מוטיב הקובייה: לצד המדפים הפתוחים משתלבים חללים סגורים עם חזיתות עץ הנפתחות בטאצ', תוך יצירת משחק פתוח/סגור ועניין צורני. לאזור זה תוכננה גם יחידת אחסון נמוכה, ארוכה ומרחפת בגימור שלייף לק אפור, ותמונה צבעונית גדולה שנתלתה מעליה משלימה את חזותו הנעימה.  

 

המטבח: גונו הלבן מתקבל מחומרים שונים: זכוכית בחזיתות הארונות הגבוהים, גימור שלייף לק בחזיתות חללי האחסון של יחידת האי ומשטחי קוריאן. שלושה גופי תאורה מעוצבים כצילינדרים ארוכים שחורים מעל יחידת האי מספקים לה תאורה טובה ואף מדגישים את ממד הגובה של החלל. תאורה: תומס תאורה.

לפינת הישיבה של אזור הסלון נבחרה ספה מזמינה במיוחד בעיצובה הנינוח וברכות העור ההפוך בגון גרז' המשמש לריפודה. שולחנות הקפה העגולים שצוותו אליה עשויים ברזל בגווני בורדו ואפור בהיר מאד, ושידה נמוכה שהוצבה מאחורי הספה כסוג של תיחום והגדרה, שבה ומהדהדת את עיצובי הספרייה ויחידת הכניסה. הטלוויזיה ומערך הבידור הוטמעו אינטגראלית בקיר הסלון, כשלצדו משתלב אלמנט גבס בגון אפור בטון, כעין חלקת קיר ייעודית שנועדה להכיל קמין עצים: הקמין עצמו שולב בתחתיתו, הארובה הוצנעה בתוכו, ואת גזרי העצים בחרה ארונוב לשלב בנישה אורכית דווקא בחלקו הגבוה יותר, כטוויסט מפתיע ואלמנט עיצובי לכל דבר ועניין

פינת הקריאה הסמוכה למטבח: יחידת אחסון נמוכה ומרחפת בגימור שלייף לק אפור, ויחידת ספרייה אשר בדומה ליחידת המבואה משלבת גון חלודה שחורה, במבוק ואת מוטיב הקובייה: מדפים פתוחים משתלבים עם חללים סגורים בעלי חזיתות עץ בפתיחת טאצ'. תמונה גדולה המעטרת את הקיר יוצקת צבעוניות למראה. ספרייה: אולג רכטמן, תמונה: ריבה יחזקאל, שטיח: שטיחי איתמר.

לפינת האוכל הממוקמת בהמשך תכננה ארונוב חיפוי קיר מקורי, שעיצוב מופעו המיוחד היה, לדבריה, "תהליך מטורף למדי מבחינת הזמן, הדיוק והמורכבות שהיו כרוכים בו". הקיר חופה בלוחות מצופי בטון בחיתוך לייזר המייצר דיגום אלכסונים שמקנה לו ייחוד מעניין, והמשכיות למוטיב האלכסונים מגלם גוף התאורה מעל שולחן האוכל  שעוצב כ"צינורות" זכוכית בחיתוכים אלכסוניים המתכתבים עם חיתוכי הקיר. נאמנה לנרטיב החיבורים השלימה ארונוב את הקומפוזיציה עם שתי קופסאות פתוחות מעץ במבוק שהותקנו על הקיר להצבת פריטי נוי, וחיבור נוסף מהווה לדידה מפגשו עם  וילונות אווריריים מרצפה לתקרה המעטרים את הויטרינות הסמוכות ומפגישים את רכותו של הטקסטיל עם קיר הבטון "חיבור שמדגיש את האיכויות השונות של שני החומרים ונוסך ייחוד ויזואלי" כדבריה

הגוונים והמוטיבים שמלווים את המרחב הציבורי אינם פוסחים גם על שירותי האורחים ועל החללים הפרטיים, שעוצבו אף הם באותה קפידה מהודקתיחידת ההורים הבהירה למראה, שכמו כל החדרים מרוצפת בפרקט, נחלקת לאזורי שינה וארונות שאת ההפרדה ביניהם מייצרת מחיצת גבס נמוכה בצביעת בטון. באזור השינה חופה הקיר שמול המיטה בלבני סיליקט בחיתוך ישר כשלאורך חלקו התחתון זורמת שידה נמוכה, ושידת נגרות נוספת משתלבת גם באזור הארונות בצמוד למחיצת ההפרדה

חדר השינה: בהיר למראה, מרוצף בפרקט, ונחלק לאזורי שינה וארונות שאת ההפרדה ביניהם מייצרת מחיצת גבס נמוכה בצביעת בטון. לבני סיליקט בחיתוך ישר מחפים את הקיר מול המיטה כשבחלקו התחתון משתלבת שידה נמוכה, ושידת נגרות נוספת משתלבת גם באזור הארונות בצמוד למחיצת ההפרדה. ריצוף פרקט ואביזרים סניטאריים: נגב, חיפוי סיליקט: אקרשטיין.


עיצוב הפנים של ארונוב גלש גם לגינה שביציאה מהסלון, עם בחירת שולחן בטון וכיסאות מסוגננים לפינת אוכל חיצונית, ותכנון מטבח שמגלם את חתימת ידה בשילובי החומרים ובאופן ארגונו. המטבח הנוח והמצויד לעילא משלב נירוסטה, בטון ושיש, וכולל יחידת כיור  ועמדת גריל שכמו חודרת לדלפק בר גבוה, תוך יצירת "מתחם מטבחי" שמופעו מזכיר את קומפוזיציות הקוביות של חלל הפנים וחותם, למעשה, את פרויקט העיצוב. ארונוב: "עם כל חיבורי החומרים שמאפיינים את העיצוב והאלמנטים המיוחדים ששולבו בו, המארג שהם מייצרים הוא המשכי, נקי ומונוכרומאטי בעיקרו, כזה שמהווה במה ראויה ל"קבלת" נוף הגינה שחודר מבחוץ ומעשיר את החלל בממד נוסף".

ביציאה מחלל מהפנים: פינת אוכל חיצונית עם שולחן בטון וכיסאות מסוגננים. שולחן בטון:ארטן בטונדה.

מטבח חוץ נוח ומצויד לעילא, משלב בעיצובו נירוסטה, בטון ושיש, וכולל יחידת כיור ועמדת גריל שכמו חודרת לדלפק בר גבוה, תוך יצירת "מתחם מטבחי" מוגדר.

עיצוב פנים: עדי ארונוב- www.adiaronov.com

 



 

יצירת קשר