פשטות מנסחת עוצמה

הבית שתכננה האדריכלית מיכל שפר במרכז הארץ, נשען על פשטות גיאומטרית השמה דגש על קווים נקיים ומייצרת עוצמה, ועל אור טבעי המשחק תפקיד מרכזי בחלל הפנים

מאת: מיה אור | צילום: שי אפשטיין | קבלן ביצוע: רון וידנה חברה לבניה - 19/09/2016
אדריכלית מיכל שפר
Michal_arch@012.net.il
 
"רציתי 'לתפוס' את הממד הארכיטקטוני הבסיסי והתמציתי". מסבירה האדריכלית מיכל שפר את החלטתה, העומדת בניגוד למקובלות, לצלם את הבית שתכננה בסביון 'רגע לפני' ששולבו בו כלל הפריטים שנועדו להשלים את עיצובו. "הסיפור של הבית הוא עוצמה ופשטות וכך, כשהוא עדיין ריק יחסית , הוא מודגש יותר" היא מוסיפה. הבית, הממוקם בסמטה שקטה בסביון, נבנה על מגרש טרפזי ששטחו כ-1250 מ"ר, עליו ניצב קודם לכן בית ישן שנהרס לטובת בנייתו. שטחו, כ- 430 מ"ר, תוכנן בהתאם לפרוגראמה שהגדירו הדיירים וכולל שתי קומות ומרתף: קומת כניסה המכילה את פונקציות החלל הציבורי, פינת טלוויזיה ויחידת הורים; קומה ראשונה בה ממוקמים שני חדרי ילדים מרווחים וחדר אירוח; וקומת מרתף המאכלסת בשטחה מחסן וממ"ד המשמש גם כחידת שינה נוספת. 

החזית הקדמית: קווים נקיים, חיפוי ברצועות אבן אופקיות בחלקו התחתון של הבית, טיח לבן בחלקו העליון, וקורת פלדה לבנה המפרידה ביניהם.

 בבסיס התכנון עמד לדברי שפר "רצון לנצל את ממדי האורך והעומק הנדיבים של המגרש לטובת התכנון- בחלוקת החללים, בקביעת הנפחים הנכונים ובקביעת הפתיחות המקסימאלית אל החוץ, כאשר הפשטות המבנית עומדת, למעשה, בניגוד לחתכים המורכבים". ואמנם, הבית חושף סגנון מודרניסטי, מינימליסטי ומאופק, בעיצוב מכוון המדגיש מבטים ארוכים ופרספקטיבות עשירות, ואשר צמצום חומרי הוא אחד ממאפייניו. 

ביציאה מהחלל הציבורי: ויטרינות במסגרות אלומיניום שחורות ומעודנות וחלון סרט מעליהן פותחים את החלל אל הגינה האחורית ומדגישים את החשיבות שניתנה לאור.

כלפי הרחוב השקט מציג הבית חזית אופקית ומאופקת הנחלקת  לשתי מסות: התחתונה  מחופה רצועות אופקיות של אבן צחורה  והעליונה בחיפוי טיח לבן. בין השתיים מפרידה קורת פלדה לבנה, אשר בחזית האחורית משתחררת/מתנתקת מהמסה הבנויה והופכת לפרגולה גדולה. חלונות הקומה העליונה מתוכננים ברצף הנקרא כפתח אחד גדול הממוסגר אלומיניום שחור, ופרגולה בנויה מטויחת לבן הנתמכת על זוג עמודים עגולים, מסיימת את הרצף לכוון הבית השכן.

אחד משני פתחים אנכיים שתוחמים את צדדיו של המרחב הציבורי שבקומת הכניסה, המטבח שלצדו והגלריה המשקיפה עליו ממעל.

בניגוד לפשטות הגיאומטרית של התכנית, המורכבת מחללים ריבועיים ומלבניים נקיים, חתכי הבית, כאמור, מורכבים מאד, והקומפוזיציה המרחבית מייצרת חללים מרשימים עם הדגשה יתרה על ממדי עומק וגובה. 


החלל הציבורי נקרא כמרחב אחד המתנשא לגובה כפול, ומופרד מיתר חלקי הבית באמצעות סקיילייט ושני חלונות צרים משני צידיו שמגדירים אותו כאלמנט גדול ועצמאי. קישורו לחלקיו האחרים של הבית הוא באמצעות גלריית מעבר המשקיפה אליו מהקומה העליונה. 

קיר בטון תוחם את חלל המדרגות המובילות לקומה העליונה.

לצד קירותיו הלבנים והפתחים הגדולים המחדירים את החוץ פנימה, אלמנט מרכזי בחלל זה הוא גרם מדרגות מפלדה שחורה הניצב על רקע קיר בטון גלוי, אך בה בעת מנותק ממנו. קיר הבטון משמר את אופיו החומרי הגס של החומר, ואת צידו השני של הגרם תוחמת מחיצת מיתרים מכבלי פלדה המתוחים בין רצפה לתקרה, כעין נבל ענק. המרווחים בין המיתרים מאפשרים ליורדים בו לקיים קשרי מבט ישירים בינו לבין אזורי החלל האחרים, כאשר חלון התוחם-מלווה את חלל המדרגות לכל אורכו מאפשר להם ליצור קשרי עין ישירים גם עם הגינה האחורית. בקיר הבטון שולבו גופי תאורה מעוצבים כעין עיגולים שחורים התואמים את צבען של המדרגות, והילת האור המופצת סביבם משלימה את מופעו המרשים."הקיר נוצק בשטח, ושימושי הצבע והחמר הופכים את מהלך המדרגות כולו לאלמנט פיסולי, דומיננטי ורב נוכחות בחלל המגורים הגדול" מסבירה שפר. 

חלל המדרגות: קיר בטון המשמר את מופע הגס של החומר, גרם מדרגות ברזל שמנותק ממנו, מעקה כעין מחיצת מיתרים המדמה נבל ענק שתוחם אותו, וגופי תאורה עגולים בגון שחור החובר לגון המדרגות מפיצים הילת אור רכה.

האור הים תיכוני משחק תפקיד חשוב במארג החלל, ומחשבה רבה הושקעה בהחדרתו למבנה באופן עקיף ובכוונים מחושבים היטב. כך, לדוגמה, מעל פתחי היציאה מהחלל הציבורי לגינה נמתח חלון סרט צר מזכוכית קבועה ללא מסגרת, והחלונות הצרים שמשני בצידיו, כמו גם הסקיילייט הנמתח לכל אורך המעבר מחדירים אור רך בצורה מדודה ומבוקרת. הפתחים כולם נתונים במסגרות אלומיניום שחורות ומעודנות המשמרות את הממד התמציתי של התכנון, וככלל, לדברי שפר "הטיפול באור משרת היטב את הכוונה האדריכלית ומעצים אותה".  
 

חללי הפנים מחופים פרקט המאזן בחמימותו את הצמצום החומרי-צבעוני, והתאורה המלאכותית מבוססת על פסי תאורה שקועים,, למעט גוף תאורה נדיב ממדים שמשתלשל במקום בו עתידה להשתלב פינת האוכל. המטבח וחדרי הרחצה מגלמים בחזותם הנקייה-מינימליסטית המשכיות ישירה של השפה האדריכלית, כמו, למשל, קיר מחופה אריחי בטון המשתלב בחדר הרחצה של יחידת ההורים, לצד גווני לבן ושילובים מדודים של נגרות  עץ בהירה.


הגינה הנשקפת מבעד הפתחים הגדולים של חלל המגורים תוכננה ועוצבה אף היא באותה רוח מזוקקת: חלוקת שטחי החוץ משלבת בין בריכת תעלות גלישה, דק עץ ורחבות הפרגולות מרוצפות אבן אפורה כרצף ישיר של פנים הבית, כאשר המראה בכללותו מזמין את המרחב החיצוני להוות חלק אינטגראלי ממנו, ואגב כך גםלחלק בלתי נפרד מהיצירה האדריכלית.      

הגלריה שבקומה העליונה: ריצוף פרקט ומעקה בנוי נמוך משולב עם זכוכית שקופה המעניקה קשרי עין ישירים עם החלל הנפרש תחתיה.

עיצוב תמציתי ומדויק גם בחדרי הרחצה בקומה העליונה: חיפוי באריחים במראה בטון, גווני לבן ונגרות עץ בהירה בקווים נקיים.


ביציאה מחלל המגורים: בחזית האחורית מתנתקת קורת הפלדה ממסת המבנה והופכת לפרגולה המקרה רחבת מרוצפת.

בקצה הרחבה: יציאה נוספת מחלל המטבח

הגן שביציאה מחלל המגורים: שילוב של בריכת תעלות גלישה, דק ורחבות מרוצפות מתחת לפרגולה. ריצופן הזהה לריצוף הפנים מייצר רצף ישיר בין שני המרחבים.








יצירת קשר