שומר על קנה מידה

 

קנה מידה אנושי, המשלב רווחת מחייה עם אינטימיות משפחתית -  זה  היה הרעיון שעמד בבסיס תכנונו של הבית שביצעו האדריכלים  תמר ועדי סמט ברמת השרון, וזוהי גם התחושה השזורה בכל  פינה בו

מאת: מיה אור | צילום: עמית גירון | אדריכלים תמר ועדי סמט, "סמט אדריכלים" - 11/03/2014

    

מהרחבה אליה הוא פונה ומבעד לגדר העוטפת אותו, נראה רק חלקו העליון של הבית, כקובייה לבנה נקיית קווים. אך עם פתיחת שער הכניסה לחצרו משתנה התמונה בתכלית, כאשר ללובן העליון "מצטרפים" שקיפות וגווני אפור-שחור המשתלבים בחלקו התחתון של המבנה. 


שתי קוביות הממוקמות זו מעל זו בהזחה. הקובייה העליונה מחופה טיח לבן, והתחתונה "נחלקת" למחצית מחופה לבנים כהות ומחצית עטופה בויטרינות שקופות.

 

הבית הוא הקיצוני בטור "בתי עיר"' שנושק לסמטת הולכי רגל והכניסות אליהם עוברות לאורכה ודרכה. כך היה גם בבית המקורי ששכן במקום, אך כשנרכש החליטו בעליו לבנותו "מבראשית" והפקידו את תכנונו בידי האדריכלים תמר ועדי סמט. "התכנון" הם מספרים "צמח על בסיס פרוגראמה 'רגילה' ופשוטה, ללא דרישות מיוחדות. המטרה הייתה לייצר בית משפחה נוח ומרווח, אך בקנה מידה אנושי ונעים, כחלל פונקציונאלי שמתאים לאורח חיי משפחה עם שלושה ילדים".

  

 קורות ניתוק מפלדה בין שתי הקוביות מדגישה גם את הניתוק החומרי.


ואמנם, קנה מידה אנושי הוא בהחלט מוטיב מאפיין השזור בבית, שתכנונו, לדברי תמר ועדי, שאב השראה מראשית המודרניזם, כסוג של פרשנות המהדהדת מבחינתם בתים מוכרים שכמותם ניתן היה למצוא כמעט בכל ישוב בארץ- בתים שניצבים על עמודים התוחמים ומקרים רחבה חיצונית חזיתית. 

 

הציר הליניארי של הבית: מבט מעומק הסלון היישר אל פתחי היציאה לרחבת הדק של האזור המשפחתי.


נתוניו של המגרש הצר והארוך עליו נבנה הבית הכתיבו במידה רבה את תכנונו הליניארי, אשר נחשף כרצף המשכי של שתי קוביות הממוקמות בהזחה קלה זו מעל מזו וכמו מנותקות זו מזו באמצעות קורת פלדה, המדגישה גם ניתוק חומרי.


   
מבט מבחוץ אל המרפסת המרחפת, אשר אגב כך מקרה את רחבת הדק שביציאה מחלל המגורים. 


הקובייה העליונה מחופה בטיח לבן, ואילו הקובייה התחתונה "נחלקת" למחצית מחופה לבנים כהות בחתך מודרני ומחצית תחומה בויטרינות שקופות. מחצית זו נסוגה מעט פנימה מקו הקובייה העליונה, כאשר אף העמוד הקונסטרוקטיבי שנדרש כאן "נכנס" לתוך החלל פנימה ודבר אינו מפר את רצף השקיפות המייצר תחושת ריחוף כלשהי.


בגלגולו הנוכחי של הבית העתיקו האדריכלים סמט את מיקומה של הכניסה מהסמטה אל החזית הארוכה הפונה לרחבה, ודלת מרשימה בפתיחת פיווט וגימור חלודה ולכה מקבלת את פני הבאים. 


דלת כניסה בפתיחת פיווט מחופה הלבנים של המעטפת. מעליה נראית קורת הניתוק העשויה פלדה, חיפוי לבנים: "בריקים".


חלוקת הפנים עוקבת אחר מבנה הקוביות, ובכלל זה אחר הבדליו החומריים: הקובייה העליונה מכילה את החללים הפרטיים, והתחתונה את החללים הציבוריים הנחלקים לאזור אירוח הממוקם בחלקה השקוף, ואזור מטבח ופינת משפחה הממוקם בחלקה המחופה לבנים.

 

מבט לאזור המטבח שבמרחב המשפחתי: יחידת כיור מרשימה בממדיה ומעליה חלון סרט לניצול זוויתה הנמוכה של השמש 

 

יחידת אי גדולה במרכז המרחב המשפחתי מאפשרת לעשרה אנשים להסב אליה בנוחות. נגרות מטבח: "הנס", משטחי קיסר: "שיש גיא".

 

את קו האמצע בין השניים מגדיר גרם המדרגות הממוקם מול דלת הכניסה, ולמרות ההסתעפות לשני אזורים נפרדים נשמרת זרימתו האופקית של החלל והציר האורכי של מבנהו מודגש בבירור: כשניצבים בעברו האחד ניתן לחצות במבט את כלל מרחב הקומה ולהישיר מבט פתוח אל העבר השני.

 
גרם המדרגות המסמן את חלוקת הקומה התחתונה לאזור אירוח ולאזור משפחתי. מעקה זכוכית: "א.א.מראות".  


הפנים והחוץ, והשטח המגונן שעוטף את הבית נוכח בתוך חללו כחלק בלתי נפרד. היות ושני האזורים פונים אל החזית הדרומית והארוכה של הבית, נדרשו תמר ועדי לתכנון מושכל של הפתחים לניצול מיטבי/ הגנה מיטבית של ומפני קרינת השמש בהתאמה לעונות השנה: "במטבח שילבנו בחזית זו חלון סרט המותאם לזווית הקרינה הנמוכה בעונת החורף, והתכנון הנסוג של הויטרינות באזור הסלון מזכה את חללו השקוף בהצללה שמייצרת הקובייה העליונה.

 


   
עיצוב הבית, עיצוב סלון שפת החומר של הבית: שקיפות הזכוכית והממד האוורירי שהיא נוסכת משתלבים עם עוצמות חומריות של ברזל, פלדה ואבן.


זכוכית המשתלבת בויטרינות ובמעקה המדרגות, פרופיל בלגי כהה המשמש בפתחים, פלדה המשמשת בגרם המדרגות המרחף ובעמוד תומך שניצב בסלון, וריצוף באריחי אבן שיגרי ללא מיון במידות אורך ורוחב משתנות. תאורת החלל היא טכנית בעיקרה- פסי צבירה עם ספוטים או גופים שקועים- ותכנונה שבוצע בקפידה רבה מייצר אור נעים תוך שימת דגש על תפקודים ייעודיים, דוגמת הארה של יצירות אמנות, הדגשת צירי זרימה וכיו"ב. לצד אלה, במינון מדוד ובבחירה מובחנת, משתלבים גופים דקורטיביים, כמו, למשל, מנורת ארקו האיקונית בעיצובם של האחים קסטיליוני, שניצבת באזור האירוח כחלק בלתי נפרד מעיצובו כמארג אסתטי אנין, תמציתי ועשיר כאחד. 

 

גרם המדרגות המוביל לקומה העליונה ולמרתף מסמן במיקומו את חלוקת המרחב לשני אזורים מוגדרים. ריצוף באריחי אבן שיגריי אפורים ללא מיון: ובמידות שונות: "חזי בנק".


אזור המטבח - חדר משפחה ממוקם בעברו השני של החלל, פתוח אליו מחד, ומשמר אינטימיות פרטית מאידך. אלמנט מבני שתוכנן בפתחו ומנוצל לצרכי אחסון מייצר הגדרה בין שני האזורים, כאשר משני עבריו נשמרים מעברים המאפשרים תנועה נוחה, משמרים את ממד הפתיחות ומעניקים מבטים ארוכים וישירים מאזור לאזור. 


 תכנון הויטרינות ב"נסיגה" מקו הקובייה העליונה מייצר הצללה נדרשת לחלל השקוף.

   

במרכזו של המרחב הציבורי-פרטי ניצבת יחידת אי נדיבת ממדים במיוחד המאפשרת לעשרה אנשים להסב אליה בנוחות, ובחיי היומיום של המשפחה היא משרתת צרכים מגוונים בשעות ההימצאות יחד. יחידת הכיור השוכנת מעברו האחד של האי מתהדרת במידה מרשימה- 5.80 מ', מעברו השני משתלבות פינות טלוויזיה ומחשב, והמרחב שנוצר אגב כך אכן מתקבל כאזור משפחתי חמים ואינטימי, הכולל גם רחבה חיצונית משלו ומזמין בילוי זמן משותף.

 

מבט פנימה מרחבת הדק של האזור המשפחתי: מעברה השני של יחידת האי הגדולה משתלבות פינת ישיבה מזמינה ופינת עבודה/מחשב. מיזוג אוויר: מיזוג פלוס, מערכת בית חכם: כהנא ABB


אל הקומה העליונה מוביל גרם מדרגות מרחף עשוי פלדה ותחום במעקה שקוף, וסקיילייט שתוכנן מעליו צובע את חללו באור יום נעים. כמו קומת הכניסה, כך גם הקומה העליונה מרוצפת הפרקט נחלקת לשני אזורים- אזור יחידת ההורים בצדה האחד, ואזור חדרי ילדים בצדה השני, כאשר הפתיחות ה"דו צדדית" אל החוץ נשמרת גם כאן: קיר מסך תוחם את יחידת ההורים, ומרפסת פתוחה לשמיים משתרעת ב"קצה" אזור חדרי הילדים.

 

יחידת ההורים: חלל מרווח מרוצף פרקט, ופתח גדול המייצר קיר שקוף עם מבט "מלא" אל החוץ.


בתכנונו העכשווי נכללים בו שני חדרי ילדים עם חדרי רחצה צמודים וחדר טלוויזיה משותף, אשר תוכנן כך שבעתיד יוכל להפוך לחדר נוסף- כולל כל התשתיות וההיערכות המבנית שעשויות להידרש אם ו/או כאשר ישתנה ייעודו. יחידת ההורים היא חלל מרווח הכולל אזור הלבשה וחדר רחצה מפנק, ובתכנון ששם דגש על נוחות מחייה הוא משופע בחללי אחסון, אשר ככלל היוו אלמנט משמעותי בתכנון הבית כולו ובוצעו בעבודת נגרות מוקפדת.

 

יחידת ההורים: משטח עץ "מקיר לקיר" ושני כיורים בעיצוב מעוגל מסוגנן. אביזרים סניטאריים: "אלבוס".

 

וכך, בחלל שדבר בו אינו דומיננטי מידי, משתלט מידי או מעז מידי, וכשפונקציונאליות, חזות אסתטית וחמימות משפחתית הם מרכיבי המשוואה המובילה את שפתו והתנהלותו, אין ספק שקנה מידה אנושי אליו חתר התכנון אכן מומש במלואו.


 >> בתים פרטיים מעוצבים מתוך מגזין בית ונוי

 

 


 

 
 

השאירו הודעה ונציג החברה יחזור אליכם בהקדם